Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #36
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Aankoop
AANKOOP
Al in februari 2023 besloot ik een Tesla Y AWD te kopen als opvolger van mijn Jaguar Ipace die in september de deur uit moest. Reden: ik was al aan het dubben tussen BMW i4, Ioniq5 en Tesla Y. De €11.000 prijsdaling maakte dat de Tesla in mijn 'multicriteriaanalyse' het hoogst scoorde.
Mijn pluspunten in de afweging:
- superruim
- veel vrijheid door hoge laadsnelheid, range en geweldige navigatie
- snel
- zuinig (en daarmee ook de hoge range)
Allemaal rationele punten.
Lager scoorde de Tesla op:
- Uiterlijk - ter compensatie koos ik Midnight Cherry Red en zwarte New Aero wielen
- Rijgedrag - prima maar ondanks de update een tamelijk hard onderstel, zonder dat de auto nu extreem dynamisch stuurt
- Zitcomfort
Minder rationele punten.
In september 2023 haalde ik de Tesla hagelnieuw op bij de dealer en begon het avontuur met deze auto. Ik werd daadwerkelijk erg blij van de positieve punten waarop ik de auto uitkoos. Domweg instappen en naar Italië rijden, en de navigatie je laten leiden. Regelmatige OTA updates met handige nieuwe functies. Het bedieningsgemak is enorm goed - ik mis de fysieke knoppen niet. Wel ontstond er gaandeweg een reeks kleine en grotere ergernissen of 'net-niet' gevalletjes.
Mankementen en issues
- 55.000 km
- De DAB module viel uit
- De stoelleuning rechts is niet meer verstelbaar, blijkt géén switch te zijn maar iets digitaals
- Een deurhendel zat slordig gemonteerd
Allemaal gefixt
- De 'premium lak' is wel kwetsbaar. Krasgevoelig. En steenslag gevoelig. Bij de achterdeur / achterwielen is de lak ruw. Voorklep ook al merkbaar in de steenslag. Nu rij ik veel en vooral op de snelweg - dat helpt niet - maar ik ben hardere lak gewend.
Kleinere dingen:
- Knopjes voor omklappen achterbank lijken van de Action
- Kinderen achterin: voorzichtig over drempels, want je wordt gekatapulteerd als je niet oppast
TREKHAAK-GATE
Ik wilde een trekhaak en zocht contact met een lokale trekhaakspecialist - dat zou me enige euro's en vooral veel tijd schelen. Zij beloofden dit regelmatig voor Y's te doen. Zo geschiedde. Echter, ze regelden de software niet in (weet ik nu, achteraf). En erger nog: ze sloten de elektra aan op een massakabel van de audiomodule. Die vervolgens storing gaf bij de Tesla dealer toen ze probeerden met DAB-module te repareren. Na een heel lang ge-heen-en-weer waarbij ik vooral zelf erg veel energie moet steken in een coöperatieve houding van Tesla, is het goed gekomen. De specialist hermonteerde alles, nu op de juiste wijze, met de juiste software. En inmiddels is mijn garantie op de Tesla ook weer in orde. Les hieruit: wees heel voorzichtig met het aangaan van toevoegingen door niet-dealerbedrijven. Verifieer goed of het niet tot ellende leidt. Dit heeft me ruim een jaar gekost!
Inruil
- 55.000 km
INRUIL
Inmiddels is het maart 2025 en is de Tesla ingeruild. Wat mij daar al zo snel toe bracht, is een opeenstapeling van dingen.
- De niet-rationele minpunten wegen zwaarder dan ik dacht. Ik had het kunnen weten. Bijna al mijn eerdere auto's kocht ik omdat ik er blij van werd. Zin om er in te stappen, op elk moment. Auto's waarbij je de onhebbelijkheden vergeeft omdat het zo'n fijn apparaat is. De Tesla:
- Je zit er 'op' en niet 'in'.
- Een witte dakhemel, jammer.
- Stoelen zitten OK maar niet meer dan dat.
- Belangrijk ook voor mij: ik kan de auto niet echt mooi vinden en dat blijft zeuren.
- Wat is dat ding hard, bonkerig, stoterig en ondanks het 'sportieve' onderstel is de wegligging matig.
- En inmiddels ben ik bepaald geen Elon-fanboy meer. Het speelt toch mee.
De druppel was: plaats nemen in de nieuwe G61 van een ouid-collega. Toen wist ik het. Inmiddels is de deal rond en komt er een 2024 G61 i5 touring 40, zwart met M-sportpakket, met inruil van de Tesla. Terug naar de fünfer, de auto die alles in zich heeft wat ik zoek. Tot voor kort meende ik dat de Tesla-software zo uniek is, dat je eigenlijk nooit moet overstappen, maar inmiddels is ook de BMW-navigatie en interface slim geworden, dus dat obstakel viel ook weg. Zeker, de i5 heeft andere nadelen, zoals de middentunnel (i.c.m. drie dochters), een hoger gewicht, hogere afschrijving... het is geen koopje om te rijden. Maar dat ik er blij van ga worden, dat durf ik wel aan. Binnenkort maak ik een review van mijn ervaringen met de BMW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.