Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #34
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 54.000 km |
van Model 3 naar Model Y LR
- 8.920 km
Ik heb mijn model 3 ingeruild voor een model Y LR.
Ik koos voor de witte kleur, 20" velgen en een trekhaak.
Ik maakte gebruik van de forse korting in de laatste week van 2023 waardoor de lage inruilprijs van de model 3 werd goedgemaakt. Begin januari verlaagde Tesla de prijzen met 4000 euro maar door de korting werd ik hierdoor gelukkig niet gedupeerd.
Ik heb bij Tesland een spoiler laten monteren en de remklauwen rood laten spuiten. Dat oogt toch net iets lekkerder.
Verder heb ik een beschermhoes voor de bagageruimte aangeschaft, een organiser voor de middenconsole en een rubberen afdekking voor het laadcontact. De beschermhoes is een top aankoop, ik ben er erg tevreden mee. Krassen door hond en golfspullen worden hiermee voorkomen. Het opbergbakje voor de middenconsole is erg handig en de afdekking voor het laadcontact is weggegooid geld.
Hoewel de MY zwaarder en groter is dan mijn M3 is hij nog net iets zuiniger. Dat heeft Tesla mooi voor elkaar.
Gemiddeld verbruik in de winter was 191 wh en het gemiddelde verbruik in de lente tot nu toe 165 wh.
Een ritje van Voerendaal naar Amstelveen v.v. is 422 kilometer en dat gaat prima zonder onderweg te laden.
De auto voelt stukken degelijker aan dan mijn model 3 en de bouwkwaliteit is veel beter.
De ruimte is enorm en ik ben blij met het skiluik.
Groot nadeel van deze auto is het ontbreken van parkeersensoren. Tesla vision is erg onnauwkeurig en in de praktijk niet veel waard.
Ik schrijf deze review om voor mij zelf na vier of vijf jaar een goed en eerlijk beeld te hebben van de kwaliteit van deze auto.
Fietsendrager
- 12.168 km
Ik heb een Thule fietsendrager voor mijn twee e-bikes. De e-bikes wegen zonder accu 23 kilo per stuk en de fietsendrager 18 kilo. De maximale kogeldruk voor de MY is 72 kilo dus dat gaat prima. (mijn vorige Tesla model 3 uit 2019 had een maximale kogeldruk van slechts 50 kilo waardoor je eigenlijk maar één e-bike kon vervoeren) . Ik ben met de fietsen op de drager naar Brussel gereden. Het verbruik was 209 kWh bij een snelheid van 120 km/h. Dit valt mij reuze mee en het verbruik is lager dan bij de model 3. waarschijnlijk worden de fietsen door de grotere carrosserie meer uit de wind gehouden.
Laden is met zo'n fietsendrager wel
wat lastiger. Doordat de kabels van de superchargers kort zijn moet je achteruitrijden tot op 5 centimeter van de laadpaal. Goed uitkijken dus!
Als je een fietsendrager gebruikt dan schakelt de Tesla over naar de aanhangermodus. Je kunt de autopilot dan niet meer gebruiken en dat is lastig. Gelukkig kun je dat wel uitschakelen zodat alles weer normaal functioneert.
Laden bij Tesla is goedkoop
- 12.488 km
Ik laad mijn Tesla vrijwel altijd thuis op.
Vandaag vanwege een langere rit weer eens gebruik gemaakt van de Tesla Superchargers. Kosten per kWh 23 cent. Ik ken geen enkel ander automerk dat zo’n laag tarief voor zijn klanten kan aanbieden.
Verbruik bij 100km/h en 130 km/h
- 12.923 km
Gisteren een langere rit van ca 200 km enkele reis gemaakt.
Op de heenweg keurig 100 km/h geereden. Het verbruik was 149 kWh.
's Avonds teruggereden en bijna overal met 130 km/h kunnen rijden. Het verbruik loopt dan op naar 210 kWh.
Conclusie: harder rijden is lekker maar loont niet qua tijd omdat je dan een keer extra moet laden.
Topsnelheid, verbruik en rijgedrag
- 13.323 km
Vandaag in Duitsland een aantal metingen gedaan.
De topsnelheid van de MYLR is begrensd op 221 km/h. Op het moment dat je die snelheid bereikt voel je dat de topsnelheid elektronisch wordt begrensd.
De acceleratie en souplesse zijn ook bij hoge snelheden fantastisch.
Ook het weggedrag is op hoge snelheid stabiel en voelt veel echt goed aan. Dit doet zeker niet onder voor de Audi A6 en de BMW 5 die ik hiervoor reed.
Ik was gedurende 50 kilometer in de gelegenheid om vrijwel ongestoord 180km/h en harder te rijden. Het verbruik bij deze snelheden is 334 kWh.
De remmen (die ik normaal gesproken nauwelijks gebruik) zijn goed op hun taak berekend en geven geen krimp als je af en toe stevig in de ankers moet.
Je kunt met de Tesla MY dus prima mee met de snelle Duitsers hoewel die qua topsnelheid meestal tot 250 km/h doorkunnen.
De snelheidslimieten van de autopilot en adaptive cruise control zijn aangepast.
De autopilot werkt tegenwoordig tot 140 km/h.
De adaptive cruisecontrol tot 150 km/h.
Software update 2024,14.3
- 14.335 km
Vandaag software update 2024.14.8 ontvangen.
Nadat update 2024.8 ons verraste met adaptief grootlicht (dat erg goed werkt) werden er met de update van vandaag weer flink wat extra's toegevoegd:
- beveiligingsupdate
- Updates voor games in Arcade
- Ruitenwissers nu ook te bedienen met scrollwieltje op stuur
- Verbeterde navigatie
- Voortgangsbalk rit
- Als je in een trajectcontrole rijdt dan zie je nu de gemiddelde snelheid in die zone en de afstand tot het einde van de zone
- Geluidssignaal bij snelheidscameras
- Spotify wachtrij kan nu gesynchroniseerd worden tussen voertuigen en apparaten
- Viruele updates
Fantastisch dat de auto iedere keer weer opnieuw met nieuwe of verbeterde features komt.
Vakantie in Letland, Litouwen en Polen
- 27.000 km
Dit jaar met de MY op vakantie naar Polen en de Baltische staten. In Polen zijn er voldoende superchargers. Ik heb een paar keer gebruik gemaakt van andere snelladers. De app kunnje ter plekke downloaden en binnen 5 minuten heb je stroom. De lader bij Suwalki lag op een wel heel speciale plek midden in de weilanden en bossen en was bereikbaar via een veldweg (zie ook de fotos). In Litouwen was de laatste Tesla supercharger in Kaunas en daarna gebruikten wij snelladers van andere maatschappijen. Dit ging vlot en probleemloos en ze waren ruim voorhanden. De gemiddelde stroomprijs was 40 cent.
Na een rit van 5000 kilometer kan ik concluderen dat het Tesla Supercharger netwerk in de Baltische staten beperkt aanwezig is maar door de toegankelikheid van de vele andere aanbieders is dat geen probleem.
De autopilot is in de Baltische staten nauwelijks bruikbaar. Doordat de Tesla op de snelweg de verkeerde maximum snelheid "leest" is de autopilot niet in te schakelen. Voorneeld: je rijdt op een snelweg en de Tesla denkt dat de maximum snelheid 50 km/h is. Je kunt dan de autopilot niet inschakelen als je 100 km/h wil rijden. Hierdoor heb ik weer een aantal honderden kilometers zelf moeten sturen. Op zich geen probleem maar het wordt dan weer eens extra duidelijk hoe heerlijk relaxed het is als je de auto-pilot wel kunt gebruiken.
Michelin Cross Climate All Seasons
- 39.300 km
Ik heb bij km stand 39.300 Micheling Cross Climate all seasons laten monteren. De zomerbanden hadden voor nog 3,8mm en achter nog 2,6mm. Eigenlijk een beetje jammer maar i.v.m. een weekendje Winterberg toch nu maar gewisseld. In Winterberg kwam ik terecht in een stevige sneeuwbui en bewezen de all seasons meteen hun dienst. Daar waar andere automobilisten in de problemen kwamen kon ik door de combi all seasons + 4 wheel drive probleemloos doorrijden. Ze doen wat mij betreft niet onder voor de winterbanden die ik voorheen gebruikte.
Ze maken niet meer lawaai dan de zomerbanden.
Velgen beschadigd
- 40.000 km
De 20 inch velgen van de MY zien er leuk uit maar zijn wel erg gevoelig voor beschadigingen. Mijn vrouw heeft nu al 3 keer een velg beschadigd.
Je hoeft er niet veel voor te doen. Een parkeergarage, een klein (stoep) randje en het is gebeurd. Het is mij zelf vandaag ook gebeurd.
De velg steekt een stukje buiten de band waardoor ieder klein foutje meteen fikse beschadiging van de velgen oplevert.
Ik kies de volgende keer voor banden met een velgrandbeschermer.
Ik heb ook al eens gekeken naar Alloygaters maar die vind ik erg lelijk.
Panel Gaps
- 40.500 km
Vandaag het Salon in Brussel bezocht. Fijn dat deze toch weer georganiseerd wordt. Het is samen met Geneve en Parijs nog de enige ouderwetse autobeurs in Europa.
Toen de verkoop van Tesla in 2019 op zn hoogtepunt was wezen critici op de slechte afwerking en de panel gaps.
Vandaag bekeek ik de nieuwste VW Passat. De panel gaps vielen meteen op.
Dat heeft Tesla tegenwoordig veel beter voor elkaar. De bijgevoegde fotos zijn van de Passar
Geen nieuws is goed nieuws
- 54.000 km
Inmiddels alweer meer dan 50.000 probleemloze kilometers met de MY gereden. De auto doet wat hij moet doen en is een uiterst aangename reisauto. Wij hebben in de tussentijd ook meerdere langere buitenlandse ritten in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk gemaakt en het supercharger netwerk is en blijft een genot.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.