Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 70.481 km |
State of the Fart
- 775 km
State of the Fart
Aankoopproces:
Ik heb in meerdere BEV's in deze prijsklasse proefgereden (Ioniq 5, EV6, Polestar 2), maar na 197.000 probleemloze en heerlijke kilometers in de
Model 3 is mijn vertrouwen in de kwaliteit van het product zo groot, dat ik een overstap naar een ander merk eigenlijk niet eens serieus overweeg: de ruimte, de dynamiek, het gebruiksgemak van de Model Y is -in mijn ogen- onvoldoende te vinden bij de concurrentie.
Na meerdere proefritten (in Utrecht en in Duiven) te hebben gemaakt met de Model Y RWD (achterwielaandrijving), de Model Y long range en de Model Y performance, is het -na de geweldige prijsverlaging van maar liefst € 12.000- de Model Y long range geworden. Liever had ik de performance besteld, maar het prijsverschil van € 10.000,00 tussen de LR en de Performance vond ik teveel. Ik heb de long range verkozen boven de RWD omdat de extra punch tijdens versnellen toch wel erg lekker is en vooral de vierwielaandrijving heel veilig en vertrouwd aanvoelt (deze heeft ook een sterkere regeneratie vanwege de tweede motor).
De witte Model Y long range met wit interieur en zwarte 20inch velgen is op 26 januari 2023 besteld en op 24 maart 2023 geleverd, nadat ik de levering zelf twee keer met een week had uitgesteld. Janaiska, mijn Tesla contactpersoon in Arnhem (Duiven), maar ook Ruben, de adviseur in Utrecht, waren supergoed bereikbaar, meedenkend en heel servicegericht; alle spookverhalen over tekortschietende service zijn inmiddels dan ook echt achterhaald.
Levering:
Gewoon in mijn eigen stadsie Utrèg ;-) Hele enthousiaste en kundige medewerkers. Was eigenlijk heel gezellig. Alles werd nagelopen en uitgelegd. Aangezien ik onhandig deed met mijn telefoon om deze als sleutel aan de auto te koppelen, heeft een medewerker mij daarmee geholpen. Een paar dagen na levering hoorde ik een vreemd geluid bij linkervoorwiel. Er bleek een minuscuul steentje tussen de remschijf te zitten. Zonder afspraak kon ik de auto gelijk naar binnen rijden en is het steentje (uiteraard kosteloos) verwijderd.
Wrap:
Toen dus de nieuwe wrap uitzoeken..... tatadataaaaaaaa, het is geworden: Avery Supreme Wrapping Film Gloss Light Pistachio. Vino Automotive in Geleen heeft de wrap superrrrgoed aangebracht en ze hebben tevens de remklauwen (rood) gespoten en donkere en warmtewerende folie aangebracht op de ramen. Alleen de Tesla-letters op de remklauwen worden later aangebracht. Echte vakmensen en bovendien heel aardig..
Accessoires:
Bij Tesland in Almere inmiddels ook een goed passende kofferbak-beschermhoes voor mijn trouwe viervoeter Bello gekocht. Deze is bevestigd aan de achterbank en verder tegen de zijkanten van de (gigantische) kofferbak. Bovendien kun je bij het in- en uitstappen van de hond, een flap over de achterbumper uitklappen om krasjes te voorkomen. Daarnaast ook bij Tesland in Almere een vilten bak gekocht voor in de frunk. Deze beschermt eveneens tegen krasjes en viezigheid, aangezien ik de laadkabel altijd in de frunk bewaar.
Verschillen Model 3 uit 2019 en Model Y uit 2023:
De verschillen tussen de Model 3 en de Model Y zijn er zekerrrrrr. Zodra ik er wat meer kilometers op heb zitten, zal ik ze uitgebreid toelichten, maar alvast een kort voorproefje:
beter aan Model 3 uit 2019 dan aan Model Y uit 2023:
- het superdynamische weggedrag in bochten vanwege de lagere koets;
- acceleratie was iets sneller, hetgeen (af en toe) heeeeeel leuk kan zijn: Model 3 was 4,4 seconden en Model Y is 5,0 seconden;
- parkeerassistentie Model 3 (mét parkeersensoren) is beter: de parkeerassistentie van de Model Y (met alleen camera's) heeft nog wel een of twee (gratis) over-the-air updates nodig om het Model 3 niveau te evenaren;
- verbruik: mijn Model 3 heeft een gemiddeld verbruik van 13,9 kWh/100 km (over de laatst gemeten 100.000 km) terwijl mijn Model Y een gemiddeld verbruik heeft van 15,1 kWh/100 km over de eerste 775 km;
beter aan Model Y uit 2023 dan aan Model 3 uit 2019:
- zeeeeeeeën aan ruimte + vijfde deur (fijn voor Bello);
- betere camera's met hogere resolutie (in elk geval achtercamera én zijcamera's);
- alles voelt en ziet er hoogwaardiger uit;
- automatische achterklep;
- langere laadkabel;
- middenconsole is fijner en alles is bekleed met mooiere materialen;
- de koplampen hebben een heel helder licht met een grotere lichtopbrengst (led-matrix);
- speakertje achter de voorbumper...... dat is dus echt superrrrrgrappig. Je kunt nu dus, als de Tesla ergens geparkeerd staat, op afstand via je app, de auto keihard scheten laten geven terwijl er voetgangers of fietsers voorbij komen. Uiteraard al ruimschoots gebruikt, verstopt voor voorbijgangers, om hun reactie te zien. Hahaha. Tesla is wat mij betreft dus echt: State of the Fart!
Irritant:
- terwijl je in een Tesla door de enorme voorruit en het lage dashboard juist een heel goed en ruim zicht hebt naar voren, zit bij de Model Y de ruitensproeier in het zicht;
- zodra je autopilot aanzet, gaat de ruitenwisserfunctie over op de automatische stand. Als deze automatische ruitenwisserfunctie nou foutloos zou zijn, zou dat niet uitmaken, maar ik blijf die functie irritant vinden. Bij regen deactiveer ik nu dus de autopilot, zodat ik kan kiezen welke ruitenwisserstand ik wens.
Nu kilometers maken in mijn Green Goblin :-D
Ik hou jullie op de hoogte.
That's it Folks ;-)
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
eerste indrukken
- 3.966 km
Bijna 4.000 km gekoerst, dus tijd voor wat eerste indrukken van de Model Y Long Range, de grote familiewagen.
sportief?
Nee, niet echt, althans niet ten opzichte van mijn Model 3 Long Range. De Model Y is een grote, hoge en snelle familiewagen, maar dat maakt de Model Y -in mijn beleving- geen sportieve auto zoals de Model 3 Long Range dat wel is. De Model 3 is laag, agiel, wendbaar, supersnel en heel dynamisch. De lage zit versterkt dat gevoel. Misschien klinkt dat raar voor niet-Tesla-rijders om een elektrische auto sportief te noemen, maar zo voelt dat wel heel sterk, zeker ten opzichte van de Model Y. De Model Y is weliswaar snel, maar niet sportief. Het hogere gewicht, de hogere auto, de grotere auto en de hogere zit belemmeren dat gevoel van sportiviteit, althans bij mij.
ruimte
De Tesla Model 3 is verrassend ruim voor een d-segment auto, zeker in vergelijking met de concurrentie, maar de Model Y doet daar nog tien scheppen bovenop: jeetje, wat kun je een hoop meuk kwijt in die auto, ook geholpen door de grote (elektrische) achterklep. Mijn vrouw had via Marktplaats een kekke Achielle fiets gekocht, en kon deze zonder enige moeite achterin schuiven, zonder te passen en meten, zonder enig drama. Ook de (twee!) ruimtes onder de bagagevloer zijn enorm en goed bruikbaar. Als je daarbij optelt dat de frunk (bagageruimte voorin) ook nog een paar weekendtassen kan herbergen, dan weet je dat je aan bagageruimte en trouwens ook aan aflegplekken niets te kort komt. Voor hondenbezitters: onze hond Bello (Golden Retriever) heeft echt ruimte zat om zich te bewegen achterin. Hij baalt er wel van dat hij zijn kop niet uit het raam kan steken als hij in de bagageruimte verblijft. Hij lost dat op door kwijlend met z'n kop over de achterbank te hangen ;-) Overigens heb ik een -voor de Model Y ontworpen- hondendeken gekocht die perfect past en Bello (grotendeels) verhindert om er een enorme teringzooi van te maken...
missers
De "motorkap" (klep van de frunk) is dunner en lichter dan die van de Model 3, althans dat voelt zo. Misschien denk je wel, lekker belangrijk, hoe vaak kom je nu onder de "motorkap"? Welnu, elke dag! In de frunk heb ik immers de laadkabel liggen (zo hou ik de bagageruimte achterin schoon) en bovendien bewaar ik daarin soms waardevolle spullen omdat deze frunk niet toegankelijk is voor dieven dmv het intikken van een ruitje, maar dat voor het openen van de frunk echt langdurig en heftig geweld nodig is om deze open te breken. Daarnaast gaat de "motorkap" minder ver open dan die van de Model 3. Op zich levert dat geen praktisch problemen op, maar als ik toch aan het miepen en zeuren ben, noem ik deze ook maar even.
De parkeerhulp dmv camera's is onnauwkeuriger en onbetrouwbaarder dan de parkeerhulp in de Model 3 uit 2019. Ongetwijfeld zal dit nog worden verbeterd met over-the-air updates (OTA-updates), maar op dit moment is het gewoon niet goed genoeg. Tesla moet hier echt verbeteringen in aanbrengen.
De stereoinstallatie van mijn Model Y uit 2023 klinkt wederom fantastisch, dus op de sound heb ik helemaal niets aan te merken, integendeel, maar het volume van de stereo van mijn Model 3 uit 2019 kan veel hoger....waarom is dat, Tesla???
Verbruik
Allereerst een dooddoener, maar het verbruik van de Model Y is hoger dan dat van de Model 3. Tot dusver niets nieuws, want dat is logisch: de Model Y is immers een grotere, hogere en zwaardere auto dan de Model 3. Maar wat mij opvalt is dat het verbruik van de Model Y veel dichter aanschurkt tegen dat van de Model 3, dan ik vooraf had gedacht.
Ik heb de auto eind maart 2023 mogen ontvangen, dus echte barre weersomstandigheden heeft de Model Y nog niet meegemaakt, dus dat vertekent het beeld ongetwijfeld. Daarnaast heb ik nog maar een kleine 4.000 kilometers gereden, waarvan minder snelwegkilometers dan gebruikelijk. Dit gezegd hebbende (zie foto van mijn scherm als onderbouwing!) is mijn gemiddelde verbruik over de eerste 3.966 km een hele nette 14,5 kWh/100 km. Kijk ik uitsluitend naar de zomerkilometers vanaf 1 mei 2023 (dat zijn tot nog toe maar 714 km's), dan is mijn gemiddelde verbruik zelfs 13,1 kWh/100 km. Uiteraard is dit niet representatief voor een heel jaar en er zitten ook geen bergetappes bij, evenmin vakantietripjes met volle bepakking, maar toch valt het verbruik me geenszins tegen. Ik denk dat ik uiteindelijk uitkom op een verbruik dat ongeveer 10% hoger zal zijn dan dat van de Model 3 en daarmee (het daadwerkelijke verbruik in real life omstandigheden) onderscheidt Tesla zich toch écht van haar concurrentie. Dat extreem lage verbruik van Tesla's ervaar ik dan ook als een premium eigenschap van elektrische auto's: een laag verbruik betekent immers een groter bereik en daarmee betekent het eveneens: geen laadstress, minder tussenstops op langere ritten of op vakantie, minder planning, meer tijd over hebben voor andere dingetjes. Daarnaast draagt de automatische planning van tussenstops en het automatisch voorverwarmen van je accu gekoppeld aan je eigen Tesla netwerk van superchargers, verder bij aan het zorgeloze elektrische rijden.
WLTP-bereik onzin?
- 21.241 km
De eerste 20.000 km zitten er op. Dit waren hoofdzakelijk zomerse kilometers. De Model Y heeft het verbruik geregistreerd van 1 mei tot 1 november. Dan doemt de vraag misschien op: is dat wltp-bereik nou een wassen neus en een showroomlokkertje of is het wltp-bereik bij deze zomerse omstandigheden daadwerkelijk haalbaar? Het antwoord (gelukkig op de laatste vraag) is volmondig: ja!
In die periode van zes maanden, heb ik 17.895 km gereden en daarvoor 2.430 kWh verbruikt. Het gemiddelde verbruik was dus 13,6 kWh/100 km. Niet eenmalig, niet zo nu en dan, niet alleen onder ideale omstandigheden, niet alleen bergaf, wind mee en café in zicht, nee, gemiddeld over bijna 18.000 km. Tesla geeft een wltp-bereik op van 542 km op een volle accu. Tesla is dus gewoon aan het downplayen :-D Mijn gemiddelde bereik gedurende deze zes maanden is immers 551 km!!! Eat that, beste ev-cynici (zie de bijgevoegde foto ter onderbouwing).
Ik heb op 1 november 2023 de teller trouwens weer op nul gezet. Tijdens de winterse kilometers zal dat wltp-bereik immers Never Nooit Niet gehaald gaan worden. Ik ben benieuwd naar het verschil met de zomerse kilometers en hoeveel het nu echt scheelt in de praktijk. Ik vermoed dat een gemiddeld praktisch bereik van 450 échte winterkilometers zeker haalbaar moet zijn en niet, zoals sommigen (met name ICE-rijders) beweren, een fractie daarvan.
De Model Y heeft zich inmiddels echt als ultieme familiewagen bewezen: minder dynamisch dan m'n Model 3, maar vele malen ruimer, comfortabeler en praktischer. De witte bekleding verweert zich overigens nog steeds kranig tegen een uitgelaten golden retriever en een geestdriftig 15 maanden oud dochtertje ;-) In de Model 3 was de bekleding na 196.000 km ook nog als nieuw: geen zichtbare slijtage, nog steeds prachtig wit en bovenal nog steeds fijne en stevige stoelen.
Gedurende deze eerste (ruim) 20.000 km zijn er uiteraard geen storingen of ander leed geweest, maar goed, dat mag je ook verwachten van een nieuwe auto en bovendien heb ik dat bij de Model 3 gedurende 196.000 km nooit of te nimmer gehad, dus de lat ligt hoog ;-)
Zo, voor nu is dat het weer.
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
gelukkig nieuwjaar: de winterse kilometers editie
- 26.241 km
Bijnaaaaaa Oudejaarsavond en Koning Winter wil Nederland maar niet bezoeken. Niettemin is de kwakkelwinter begonnen: nat, winderig en temperaturen tussen 0 en 10 graden.
Allereerst de vraag aller vragen voor mensen die een EV nog niet aandurven: hoe zit het nou met die winterse kilometers? Blijft er in de praktijk nou nog wat aan bereik over?
Welnu, mijn gemiddelde bereik was tijdens de zomer 551 km (verbruik 13,6 kWh/100 km).
In de winter (ruim 5.000 km gemeten vanaf 1 november 2023) is dat gedaald naar 478 km (verbruik 15,7 kWh/100 km).
(check laatst toegevoegde foto met verbruikscijfers als onderbouwing)
Je kunt dus ook in de winter met een EV eigenlijk bijna overal naar toe crossen zonder onderweg te hoeven laden. Geruststellend nieuws voor mensen die de overstap naar een EV nog een beetje spannend vinden. In de verschillende praktijktesten die je onder meer op YouTube kunt vinden, zul je ook steeds terughoren dat Tesla het kleinste verlies aan bereik heeft tijdens de winter.
Mocht je tóch willen of moeten laden onderweg, weet dan dat elke Tesla een warmtepomp heeft waardoor het laden in de winter even snel gaat als in de zomer. Je hoeft dat trouwens ook niet zelf in te stellen of te activeren. Je navigeert gewoon naar je Tesla Supercharger en de auto bepaalt zelf wanneer de accu wordt voorverwarmd voor een optimale laadsnelheid.
(check laatst toegevoegde foto met verbruikscijfers als onderbouwing)
Updates:
- na de laatste (gratis over-the-air) update is het eindelijk weer mogelijk om met cruisecontrol of met autopilot te rijden, zonder dat de automatische ruitenwisserfunctie wordt ingeschakeld. Dat lijkt een kleinigheid, maar voor niet-Tesla rijders: de ruitenwissers doen t perfect, maar de automatische functie is minder geslaagd... alhoewel ook die functie lijkt te zijn verbeterd.
- de parkeerhulp is verbeterd. Het zicht naar achteren was altijd al uitstekend vanwege de achteruitrijcamera, maar de parkeerhulp aan de voorzijde en de zijkanten is nu verbeterd door een soort van infraroodbeeld op je scherm (check laatst toegevoegde foto van het scherm), waardoor je objecten (ook palen naast je auto) beter kunt "zien". Qua zij-aanzicht beter dan t ooit was, maar aan de voorzijde werkt t weliswaar goed, maar zouden sensoren toch fijner zijn (tenzij er nog meer updates in t vat zitten).
- Ik heb de sound van de toeter (claxon) gewijzigd. Na het reguliere claxongeluid hoor je nu de Cucaracha. Hahaha, hoe gezellig is dat :-D Voor een voorbeeld: check dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=lqwjqp4w2T8
Meer nieuws: nee, eigenlijk niet, behalve dan dat de Top 2000 toch extra vet klinkt in de auto....wat een geweldig geluidssysteem zit er toch in die auto 🤠
Oh ja, nog één dingetje, een volstrekt onnodig maar wel heel leuk dingetje: met mijn referral-punten heb ik zojuist de "accelleration boost" geactiveerd. Dat betekent dat ik op elk moment en op elke snelheid meer koppel en meer vermogen heb 😎 Daarnaast doe ik er niet meer die verschrikkelijk traaaaaaaaaage 5 seconden over om de 100 km/u aan te tikken, maar de vertrouwde mindbogglin' 4,4 seconden..... 🤪hahahaha. Je hebt er natuurlijk geen fluit aan, maar het is gratis en het onderscheidt mijn Model Y wel weer van de meute en voor die enkele keer -met de kolder in de kop- is t natuurlijk wel echt retecool...
Zo, voor nu is dat het weer.
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
dag winter, hallo lente
- 31.723 km
Sneeuwklokjes, krokussen en narcissen, je ziet ze inmiddels overal ontluiken..... de winter lijkt voorbij en de lente kondigt zich aan.
WINTERVERBRUIK:
Tijd om de eindstand op te maken van de Tesla-winterkilometers. (zie foto ter onderbouwing).
Dit zijn niet de theoretische wltp-cijfers, waarover velen een sterke (maar ook vaak ongefundeerde) mening lijken te hebben. Dit is dus niet de -voor velen ongeloofwaardige- theorie, maar de nietsontziende en kei- en keiharde praktijk ;-)
In de periode vanaf 1 november 2023 tot 1 maart 2024, de winterse maanden, heeft de Tesla 10.576 kilometers afgelegd en daarvoor 1.657 kWh verbruikt.
Het gemiddelde winterverbruik was dientengevolge een keurige 15,7 kWh/100 km.
Met andere woorden: met elke kWh heeft de Tesla 6,4 winterse kilometers afgelegd.
Met een bruikbare accu van 75 kWh was het winterbereik van de Tesla Model Y Long Range (4wd) op 20inch zomerbanden dus 478 km. Soms ietsje meer, soms ietsje minder en daarbij dient te worden aangetekend dat onze winter zelden koud was, maar soms wel nat en met veel wind.
JAARVERBRUIK:
Dat was de winter, nu het jaargemiddelde! Voor wat betreft het totaal gemiddelde over 31.723 kilometers (alle jaargetijden dus): dat is nu 14,4 kWh/100 km. Met andere woorden: met elke kWh heeft de Tesla 6,9 kilometer afgelegd. Met een bruikbare accu van 75 kWh is het gemiddelde jaarbereik van de Tesla Model Y Long Range (4wd) op 20inch zomerbanden dus 521 km.
Hoe verhoudt mijn werkelijke praktijkbereik van 521 km zich nou tot het WLTP-bereik dat Tesla communiceert over de Tesla Model Y Long Range. Welnu het WLTP-bereik is 533 km op 20 inch.
Het WLTP-bereik op 20inch wijkt dus slechts 12 km af van mijn gemiddelde praktijkbereik. Dat betekent dat de Tesla in de winter 55km slechter scoort dan de WLTP-opgave en dat de Tesla het in de zomer juist beduidend beter doet dan de WLTP-opgave.
Dat zijn natuurlijk hele goede prestaties, maar ook als je minder defensief rijdt dan ik, is de Tesla nog steeds een wonder van efficiëntie. Het Britse "Whatcar" heeft ook een wintertest gedaan waaruit blijkt dat de efficiëntie van de Tesla, met name in de winter, geen gelijke kent. Check de link: https://www.youtube.com/watch?v=c10Ck84QgEI
Sommige niet-EV rijders menen dat efficiëntie niet zo belangrijk is. Welnu, uit eigen ervaring kan ik vertellen dat efficiëntie, behalve enorme winst voor de leefomgeving en uiteraard voor je portemonnee, vooral winst oplevert voor gebruiksgemak en comfort. Je bent in je hoofd ook veel minder bezig met laden, simpelweg omdat je dat minder vaak hoeft te doen. Op reis geeft het rust en een gevoel van luxe, in plaats van laadstress en andere spanningen. Je hoeft ook niet aan de slag met allerlei laadpassen en allerlei apps om je route met laadstops te berekenen, aangezien de auto dat allemaal voor je doet en je geen laadpassen nodig hebt bij Tesla Superchargers. Je geeft als voicecommand "navigeer naar huppeldepup" en de auto berekent zelf met welk percentage je daar arriveert en waar en hoe lang je tussentijds stopt om te laden. Bij drukte van dat laadstation wijzigt de auto de route naar een ander beschikbaar laadstation, zodat je nergens hoeft te wachten. Rij je zuiniger of juist minder zuinig dan wordt dat eveneens automatisch meegenomen in de berekening en zo nodig, in het aantal laadstops of de laadduur. Uiteraard gaat het voorverwarmen van de accu ook automatisch via de navigatie, zodat je steeds een goede laadsnelheid hebt.
30.000 KM GROTE BEURT:
Ruim 30.000 km: grote beurt, wat kost dat nu? Just kidding. 😁 Bij Tesla doen ze niet mee aan dit old-auto verdienmodel.... Je hebt dus geen beurten en je hebt dus ook geen kosten.🙃 Net zoals bij mijn Model 3 zal ik bij 100.000 km een general check laten doen (kosten €80,00). Niet omdat t moet, maar gewoon voor de zekerheid. Als je klachten ervaart kun je immers via je app een afspraak inplannen. Je kunt uiteraard ook bellen of langsgaan, maar uiteindelijk gaat het t snelste via de app. Werkt goed.
Genoeg cijfertjes. Nu weer tijd voor het genieten. Ik zet de geweldige geluidsinstallatie een tandje hoger en geniet van de lente......ook al is het vandaag echt baggerweer 😚
I'M TOO SEXY 😎
Right said Fred zingt het enige juiste liedje "I'm too sexy for my car too sexy for my car
Too sexy by far
And I'm too sexy for my hat
Too sexy for my hat what do you think about that".
Met dit liedje wordt t ondanks het baggerweer toch gelijk lente, dank je wel Fred.
Zo, voor nu is dat het weer.
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
gadgets & gimmicks
- 32.607 km
Voor de niet-Tesla rijders of de aanstaande Tesla-rijders, die interesse hebben in zowel de standaard uitrusting als in de bijzondere Tesla-dingetjes ;-)
Zoals jullie ongetwijfeld weten kun je bij de aanschaf van een Tesla geen optiepakketten of losse accessoires bestellen. De auto is afgeladen vol met features die bij ander merken op de optielijsten staan.
De enige opties zijn:
- witte ipv zwarte binnenbekleding,
- een andere kleur dan de standaard carrosseriekleur (wit),
- grotere velgen (standaard is 18 inch bij RWD, 19 inch bij Long Range en 21 inch bij Performance) en evt
- een trekhaak.
Vwb autopilot: dat zit standaard op elke Tesla, maar je kunt ook kiezen voor "enhanced autopilot" of voor "full self driving". In Nederland, of eigenlijk in Europa, heb je daar niet zo heel veel aan , aangezien de meeste mogelijkheden van het systeem bij regelgeving niet zijn toegestaan in Europa.
Wat is er dan zoal standaard op de nieuwe Model 3?
Nou, zaken zoals Matrix LED-koplampen en RBG lampjes, keyless entry dmv telefoon, Tesla herkent telefoon van gebruiker en stelt alle functies van de telefoongebruiker (jij of je partner of je kind) in, zoals stuur, spiegels, stoel, easy entry, etcetera, volledig automatische stoelen met geheugenfunctie, panoramadak, elektrische achterklep, verwarmd stuurwiel, warmtepomp, geventileerde en verwarmbare voorstoelen, verwarmbare achterbank (buitenste twee zittingen), scherm achterin (voor Netflix, spelletjes, twitch, spotify, etcetera), alle veiligheidsvoorzieningen standaard (actief en passief), over-the-air updates, eigen laadnetwerk middels de Tesla Superchargers: goedkoopste snelladers die er zijn en bovendien supersnel, one-pedal-drive tot stilstand, uitstekend werkende spraakbediening voor vrijwel alle functies (bellen, navigeren, verwarming, koeling, achterruitverwarming, handschoenenkastje, spotify, etcetera) google maps navigatie-systeem met file informatie en supercharge stops, Tesla Security Package (oa. Sentry Mode: dus beveiliging dmv 8 camera's buiten en 1 camera binnen die clips opnemen als er iets met de auto gebeurt en dieven afschrikt dmv optische- en geluidssignalen)) & Dashcam, supergoed audiosysteem met DAB-radio en infotaintement/arcade (spellen)/eastereggs (lichtshows en dergelijke), klimaatbeheersing en ventilatie (supergemakkelijk via spraakbediening te bedienen: opdracht: ik heb het koud, ik heb het warm, ontwasem voorruit, zet temperatuur op 22 graden, etcetera).
De zaken die anderen wellicht als gimmicks of gadgets zouden willen omschrijven, zijn in de praktijk eigenlijk superhandig.
Voor beelden zijn:
- Dog Mode : it allows you to set the temperature in the car, just like you’d set it at home, and the car will keep the interior of the vehicle at that temperature until you return. It doesn’t matter whether the cabin needs to be heated or cooled, the car will control the HVAC to keep the vehicle at the selected temperature. Since leaving your pet alone in a vehicle isn’t normally a good idea and people may not be familiar with Tesla’s Dog Mode, Tesla also displays a message on the screen. Tesla does a great job at letting bystanders know that your pet is safe inside of the car. Once Dog Mode is activated, a message will display on the car’s large center screen letting people know your pet is safe.
- Joe Mode: Wat is de Tesla Joe Mode? Heb je slapende kinderen op de achterbank? Activeer dan de ‘Joe Mode’ onder ‘Veiligheid’. Het volume van alle geluiden wordt dan met 50% verlaagd, zoals het ‘tikkende’ geluid van het knipperlicht en de Autopilot-bliepjes. De functie is genoemd naar Joe. Deze man – Joe dus – baalde dat zijn baby tijdens het rijden regelmatig werd gewekt door geluiden in de auto en benaderde Musk met het idee om een ‘stille modus’ te implementeren. Musk vond het direct een uitstekend idee en liet ‘Joe Mode’ toevoegen. Het lijkt misschien een overbodige functie, maar omdat Tesla stille auto’s produceert, vallen andere geluiden – zoals Autopilot-bliepjes – meer op. Er is geen pruttelende benzinemotor te horen die de andere geluiden maskeert. Je hoeft deze functie maar één keer in te stellen.
- Camping Mode (Kampeermodus): Gebruik de Kampeermodus om ongeacht de buitentemperatuur comfortabel in je auto te kunnen slapen. De Kampeermodus houdt de temperatuur in het interieur op het gewenste niveau en voorziet de USB- en 12V-aansluitingen van je auto van stroom, zodat je jouw apparaten 's nachts kunt opladen.
- Wasstraat-mode: Als je met de Model Y een wasstraat binnenrijdt, sluit je met één druk op de knop (wasstraatmodus) alle ramen, vergrendelt het de laadpoort en schakelt het ruitenwissers, bewakingsmodus, wegloopvergrendeling en parkeersensorgeluiden uit. Ook verschijnt de mogelijkheid om de spiegels in t klappen prominent op je scherm.
- Sentry Mode is een functie waarmee je de omgeving van je Tesla kunt laten bewaken op verdachte activiteiten wanneer je Tesla is geparkeerd en vergrendeld op bepaalde locaties. Wanneer een verdachte beweging wordt gedetecteerd, reageert je Tesla afhankelijk van de ernst van de dreiging. Als Sentry Mode (de bewakingsmodus) is ingeschakeld, is de modus stand-by en gereed om het alarm te laten klinken (Optische- en geluidssignalen) en een opname op te slaan van het veiligheidsincident wanneer de modus wordt geactiveerd.
Ongetwijfeld ben ik dingetjes vergeten te melden, dus aarzel niet om deze lijst aan te vullen of mij te corrigeren als ik iets verkeerds heb geschreven.
Mocht je vragen hebben, aarzel dan niet om ze te stellen :-)
Fijn weekend allemaal.
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
Het is weer voorbij, die mooie zomer
- 54.829 km
Zo, alweer (bijna) 55.000km gereden in de Tesla Model Y Long Range (met acceleration boost én op 20inch wielen).
Eerst maar even wat feitjes (zie foto van verbruik als bewijs):
- onderhoudskosten: €0,00 (behalve ruitensproeiervloeistof)
- banden: nog steeds de eerste set uitstekende (Michelin Pilot Sport 20inch) banden. De Michelins zien er goed uit en hebben nog voldoende profiel.
- verbruik: lente-en zomerverbruik vanaf maart 2024 (gemeten over 23.036 km): 13,6 kWh/100km.
- praktijkverbruik totaal (vanaf maart 2023, dus 54.759km): 14,1 kWh/100km.
- PRAKTIJKbereik: lente-en zomerbereik vanaf maart 2024 (gemeten over 23.036 km): mijn gemiddelde PRAKTIJKbereik over de laatste 6 maanden was dus 551km. Dat is dus niet een theoretisch bereik, maar het werkelijke bereik.
- PRAKTIJKverbruik totaal (vanaf maart 2023, gemeten over 54.759km, dus inclusief natte en winterse dagen): 14,1 kWh/100km. Mijn gemiddelde PRAKTIJKbereik over de laatste 18 maanden was dus 532km. Dat is dus niet een theoretisch bereik, maar het werkelijke bereik.
- klachten: getik in de voortrein. Hiervoor heb ik een afspraak gemaakt met Tesla. Het betreft een draagarm. Deze zal onder garantie worden vervangen. Hiervoor hoef ik dus niet te betalen.
Plezier:
Nog steeds ervaar ik de Tesla Model Y als een hele prettige, veilige, veelzijdige en ruime familie-auto. Net zoals de Tesla Model 3 is ook de Y een hele efficiënte en snelle EV. Ik ervaar de Model Y wel als een echte familie-auto en -anders dan de Model 3- veel minder een "rijders-auto".
Ik realiseer me dat velen denken te weten dat je geen rijplezier kunt ervaren in een EV. Na (bijna) 200.000km te hebben gereden in de Tesla Model 3 Long Range, weet ik uit eigen ervaring, dat het rijden in de Tesla Model 3 superdynamisch is en dat het echt een heerlijke "rijdersauto" is, mede vanwege de dynamiek en de snelheid. Dat gevoel, dat plezier, ervaar ik veel minder in de Tesla Model Y. Ik ervaar de Model Y vooral als een retesnelle familie-auto, met de nadruk op familie, waarbij ik mn Golden Retriever Bello wel nadrukkelijk als familielid meereken :-)
Met een dochtertje van twee en alle meuk die je daardoor overal mee naartoe meesleept en daarbij een flinke Golden Retriever, ben ik dus blij dat ik voor de superruime en praktische Model Y heb gekozen. In deze levensfase van ons gezinnetje, is het een uitstekende keuze. Het feit dat de Tesla Model Y daarbij gekozen is tot de allerveiligste auto (zowel in de VS als door de Europese NCAP) versterkt me in mijn gevoel de juiste keuze te hebben gemaakt.
Maar ik mis het gooi-en smijtwerk van de Tesla Model 3 wel een beetje, ook al deed ik dat niet zo heel vaak .... ;-)
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
accuverbruik bij stilstand
- 55.529 km
Gisteren thuisgekomen na twee weekjes Puglia (ItaIië). De eerste keer in 6 jaar tijd weer eens gevlogen ipv gereden, dus de Tesla heeft twee weken stilgestaan. Na alle spookverhalen, was ik benieuwd hoeveel de accu nou zou "leeglopen" als de Tesla 15 dagen zou stilstaan. Welnu, het antwoord is 1%. Bij vertrek stond er 46% in de app en bij thuiskomst 45%. Ik heb de Sentry mode (beveiliging/alarm dmv 8 camera's) overigens niet ingeschakeld in deze periode aangezien de auto in onze (gemeenschappelijke) parkeergarage stond. In de garage is er wel een -min of meer- constante temperatuur, waardoor de Tesla niet automatisch de verwarming of de koeling hoeft in te schakelen zodra bepaalde grenswaardes worden bereikt. Niettemin: een indrukwekkend resultaat :-)
En mijn hemel, wat een knalfeest was het om vanochtend weer in de Tesla te stappen na ruim twee weken in een huurauto te hebben moeten rijden, hahaha...... uiteraard had ik een Fiat 500 of een Fiat Panda willen huren, want wat wil je anders in Italië, maar beide waren helaas niet (meer) beschikbaar, ondanks mijn uitdrukkelijke reservering. Het werd dus een Opel Crossland.... ik wil niemand tekort doen die met plezier in zo'n auto rijdt, maar jeetjemina.... laat ik er maar niks over zeggen behalve dat het vanochtend in de Tesla voelde alsof ik "in de toekomst" reed :-D
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
klachten & kosten
- 55.578 km
Klachten:
Is de Tesla dan helemaal klachtenvrij? Neen, ik hoorde namelijk geluidjes in de voortrein en de automatische achterklep sloot soms niet in het slot. Gisteren naar Tesla servicecentrum in Utrecht gegaan. Na een uurtje stond ik weer buiten. De achterklep is opnieuw afgesteld en de geluidjes kwamen van één van de voorste draagarmen. Tesla heeft beide draagarmen kosteloos vervangen. Ook voor de nieuwe afstelling van de elektrische achterklep hoefde ik niets te betalen.
Kosten:
Kosten na ruim 55.000km: € 0,00
Enige uitgaven: af en toe de wasstraat én ruitensproeiervloeistof.
Bij Tesla geen onderhoudsbeurten dus daaraan ook geen cent uit hoeven te geven.
Ruitenwissers doen het nog uitstekend en ook de interieurfilter lijkt nog (lang) niet aan vervanging toe.
Na 55.000 km hebben de banden (Michelin Pilot Sport 4, 20inch) nog ruim voldoende profiel en zien ze er eveneens nog goed uit. Geen idee of ik -net zoals in mijn Model 3- 80.000 km met elk setje doe of dat dat meer of minder zal zijn. De tijd zal het leren. Ik hou jullie op de hoogte.
Bij de eerste bandenwissel zal ik gelijk bij Bandencentrum Utrecht de remmen even laten checken (is overigens ook kosteloos).
Fijn weekend allemaal :-)
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
Komt de Tesla Model Y (Project Juniper) er aan?
- 58.075 km
Even een tussendoortje..
Komt de nieuwe Tesla Model Y (project Juniper) er dan nu echt aan?
Hier is de reden van mijn donkerbruine vermoeden....
Zojuist kreeg ik een mailtje van Tesla dat wanneer je de achterwielaangedreven Tesla Model Y nu bestelt en vóór 31 december 2024 krijgt geleverd, je recht hebt op een korting van €2.950 (naast de SEPP-subsidie van €2.950) plus één jaar lang gratis laden bij de Tesla Superchargers.
Tesla heeft twee achterwielaangedreven varianten van de Model Y, namelijk de Tesla Model Y RWD én de Tesla Model Y RWD Long Range. Het staat niet duidelijk in de email, maar ik vermoed dat het gratis chargen én de extra korting van bijna €3k alleen geldt voor de Model Y RWD.
Daarnaast geldt op dit moment natuurlijk ook nog die actie dat wanneer je de referral-code van een Tesla-rijder gebruikt bij de aankoop, dat je €1.000 extra korting krijgt. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
Dat betekent dus dat je de Model Y voor €39k kunt kopen én een jaar lang nul "brandstof"-kosten hebt.
(Voor specs verwijs ik je naar www.ev-database.nl. Dit is de link: https://ev-database.org/nl/auto/1974/Tesla-Model-Y)
Maar wat dit -volgens mij- dus óók betekent, is dat de nieuwe Tesla Model Y (project Juniper) vermoedelijk vanaf januari 2024 zal worden geleverd.
Dit is dus een ingewikkeld moment voor mensen die de aanschaf van een EV overwegen: kiezen voor het bestaande model met fikse korting (€7k + jaar lang gratis "tanken") óf wachten op het nieuwe, maar tevens duurdere, model.
Ik zou, vermoedelijk, voor de eerste optie gaan, maar dat zeg ik nu.... Maar goed, het scheelt toch duizenden euro's die je dan weer ergens anders aan kan uitgeven ...
Ik hoop dat geïnteresseerden iets aan deze info hebben, nu Autoweek hierover (nog) niet heeft bericht.
Sterkte bij de keuzestress ;-)
Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
Verslavende Proefrit
- 58.571 km
Deze update heeft helemaal níets met mijn Tesla Model Y Long Range (met acceleration boost) te maken, maar álles met de fun van elektrisch rijden.
Geënthousiasmeerd door autojournalisten heb ik vandaag een proefrit gemaakt in de bejubelde Renault 5 E-Tech 52kWh 150hp in de Techno-uitvoering. De Iconic-uitvoering (met dat übercoole gele interieur) trouwens ook gezien, wow! Maar die stond in de showroom, dus daarmee heb ik niet gereden.
Eerst even het volgende. Sommigen denken dat acceleratie en topsnelheid de belangrijkste factoren zijn, bij het ervaren van plezier met rijden. Anderen denken dat het geluid van je motor de funfactor bepaalt. Weer anderen denken dat nepdiffusers, vouwen, bollingen, dynamische lichten en knipperlichten nepinlaten en uitlaten je rijplezier beïnvloeden.
En al die dingen kunnen voor iemand belangrijk zijn, maar het mooie is dat je rijplezier ook kunt ervaren, terwijl de specs je iets anders vertellen...
Nu heb ik relatief veel ervaring met het rijden in verschillende auto's variërend van oldtimers uit de jaren vijftig en zestig tot fossiele en elektrische nieuwe auto's. Ik ben ook zo gelukkig geweest dat ik een grote variëteit aan oldtimers heb mogen rijden.
Zo is de snelheidsbeleving in een MG-A (gewoon met 1.500cc motortje) enorm, door de enorm lage zitpositie, de verwijderbare zijramen, het geluid, de wind in je gezicht, etcetera. Snel was ie niet, maar zo voelde de MG-A wel aan.
Als je met 80km/u over een holle weg in Zuid-Limburg (mijn roots) rijdt in een Citroën 2cv6, waan je je Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen of voor de jongeren onder ons, Sébastien Loeb of Sébastien Ogier.
Als je met een Tesla Model 3 Long Range of Performance door de Franse bergen rijdt, raak je verslaafd aan en verkikkerd op het enorme snelheidspotentieel, het waanzinnige koppel en de idiote bochtsnelheden, door het laag geplaatste gewicht, de perfecte plaatsing van alle gewicht (tussen de assen) en de belachelijke hoeveelheid koppel en vermogen.
Maar ik was niet voorbereid op de proefrit van vandaag met de elektrische Renault 5 E-Tech 52kWh 150hp. Wat een heeeeeeeeeerlijk scheurijzertje. Ik werd er zo ontzettend blij van. Ik stuiterde van enthousiasme toen ik de auto weer inleverde bij Stam Renault in Nieuwegein.
Iemand die zegt dat elektrisch rijden niet leuk, opwindend en verslavend kan zijn, adviseer ik écht: maak een proefrit met deze R5 !
Het klinkt allemaal niet zo opwindend, 150 pk vermogen, 245 Nm koppel, voorwielaandrijving, een top van 150 km/u, maar geloof me, dat ís het wel.
Natuurlijk is een Tesla veel en veel sneller. Maar een Tesla is ook veel en veel groter. Natuurlijk is een Tesla een betere EV die perfect regenereert, superefficient is, waanzinnig snel is, etcetera, maar het leuke aan deze elektrische Renault is eigenlijk juist dat ie rijdt zoals je in een fossiele R5 GT Turbo rijdt. Dus niks van one-pedal driving, niks regenereren, gewoon planken en met de rem de bochtsnelheid licht doseren. Ik zat te joelen van plezier in de R5 :-D
Uiteraard kun je er ook rustig mee rijden en dan is de R5 comfortabel en lekker om mee te toeren. Maar als je een kronkelende dijkweg neemt, zoals ik vandaag mocht doen langs de Waal....mijn hemel: wát een genot.
En uiterlijk en smaak zijn natuurlijk heel persoonlijk, maar je moet wel heeeeeel zuur zijn om níet verliefd te worden op de koets en het interieur van deze gooi-en- smijt-EV. Ik reed in een appeltjesgroene R5 techno met spijkerstof interieur. Echt retecool :-)
Kortom: aan alle enthousiaste EV-rijders, maar ook aan alle twijfelende en afwachtende ICE-rijders: maak een proefrit in de R5 en ervaar het rijplezier van het elektrische rijden :-)
banden
- 59.495 km
Zo, alweer bijna 60.000km gekoerst met de Model Y Long Range. Mijn huidige Tesla heeft de retecoole matzwarte 20inch wielen en aangezien ik met mijn vorige Tesla, de Tesla Model 3 Long Range op 18inch, gemiddeld zo'n 80.000km af kon leggen met een setje banden, ben ik zojuist even gaan checken bij Kwikfit of de banden nog voldoende profiel hadden.
Mijn Model Y heeft (net als mijn vorige Tesla) vierwielaandrijving, maar de meeste kracht zit op de achterwielen om een zo fijn mogelijke besturing te garanderen. Dat is trouwens goed gelukt ;-)
De achterbanden slijten dus sneller dan de voorbanden. Op dit moment, na bijna 60.000km, had ik vóór nog ruim 4mm en achteren exact 3mm.
Ik vind het lastig om in te schatten, maar ik vermoed dat de achterbanden nog goed zijn voor een dikke 10.000km en de voorbanden ruim 20.000km. Eerlijk gezegd valt me dat enorm mee voor een relatief zware auto, met dik 500pk (ik heb de uitvoering mét acceleration boost) en dat ook nog eens op 20inch.
EV-geinteresseerden die vrezen vaker banden te moeten wisselen op een EV dan op een fossiele auto, weten nu dus dat die vrees ongegrond is :-)
Dan de prijzen.... Zo'n 20inch band is niet goedkoop en zeker niet van een A-merk bandenfabrikant zoals Michelin. De Tesla wordt geleverd met de Michelin Pilot Sport EV 255/40R20 101W EXTRALOAD. Bij Kwikfit kosten deze banden nu, vanwege Black Friday Week, geen €313,00 maar "slechts" €234,75 per stuk. Bij www.bandenleader.nl is er een soortgelijke band (MICHELIN PILOT SPORT EV 255/50 R20 109W XL FR LOTUS SEAL INSIDE) en die kost €200,79.
Ik weet de verschillen (nog) niet maar ik heb een mailtje gestuurd aan bandenleader met een verzoek om nadere duiding van de verschillen. Liefst wil ik deze week de banden alvast aanschaffen, want 25% korting scheelt wel een slok op een borrel. Kwikfit lijkt duurder, maar slaat de banden wel op totdat je ze daadwerkelijk erop laat zetten.
Zodra ik een keuze heb gemaakt, laat ik weer iets van me horen in de review. Dan kan ik ook de eventuele verschillen nader toelichten.
Tot ziens weer allemaal :-)
Tot slot voor de mensen die overwegen een Tesla aan te schaffen. Tesla heeft nu een actie waarbij je €1.000,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden.
over-the-air updates: wat is dat nou eigenlijk?
- 61.424 km
Over-the-air updates: wat houdt dat nou eigenlijk in?
Afgelopen week is de laatste Over-The-Air update binnengekomen. Dit betreffen zowel wijzigingen van bestaande functies als (nieuwe) functies en aanvullingen op de software van de auto. Soms betreffen dat wijzigingen waardoor de Tesla zuiniger wordt, een groter bereik krijgt, een vlakkere laadcurve krijgt of sneller wordt en andere keren betreffen dit wijzigingen waardoor de camerafuncties worden uitgebreid, je beeldscherm beter wordt ingedeeld of dat de beveiliging wordt verbeterd. Je betaalt hiervoor overigens niets en je auto wordt daarmee dus, naarmate de tijd verstrijkt, steeds beter i.p.v. slechter. Zodra je auto met een wifi-omgeving communiceert, wordt de update automatisch geladen. Je kunt dan in je Tesla (via het scherm of via je telefoon) instellen, wanneer je wilt dat het wordt gedownload, dus je kunt dit het beste instellen wanneer je de auto 25 tot 30 minuten niet gebruikt (bijvoorbeeld tijdens een bezoekje aan iets of iemand of natuurlijk wanneer je werkt of slaapt).
Om jullie een indruk te geven van de laatste update, hier zijn de "release notes". In je auto krijg je deze "notes" uiteraard gewoon in het Nederlands, maar via internet kon ik ze alleen in het Engels vinden. Mijn excuses daarvoor.
Handig om te weten. Wanneer je een Tesla rijdt is het heel handig (en in mijn ogen zelfs noodzakelijk) om een "premium-connectivity abonnement" te nemen. Dat kost je dus wel een tientje per maand! Wat mij betreft is dat elke euro waard. Je kunt je Netflix kijken op het scherm, je spotify luisteren, je navigatie bevat live-informatie, je krijgt allerlei spelletjes, je hebt naast DAB-radio ook TuneIn met vrijwel alle radiozenders ter wereld tot je beschikking, etcetera. Maar goed, realiseer je je dat je pas de volledige Tesla-ervaring zult hebben met dit abonnement. Voor sommige van de navolgende release notes geldt dan ook dat je er alleen van kunt profiteren wanneer je "premium connectivity" hebt!
Hou je vast, daar komt ie ;-)
Apple Watch
- Tesla for Apple Watch allows you to pair your watch as a key and unlock and lock your vehicle without ever pressing a button—just like a phone key;
- You can also see the state of your vehicle’s battery with a watch face complication and perform actions such as opening the frunk or trunk.
Mobile App Dashcam Viewer
- Watch and save Dashcam and Sentry Mode clips directly from your phone.
Set Arrival Energy
- You can now set a preferred battery charge level for when you arrive at your destination—higher if you’d like more charge, or lower if you prefer a faster arrival;
-Trip Planner will adjust your route accordingly, adding or modifying recommended charging stops and durations;
-In your vehicle’s turn-by-turn list, choose Set Arrival Energy for your final destination.
Search Along Route
- While navigating, when you search for a location (like coffee shops, fast food, or other stops), the results are now filtered to show options along your route. Each result also includes an estimated detour time.
Weather at Destination
- While navigating, your car will display the destination’s weather in the weather popup and notify you of any significant weather differences between your current location and final destination.
Rear Cross Traffic Alert
- When you shift into Reverse, your vehicle will alert you if it detects a pedestrian or vehicle crossing behind you by highlighting the corresponding side of the rear-view camera feed in red.
TuneIn
-Explore the all-new TuneIn Radio on Tesla—still completely free with no setup needed. Start enjoying over 100,000 music, sports, news & talk radio stations, along with 3 million podcasts, audiobooks, and more;
- TuneIn now features a redesigned personalized interface per driver profile, improved support for sports and podcasts, and richer station profiles.
Light Show Update
- Time to celebrate with the latest Light Shows to the tune of Cyber Symphony by Lionel Yu and Ready for Assault by Evgeny Bardyuzha. You can play the show instantly or schedule it up to 10 minutes in advance, either on a single vehicle or synced with friends;
-Light Show enthusiasts can control interior lighting, add display color effects, and create longer custom shows. To play a custom show, save the show files in a “LightShow” folder on your flash drive, connect, and select.
Theater and Video Updates
- Use the media card to play and pause any active video content playing through the browser or Theater;
- Start a video in the web browser before your drive to enjoy your favorite content as audio on the road.
Seats Control
- The new Seats control panel allows you to adjust the position of the unoccupied passenger seat.
Maintenance Summary
- This feature provides a record of when common maintenance actions were last performed and recommends when to perform them next;
- Maintenance records persist on the vehicle through factory resets, providing a record of previously performed maintenance actions for current and future owners.
Minor Updates
- Tap “Nearby Parking” on any point-of-interest page to get directions to nearby parking and start your journey with ease;
- Navigation will now dynamically route around road closures and display them along an affected route when they are detected by the fleet;
- If someone attempts to open the door or trunk while Sentry Mode is active, you’ll receive a notification on your mobile app;
- When reviewing Dashcam clips in your vehicle, the video player will skip directly to the recorded event;
- The Energy app’s Consumption page has been updated to let you view your energy usage over the last 300 kilometres;
- When navigating to a Supercharger, upon arrival you will be notified on the touchscreen of any stalls that are currently out of service;
- While reversing, your music volume can automatically lower to help you focus on parking;
- Minor fixes and performance enhancements have been applied.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze eindejaars-update vaak de meest uitgebreide van het jaar is, maar ongelooflijk toch hoeveel extra mogelijkheden en verbeteringen je krijgt :-)
Fijne Kerst allemaal en alvast een goede jaarwisseling
Juul
PS Tot slot voor de mensen die overwegen een Tesla aan te schaffen. Tesla heeft nu een actie waarbij je €500,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden. Tien mensen mogen gebruik maken van die code. En Jannes Wolter.... dank je wel voor het gebruik maken van mijn code en alvast heel veel plezier met je nieuwe Tesla :-D
Zegeltjes erbij?
- 62.339 km
De Nederlandse kruideniersmentaliteit? Ik weet niet zeker of ik die heb, maar ik spaar niettemin met alle plezier zegeltjes..... net zoals de meeste Nederlanders trouwens :-D
Wat heeft dat nou met de Tesla te maken? Nou, ik spaar (helaas) geen AH-zegeltjes en evenmin D.E.-punten, maar bij Tesla spaar je ook een soort van zegeltjes, alleen heten ze dan anders, namelijk referralpunten.
Hoe zit dat nou? Welnu, als iemand een Tesla aanschaft kan de nieuwe koper de "referralcode" van een bestaande Tesla-rijder vermelden, net zoals je bijvoorbeeld een kortingscode gebruikt als je via internet shopt.
Levert dat nou wat op? Nou..... best wel: het voordeel voor de nieuwe Tesla-rijder (op dít moment) is een korting op het aankoopbedrag van €500 (en daarnaast trouwens ook nog een Tesla-korting van €2.950 + één jaar gratis laden, maar dat heeft dan weer niets met die "Tesla-zegeltjes" te maken).
Voorheen was de korting voor de nieuwe Tesla-rijder zelfs €1.000 en er is ook een periode geweest dat het referral-programma tijdelijk niet bestond.
En ik dan? ;-) Nou, niet alleen de nieuwe Tesla-rijder profiteert hiervan, maar ook de Tesla-rijder wiens (of wier) referral-code wordt gebruikt, profiteert daarvan: vandaar de "Tesla-zegeltjes" dus :-D
Om jullie een beeld te geven wat dat nou concreet betekent:
In 2019, 2020 en 2021 hebben 4 mensen (Michel, MF 2x en Harald) mijn code gebruikt. Hopelijk hebben zij hier voordeel bij gehad, maar voor mij heeft dat geen gevolgen gehad, behalve dan positief contact met andere "petrol"-heads en dat is superrrrrrleuk :-)
In 2022 heeft niemand mijn code gebruikt.
In 2023 hebben Matthijs (2.000 referral punten) en PJ (7.500 referral punten) mijn code gebruikt.
In 2024 hebben Stanley (7.500 referral punten), Maarten-Jan (7.500 referral punten), Tom (7.500 referral punten) en MT (€500 tegoed) mijn code gebruikt. Deze maand zullen ook nog de Tesla's worden geleverd van Wolter Jannes (€750 tegoed) en Tom (€750 tegoed).
Meestal was de belangrijkste reden voor het gebruiken van mijn code, dat deze aanstaande Tesla-rijders korting wilden op hun aanschaf, maar óók dat ze mijn review met plezier hadden gelezen en dat ze er ook daadwerkelijk wat aan hadden gehad. Dat vind ik écht heel erg fijn om te lezen, dus nogmaals dank voor dat compliment en bovendien is dat ook precies de reden waarom Autoweek ons de gelegenheid geeft om -via onze reviews- anderen te informeren over het wel en wee van onze heilige koeien. In het geval van Tesla is er echter nog dat extra aardigheidje in de vorm van die "zegeltjes" ;-)
Want....mijn zegeltjes zijn daarmee dus 32.000 punten én €2.000,00 waard en daarnaast heb je soms (zoals nu met Tom) ook nog eens hartstikke leuk contact via de mail. Het wordt daarmee toch een soort van autoclubje met Tesla-tips and tricks, net zoals dat ook het geval was bij de Ami-vereniging waarvan ik lid was (en die van de snoek en van de eend). Bovendien zijn de meeste nieuwe Tesla-rijders enthousiast en positief, hetgeen het extra leuk maakt.
Wat kun je nou met die punten en met dat tegoed?
Nou, met die 32.000 referralpunten heb ik bijvoorbeeld de Model Y dakdragers aangeschaft, maar ook de "acceleration boost" geactiveerd (extra pk's en nóg snellere acceleratie), duizenden kilometers gratis geladen bij de Tesla-SuperChargers en tot slot het "Premium Connectivity"-abonnement voor twee jaar bekostigd.
Met dat tegoed van €2.000 zou ik het liefste een trekhaak laten monteren onder mijn Model Y, maar helaas sinterkaas (pindakaas, varkenshaas).... die trekhaak kun je niet aanschaffen via de Tesla-shop in de app. Waarschijnlijk ga ik volgend jaar met dat tegoed dus weer duizenden kilometers gratis laden aanschaffen, een extra jaartje premium connectivity bekostigen en tot slot een Tesla-fietsdrager kopen, maar goed, we gaan het wel zien ;-)
Voor liefhebbers van (digitale) zegeltjes (zonder lijmresten op je tong) is het dus niet alleen heel leuk om een review bij te houden, zowel voor anderen als voor jezelf, maar kan het ook leuke, enthousiaste en positieve contacten opleveren én extra voordeeltjes in de Tesla-shop :-)
That's all Folks, en alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!
PS Tot slot, maar uitsluitend voor de mensen die overwegen een nieuwe Tesla aan te schaffen. Tesla heeft nu dus die actie waarbij je €500,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden. Alvast heel veel plezier met je nieuwe Tesla :-D
Project Juniper
- 68.121 km
Ja hoor, zij is er.....de nieuwe Tesla Model Y (Project Juniper) staat bij de Tesla Store :-)
Zojuist even de Utrechtse showroom binnengelopen en samen met een kundige (en sympathieke) medewerker de buiten-en binnenkant bewonderd.
De visuele verschillen met de huidige Model Y zijn klein als je de auto's vergelijkt aan de zijkant.
De visuele verschillen met de huidige Model Y zijn groot aan de voorzijde, de achterzijde en het interieur.
Voorzijde: alles vóór de voorruit is anders, dus niet alleen de koplampen, maar ook de zijschermen, de bumper, de motorkap, de velgen, etcetera. Het is ronder en tegelijkertijd strakker. Op de foto's was ik niet zo blij met de wijzigingen, maar in 't echie ziet ie er toch wel heel fraai uit. Die doorlopende koplamp, de lagere motorkap, de gladdere bumper, de meer aerodynamische velgen: het ziet er chiquer uit, in mijn beleving.
Achterzijde: W O W! Dat is écht een verbetering. Die doorlopende achterlichten die je niet direct ziet, maar waarvan je alleen de weerkaatsing ziet op de doorlopende strip, de verplaatsing van de kentekenplaat naar de diffuser waardoor je een optisch gladdere en bredere achterzijde krijgt, de meer rechthoekige achterruit, de meer geprononceerde en uitstekende diffuser en de verlichting op de achterste zijschermen... die combinatie van dat alles is wel heel goed gelukt hoor. Hulde aan Franz von Holzhausen en diens ontwerpteam.
Interieur: het begin al met het openen (en sluiten)n van de portieren.... je merkt meteen: Tesla heeft opnieuw flinke stappen gezet. Dit ziet er niet alleen premium uit, het klinkt ook zo! Hele mooie materialen, alles dat je aanraakt is gemaakt van zachte materialen, bredere stoelen met meer zijdelingse ondersteuning en een langer zitvlak, die niet alleen standaard stoelverwarming hebben, maar nu ook geperforeerd zijn en standaard stoelkoeling bieden, daarnaast de sfeerverlichting, alle vakken met vilt bekleed (ook in de deuren (zodat je sleutels nooit meer geluid zullen maken ;-) ), de verder doorlopende zonnekleppen, de opvouwbare hoedenplank die een eigen plekje heeft onder de vloer, de passagiersstoel die je kunt bedienen vanaf de bestuurderszijde en vanaf de achterbank, de standaard elektrisch verstelbare en verwarmde achterbank, de fijnere en zachtere achterbank, het scherm achterin waarmee je de ventilatie kunt bedienen, maar ook de achterbank en passagiersstoel elektrisch kunt verstellen, waarmee je kunt Netflixen, etcetera. Dat scherm is te koppelen aan oortjes die de achterpassagiers dragen. Alles voelt luxe en ziet er goed uit. Het is uiteraard nog steeds een heel strak interieur, dus daar moet je van houden, maar ook al is het niet jouw persoonlijke smaak, de kwaliteit is ontegenzeglijk goed.
En dan nu het belangrijkste; het rijden........... geen flauw idee, want de proefritten beginnen pas over een paar weken :-D
Ik kijk in elk geval uit naar de proefrit, want het sprintje van deze Tesla is uiteraard wéér iets sneller, maar Tesla heeft voornamelijk ingezet op stilte en comfort. Daartoe zijn andere interieurmaterialen gebruikt die geluid absorberen, is meer geluidsisolatie toegepast, zijn niet alleen de voorste ruiten maar nu álle ruiten gelamineerd én dubbellaags, zijn andere banden gemonteerd die meer comfort en stilte bieden (met als wisselgeld dat de topsnelheid van de meeste modellen is verlaagd van 217km/u naar 201 km/u. De Performance blijft natuurlijk sneller dan 250 km/u gaan ;-) , etcetera.
Ik ben heel benieuwd naar de verschillen met mijn huidige Tesla Model Y Long Range met acceleration boost op 20inch wielen.
Zodra ik een proefrit heb gemaakt, zal ik me weer melden....
PS Tot slot, maar uitsluitend voor de mensen die overwegen een nieuwe Tesla aan te schaffen. Tesla heeft nu dus die actie waarbij je €500,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden. Alvast heel veel plezier met je nieuwe Tesla :-D
tatadataaaaa: een trekhaak :-)
- 68.149 km
Eerder had ik van Tesla begrepen dat ik met mijn referral-tegoed van €2.000,00 (een soort van "Wallet") van alles en nog wat kon aanschaffen via de Tesla-shop, maar niet wat ik eigenlijk wilde, namelijk een trekhaak.
Gelukkig hadden zij het mis, want op 30 januari 2025 heeft Tesla een trekhaak geplaatst, die ik heb kunnen "betalen" met mijn tegoed uit referrals. Dank daarvoor dus :-)
Dat betekent niet alleen dat er fysiek een trekhaak(bevestiging) is aangebracht (de trekhaak krijg je er bij geleverd in een chique zwarte Tesla-tas ;-) ), maar ook dat ik nu een software-gimmick rijker ben, namelijk de "towing-mode".
Ik heb nog niet met een caravan of aanhangwagen gereden, maar zal mijn ervaringen (met name software, zicht, rij-eigenschappen, windgevoeligheid en verbruik) uiteraard met jullie delen zodra ik de trekhaak daadwerkelijk heb gebruikt.
Plannen zijn er al: met het Kip oldtimercaravannetje van m'n schoonouders een weekendje weg en daarnaast een motoraanhangertje huren om met een vriend van mij en twee caféracertjes (de Yamaha SR500 van mij en de Yamaha XS650 van m'n maat) naar de Distinguished Gentleman's Ride in Antwerpen of Gent te gaan. Nu al zin in :-)
Het trekhaakpakket van de Model Y kostte €1.350,00. Dat betekent dat ik nog €650,00 in mijn "wallet" heb. Ik vermoed (maar weet het nog niet zeker) dat ik van dat tegoed een fietsdrager aanschaf (€550,00). Aan de andere kant zou ik zo'n fietsdrager natuurlijk ook kunnen lenen van iemand, aangezien ik zo'n fietsdrager zelden zal gebruiken. Ik zou dat bedrag immers ook kunnen inzetten om "gratis" te kunnen snelladen bij de Tesla SuperChargers en/of het "Premium Connectivity Abonnement" mee te bekostigen (€10 per maand).
Keuzes, keuzes ;-)
Hoe dan ook, de trekhaak maakt de Model Y toch weer breder inzetbaar, ook voor vakanties. Ik ben benieuwd wat dit ons gaat brengen...
PS Tot slot, maar uitsluitend voor de mensen die overwegen een nieuwe Tesla aan te schaffen. Tesla heeft nu dus die actie waarbij je €500,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden. Alvast heel veel plezier met je nieuwe Tesla :-D
proefrit nieuwe Tesla Model Y
- 70.481 km
Eindelijk is het dan zo ver, de nieuwe Tesla Model Y (project Juniper) staat in de showroom én je kunt proefrijden.
Mijn ervaring in een notendop: de nieuwe Model Y is op vrijwel alle vlakken flink verbeterd tov mijn huidige Model Y (uit 2023): de nieuwe Model Y is comfortabeler, sneller, zuiniger, stiller, betere materialen en hoogwaardigere afwerking, meer gadgets & gimmicks, beter vooraanzicht dus fijner parkeren, betere stoelen (breder, meer zijdelingse ondersteuning, langer, geperforeerd, dus naast de standaard stoelverwarming nu ook standaard stoelkoeling), scherm achterin voor de passagiers, elektrische verstelling achterbank, bredere bruikbaarheid vanwege stop in frunk, sfeerverlichting in alle kleuren, groter bruikbaar scherm, geluid bij sluiten portieren, nóg betere geluidsinstallatie, etcetera. De verschillen zijn echt significant te noemen en ik vermoed dat de nieuwe Model Y -qua afwerking, gebruikte materialen en luxe- niet onderdoet voor BMW, Polestar of Audi, maar daar laat ik de autojournalisten graag over oordelen, aangezien zij een brede ervaring met uiteenlopende EV's hebben en de meeste andere lezers en ik, een minder brede ervaring hebben.
Daarover gesproken: ik vind eigenlijk alleen maar uiterst positieve besprekingen door autojournalisten:
InstaAutoVlog
https://www.youtube.com/watch?v=caNOQ4S2t2U
Autoweek
https://www.youtube.com/watch?v=ppHkoJ_LytQ
TopGear
https://www.youtube.com/watch?v=z4eT6Lxgc6M&t=1105s
Jay Leno
https://www.youtube.com/watch?v=vQ6e4-1uuGA
Het is zonder twijfel een uitstekende EV, daar is -volgens de autojournalisten- geen discussie over mogelijk. Sterker nog, de meeste journalisten en reviewers beschouwen deze Model Y (evenals de Model 3) zelfs als dé benchmark in hun segment.
Maar -anders dan bij auto's van andere merken- lijken we er niet aan te ontkomen om iets over de baas van Tesla te zeggen. Sommigen menen immers dat je geen Tesla moet kopen vanwege de uiterst dubieuze denkbeelden van de heer Musk (de huidige CEO van dit bedrijf), diens innige relatie met dorpsgek Donald en tot slot vanwege de kwalijke rol die de heer Musk speelt op het wereldtoneel, onder meer door zijn "vrijages" met andere populistische gekkies van de Duitse AfD, met Giorgia Meloni en met Nigel Farage.
Een van de actieve forumleden schreef: "Hij (Musk) is er (bij Tesla) zowel CEO als belangrijke aandeelhouder. Vooral dat laatste is belangrijk want dat is zijn financieringsbron waarmee hij zijn misplaatste stunts uit kan halen."
Dit soort kritiek lees ik veel. Mijn punt is echter dat je dat helemaal niet kunt weten en dat het daarom onjuist is om Musk gelijk te stellen aan Tesla. De aandelen van Musk zitten in het bedrijf en voor zover wij weten heeft hij ze niet verkocht en heeft hij zijn bonussen evenmin verzilverd. De stelling dat Tesla de financieringsbron is, is dan ook niet meer dan een niet onderbouwde vooronderstelling en erg gesimplificeerd. Natuurlijk krijgt hij een salaris, maar dat krijgt hij ongetwijfeld ook van zijn andere bedrijven X, OpenAI, Neurolink, SpaceX, the Boring Company, etcetera. Salarissen vormen echter niet zijn fortuin en bepalen evenmin zijn invloed. De stelling dat Tesla als bedrijf ook maar iets te maken heeft met de politieke uitspattingen van Musk, is dan ook niet meer dan een vooronderstelling en vermoedelijk zelfs onjuist.
Ik weet daarentegen niet zeker of ik op dít moment zelf een Tesla zou aanschaffen, misschien is het geen slecht idee is om een signaal af te geven aan Tesla dat ze Musk moeten ontslaan als CEO, maar aan de andere kant, de auto's zijn echt heel erg goed en bovendien speelt Tesla zelf geen politiek kwalijke rol.
Dus tot slot, maar uitsluitend voor de mensen die overwegen een nieuwe Tesla aan te schaffen. Tesla heeft nu dus die actie waarbij je €500,00 korting krijgt op de aankoop van je Tesla, wanneer je een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Mocht je niemand kennen met zo'n code, stuur mij dan een persoonlijk berichtje voor jouw persoonlijke korting, want de refererral-code mag ik van de moderator niet in deze tekst vermelden. Alvast heel veel plezier met je nieuwe Tesla :-D
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.