Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #25

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2023)
Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst167.200 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van DS7 naar Tesla MYLR

  • 59.000 km

Het was een grote stap om na 30 jaar Citroën/DS over te stappen naar een Tesla. Dit is iets anders! Zeker qua vering. En toch is deze Tesla comfortabel op andere punten. De auto is gewoon slim (vooral verschillende bestuurdersprofielen), nog stiller, geweldig geluid uit de speakers, veel gebruiksvriendelijker en altijd instant power (niet dat ik dat veel gebruik, maar een trekker inhalen op 80 km wegen is nu een vingerknip).
Sinds 31-3-2023 (keuze uit een Duitse- of Chinese productie) auto in bezit, besteld met af-fabriek trekhaak en standaard 19” voor de winterbanden. Voor de zomerbanden gekozen voor aftermarket 19” (Monaco GP6 zwart). Inmiddels 59.000 km gereden, diverse keren buiten NL. Geen laadstres, super infrastructuur met Tesla superchargers.
Het is erg meegevallen en die Tesla is gewoon een hele fijne reisauto.

Scandinavische winters

  • 75.000 km

Net terug van een reisje Noorwegen (Oslo, Lillehammer, Trondheim) en Zweden (Östersund, Karlstad). Veel sneeuw en temperaturen tot -20 .
Mede door het zeer uitgebreide Tesla Supercharge netwerk volledig stressvrij de in totaal 4.400 km kunnen afleggen. Alles gereden, dus geen overtochten. Wat is aandrijving voor en achter een uitkomst! Zonder die 4 aangedreven wielen had ik op bepaalde momenten zeker sneeuwkettingen moeten gebruiken om bij sommige accommodaties te komen. Maar zelfs op de vele besneeuwde wegen (m.n. de E6 naar het noorden) is het top een geeft een groter gevoel van veiligheid.
Qua verbruik: 250 W/km, volle bepakking, 4 personen en grote Thule dakkoffer, lage temperaturen. Lag in de lijn der verwachting. Normaal zit ik net onder de 200 W/km in ee BeNeLux met winterbanden, Michelin Alpin PA4 MO (ja inderdaad geen TO. MO had minder afrolgeluid volgens het label). Afgelopen zomer haalde ik op de standaard 19” zomerbanden 155 W/km.
Voor aanvang van de reis het automatisch inklappen van de spiegels bij vergrendeling uitgezet.
Een prettige reisauto, zeer geschikt voor de winterse omstandigheden.

1 jaar

  • 84.499 km

Eén jaar Tesla MYLR. Even de balans: 84.500 km, gemiddeld verbruik over één jaar 179 Wk/km. Kosten: 1x ruitenwissers, 1x koplampen afstellen. De originele 19” zomerbanden hebben inmiddels 54.000 km gedaan en die kunnen nog even, de rest met winterbanden. Bezochte landen: België, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Denemarken, Zweden (2x), Noorwegen. Verder vooral snelweg km’s.
Al met al echt een fijne auto, een aanrader. Op naar de 100.000 km (en 200.000 km)!

100.000 km

  • 100.215 km

Vanmiddag de 100.000 km bereikt. Nog steeds super tevreden. Gemiddeld 176 Wk/km over die 100.000 km, de originele 19” Hankook banden hebben inmiddels 70.000 km (30.000 km met winterbanden gereden) gehaald en zijn nog niet glad. Nieuw setje Hankook ligt al wel klaar.
Degradatie van de accu bij 80% lading (standaard ingesteld) ligt op tussen 5 en 10 km. Zowel exterieur als interieur is nog helemaal top, geen/nauwelijks gebruikssporen, op wat steenslag na.
Bij 90.000 km de remmen laten reinigen en de interieurfilters laten vervangen, ook al was het volgens Tesla niet nodig. Over 100.000 km slechts €360 onderhoudskosten gehad. Nog nooit zo goedkoop gereden!

Vakantie

  • 123.369 km

Vakantie, richting Toscane. Het idee was om ook af en toe te kamperen met de Tesla, dus dakkoffer gemonteerd om wat leefruimte te hebben voor het kamperen. We hebben er eerder een passend matras en de ervaringen van vorig jaar waren positief.
Eerste doel van de vakantie was een familieweekend in een huis niet ver van Siena. Via Zwitserland de Gotthardpas naar Italië.
Toscane was niet ons ding, dus uitgeweken naar Corsica, via Livorno de boot gepakt.
Veel bergen en bergweggetjes, eigenlijk alleen maar, maar geweldig. One-pedal driving is een genot. Ook in de bergen hoef je nauwelijks het rempedaal aan te raken. Natuurlijk wel gedaan om de boel gangbaar te houden.
Verder merk je dat alle auto’s om je heen brullend de bergen opgaan terwijl de Tesla in alle rust, zonder dat je het merkt de stijle helling pakt. Zeer comfortabel op dat vlak. Gistermiddag weer aangekomen in Livorno, in één keer teruggereden, 1.450 km, op bet gemak, voldoende laadmogelijkheden (alleen SC gebruikt) en een gemiddeld verbruik over 4.750 km van 173 Wh.
Verder niks te melden.

Eind 2024, 1 jaar en 9 maanden

  • 146.250 km

De laatste dag van 2024, mooie gelegenheid voor een update. Inmiddels 1 jaar en 9 maanden in bezit. Geen spannende zaken te melden. Het gaat goed, nog steeds zeer tevreden.
Sinds 6-11-2024 de winterbanden, Michelin Alpin PA4, met originele 19” wielen er weer onder. Banden waren vorige winter al een 30.000 km gebruikt, maar nog ruim voldoende om nog een winter mee te gaan.
Uiteraard is het energieverbruik wel weer iets toegenomen (temperatuur en winterbanden), maar een gemiddelde van 186 Kwh/km is voor mij nog steeds geen reden tot klagen.
Degradatie van de accu: normaal laad ik tot 80%. In het begin kon ik tot 400 km laden. Nu na ruim 146.000 km is dat 385 km. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat normaal is. Voor mij in elk geval geen reden tot paniek.
Het spannendste voor nu is een gescheurde voorruit door een steentje. Komende vrijdag 3 januari staat dat op het programma.
Verder een zeer prettige reisgenoot.
Ook in 2025 gaan we gewoon door, op naar de 200.000 km!

2 jaar, 167.200 km

  • 167.200 km

Vandaag 2 jaar en 167.200 km Tesla MY LR.
- Gemiddeld stroomverbruik 174 kWh per 100 km.,
- 1 set zomerbanden (Hankook 1ste montage, 70.688 km),
- totale kosten aan banden, inclusief diverse zomer/winter/kruislings wisselen n een set Michelin winterbanden bij aanschaf €1.720,
- onderhoud €431 (remmen reinigen, HEPA filter, ruitenwissers)
- 1 voorruit + nanocoating (verzekering)

Batterijdegradatie: altijd 80% laden, van 399 terug naar 384 km.

Landen bezocht:
- BeLux
- Duitsland
- Denemarken
- Zweden (3x)
- Noorwegen (winter, -20)
- Frankrijk
- Zwitserland
- Corsica
- Toscane, Italië
- Engeland

Tevreden? Ja, meer dan tevreden, vooral het SC netwerk, overal, zelfs Corsica.
Problemen? Nee, eigenlijk niet.
Opmerkingen? Ja, stug onderstel, vooral op binnenwegen. Geen probleem op de snelweg, rijdt dan erg goed.
Comfort? Fijne stoelen (ventilatie in de stoelen zou fijn zijn)stil, schokvrij rijden, browser, Netflix, etc., nog nooit laadstress gehad,
En nu? Doorgaan, 200.000 km plus, plus, mijn doel is er in elk geval 3 jaar mee te rijden, misschien wel 4.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.