Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #4

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst2 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn tweede Tesla

  • 2 km

Waar ik in 2019 letterlijk en figuurlijk het doek van mijn Tesla Model 3 mocht halen, was het deze keer een heel andere ervaring.
Begin 2022 mijn Tesla Model 3 LR (2019) heel erg goed verkocht. Waarom? Ik zag dat de prijzen hoog bleven en aangezien ik niet getrouwd ben met een auto leek het mij een goed moment. Vervolgens een jaartje in een Lynk & Co gereden, wat overigens ook erg goed beviel. Mijn woon/werk kilometers kon ik prima op de accu range rijden en voor de rest was het een heerlijk ruime en goed sturende auto.

Toch heb ik afgelopen weken een paar berekeningen voor mijzelf gemaakt. Zou het weer voordeliger zijn om een switch te maken? Ik ben soms een twijfelkont, maar toen de krant vol stond met prijsverlagingen ben ik toch weer gaan kijken. Mijn voorkeur ging uit naar een LR, omdat ik niet wil twijfelen aan het op vakantie gaan met een elektrische auto. Met de Model 3 nergens een planning voor hoeven maken, het was instappen, navigatie aan en karren maar.
We blijven Nederlanders en natuurlijk gevoelig voor korting. De samenstelling van deze Model Y is: LR, zwart, trekhaak en de 20 inch velgen. In mijn ogen de meest dikke samenstelling. Aanschafprijs €59.843, maar door het stunten stond dit voorraadmodel nu te koop voor €53.962. Dit was dus afgelopen dinsdag 28 maart.

Ondertussen nog wat telefonisch contact gehad met de verkoopafdeling in Zwolle en ben daar echt keurig geholpen.
Naast het voordeel in geld kreeg ik ook nog 5000km supercharge tegoed als de auto voor de 31ste uitgeleverd kon worden. Betaling gedaan op woensdag en donderdag een smsje dat de auto op vrijdag 31 maart klaar zou staan om 10:30 in Tilburg. In mijn ogen bizar snel.

Met de trein richting Tilburg en ik was niet de enige. Al met al een paar minuten in de rij gestaan en keurig geholpen. Het kentekenbewijs getekend en daarna zou het nog een paar minuten duren voordat deze definitief binnen zou zijn. Die tijd mocht ik gebruiken om alvast bij de auto te kijken en te inspecteren of er vreemde dingen zouden zijn. In mijn geval niets opvallends gevonden en ik weet natuurlijk hoe de auto werkt door mijn vorige Tesla. Er liepen voldoende medewerkers van Tesla in de hal, die je even kon vragen over hoe de auto werkt. In mijn geval deed alles het, maar wilde mijn mobiel geen connectie maken. Volgens de medewerker waarschijnlijk omdat er om mij heen honderden Tesla’s klaar stonden of bezig waren om een connectie te zoeken. Even een reset van de computer en het was gefikst. Instappen, richting de uitgang waar nog een laatste controle werd uitgevoerd en dat was hem dan, mijn tweede Tesla is een feit.
Waar ik de vorige keer meer een traditionele aflevering had was het nu toch meer de Tesla manier. Vond ik het vervelend? Nee, ik had nu veel meer het gevoel dat het op mijn manier ging. Wilde ik nog iets weten? Dan was er altijd wel iemand om vragen aan te stellen. Ik kon rustig de tijd nemen en er was geen gladde verkoper die mij nog een paar veren in de kont stak.
Wat wel bizar is, volgens de medewerkers daar werden er maar liefst 750 Tesla’s uitgeleverd. Oftewel het was een komen en gaan van mensen.

Eerste 500KM

Vergeleken met mijn vorige Tesla Model 3 is de Model Y nu een stuk stiller, voelt het allemaal een stuk robuuster en is de Model Y mooier afgewerkt. Wanneer je een deur dicht gooit is het geen blikkerig geluid maar voelt het solide. Omdat ik natuurlijk afgelopen jaar in een Lynk & Co heb gereden is dit wel weer even wennen. De auto ligt veel strakker op de weg, je schiet weer vooruit en de zitpositie is wel iets sportiever in vergelijking met een Lynk & Co. Even weer wennen, maar het voelt goed.
Waar ik niet van op de hoogte was zijn de parkeersensoren. Deze zitten er dus schijnbaar niet meer op, maar gaan via een update van Tesla Vision (momenteel nog niet actief in die van mij). Afgelopen paar dagen al twee keer heel dicht met de neus op een muurtje gestaan en moet soms echt even gaan kijken. Hopelijk gaat het met de update beter, want in mijn ogen is dit echt een groot gemis.
Verbruik kan ik momenteel nog niet zoveel over zeggen omdat alle vrienden en familie graag ook even een rondje willen rijden en het gevoel van 0 naar 100 in 5 seconden af en toe best heel leuk is. Eerlijk gezegd had ik de auto op de terugweg al in chill stand omdat ik dit veel beter vind rijden in combinatie met de cruise control en wanneer je in een file komt te staan.
Verder vind ik de Tesla app echt super werken, en waar je normaal een grote sleutel in je broekzak hebt is ook dit bij Tesla niet meer nodig. Daarnaast ook gelijk de app op de telefoon van mijn vriendin gezet en een bestuurdersprofiel aangemaakt. Wanneer zij de auto pakt staat alles in haar eigen stand en hoeven we niet meer te kloten aan elkaars stoelstand.
Op de terugweg ook al even een paar minuten aan de supercharger gestaan en die pompte binnen een paar minuten genoeg kilometers in de ‘’tank’’ om thuis te komen (215 kWh per uur). Dit netwerk is toch wel één van de redenen waarom ik weer een Tesla heb gekocht.
Al met al zeer tevreden en opnieuw een trotse Tesla bezitter. Dat de prijzen kunnen wijzigen weet iedereen als geen ander, maar voor nu lijkt het een goede deal. Over een paar duizend kilometers en hopelijk een paar updates verder zal ik opnieuw mijn ervaring met jullie delen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.