Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #30
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Model Y
- 6.500 km
Mijn vorige auto was een Model S uit 2017 waar ik ruim zes jaar mee gereden heb en bijna 200.000 km op de teller heb gezet. Ondanks alle perikelen heeft de auto me nooit laten staan en achteraf gezien was het echt de beste en leukste auto die ik ooit heb gehad.
Ik had daarvoor al veel auto's gereden en voor de volledigheid aan referenties de niet in volgorde en/of complete lijst auto's die ik langere tijd heb gereden: Enkele Volkswagen Polo's; Golf TDI, SDI en een GTE. Seat Cordoba, Audi A3, Prius, Volvo 850, BMW E30 (6 cyl.), Citroen C4 Grand Picasso, Peugeot 806, VW Kever (ouderwetse), Mercedes B-klasse, Fiat Tipo, Opel Corsa, Fiat 500 twinair, Hyundai i10.
Uit dat lijstje is me vooral bijgebleven dat ik in de B-klasse altijd 'uitgerust' aankwam. Dat de BMW E30 een epische auto was, wat een feest. De Prius snel vergeten moest worden. De Golf GTE ontzettend fijn over de snelweg zoefde. En dat je met de Corsa eigenlijk alles had wat je nodig hebt. De A3 supersaai was, te goed misschien. En dat de C4 Grand Picasso zo slecht was dat ik hem supertof en eerlijk vond.
Nu was er geen reden om de S weg te doen, maar kon de aanbieding van Tesla niet negeren. Bij aanschaf van een X, S of Y kon ik het gratis superchargen overzetten.
Een S of X ging het niet worden, waarom zoveel uitgeven voor naar mijn gevoel meer van hetzelfde. De Y was eigenlijk prijstechnisch de betere deal.
De range van de S was naar mijn idee prima bruikbaar, wat mij het meeste tegen zat is het altijd moeten laden. De auto liep een beetje leeg bij stilstaan en het laden ging niet snel, je stond al snel 45m+ stil om echt goed door te laden.
Dus voor een long range gekozen, omdat daar een hogere laadsnelheid mogelijk is op de Y t.o.v. de normale versie.
Dan ook maar de 20 inch velgen eronder en een trekhaak in een kleur die we denk ik niet al te veel gaan zien. Alleen al om de meerprijs, maar naast dat me de kleur bevalt was het ook weer eens iets anders.
Op een zaterdagavond besteld, een uur later het VIN nummer ontvangen en een paar dagen later de afhaalafspraak gepland. Dat ging verassend snel.
Ophalen vond ik wel een feestje, ik keek er naar uit. Kon me nog goed het ophalen van de S herinneren, waar we ook nog een rondleiding kregen door het complex in Tilburg.
Nu was er iets meer massa, de hal stond vol met auto's (maar 2 in Cherry Red kleur). En het was een stuk drukker met mensen. Kreeg wel alle ruimte om de auto eerst goed te inspecteren alvorens we een seintje konden geven dat we klaar waren voor vertrek.
Een rit naar huis en een dag werken later stond ie bij de poetser voor een volledige PPF behandeling met coating.
Niet dat ik slechte ervaring had met de S op steenslag maar begreep wel dat de Y er behoorlijk gevoelig voor is. En toen ik na 5 jaar de S had laten oppoetsen met een coating er op wilde ik dit sowieso op iedere andere auto die ik zou gaan rijden. Het wassen is dan nog meer een feestje.
Al was PPF in eerste instantie alleen op de voorbumper bedoeld, kwam ik er na wat praten achter dat de zijkant onder ook van belang was met steenslag. Nu dat echter gepland stond knaagde het en ben ik voor volledig PPF gegaan. Er blijft nog veel bodywerk onbeschermd en juist daar had ik met de S ook alle problemen. De kinderen die er met de fietsen langs komen op onze smalle oprit.
De S had daar de meeste krassen van al het langslopende verkeer.
Toen kon ik eindelijk rijden meteen een paar dingen op.
De Y was geen S, klinkt logisch, maar ik had gedacht dat het verschil niet zo groot zou zijn. Ik moet echt weer gaan wennen aan een nieuwe, andere auto.
Je zit hoger, de neus is korter, het sturen gaat zwaar. Heel zwaar, de auto hobbelt, komt niet tot rust en tja geen parkeersensoren meer. Toen vond ik de indrukwekkende audio toch wel heel erg uit balans, veel hoog energie, weinig midden.
De stoel wilde niet naar achteren via het knopje en het zicht naar achteren was slecht. Een auto achter je kon je niet zien rijden, waar je normaal nog de koplampen ziet zie je nu niks omdat het ruitje zo hoog geplaatst zit.
En dan in het donker rijden, dan was het in de auto ook donker, pikdonker. Mijn hemel, je hebt geen enkele oriëntatiepunt, bijvoorbeeld je mobiel die op de oplader ligt, superfijn, maar vind hem maar eens terug.
En dan nog die zijruit, kijk je naar buiten zie je de wereld alsof je door een lachspiegel kijkt. Het raam in de deur is wat gebogen waardoor het net lijkt alsof je door de onderkant van een glas naar buiten kijkt (overdreven dan). Ow en mijn linkervoet kon ik niet ver genoeg strekken, in de S was het prettiger, kon je nog naast de pendalen.
De stoel was snel gerepareerd door de mobiele eenheid onder garantie. Wat er precies veranderd is weet ik niet, maar het was iets met stekkertje er uit, stekkertje er in en de knop werkte weer.
Het hobbelen van de auto, daar vond ik al snel wat treffers op het forum voor. Onderstel is niet het meest verfijnd zeg maar. Uiteindelijk ook besloten dat het niet acceptabel is voor mij. Ik wil best wat voelen, maar dat mijn hoofd ook heen en op en neer gaat dat hoeft voor mij niet.
Op de S wilde ik als ik hem zou houden al een KW vering en demping laten installen. Dus voor de Y dat ook meteen maar gedaan. Ze hadden bij KW nog een mooie decembermaand aanbieding wat in essentie de montage gratis maakte. De auto is daardoor nu wat verlaagd en kan ik demping en rebound apart instellen.
Verwacht geen wonderen, het belangrijkste is dat de vering nu gewoon goed werkt. Alles komt comfortabeler door en het schudden van de auto is geminimaliseerd. Al met al een hele verbetering al dan niet perfect (nog). Er zijn ook goedkopere oplossingen, niet instelbare demping die ook al de boel flink kunnen verbeteren mocht je dat willen.
Als ik nog meer uit het onderstel wil halen moet ik denk ik aan de slag met sway-bars en lichtere wielen. Maar voor nu is het top!
Zoals mijn dochter zei in de eerste rit 'Hier gaan we toch niet mee op vakantie hé' waar ze doelde op het hobbelen van de auto. Nu zegt ze dat het enorm is verbeterd achterin, maar dat de S toch nog beter was. Dat kan ik me wel voorstellen.
Ik heb gisteren zelf een rit achterin gezeten en ja er zit beweging in de koets, volgt goed de weg zeg maar. Maar het is comfortabel, zacht, prima.
Nu is er onlangs ook een update geweest op de parkeersensoren, software wel te verstaan. Iets met een fijnmazig beeld van wat de auto ziet. Het blijft allemaal software en zonder de parkeersensoren let ik toch zelf beter op en vertrouw zeker niet meer op de auto. Nu ik de auto wat beter kan inschatten gaat dat prima! En met de camera's die je kan oproepen zijn krappe parkeergarages ook geen probleem.
Het zich naar achteren begint te wennen, ik 'voel' nu veel beter aan als er een auto achter me zit en kan ze ook spotten in de zijspiegels.
Dat het zo donker is in de auto blijft een probleem, iets van sfeerverlichting anders dan in de zijvakken was fijn geweest. Ik ga kijken of er een geschikt aftermarket pakket voor te krijgen is. Er is wel veel, maar het hoeft ook geen kermis te worden. Die wordt vervolgt.
De zijruit blijft een gemis, achterin kun je heerlijk naar buiten kijken maar voorin vind ik het storend als ik de weg aftuur links en rechts. Nog geen oplossing voor gevonden.
Dat de auto zuinig is is een feit, echter niet veel beter dan de S. Die toch weer 6+ jaar oud was en gemiddeld het niet veel onder deed aan de Y. Al moet ik nog in de zomer gaan rijden, wat nu vooral fijn is dat bij korte ritten het allemaal relatief zuinig blijft. En dat als je hem wegzet voor een dag er eigenlijk niets meer 'lekt'. De auto is daardoor wel vaker onbereikbaar in de app (slaapstand), maar dat is prima.
De eerste 6000 kilometers zitten er op, wellicht over een tijd een update!
Voor nu oppassen met het gaspedaal, want de geleverde zomerbandjes en het enthousiaste rijgedrag wil nog wel eens in onderstuur uitmonden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.