Tesla Model Y Long Range AWD (2024) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Eerste Indrukken
- 500 km
Een tweetal weken geleden onze nieuwe Tesla Model Y LR opgehaald in Utrecht, en ondertussen een goeie 500km op de teller. Dit zijn dus de eerste indrukken, maar voordat ik ze vergeet dacht ik ze al even te delen.
De auto is prive aangekocht, en ja, het financiele plaatje heeft meegespeeld. We zijn een gezin met twee jonge kinderen, en ik pendel regelmatig tussen Nederland en Tsjechië. De reden is dat het gezin daar woont, maar ik voor het werk het meerendeel van de tijd in Nederland ben. Dat wil zeggen regelmatig op en neer en dus veel kilometers. In het verleden was diesel de logische keuze dan, maar met de stijgende kosten (diesel, maar ook onderhoud) toch maar eens de vergelijking gemaakt. En ja, elektrisch kwam er toch wel goed uit. Nu was ik ook wel benieuwd naar het elektrish rijden, dus reden om wat test ritjes te maken. Een Skoda Enyaq, Kia EV6 en Tesla Model Y geprobeerd. Ze hebben allemaal hun voor-en nadelen, maar onder de lijn was de Tesla toch wel de beste. Enkele persoonlijke meningen:
- Ruimte: we hebben ook een Skoda Kodiaq en zijn dus wel wat gewoon. De Enyaq en de EV6 komen niet in de buurt (op zich niet klein natuurlijk, maar gezien de referentie niet groot). Maar de Model Y is best wel ruim, het grote verschil zit hem in het praktische. De Kodiaq heeft 1 grote koffer, bij de Model Y moet je de koffer, de bak onder de koffer en de frunk gebruiken. Dus grote voorwerpen is de Kodiaq makkelijker, maar op reis met veel tassen kan ik me voorstellen dat de Model Y net zoveel kan slikken.
- Rijbereik: de Enyaq sloeg toch wat tegen (>20 kwh/100 km op de testrit), terwijl de EV6 op zich wel goed was (kreeg hem rond de 18 kwh/100km). Maar de Model Y LR was echt netjes, 16,5 kwh/100 km. Was dit allemaal 100%
vergelijkbaar? Waarschijnlijk niet (ander vermogen van de auto's, er zijn andere versies beschikbaar en dergelijke), maar ik ging af op wat ik ervaarde natuurlijk.
Daarnaast is het Supercharger netwerk van Tesla gewoon wel een voordeel, en zeker als je veel lange afstanden doet. Dus dat hield ik ook wel in overweging.
- Prijs vs Prestatie: de Enyaq is vlot, maar niet snel. De EV6 AWD was snel, en ook de Model Y LR was snel.
- Afwerking: allemaal netjes afgewerkt. De beleving is wel compleet anders. Hier zou ik toch eerder de Enyaq of EV6 willen, luxe en beleving staan toch iets hoger daar dan de "kale" Model Y. En dan heb ik het niet enkel over het scherm, ook de stoelen (look en feel, niet het comfort van de stoelen) en andere elemented in de auto zijn net wat luxer bij bijvoorbeeld de Enyaq of EV6 (waarschijnlijk visueel aspect). Zoals gezegd, dit is gevoel, en is persoonlijk.
- Infotainment: hier had ik vooraf gezegd dat de Model Y er ver bovenuit zou steken, en het is inderdaad super goed ontworpen, gewoon top. Maar was positief verast door de Enyaq en ook wel de EV6. De mogelijkheden en opties zijn ook daar goed en netjes uitgewerkt, maar Tesla heeft toch nog wel een voorsprong daar.
Zoals je kan lezen, voor-en nadelen bij elke wagen, en ieder moet zijn keuze maken, voor ons kwam de Model Y uiteindelijk als winnaar uit de bus. Was het de juiste keuze? Dat weet ik niet. Is het de juiste keuze voor iedereen? Zeker niet, ieder moet zijn eigen afweging maken!
Uiteindelijk dus een Model Y LR besteld, enige opties waren de blauwe kleur en een trekhaak. Het bestel process was makkelijk, net hetzelfde alsof je iets online koopt bij Coolblue. Alleen is het bedrag dat je betaald net iets hoger. Er werd twee tot drie weken levertijd opgegeven, en uiteindelijk inderdaad na twee weken netjes geleverd. Je kan alles volgen in de app, en je wordt ook gebeld als het nodig is. Ben de auto gaan ophalen in Utrecht, netjes geholpen, uitleg gekregen, en dan naar huis vertrokken.
Wat kan ik vertellen na een tweetal weken en ongeveer 500km?
Bereik:
Qua rijbereik tevreden en zoals verwacht, maar nog niet definitief natuurlijk, eerste op en neer rit naar Tsjechië komt er over een weekje aan. Dan zal ik zeker de ervaringen delen, maar tot hiertoe best tevreden: 16,1 kwh/100km, en daar horen ook wat sprintjes bij. Wel een tip, zet de sentry mode af als het kan. Dat is de "bewakingsfunctie" , en is best wel iets knap. Alleen eet het ongeveer (bij mij toch) 8% batterij op per dag. Dat zit niet bij in de 16,1 kwh/100km, maar je bent het wel kwijt. Dus even rekening mee houden.
Comfort:
Goed, maar sportief (lees stug). Ik vind dit wel okay, in het verleden ook een Volvo V60 R-Design gehad en die was ook wat "sportiever" afgeveerd, dit lijkt er wat op. Het is comfortabel en zeker goed, maar geen vliegend tapijt. Dus wel iets om in gedachte te houden! Ik heb de 19 inch velgen, denk dat 20 misschien net nog iets stugger zal zijn. Ben benieuwd wat dat op het Tsjechische wegdek gaat geven, tegenover Nederland is dat echt veel slechter. Even afwachten dus wat dat betreft.
Stoelen en andere comfort items in de auto zijn goed! Als ik vergelijk met de Kodiaq of de vorige Volvo's (V60 en XC60T8) dan minstens even goed. Kinderen en vrouw vinden ook dat alles erop en eraan zit, dus ook zij zijn tevreden.
Rijbeleving:
Het elektrisch rijden bevalt me echt wel, vlot en krachtig! De auto kan als een speer vertrekken. Hij staat bij mij nu altijd in de Chill mode, vlot genoeg en net iets zuiniger (zeggen ze). De auto is ook stil, had gelezen dat dit wat tegenvalt (misschien eerdere versies?), maar vind het echt wel goed en niets op aan te merken.
Uitrusting:
Echt alles zit erop, van stoelverwarming, stuur verwarming tot automatisch dimmend grootlicht, adaptieve cruisecontrol en dergelijke. Ik denk vergelijkbaar met andere merken en hun opties, dus niet uitzonderlijk maar gezien de prijs en dat alles er standaard op zit wel netjes. Wat wel leuk is zijn de software updates, 2 dagen na het ophalen kreeg ik een update. Ik kreeg er adaptief grootlicht bij, net iets geavanceerder dan het automatsch grootlicht (enkel aan uit, terwijl deze de lichtbundel aanpast). Toch wel leuk dat dat kan en nog wel gratis ook!
Qua opbergmogelijkheden is de auto echt wel goed. Zoals ik zei hebben we ook een Skoda Kodiaq, en daar kan hij goed mee wedijveren. Heb bakjes gekocht voor in de middenconsole, want die zijn echt zo diep. Op die manier kan je de ruimte beter benutten.
Ik had me best wel ingelezen na de keuze te maken, en had een aantal negatieve punten gelezen over de Model Y:
- Ruitenwissers: de automatische ruitenwissers zijn inderdaad niet de beste. Maar zijn nu ook weer niet zo slecht. Als ik het vergelijk met onze Kodiaq, daar zit ik ook regelmatig de snelheid aan te passen ofzo, en hier niet zoveel anders. Dus op zich normaal zou ik zeggen.
- Ghost Braking: heb ik tot hiertoe niet meegemaakt. Wel regelmatig biepjes dat hij aandacht vraagt omdat een auto stilstaat ofzo. Dat is net iets te gevoelig en wordt hopelijk nog beter.
- Parkeer sensoren, of het gebrek eraan: werk goed bij mij. Eigenlijk reed ik ervoor ook altijd op het zicht van de camera's en de spiegels, en niet enkel op de sensoren, dus werkt net hetzelfde nu. Het is inderdaad wel zo dat de 3d beelden niet 100% correct zijn. Dus als je altijd enkel op dat afgaat, dan is het wel opletten.
- FSD: ik kreeg 3 maanden FSD via een referral code. Daar ben ik niet zo positief over. De lane assist is niet zo accuraat als bijvoorbeeld de Kodiaq deze heeft, en het automatisch van rijbaan veranderen werkt niet echt (moet het waarschijnlijk nog onder de knie krijgen). Conclusie tot hiertoe: is de duizenden euros voor mij niet waard en zal het dus zeker niet toevoegen. De adaptive cruisecontrol is voldoende.
Overall een goede eerste indruk! Maar zal deze spoedig aanvullen als de km stand oploopt. Vooral het veelvuldig lange afstanden afleggen en de kosten hiervan zal ik bijhouden en met jullie delen.
[i]Link verwijderd, is tegen de regel: Het maken van reclame en het doen van commerciële aanbiedingen is niet toegestaan.
Moderatie</i]
Update na 6 maanden en 20k km
- 20.000 km
Na iets meer fan een half jaar en ruim 20.000 kilometer tijd om een tussenstand op te maken.
Overall bevalt het electrisch rijden ons wel. Rustig en soepel, maar snel en vlot als het even moet, bij het inhalen of invoegen bijvoorbeeld. Het comfort van de auto is ook dik in orde, beetje stug onderstel, maar dat hebben veel auto’s tegenwoordig. Ook op slechter wegdek, ik vertoef regelmatig in Tsjechië, is de auto nog steeds comfortabel. Dus dag dagelijks dik in orde!
Ook nog geen problemen gehad met de auto, alles werkt goed en ook geen rammels of iets dergelijks meegemaakt. Gewoon goed in orde.
Qua ruimte is de auto perfect om op reis te gaan, de koffer, bak onder de koffer en frunk vooraan samen geven meer dan voldoende ruimte voor ons gezin met 2 kinderen. Deze zomer naar Frankrijk geweest, en alles paste vlot. En zelfs op de weg terug, met wat extra flesjes wijn en andere dingen die we op vakantie hadden gekocht, geen uitdaging om alles erin te krijgen. Aandachtspunt is wel dat de ruimte niet één grote bak is maar aparte ruimtes zijn, zoals gezegd is onze andere auto, een Skoda Kodiaq, bijvoorbeeld beter om heel grote voorwerpen in te plaatsen. Heb een collega helpen verhuizen, en als je dan dozen wil stapelen is de Kodiaq bijvoorbeeld handiger. Hangt af hoe je het wil gebruiken.
Electrisch rijden en actieradius, het is en blijft een hot topic. In het algemeen kan ik zeggen dat het voor ons gebruik geen problemen oplevert, maar ik vind persoonlijk wel dat iedereen die afweging zelf moet maken en ik kan me inbeelden dat het voor anderen nog niet goed genoeg is. We hebben de Long Range AWD, en vanaf april / mei tot in september / oktober haalden we ongeveer 400km op 80% lading. Dit is dan wel gemengd stad / dorp en snelweg, waarbij dorp meer oplevert en snelweg minder. Dus als ik bevoorbeeld een tripje naar Tsjechië maakte, of we gingen naar Frankrijk, en we rijden 130 op de snelweg, dan is het maar rond de 300 / 350 km. Persoonlijk voor mij geen probleem, ik stop elke 2 uur. Maar ik kan me voorstellen als je gewoon bent om in Duitsland 150km per uur op de snelweg te rijden, en bijvoorbeel 500km in een stuk doet, dan is dat natuurlijk niet goed genoeg. Zoals gezegd, ieder zijn perspectief en mening, voor mij is het okay. En nu het wat kouder is, ben vorige week nog naar Tsjechië geweest waar het 0 graden was, dan wordt het op 80% tussen de 250 en 300km, wat dus nog minder is. Voor mij nog net genoeg, dus vanuit mijn standpunt geen probleem, maar de impact van het weer en koude is echt wel iets om over na te denken. Natuurlijk kan je er altijd meer uithalen door maar 100 te gaan rijden, of nog minder door 150 te gaan rijden, en dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken, maar ik zit altijd rond 130km per uur op de snelweg en dat is de referentie die ik geef. Het is dus echt wel even een puntje om voor jezelf uit temaken of het bij je past of niet!
Gelinkt aan de actieradius is dus ook het navigatie systeem belangrijk, dat automatisch de stops inplant. Werkt op zich goed, en ook de inschatting hoe ver je kan rijden klopt goed. Nog geen enkele keer bang geweest dat ik het niet zou halen. De Superchargers van tesla zijn ook top, werken altijd en nog geen enkele keer ergens moeten wachten. Wel iets waar je ook rekening mee moet houden, als je ergens naartoe gaat waar je niet van plan bent om te laden, moet je zelf een laadstop toevoegen aan het einde. Want als je vertrekt met 10% de keer erna is ook niet handig. Het werkt dus goed, maar je moet zelf wel een beetje nadenken. Hier ook, ik vind dat geen probleem, maar kan me best inbeelden dat anderen het wat vervelend vinden.
Wij hebben de auto prive aangeschaft, dus verbruikskosten zijn wel belangrijk hoe je het draait of keert. In dat opzicht is het denk ik zelfs prive een heel goede keuze geweest. Ik denk dat het qua formaat en prestaties / opties heel moeilijk is om een zelfde auto in benzine / diesel te kopen. Er zijn natuurlijk goedkopere auto’s maar die hebben niet dezelfde opties, grote of prestaties. Kan verkeerd zijn natuurlijk, ben geen expert. De kosten voor verbruik zijn geschat lager als je veel kilometers maakt als ik vergelijk met onze andere auto. Met de Skoda Kodiaq, 2 liter TSI, kost het ons ongeveer 240 EUR om over en weer naar Tsjechië te rijden (ongeveer 7 liter op 100km, en dan 1,8 EUR per liter). Met de Tesla is het ongeveer 150 EUR (19KwH op 100km en 0.4 EUR per KwH bij de Tesla Superchargers). Dit zijn heel ruwe berekeningen, maar het geeft voor mij een goeie indicatie. Dit wordt natuurlijk heel erg beïnvloed door de tijd van het jaar en snelheid die je rijdt, bij de benzine auto speelt dit ook maar minder.
Zoals aan het begin gezegd, ons bevalt het best wel goed qua gevoel en beleveing, en ook qua kosten denk ik dat het wel goed is voor ons. Maar dat wil niet zeggen dat electrisch rijden al een goede oplossing is voor iedereen. Ik denk dat je goed moet kijken naar wat je zelf nodig hebt, wat je gewoonten zijn en natuurlijk ook wat je wil, en dan kan het misschien een goede keuze zijn of helemaal niet!
Hopelijk help dit om je een beeld te geven van onze ervaringen! En natuurlijk, mocht je een Tesla willen kopen, stuur even een reactive en ik probeer je mijn referral code te geven. Hebben we beide wat aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.