Tesla Model Y Long Range AWD (2024)

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst31.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 400 km

De Skoda Superb iV heeft ons duidelijk gemaakt dat wij graag naar volledig EV toe zouden willen. Dit is in ons geval sneller gegaan dan verwacht.
2 maanden geleden zijn wij begonnen met de zoektocht naar een vol EV voertuig ter vervanging van onze Skoda Superb Combi iV. Op de shortlist (longlist was nagenoeg elke ruime EV)
- Kia EV9 (vooraf favoriet)
- Skoda Enyaq
- BMW IX3
- Xpeng G9
- Tesla MY Long Range
- Audi Q8 Etron

De bovenstaande auto's zijn niet echt met elkaar te vergelijken, echter vielen ze allemaal binnen het budget.
De BMW viel snel af door zijn ruimte gebrek, de Audi door de prijs, reikwijdte en dealer organisatie, de Enya viel af door het tegenvallende ruimte aanbod, geluid aan boord en relatieve prijs. De Xpeng werd door mijn vrouw gevetoed. Uiteindelijk bleven de Kia en Tesla over.
De Kia is een aparte verschijning maar wel bijzonder. De auto is extreem ruim, comfortabel en stil, echter is hij voor ons waarschijnlijk te. De auto meet ruim 5 meter wat voor een gezin van 3 een beetje overdreven is. Daarnaast durfde mijn vrouw er niet in te rijden vanwege het formaat.
Blijft de Tesla over. Niet de mooiste, niet de beste stoelen of afwerking maar wel een goed totaalplaatje.
Ruimte is top, afwerking is verrassend goed, geluid is top (systeem en dubbelglas rondom en de prestaties zijn geweldig.

De auto bij kantoor besteld en 2 weken afgeleverd in de kleur Midnight Cherry. Erg mooi en niet 13 in een dozijn.
Aflevering was zoals te verwachten niet bijzonder. De aflevering van onze bakfiets was uitgebreider...
Helaas was er iets mis met de kofferbak. Deze lijkt niet goed afgesteld en past niet helemaal. Omdat ik geen zin had om meerdere uren te wachten ingestemd met de mobiele service. We gaan het zien.
Dan het rijden zelf. De stoelen zijn wat kort en het vegan leather is gewoon ouderwetse sky bekleding. Verder wel dik in orde. Erg stil, ook op de snelweg. De auto stuurt bijzonder strak en reageert direct op het pedaal.
Tesla systeem went erg snel en alles is goed te vinden. Afwerking van de auto is wel echt goed. Beter dan VW of Skoda in ieder geval. Alles sluit goed op elkaar aan en de meeste materialen zien er mooi uit.
Verbruik is netjes en zit momenteel op 160W/KM. Dit is een mix van stedelijk en veel snelweg. Volgende maand gaan we er mee naar Normandie en zullen wij zien hoe een reis er uit komt te zien.
Ondertussen staat ook de eerste upgrade gepland. Het "vegan" leer zal worden vervangen door echt leer in een kastanje achtige kleur. Daarnaast ook stevige matten voor de kofferbak en frunk besteld.
Op naar een serieus aantal kilometers! (en nee geen referal in deze review)

Geen vrienden geworden

  • 31.000 km

Na een jaar de MY te hebben gehad is hij weer ingeleverd. Helaas ben ik nooit echt vrienden geworden met deze auto. De kleuren zijn fantastisch en de ruimte (op papier) enorm, echter valt de werkelijkheid tegen.
Na in de eerste paar maanden 8 keer terug te zijn gegaan naar Tesla om de aandrijflijn meerder keren te vervangen leek alles goed. Na wat lucht uit de banden te hebben gehaald was het comfort acceptabel maar er blijven te veel ergernissen.
De auto blijft erg hard en kraakt erg veel bij oneffen wegdekken. Daarnaast zijn de assistentiesystemen irritant of ronduit gevaarlijk. De lane assist gaat enorm piepen als je al in de buurt van de belijning komt, de ruitenwissers leiden een eigen leven en de cruise control remt op random momenten wat gewoon gevaarlijk is.
De reikwijdte is in de zomer goed met 450KM tussen ladingen in, echter maken wij door het jaar heen best veel buitenlandse reizen waarbij we 1000+KM in een dag rijden. Daarvoor is hij, voor ons, niet geschikt. Voor de kerst naar het zuid westen van Frankrijk resulteerde in een extra reistijd van 3 uur ten opzichte van mijn ouders die met een benzine auto op hetzelfde tijdstip vertrokken.
Daarnaast lijkt de laatste tijd het mediasysteem steeds vaker vast te lopen. Gelukkig is dit altijd snel verholpen met een reset aan het stuur.
Is dan alles zo slecht? Nee hoor. De kleur is prachtig, de stereo is fenomenaal, acceleratie is heftig en de ruimte is top. Ook de reikwijdte en laadsnelheid zijn voor 90% voor de kilometers voldoende.
Het is voor ons echter niet het geld waar en we kijken met weemoed terug naar de Skoda Kodiaq. Nog even doorsparen en dan over een jaar of wat maar weer een Kodiak aanschaffen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.