Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #26
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 10.500 km |
Tesla, nog werk aan de winkel
- 10.500 km
Sinds augustus een elektrische leaseauto. Keuze was BMW i4 of Tesla Y. Hoog of laag zitten. Omdat wij ook een lease 330e touring hebben toch een keer gekozen voor een ander merk. Bevalt dat nu?
Elektrisch rijden is prima, zeker in Nederland. Eerder een e-Golf als 2e auto en, los van inbraken voor Navi, een goede ervaring. Met de range van een MY hoef je in Nederland eigenlijk niet onderweg te laden als je thuis kunt laden. Dus geen laadstress. Mensen die dat in Nederland wel hebben hebben vermoedelijk recent geen electrische auto gereden. En de MY rijdt overwegend ook heel prettig en snel. So far so good.
Echter, er zijn toch wel wat zaken die ik minder vind aan de MY.
1. Stoelzitting is tekort als je >1,80m bent
2. Ik blijf bediening van alle functionaliteit in een scherm niet veilig vinden, ook al werkt het goed bij Tesla. Scherm is erg fraai en stembediening werkt wel erg goed. Maar goed, dit wisten we toen we Tesla kozen
3. Ruitenwisser-issue is een irritatie maar lijkt met laatste update verholpen te zijn
4. Betrouwbaarheid laden is niet oké. Na 1 week al een nieuwe laadkabel moeten halen. En nu blijkt er iets niet goed te gaan bij de vergrendeling van de laadkabel. Daardoor kun je er niet op vertrouwen dat een laadsessie start. Das wel een dingetje bij elektrisch rijden en ik dacht het sterke punt was van Tesla. In ons geval dus duidelijk niet. Ook kan de kabel soms alleen handmatig ontgrendeld worden vanuit de kofferbak.
5. Algehele bouwkwaliteit. Rammeltjes zijn er al en bij oppompen banden ventiel spontaan afgebroken. Weer een dag auto kwijt.
6. Wegligging. Zolang je snelheden tot 120kmh rijdt prima, maar rijdt je harder wordt de auto Minder stabiel en rij ik veel
Minder ontspannen dan in mijn 3-serie
Pluspunten zijn er zeker ook:
1. Ruimte, ruimte en ruimte. Wat is dat ding groot voor zijn formaat. Alles kan erin
2. Prijs is relatief gunstig, zeker gezien de rijke uitrusting. Gegeven de negatieve punten weet ik niet of ik prijs kwaliteit ook goed vind. Dat zal in de komende jaren verder duidelijk worden.
Ik ben nu 3 keer met issues geconfronteerd in de eerste 10.000km. Als het daarbij blijft zal de waardering mogelijk omhoog gaan.
Op dit moment weet ik niet zeker of ik weer een Tesla zou kiezen en had ik achteraf gezien wellicht toch voor de BMW i4 moeten gaan, ondanks de hogere prijs. We gaan het zien op termijn
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.