Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #32
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Mijn eerste Tesla!
- 7.000 km
Op 31 mei 2023 heb ik mijn fijne, luxe, snelle oude Volvo XC60 T6 uit 2010 ingewisseld voor een splinternieuwe Tesla Model Y AWD Long Range, in de kleur Quicksilver, met wit interieur en standaard 19 inch Gemini-velgen.
Waarom electrisch?
Een jaar of tien geleden reed ik eens in de Tesla Model S van een collega. Wat was ik onder de indruk! Wat een technologie, wat een elektrische kracht en souplesse, wat een gebruiksvriendelijkheid met dat mooie scherm, en wat een ruimte! Maar ook: onbetaalbaar… ik ga toch geen ton uitgeven aan een nieuwe auto? Ik, die altijd tweedehands koop rond de €20.000?
Een jaar geleden mocht ik even rijden in een BMW i3 van een andere collega, in een Renault Zoë van een vriend, en de onbetaalbare lease-BMW iX van weer een andere vriend: wéér was ik onder de indruk van het elektrisch rijden: de rust, de stilte, de kracht en de technologie.
De Zoë-vriend adviseerde me eens te kijken naar een elektrische auto in de private lease.
Zo gezegd zo gedaan… het bleek dat je voor rond de €600-€700 een prachtige elektrische auto kunt leasen, in de categorieën van een BMW iX1, Tesla Model Y, VW ID3/4/5, Hyundai EV6.
Mijn Volvo XC60 kostte ook een kleine €500 per maand aan brandstof, verzekering, MRB en afschrijving, dus voor zo’n €100 per maand meer zou ik een splinternieuwe elektrische auto kunnen rijden! Ik besloot serieus de verschillende opties te gaan bekijken, en kwam al vrij snel tot de conclusie dat kopen uiteindelijk voordeliger was dan private of financial lease.
De opties:
Mijn eerste voorkeur ging uit naar een Tesla. Niet omdat ik het zulke mooie auto’s vind, maar wel omdat ik tijdens mijn eerste kennismaking met de Model S in 2014 zo onder de indruk was van de technologie en snelheid van de auto. En ik lees wel eens wat… van Elon Musk kun je een hoop vinden, maar hij heeft, denk ik, wel een visionaire blik op de toekomst van autorijden en gebruikersvriendelijkheid.
Ik boekte dus een proefrit bij Tesla met een Model Y AWD Long Range waarbij ik me liet vergezellen van een goede vriend met veel autokennis, en zelf fervent BMW-rijder. Wat waren we allebei onder de indruk van de Y! Ja, hij is simpel afgewerkt aan de binnenkant, maar wat stuurde ie lekker direct, met een goed wegcontact, en wat was ie snel, wat werkte dat centrale scherm intuïtief, en wat was ie ruim. En, in bepaalde kleuren, zoals zwart of quicksilver, niet eens zo lelijk! De Tesla Model Y kwam meteen op de shortlist.
De BMW-vriend adviseerde me toch ook eens te kijken naar de iX1, en na de proefrit met de Tesla reden we meteen door naar zijn BMW-dealer. Toegegeven, de iX1 reed ook fijn, maar wat een ouderwetse auto in vergelijking met de Tesla! De BMW iX1 is overduidelijk een benzineauto die omgebouwd is tot elektrische auto, waarbij het design gefocused lijkt te zijn op de Aziatische markt: veel visuele herrie aan de buitenkant en in het interieur: overbodige frutsels, vouwen en kleuraccenten. En waarom loopt er nog een cardantunnel door het interieur? En waarom zit er onder de ‘motor’kap geen opbergruimte, zoals bij Tesla?
Met alle opties die bij Tesla standaard zijn, werd de iX1 ook behoorlijk duurder. Ik heb ook nog gekeken naar een jonge tweedehands iX3, Mercedes EQB of EQC, een elektrische Volvo XC60, maar daarvoor gelden dezelfde bezwaren als voor de iX1: het zijn ‘ouderwetse’ benzineauto’s die zijn omgebouwd tot EV. Ze lijken misschien meer ‘premium’, ze zijn misschien wat mooier afgewerkt, maar ze lijken ouderwets in vergelijking met de Tesla.
Ik heb ook nog gedacht aan een Model X, maar deze vind ik nieuw te duur, en eigenlijk ook te groot.
De Aziatische merken (Hyundai, Kia) vielen af, simpelweg omdat het Aziatische lawaai-design me niet aanspreekt, hoewel ik me goed realiseer dat deze merken kwalitatief uitstekende elektrische auto’s maken.
Vind ik de Tesla Model Y een mooie auto?
Niets is zo subjectief als een auto beoordelen op zijn schoonheid. Ga naar een willekeurig autoforum en de meeste autoliefhebbers daar schrijven dat ze de Y een gedrocht vinden. ‘Poepende hond met duckface’, ‘kleine lelijke walvis’, dat soort vergelijkingen heb ik gelezen op autoforums. Ik snap het ergens wel. De Y heeft niet de uitstraling van een Maserati, Porsche of Range Rover.
Toch vind ik de Y, zeker in de kleur quicksilver of zwart, mooi. Bij het design van de Y heeft functionaliteit voorop gestaan. Tesla wilde een auto maken met een zo groot mogelijke range en zoveel mogelijk ruimte. Dat heeft geleid tot een druppel-, of, als je wilt, een visvormige auto. De vormgeving van de auto is - eigenlijk net zoals bij een vliegtuig - gedicteerd door de natuurwetten (luchtweerstand), gecombineerd met de wens voor zoveel mogelijk ruimte. Die wetenschap maakt dat ik de auto mooi vind. Het is clean, minimalistisch en functioneel. Er zijn geen overbodige frutsels, inkepingen en vouwen in de carrosserie, het is allemaal zo glad als een aal. Ik vind het mooi, hoewel die duckface in een volgende versie van de Y van mij nog weggepoetst mag worden.
Hetzelfde geldt voor het interieur. Ja, mijn oude Volvo XC60 gaf een luxer gevoel als het gaat om kwaliteit van het leer en de afwerking. Het interieur van de Y is soberder, maar biedt ondertussen meer features, die bijna allemaal met mijn stem te bedienen zijn. Het is Design & Luxe 2.0: minder frutsels, maar meer functionaliteit.
Mijn positieve ervaringen tot dusverre:
- de kracht, souplesse, rust en stilte van de auto zijn verslavend
- de ‘basic autopilot’ (traffic-aware = adaptieve cruisecontrol & auto-steer = automatisch sturen) is fijn op met name drukke eenbaanswegen en in files. De auto stuurt dan zelf en remt zelf af als je voorganger vaart mindert of stopt. Op een drukke snelweg vind ik het automatisch sturen minder fijn, omdat bij iedere wisseling van rijstrook de auto-steer uit gaat en je ‘m daarna zelf weer moet aanzetten.
- Ik hoop niet dat de politie en het centraal justitieel incassobureau meelezen, want eerlijk, ik heb al verschillende keren met de auto ‘per ongeluk’ de 180 en zelfs 200 aangetikt… de auto blijft geruisloos snel door accelereren. 0-100 km/h in minder dan 5 seconden betekent dat je in 7.5 seconden op 150 km/h zit, en dan ben je in Nederland toch echt je rijbewijs kwijt…
- rust door het scherm, zeer gebruiksvriendelijk, de stembediening werkt meestal goed
- uitstekend geluid audio
- gadget-gehalte. De Tesla is één groot high-tech gadget. Een sleutel is er niet meer, de auto opent vanzelf als mijn iPhone of Apple Watch in de buurt komen. Ik open en sluit de kofferbak, frunk en laadpoort van de Tesla met mijn Apple Watch, iPhone en zelfs met ‘Hé Siri’. Leuk dat dat allemaal kan, maar soms is gewoon op de ouderwetse manier handiger. Als het warm of heel koud is, stel ik op mijn Apple Watch of iPhone vijf minuten voor vertrek alvast de temperatuur in. Als ik in de auto stap, is het heerlijk aangenaam binnen, en bij vorst zijn de ruiten al ontdooid.
- ongeveer wekelijks is er een software-update voor de auto beschikbaar… net als bij je telefoon, en het werkt net zo makkelijk
- de Tesla nodigt uit tot hard rijden, want dat kan ie ook. Tegelijkertijd is het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Met de Energy-app op het centrale scherm kun je tijdens de rit zien hoe je actuele verbruik naar je bestemming zich verhoudt tot het geplande verbruik. Als je zuiniger rijdt dan verwacht, kleurt de verbruikslijn groen. Als je meer verbruikt, wordt de lijn oranje. De app berekent voortdurend hoe verschillende factoren op dat moment het verbruik beïnvloeden: de wind, het gebruik van de airco, je rijgedrag… Ik vind het de mooiste app op het scherm, en behoorlijk verslavend.
- kosten: mijn maandlasten zijn aanmerkelijk lager dan die bij de slurpende Volvo XC60 T6. De verzekering is weliswaar een hoger bedrag, maar MRB bestaat nog niet voor EV’s, de ‘brandstofkosten’ zijn ca. 1/3 van wat ik aan de Volvo kwijt was, en onderhoudskosten zijn verwaarloosbaar.
Mijn minder goede ervaringen:
- je leest het in iedere review: de Model Y is stevig afgeveerd. Dat klopt, iedere onregelmatigheid in het wegdek wordt doorgegeven. Mijn vorige twee auto’s, de Volvo XC60 T6 en een Renault Espace 3.5 V6 zwééfden in vergelijking met de Tesla over de weg. Is de Tesla daarmee oncomfortabel? Nee, op het over het algemeen gladde Nederlandse wegennet is het prima, en het geeft een veilig gevoel, ook door de combinatie met het lage zwaartepunt en de directe besturing van de Tesla. Het is… ánders. Het rijgedrag van de zware Tesla heeft meer overeenkomsten met de kleine, lichte MINI van mijn vrouw dan met de grote XC60 en Espace.
- de ruitenwissers in ‘auto’ mode gaan soms automatisch aan terwijl dit niet nodig is, en gaan vaak niet aan als het wél nodig is. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Je moet weten hoe je snel in deze situatie de ruitenwissers kunt aanzetten.
- Tesla Vision Park Assist: de recentere Y’s hebben geen parkeersensoren meer, maar uitsluitend camera’s om de afstand te berekenen tot obstakels tijdens het inparkeren. Die afstanden kloppen totaal niet! Dit is recentelijk iets verbeterd met een update, waarop tijdens het parkeren een 3D-plaatje op het scherm staat van obstakels en auto’s om je heen.
- achteruit parkeren: een drama door de veel te kleine achterruit, waardoor je veel te weinig ziet. Het is handiger de achteruitrijcamera op het beeldscherm te gebruiken, maar dit vergt enige gewenning.
- ‘phantom breaking’: een bekend fenomeen bij Tesla. De auto kan op de autopilot uit het niets uit zichzelf hard op de rem trappen, als de camera’s iets zien wat er niet is, meestal veroorzaakt door een schaduw of een vogel. Ik heb het nu twee keer gehad en je schrikt je rot.
- nooit aan gedacht voordat ik een EV ging kopen: ‘phantom drain’. Ook al is de accu helemaal opgeladen, de auto verliest bij stilstand dagelijks een paar kilometers range, door sluipverbruik van de boordcomputers, wifi, bewakingscamera’s (sentry mode) en apps op mijn telefoon die de auto af en toe ‘wakker maken’. Phantom drain is te beperken door een en ander uit te schakelen en niet steeds de Tesla-apps op je telefoon op te starten.
- Toybox: scheetgeluiden. Wie bij Tesla heeft dat verzonnen? Complete onzin, die afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van het merk Tesla.
- over geluiden gesproken… als je de Tesla in z’n achteruit (reverse) zet, maakt de auto een hard zoemend UFO-achtig geluid. Ik vroeg me af waar het sciencefiction-achtige geluid vandaan kwam. Het blijkt het ‘Pedestrian Warning System’ te zijn dat de Amerikaanse wet vereist om voetgangers te waarschuwen bij achteruit rijden.
Verbruik en range:
Mensen om me heen die zich nog niet zo verdiept hebben in EV’s stellen me vaak de vraag: ‘heb je al range anxiety gehad?’
Het antwoord is een dikke nee. De auto laad ik gemiddeld 1x/week op tot 90% aan een openbare laadpaal om de hoek. Voor dagelijks woon-werkverkeer (50km per dag) is dit meer dan voldoende.
We hebben nog geen lange buitenlandse trips gemaakt, maar ik weet dat dat met het Tesla Supercharger netwerk geen enkel probleem is. De navigatie plant automatisch laadsessies bij beschikbare superchargers onderweg in, en ik lees hier tot dusverre alleen maar positieve dingen over.
Het officiële verbruikscijfer van de Tesla Model Y is 16,9 kWh/100km. De Tessie-app op mijn telefoon komt uit op gemiddeld 19,1 kWh/100km over de laatste 6000km. Mijn vrouw komt dichter bij het officiële verbruikscijfer dan ikzelf, want ik schep er teveel genoegen in af en toe stevig te accelereren en door te rijden…
Ik merk ook dat nu, in de winter, het verbruik aanzienlijk hoger is dan in de zomer.
Wat vindt mijn vrouw van de auto?
Ik denk dat in veel huishoudens de partner ook een stem heeft in de autokeuze. Wat vindt mijn vrouw van de Tesla?
Ze moet er aan wennen, en dan met name aan de grootte van de auto, en aan de kakofonie van piepjes en berichten van de rijhulpsystemen op het beeldscherm.
De Tesla Model Y lijkt vanaf een afstandje, wellicht door de aerodynamische vormgeving, een relatief kleine auto, maar het is en blijft een Amerikaan! De auto is nog ongeveer 10cm langer en 3cm breder dan onze oude Volvo XC60 en Renault Espace, en dat waren beslist geen kleine auto’s.
Vooral in parkeergarages is het lastig manoeuvreren! De auto heeft de draaicirkel van een supertanker, parkeersensoren ontbreken en Tesla Vision is onbetrouwbaar. Achteruit inparkeren is lastig door de kleine achterruit.
De piepjes heb ik voor het grootste gedeelte voor haar uitgezet. Je kunt voor de Tesla verschillende bestuurdersprofielen aanmaken met voor iedere bestuurder aparte instellingen voor o.a. stoel, stuur, verlichting, autopilot, acceleratie en de rijhulpsystemen.
In de bijrijdersstoel wordt mijn vrouw duizelig van de acceleratie van de auto, als ze zelf rijdt is ze kampioen zuinig rijden - in de Energy app op het beeldscherm kleurt de verbruikslijn meestal groen: zuiniger dan verwacht.
In het begin moest ze even wennen aan het regeneratief remmen van de auto, maar dat ging vrij snel.
Klachten tot dusverre:
Rechtsachter bevond zich een irritant rammeltje waarvan ik de oorzaak niet kon vinden. Tesla Mobile Services is al aan huis geweest om de klacht proberen te verhelpen, maar kon de oorzaak ook niet direct vinden, en raadde me aan een afspraak bij een Tesla Service Center te maken.
Bij het Tesla Service Center was de oorzaak letterlijk binnen enkele seconden gevonden en verholpen: een tweetal rubbers van de achterklep waren niet goed aangedraaid en losgetrild. Het rammeltje is nu weg.
Bijzonder:
Ik krijg van bekenden en buren die mijn Tesla bewonderen vaak de vraag: 'Vind je het niet heel leeg achter het stuur? Mis je nou niet de snelheidsmeter en andere instrumenten op die plek?'. Ook op internetfora zie ik die opmerking vaak terugkomen - alsof een auto zonder 'klokkenwinkel' achter het stuur geen volwaardige, maar een invalide auto is. Nee! Ik mis die klokkenwinkel geen moment! Het geeft juist rust! De snelheid staat overigens linksboven op het display, dus nog steeds in behoorlijk in je gezichtsveld.
Overigens, ook sommige andere auto's hebben geen klokkenwinkel achter het stuurwiel, denk even aan de 'oer-Mini', en sommige MPV's, zoals mijn oude Espace.
Accessoires:
De Tesla is wereldwijd een populaire en veelverkochte auto, dus overal op internet zijn discussieforums en webshops met ideeën voor Tesla-accessoires te vinden. Ik heb me inmiddels laten verleiden door de aankoop van de volgende accessoires:
- Tesla Premium Connectivity, kost €9,99 per maand, en biedt naast de standaard internetverbinding en navigatie van de auto visuele verkeersinformatie, en toegang tot Spotify, Apple Music, Apple Podcasts, Netflix en YouTube.
- accessoirebakjes voor de middenconsole
- zwarte wieldoppen - die staan de Model Y beter en beschermen de originele velgen
- metaalkleurig ‘Performance’ rem- en gaspedaal
- de iPhone-apps Tessie en TezLab geven me dagelijks inzicht in het verbruik op iedere rit
- de iPhone-app Watch for Tesla laat me de airco opstarten en de trunk en frunk ontgrendelen vanaf mijn Apple Watch
Onder de streep:
Ik ben ontzettend blij met deze auto, en ik verheug me op iedere rit. De auto biedt me iedere keer weer rijplezier door de rust aan boord, het lichte, minimalistische interieur, het grote vermogen, de snelheid, de gebruiksvriendelijkheid van het scherm en de navigatie, het mooie geluid van de audio-installatie en de lage kosten per rit. Iedere rit is een feest!
Natuurlijk zijn er een paar ergernissen, maar die kunnen mijn rijplezier vooralsnog niet bederven.
Tesla geeft momenteel €500,00 korting op de aankoop van een Tesla, wanneer je bij aankoop een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Deze code mag ik hier volgens de Autoweek-gebruikersvoorwaarden niet vermelden, maar als je zo'n korting wil, stuur me dan even een persoonlijk berichtje. Zoek me op in Forums > Start Privé conversatie (via envelopje)
update maart 2024
- 8.600 km
De auto blijft uitstekend bevallen - sterker nog, ik verheug me meer en meer op iedere rit!
In februari 2024 heb ik bij Tesland in Almere een matzwarte achterspoiler laten monteren, identiek aan die van de Model Y Performance.
Ik ben niet van de spoilers, ik houd van visuele rust, maar de matzwarte achterspoiler maakt de Tesla Model Y ‘af’. Het staat ‘m beter, net als de zwarte velgen of wieldoppen.
Verder heb ik deze week met Tesla referral points (dank Wessel, Wendy en Steve!) Acceleration Boost aangeschaft ter waarde van 7000 credits / €1800. AB voegt een kleine 100 pk’s extra toe aan de auto, waardoor het totale vermogen van de auto uitkomt op zo'n 460 pk en de acceleratie van 0-100 km/u verkleind wordt van 5 seconden naar 4,4 seconden. Dat lijkt een verwaarloosbaar verschil, maar het voelt alsof ik een andere auto heb! Hij is nog feller, hij reageert nóg feller op het stroompedaal. Zoek op YouTube maar eens naar filmpjes over Acceleration Boost.
Het leuke van AB is dat het ook bij verkoop op de auto blijft zitten, en dus misschien een positief effect heeft op de verkoopprijs van de auto later.
update december 2024
- 20.000 km
Zo’n 11.000km verder, een update waardig, omdat ik in mei de eerste buitenlandse vakantie met de Y gemaakt heb, naar de Zuid-Franse Provence. Op dag 1 over de autoroute naar Grenoble (1100km), op dag 2 binnendoor door de bergen naar onze eindbestemming (230km) in de buurt van Aix-en-Provence.
Uit Nederland vertrok ik met 100%. Ik had mijn reis naar de Provence verdeeld in zes ‘etappes’, met vijf laadstops bij Tesla superchargers. Vier laadstops waren bij Tesla superchargers in de buurt van de snelweg, één laadstop was bij de Tesla-laadpaal van het hotel in Grenoble (een Tesla ‘destination charger’, een Tesla-laadpaal voor gasten van een horeca-gelegenheid). In principe was vier laadstops voldoende geweest om mijn bestemming te bereiken, maar omdat ik met een vrij volle accu op mijn eindbestemming wilde arriveren had ik een vijfde laadstop ingepland. Nee, er was geen laadstress, en geen ‘range anxiety’. Ik kwam er wel achter dat een lange buitenlandse roadtrip wat meer planning vereist, maar daarover straks meer.
Om een idee te krijgen van de afstanden tussen de laadstops en de laadtijden, hieronder mijn etappe-overzicht van de heenweg (1333km)
1e etappe: NL 100% - Charleroi (B) 29% (273km)
gemiddeld verbruik: 1% per 3,8km 207 Wh/km
opladen bij Tesla Supercharger Charleroi, in 32min van 29% naar 85%
2e etappe: Charleroi (B) 85% - Reims 38% (186km)
gemiddeld verbruik: 1% per 4km 199Wh/km
opladen bij Tesla Supercharger Reims, in 40min van 38% naar 93%
3e etappe: Reims 93% - Dijon 13% (305km)
gemiddeld verbruik: 1% per 3,8km 205Wh/km
opladen bij Tesla Supercharger Dijon, in 40min van 13% naar 87%
4e etappe: Dijon 87% - Grenoble 21% (278km)
gemiddeld verbruik: 1% per 4,2km 187Wh/km
opladen bij hotel Tesla Destination Charger, in 2h54min van 21% naar 61%
5e etappe: Grenoble 61% - Sisteron 19% (187km)
gemiddeld verbruik: 1% per 4,5km 194Wh/km
opladen bij Tesla Supercharger Sisteron, in 1h8min van 19% naar 100%
6e etappe: Sisteron 100% - Provence hotel 80% (104km)
gemiddeld verbruik: 1% per 5,2km 128Wh/km
geen laadfaciliteiten bij hotel, wel openbare laadpaal in dorp 5km verderop
Conclusies,opvallende zaken en ‘lessons learnt’:
- gemiddeld verbruik was zo’n 197Wh/km, of 1% per 4km
- de laadstops waren steeds ongeveer om de 200-300km / 2-3h rijden
- alle Tesla superchargers hadden altijd meer dan voldoende plek. Op het beeldscherm kun je zien hoeveel chargers er vrij zijn, én hoeveel andere Tesla’s onderweg zijn naar dezelfde superchargerlokatie.
- de meeste Tesla superchargers liggen een paar kilometer van de snelweg en vereisen dus dat je de snelweg verlaat en wat kilometers omrijdt
- de superchargers in Frankrijk liggen meestal niet op idyllische lokaties, maar op grote industrieterreinen met winkels, supermarkten en vestigingen van hamburgerketens. Heel anders dus dan tanken bij een benzinestation direct aan de snelweg. Toch was het iedere keer een klein avontuur… waar komen we uit, wat is er te beleven tijdens het laden? Eén Franse superchargerlokatie was ‘in the middle of nowhere’ bij een hotel annex bakkerij annex parkje met terras en kinderboerderijtje, en bood Tesla-eigenaren de mogelijkheid van het hotelzwembad gebruik te maken tijdens het laden!
- mijn doel was steeds met circa 20% op volgende laadstop aan te komen. Dat lukte door snelheid op maximaal 120 km/u te houden. Bij 140 km/u en hoger zakte het verwachte aankomstpercentage rap naar onder de 20%.
- op het beeldscherm kun je aan een verticale balk zien hoe energiezuinig je het stroompedaal indrukt. Hoe dieper je het pedaal indrukt, hoe langer de grote grijze balk wordt. Je moet dus de lengte van de grijze balk zo kort mogelijk proberen te houden. Als je stroom opwekt tijdens regeneratief remmen en bergafwaarts rijden kleurt de balk groen. Ik heb ‘de balk’ veel gebruikt op onze vakantiebestemming, waar geen laders in de onmiddellijke omgeving waren en ik zo lang mogelijk met mijn lading wilde doen.
Het chargen onderweg op een lange trip vereist enige planning: Tesla berekent zelf een route inclusief laadstops, maar Tesla’s uitgangspunten voor de planning zijn iets anders dan mijn eigen uitgangspunten. Tesla gaat ervan uit dat je zo snel mogelijk op je eindbestemming wilt zijn, je zo weinig en zo kort mogelijk wilt laden, je het niet erg vindt dat de superchargers soms 5 tot 10km van de snelweg af liggen en dat je het niet erg vindt om met maar 10% op je volgende laadstop of eindbestemming aan te komen. Mijn eigen uitgangspunten waren iets anders: ik wil de route rijden die ik het fijnst of leukst vind, ook al is die route iets langer. Ik wil ook zo weinig mogelijk laden, maar een iets langere laadstop vind ik geen probleem. Het liefst laad ik bij superchargers die dicht bij de snelweg liggen, en ik vind het prettig om met met nog zo’n 20% te arriveren bij mijn volgende laadstop - dat geeft me een geruststellende marge.
Ik plande mijn route door zelf te bepalen via welke steden ik wilde rijden. Door die steden in te voeren als tussenstops in de Tesla-app, berekent de Tesla-app waar de meest logische supercharger staat.
Ik ben eens gaan rekenen met welke vuistregels ik nu de range van de auto kan bepalen. Ik kwam op het volgende:
- Volgens de third-party app Tessie verbruik ik ongeveer 188Wh/km, 1% per 4km. Ik rij over het algemeen netjes, denk ik. Niet te vaak maximaal accelereren, en ik houd me redelijk aan de snelheidslimieten. De eigen app van Tesla rekent met ca. 1% per 5km. Dit is te optimistisch. Een enkele keer haal ik de 1% per 5 km bij bewust rustig rijden, rustig accelereren, niet harder dan 110 km/u, bij droog en niet al te koud weer, en niet te veel tegenwind. Bij koud, nat weer neemt het verbruik behoorlijk toe.
- Voor dagelijks woon-werkverkeer (ik woon 25km van mijn werk) laad ik mijn auto meestal niet meer op dan boven de 80%, en laat ik hem niet onder de ca. 20% komen. Dat betekent dat ik ongeveer om de 250km moet laden. Dit komt voor mij neer op één keer per week een nacht laden aan de laadpaal om de hoek, of een half uur bij de supercharger.
Na 20.000km ben ik nog steeds erg blij met de auto.
Wat een power, wat een plezier om mee te rijden. Moeiteloos rij je de bergen op, door het glazen dak kijk je naar de blauwe lucht en wolken boven je en het geluid uit het audiosysteem klinkt prachtig. Bij warm weer laat ik een kwartier voor vertrek vanuit de Tesla-app op mijn telefoon het interieur alvast afkoelen naar 20 graden. Bij het huidige koude weer laat ik een kwartier voor vertrek de auto alvast opwarmen.
Ongeveer iedere twee weken komt er een software update uit die gratis en automatisch naar de auto wordt gepushed. Meestal zijn het kleine bug fixes, maar om de paar maanden zijn er grotere updates met nieuwe functies. Een gewone auto veroudert, maar de Tesla wordt in de loop van de tijd steeds een beetje beter. Een kleine greep uit de updates van dit jaar:
- Tesla Vision 3D Park Assist geeft een 3D-weergave van obstakels rond de auto tijdens het parkeren
- onderweg suggesties voor een snellere route naar je bestemming
- meldingen voor flitsers, trajectcontroles en wegwerkzaamheden
- dode-hoek waarschuwing d.m.v. rood vlak op het camera-scherm
- verschillende security-updates
- Vision-Based Attention Monitoring via de cabinecamera. Als je op de autopilot reed, moest je ‘vroeger’ het stuur stevig vasthouden, nu kijkt de cabinecamera of je ogen op de weg gericht zijn. Zoniet, volgt een waarschuwing.
- Trip Progress Bar: een horizontale balk op het scherm geeft je voortgang op je route aan en geeft met de kleuren rood en oranje aan waar je nog vertragingen kunt verwachten
- verbeterde bediening van de ruitenwissers
- meedraaiende koplampen in bochten
- toevoeging van Youtube Music en Amazon Music
- verbeterde bediening van airco en verwarming op het beeldscherm
- verbeterde bediening vanuit de Tesla-app op je telefoon door de bluetoothverbinding in plaats van de internetverbinding te gebruiken als je vlakbij je auto bent
- verbeterde pre-conditioning van de batterij voor het superchargen
- verbeterde weergave van de draaicirkel bij lage snelheid en parkeren
- Apple Watch Tesla-app (die ook als extra sleutel voor de auto kan worden gebruikt)
- toevoeging van een weerradar aan het navigatiescherm (soort Buienradar)
- waarschuwing voor een voertuig of voetganger achter de auto bij achteruit rijden
Mijn maandelijkse kosten zijn veel lager dan de maandelijkse kosten van mijn vorige auto’s, de Renault Espace 3.5 V6 en de Volvo XC60 T6. Onderhoudskosten heb ik nog steeds niet gehad. Motorrijtuigenbelasting betaal ik nog niet. Superchargen doe ik gratis en een volle ‘tank’ (ca. 400 echte kilometers) bij de laadpaal om de hoek kost €35.
Volgende week laat ik uit veiligheidsoverwegingen winterbanden monteren bij een Tesla Service Center - dit kost me wel €2175.
Wordt vervolgd!
Tesla geeft momenteel €500,00 korting op de aankoop van een Tesla, wanneer je bij aankoop een referral-code vermeldt van een andere Tesla-rijder. Deze code mag ik hier volgens de Autoweek-gebruikersvoorwaarden niet vermelden, maar als je zo'n korting wil, stuur me dan even een persoonlijk berichtje. Zoek me op in Forums > Start Privé conversatie (via envelopje)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.