Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #23

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst19.150 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model Y

  • 2.500 km

Tesla Model Y Long Range (MY LR)

Aankoopproces / Voorpret

Onze 2e auto welke de Tesla vervangt was onze trouwe Opel Corsa 1.2 twinport uit 2004. Deze auto hebben we ongeveer 14 jaar gehad. De auto welke we voor woon/werk gebruiken is een Outlander PHEV uit 2013. Het (deels) elektrisch rijden van de Outlander bevalt zo goed dat ik al tijden zei dat de volgende auto een BEV zou zijn. Nu mijn wederhelft de Corsa echt beu was en ik geen zin meer had om het weer op te nemen voor de Corsa de knoop maar doorgehakt.

Al tijden lees ik diverse reviews op deze site, kijk ik diverse reviews etc.... Diverse auto's kwamen op de shortlist:
* Mercedes EQC
* Tesla Model S 100 D uit 2017 met Free suc
* Audi Etron
* Tesla Model Y

Mijn vriendin was niet zo van een Tesla, maar ik had toch maar een testrit geboekt. Toen we daar aankwamen was ze gelijk om. In het echt is een Model Y met de kleur Quicksilver of Cherry Red echt mooi (jajajaja het blijft een smaakkwestie)

De Mercedes en Audi (veel slechte reviews op deze site) vielen af vanwege de kortere actieradius, model S vanwege de lage instap (als je eenmaal een hoge instap gewent bent).

De Model Y

Na de testrit was het duidelijk dat we de Tesla wilden in de uitvoering: LR, zwarte bekleding, Quicksilver, Trekhaak.
Verder kun je niet veel kiezen: alles/veel zit er al op :-)

Er stond er 1 in de Showroom in Purmerend. Daar kreeg ik een leuke korting op. Binnen 2 weken stond ie al voor de deur. De originele velgen heb ik vervangen voor deze winterbanden set. Ik heb wel de 20" turbine velgen voor de zomerbanden. Verder heb ik de logo's zwart gemaakt en een spoiler achterop gemonteerd. (ja vind ik leuk). Diverse bakjes in het interieur aangebracht, want de bak onder de armsteun en het opberg vak ervoor is te groot anders. Onder de voorstoelen nog 2 bakken en we zijn klaar voor de Wintersport. Ik wil geen dakkoffer monteren, want de Tesla heeft net zoveel bagageruimte zonder dakkoffer als de Outlander met dakkoffer. Mijn vriendin gelooft niet dat dat gaat lukken, maar ik prop er alles wel in. We gaan het meemaken :-).

We hebben nu z'n 2500 km gereden en alle instellingen zijn makkelijk te vinden. Alleen de automatische ruitenwissers vind ik niet fijn (te snel), maar dat is makkelijk op te lossen door op het linker knopje te drukken van de stuurkolomschakelaar (stengel ??geen idee hoe je het anders noemt) en dan op het scherm stand 1,2,3 of 4 selecteert. Het rij bereik is nu ( 08-12-2023 , 0 graden buiten??) met 100% om en nabij 500 km. We rijden veel op provinciale binnenwegen, enkele keer snelweg. Laden doen we gewoon via de bijgeleverde kabel 's avonds. Laden instelling tot max 80%. Dat is wel fijn dat we dat in kunnen stellen. Doordat ik bij de Outlander alleen tot 100% kon laden heeft denk ik er mede voor gezorgd dat er een nieuw accupakket (onder garantie) is ondergezet.

We gaan er ook mee op vakantie in Nederland met de caravan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

1e Wintersport

  • 5.085 km

Gisteren zijn we terug gekomen van een week wintersport. We zijn naar Val Thorens geweest. Bij de Outlander hadden we altijd een dakkoffer nodig voor alle spullen. Bij de Tesla hadden we die niet nodig. Wat gaan er veel spullen in. Dat is echt ongelooflijk. We zijn met 2 volwassen en 2 kinderen van 6 & 9.

De heen reis:

Accu vol, en op naar de eerst stop. Thuis had ik het snelladen geprobeerd, en dat ging vlekkeloos. Heenreis 4x gestopt om te laden. Gewoon de navigatie aangehouden en dat verliep voorspoedig. Helaas 2x file gehad. Bij de laatste file gingen veel auto's laden bij het tankstation waar wij moesten laden. Daardoor hebben we 5 minuten moeten wachten voordat er 1 snellader vrij was. Dit is mijns inzien geen probleem, omdat dat het bij het gewone tanken dan ook wel eens het geval is.

De terug reis:
Tijdens de vakantie heb ik de auto in de parkeergarage opgeladen. Met een volle accu en sneeuwkettingen naar beneden. Na 350 km de eerste stop, de tweede stop hadden we 18 km over van de accu. Dat zou wat ruimer mogen. Dat kun je waarschijnlijk oplossen door langzamer te gaan rijden, of een andere snellader op te zoeken. Bij de derde stop hadden we 28 km over. De terugreis was 1050 km en 3x "getankt" , dat was een fijne ervaring. Echter ga ik de volgende keer de reis beter plannen. 4 x tanken is wel prettiger.

De auto bevalt echt heel goed. Geen last van wind gevoeligheid (wat ik in andere reviews lees). De Tesla ligt erg goed op de weg. De acc werkt erg goed. Fijne stoelen, fijn stuur, genoeg opbergvakken/bakken, goede navigatie. Alleen de regensensor mag wat verbeterd worden. Wellicht helpt de laatste update weer. Wat een Auto :-). Met carnaval gaan we weer. Eens kijken of we met een iets betere planning een fijnere reis hebben.

Sneeuwkettingen moeten op de achterwielen!!! ( dat wist ik niet :- ), dat staat in de handleiding die ik niet in zijn geheel heb gelezen 😬, wel had moeten doen.)

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

1e ervaring met de Service van Tesla

  • 5.147 km

Op 18 december bleef mijn laadklep open staan. Ik heb toen een reset uitgevoerd door op de rem en de 2 knoppen te drukken. Dit stond in de handleiding. Dat verhielp het probleem niet. Ik heb toen een serviceafspraak ingepland via de app. Dezelfde dag heb ik zelf gebeld naar Tesla en werd ik telefonisch geholpen. Eerst weer de reset uitgevoerd, en daarna hebben ze een een update of een of andere reset uitgevoerd. Dat heeft toen het euvel verholpen. Mocht het euvel terugkomen, dan kon ik de dag erop naar een servicepoint. Het probleem heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan. Een fijne eerste ervaring met de service van Tesla.

Het enige minpunt tot nu toe is de automatische ruitenwissers. Die gaan te snel. Met de updates is dat al beter geworden dit i.c.m. het zuiver houden van de camera's. Tot dusver bevalt de auto erg goed.

Wintersport naar Trois Vallees

  • 8.630 km

De heen en terugreis zijn weer goed bevallen. Het laden gaat moeiteloos en we hebben geen enkele keer hoeven wachten tot er een laadpaal vrij was. We zijn in de drukste week op reis gegaan, veel landen hadden in die week vakantie. We zijn met 100% vol vertrokken en laadstops gemaakt tussen de 200-250 km, rond 20% leeg aan komen en weer tot 80 % vol laden. De bagageruimte is handig ingedeeld. Ik heb geen dakkoffer nodig gehad. De routeplanner van de tesla werkt erg goed. Ik had voor het vergelijk ook nog op 1 telefoon maps open staan en op een andere telefoon flitsmeister. Die lagen op de inductieladers.

Wat bevalt goed aan de tesla:
- Wegliggingstuurgedrag (is uiteraard persoonlijk, maar bevalt mij prima)
- Bagage ruimte.
- ACC i.c.m. lane departure.
- Fijne stoelen.
- Goede verlichting
- Door updates wordt de auto steeds merkbaar beter.
- Oplaadstructuur snelladers
- Kracht genoeg berg op. (Altijd kracht genoeg :-)

Wat kan er beter/ nadelen:
- Ruitenwisser interval stand
- Achteruitzicht beperkt door achterraam
- Motorkap frunk is van relatief dun materiaal. Dat merk je bij het op slot doen van de frunk.
- Afdekplaatje van de trekhaak is moeilijk op de goede plaats terug te klikken. (of ik ben er nog niet handig genoeg in :-)

De auto bevalt erg goed tot op heden. Hopelijk ook een goede ervaring met de caravan binnenkort. We gaan het meemaken :-)

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Rit met Caravan

  • 13.376 km

De eerste langere rit met de caravan zit erop. We hebben een paar dagen in Nederland op een camping doorgebracht. De heenreis was ruim 160 km met een verbruik van 375 Wh/km. Het is ons erg goed bevallen. Je merkt op de snelweg nauwelijks dat de caravan achter de auto hangt. Het verbruik gaat natuurlijk omhoog. Dat zou iets lager kunnen zijn als ik iets zachter had gereden, echter wist ik dat de afstand geen probleem zou zijn. Bij de camping staan 12 laadpalen, dus opladen is geen probleem. Voor de sceptici: 0 minuten verloren door te laden 😀, de auto moet je toch ergens parkeren. Wanneer we de rit naar Italië gaan maken zullen we uiteraard meer tijd nodig hebben dan voorheen, maar dat is voor ons geen probleem.

Met caravan naar Italië

  • 19.150 km

Bij deze de ervaring met de MYLR en caravan van 1600 kg naar het Ledromeer in Italië. De heenrit heb ik eerst zelf bekeken omdat het de eerste keer was dat we z'n lange reis met caravan gingen maken. Uiteraard 100% vol vertrokken en 4 stops later stonden we in Füssen. Eerst de caravan op de overnachtingscamping gezet en daarna laden in Füssen. De eerste rit was 760 km. Bij geen enkele supercharger hoefde ik de caravan los te koppelen. 2e dag fernpas en brennerpas. Boven bij de brennerpas geladen (ook weer niet hoeven afkoppelen) en door. De 2e dag 1 stop nodig gehad om op de camping te komen. Terugweg ging ook goed net zoals de heenweg. Op vakantie heb ik de dak dragers gemonteerd. Ik wist dat dit voorzichtig gemonteerd moest worden. Op youtube montage filmpje gekeken, handleiding goed gelezen. Toch ging het bij 1 kant mis. Dak gescheurd op vakantie 😒. Via de app serviceafspraak gemaakt en het is nu weer gemaakt. TIP voor degene wie nog niet eerder de dak dragers hebben gemonteerd: Er zit een beugel onder het glasdak, daar moet het haakje ONDER. Dan voel je dat het beugeltje niet meer ver naar links en rechts te bewegen is. Is dit wel het geval, dan zit het beugeltje nog niet goed. Ik post wel een foto waarop het goed te zien is. De reis met caravan is ons goed bevallen. Volgende keer weer 😀👍

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.