Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Goede auto, Tesla Vision is matig
- 4.000 km
Na veel gereden te hebben in BMW, Renault, Peugeot en Tesla 3 nu gekozen voor een Tesla model Y als leaseauto.
Opties en uitrusting
Zeer opties voor veiligheid maar ook qua gemak en entertainment. De kenmerkende Tesla zaken zijn echt goed: bediening scherm, app, superchargers, range, zuinigheid. Goede stoelen, prima audio, achterbank met verwarming en verstelbaar. Sowieso veel ruimte door gebrek aan middenconsole bij de achterbank. Auto wordt door het vele glas wel erg warm en een zonnescherm voor het dak is geen luxe.
Rijden
Dit is het beste onderdeel. Hij rijdt fantastisch. Bochten, optrekken, wegligging: allemaal goed. One pedal driving is geweldig!
Enhanced autopilot pakket
Dit pakket erbij gekozen maar ik kan het niet aanbevelen. Dat komt omdat de helft van het pakket nog niet werkt. Zo werkt autoparking en (smart) summon nog niet. Na contact met ze hebben opgenomen heeft Tesla aangegeven dat dit later in het jaar wordt toegevoegd. Wanneer is een raadsel en ik vermoed dat dit ook geldt voor FSD aangezien dat op dezelfde techniek is gebaseerd. Wat ik echt triest vind dat ze in de tussentijd geen regeling treffen maar gewoon de volle mep per maand blijven vragen.
Tesla Vision en parkeren
Dit is een zeer matig onderdeel van de nieuwe Tesla's. Tesla is overstapt van ultrasoon (USS) zoals alle andere auto hebben naar Tesla Vision (alleen camera's dus). De camera is minder nauwkeurig: bij het stop signaal blijft er vaak nog een halve meter over. Sowieso raar dat hij tijd nodig heeft om de parkeer assistent te laden, waardoor je soms even moet wachten met wegrijden. Hij piept bij takken, stoepranden en kleine ophogingen waar USS niet op reageert. Daarnaast piept het systeem al als je 15cm naast de stoep staat (waarbij er dus niets voor of achter de auto is. Dat maakt parkeren bij een stoep dus lastiger waardoor je meer op de beelden moet vertrouwen dan op de piepjes. Achter gaat dat beter dan voor: er is geen front camera waar je kunt hoeveel ruimte er is tot de voorbumper. Het merkwaardigste is wel dat he systeem het gemeentepaaltje op de stoep niet herkend. Deze paal is 20x20cm breed/ diep en zeker 80cm hoog. Op het scherm is het paaltje goed zichtbaar maar er volgt geen lijn of piep als ik naar achteren rijdt. Ik heb witte tape in 3 banen om het paaltje geplakt maar dan alsnog 'ziet' de camera het paaltje niet. Parkeren is voor mij een stap terug in de tijd.
Tesla Vision en autopilot
Over het algemeen werkt enhanced autopilot goed. Nog maar 1x ghostbraking gehad. Auto signaleert goed het verkeer voor de auto en remt rijdig. De extra functies zijn er nog niet dus het is nu beperkt tot autopilot icm navigatie waarbij de auto dus na bevestiging van de richtingaanwijzer zelf kan inhalen. Gaat meestal goed, maar bij sommige manoeuvres blijft ie twijfelen of weigert ie de inhaal manoeuvre te maken. Wat slecht is dat ie onnodig links blijft rijden waardoor je toch weer handmatig moet overnemen om verkeer van achterop niet te hinderen. Het zou mooi zijn als ie meer preventief zou inhalen zodat ie niet eerst van 100 naar 80 gaat achter een vrachtwagen en dan wil inhalen maar tijdig de vrachtwagen die langzamer rijdt, signaleert en eerder inhaalt waardoor de snelheid constant blijft. Soms doet ie dat wel en soms niet.
Tesla Vision en regenwissers
Dit is wel het onderdeel waar ik me het meest aan erger. Ook de ruitenwissers werken op Tesla Vision; er zit geen regensensor in. Al een keer gehad dat de regenwissers aan gingen met zonnig weer en wat pluisjes in de lucht waardoor het systeem dacht aan regen. Nog een erger is dat ie regelmatig de ruitenwissers aan doet met zonnig weer als er een beetje viezigheid op de camera zit (vogelpoep of rommel uit bomen zit er regelmatig op blijkbaar). Icm autopilot blijft ie maar wissen zonder dat het helpt en je alleen nog maar geschraap en gepiep hoort. Ook met ruitenwisser vloeistof wordt het niet schoon met als gevolg dat autopilot en cruisecontrol(!) uit moeten; zeer irritant bij lange ritten. Enig wat lijkt te helpen is naar een benzinestation gaan en de ruit schoonmaken met een spons. Ik heb al een spons op een stok gevraagd voor vaderdag met daarbij een plantenspuit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.