Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #26

autoreview

Tesla Model Y

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst10.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla, nog werk aan de winkel

  • 10.500 km

Sinds augustus een elektrische leaseauto. Keuze was BMW i4 of Tesla Y. Hoog of laag zitten. Omdat wij ook een lease 330e touring hebben toch een keer gekozen voor een ander merk. Bevalt dat nu?

Elektrisch rijden is prima, zeker in Nederland. Eerder een e-Golf als 2e auto en, los van inbraken voor Navi, een goede ervaring. Met de range van een MY hoef je in Nederland eigenlijk niet onderweg te laden als je thuis kunt laden. Dus geen laadstress. Mensen die dat in Nederland wel hebben hebben vermoedelijk recent geen electrische auto gereden. En de MY rijdt overwegend ook heel prettig en snel. So far so good.

Echter, er zijn toch wel wat zaken die ik minder vind aan de MY.
1. Stoelzitting is tekort als je >1,80m bent
2. Ik blijf bediening van alle functionaliteit in een scherm niet veilig vinden, ook al werkt het goed bij Tesla. Scherm is erg fraai en stembediening werkt wel erg goed. Maar goed, dit wisten we toen we Tesla kozen
3. Ruitenwisser-issue is een irritatie maar lijkt met laatste update verholpen te zijn
4. Betrouwbaarheid laden is niet oké. Na 1 week al een nieuwe laadkabel moeten halen. En nu blijkt er iets niet goed te gaan bij de vergrendeling van de laadkabel. Daardoor kun je er niet op vertrouwen dat een laadsessie start. Das wel een dingetje bij elektrisch rijden en ik dacht het sterke punt was van Tesla. In ons geval dus duidelijk niet. Ook kan de kabel soms alleen handmatig ontgrendeld worden vanuit de kofferbak.
5. Algehele bouwkwaliteit. Rammeltjes zijn er al en bij oppompen banden ventiel spontaan afgebroken. Weer een dag auto kwijt.
6. Wegligging. Zolang je snelheden tot 120kmh rijdt prima, maar rijdt je harder wordt de auto Minder stabiel en rij ik veel
Minder ontspannen dan in mijn 3-serie

Pluspunten zijn er zeker ook:
1. Ruimte, ruimte en ruimte. Wat is dat ding groot voor zijn formaat. Alles kan erin
2. Prijs is relatief gunstig, zeker gezien de rijke uitrusting. Gegeven de negatieve punten weet ik niet of ik prijs kwaliteit ook goed vind. Dat zal in de komende jaren verder duidelijk worden.

Ik ben nu 3 keer met issues geconfronteerd in de eerste 10.000km. Als het daarbij blijft zal de waardering mogelijk omhoog gaan.

Op dit moment weet ik niet zeker of ik weer een Tesla zou kiezen en had ik achteraf gezien wellicht toch voor de BMW i4 moeten gaan, ondanks de hogere prijs. We gaan het zien op termijn

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.