Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #21
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Best bang for bucks
- 21.780 km
Als startend ondernemer maakte ik in 2021 de keuze om gebruik te gaan maken van de youngtimer regeling. Met deze regeling is het fiscaal interessant een leuke auto te gaan rijden. Het moest een ruime auto worden en niet te uitbundig, per slot van rekening staat hij ook bij de klant voor de deur. Dit werd een Audi S6 met de prachtige 5.2 liter V10 in het vooronder. Na aanschaf nog een 10k aan de auto laten verspijkeren om hem te krijgen zoals hij hoorde te zijn. Fantastisch geluid, kippenvel bij koude start maar ook zeer delicate techniek met altijd wel iets wat vervangen moest worden. Verbruik van gemiddeld 1 op 6 op SuperPlus, of je nu hard reed of niet. Dus rij je altijd maar snel met zo'n ding.
Ondertussen was ik in een andere business beland waarbij duurzaamheid hoog in het vaandel staat. En dan merk je dat een 10 cilinder toch niet werd gewaardeerd. Dus knoop doorgehakt, we gaan voor elektrisch. Paar eisen, goede geluidsinstallatie en glazen dak, liefst ook te openen. Op dat moment stond Tesla niet op mijn lijstje, ik vond de 3 lelijk, de Y iets minder lelijk maar zeker geen mooie auto. Uiteindelijk viel mijn keus op de BMW iX1 ondanks verwoede pogingen van mijn zoontje om naar een Tesla te gaan kijken. Dus samen met zoontje naar de BMW dealer in Zwolle en een proefrit gemaakt in de iX1. Erg mooie auto, mooi interieur en een premium gevoel. Op de terugweg reden we langs Tesla Wezep en onder zware druk van zoonlief toch even langsgereden. En daar werden we opgevangen door Pieter die ons uitvoerig de voordelen van een Tesla liet zien. En ook direct een proefrit regelde in een MYP. En ja, dat reed toch wel erg gaaf. Soort van een skelter met een enorme acceleratie, man wat is dat ding snel. Dus thuis alles eens gaan overwegen en vergelijken. Prijzen, opties, prestaties etc. En dan kom je bij de titel van deze review, ondanks dat ik de Tesla nog steeds geen mooie auto vond kon ik er eigenlijk gewoonweg niet omheen. Bereik, opties, prestaties en dat dan ook nog vergeleken met de aanschafprijs maakte dat ik de knoop doorhakte en besloot te gaan voor de Tesla model Y. Daarnaast mezelf wel beloofd om dan nog wel eens een leuke auto (klassieker) voor erbij te nemen. Die dan ook echt leuk mag zijn omdat hij niet mee hoeft naar klanten. Nog even getwijfeld tussen de MYP en de LR, waarbij ik uiteindelijk toch voor het wat hogere comfort van de Long Range heb gekozen. Ook de hogere bijtelling van de MYP heeft hieraan bijgedragen. Het stond direct vast dat het een witte met de 20" zwarte wielen moest worden. Een wit interieur vind ik persoonlijk niet zo mooi in een witte auto staan dus hier gewoon gegaan voor het standaard zwarte kunstleder. Maar dan ga je weer verder kijken en begon ik toch te twijfelen tussen wit of Quicksilver. Uiteindelijk tijdens het bestellen in februari toch voor de Quicksilver gekozen. Levertijd zou een 4 tot 6 weken zijn. Helaas werd de levertijd telkens uitgesteld en ondanks dat je niet lang hoeft te wachten bij Tesla blijkt elke dag extra toch wel vervelend te zijn. Ik zou natuurlijk voor een voorraadauto in andere kleur kunnen gaan maar hé, ik had bewust gekozen voor een Quicksilver, dacht ik..... Want toen werd ik eind maart gebeld door Tesla. Ze hadden exact dezelfde auto staan maar dan in het wit. Zoals ik hem in eerste instantie ook wou aanschaffen. Maar uiteraard had ik geen interesse want ik had bewust gekozen voor Quicksilver...totdat de meneer aan de andere kant van de lijn vertelde 6000 euro korting te geven op de listprice van de witte uitvoering en 5000 kilometers gratis laden. Daarmee werd het verschil met de Quicksilver (meerprijs van 3k voor kleur) 9000 euro. En daar kun je
een auto voor laten wrappen, overspuiten, twee keer wrappen etc. Dus order omgegooid en twee dagen later een witte MYLR opgehaald in Utrecht.
Dat ophalen ging vrij vlot. Je laat bij een balie je gegevens zien, er wordt het een en ander gecontroleerd en vervolgens liep een engelsprekende medewerkster mee om de auto op te zoeken. Ze vroeg of ik vragen had en na een rondje om de auto reden we zo weg. En zo begon ons Tesla avontuur.
Inmiddels zijn we bijna 22000 kilometer onderweg. En ik moet zeggen dat ik compleet ben omgedraaid. Als (bijna) Tesla hater ben ik gewoon een fan geworden merk ik. Ik vind de auto zelfs mooi.....! En wat rijdt dat ding gewoon goed! Zo simpel, zó snel en wat een sublieme geluidsinstallatie. Ik ben gewoon razend enthousiast! En ja er zijn een paar dingetjes die irriteren, zoals de beruchte automatische ruitenwissers, het "schrikken" van de auto wanneer hij denkt dat je een fietser ondersteboven wilt rijden en de parkeerhulp m.b.v. de camera's. Maar je weet op dat soort momenten altijd, hij wordt nog beter! En als je kijkt naar de maandelijkse kosten dan wordt je echt blij. Het verbruik over de eerste 20.000 kilometer was gemiddeld 16,7kW/100km. En ik rij over het algemeen niet rustig. Zit een paar keer een snelle autobahn rit in Duitsland in, een vakantie met compleet afgeladen auto in Frankrijk, en diverse ritjes met een tandemasser. Verder zijn er geen dingen kapot gegaan, alleen heb ik zelf al twee keer een velgschade gereden. Die zijn helaas wel vrij kwetsbaar maar gelukkig vielen de reparatiekosten mee. Zijn er verder geen onvolkomenheden? Uiteraard, de achteruitrijcamera is snel vies met het natte weer van nu i.c.m. pekel. En de clip van de passagiersgordel tikt tegen de zijkant van de stoel wanneer deze in een bepaalde stand staat. Ook vind ik de achteruitrijverlichting ondermaats. Meestal laat ik het gaspedaal een paar keer los zodat de remverlichting gaat branden wat fors meer zicht oplevert in het donker. Maar tot nu toe zijn dit kleine ergernissen die ruimschoots worden gecompenseerd door de voordelen.
Nu met de winter zal het gemiddelde verbruik ongetwijfeld toenemen. Ik zal met 30.000 kilometer deze review weer verder aanvullen. Op dit moment maak ik elke dag met veel plezier gebruik van de voorverwarm functie van de auto. Wat is het toch heerlijk om in een warme auto, met warme stoel en warm stuur te gaan zitten 's ochtends vroeg.
Kortom, hier spreekt een zeer tevreden Tesla fan. Mogelijk dat in de winter nog zaken aan het licht komen welke me niet aanspreken maar tot nu toe heb ik geen seconde spijt gehad van deze aankoop.
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
Update 31.000 km
- 31.000 km
Ondertussen een jaar in het bezit van de auto, waarbij de kilometerstand op een ruime 31.000 kilometer is aanbeland. Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe:
Laten we beginnen met de ongemakken. Deze lijst is niet heel lang.
- De automatische ruitenwissers reageren met de nieuwste software vaker te laat dan te vroeg. Persoonlijk heb ik dit liever dan andersom. En ik ga er vanuit dat dit in de toekomst nog verder wordt verbeterd.
- Spotify loopt nog wel eens vast. Het systeem blijft muziek afspelen maar het zoeken naar andere nummers werkt dan niet meer. Een reset van het systeem geeft eigenlijk altijd de oplossing. Kan tijdens het rijden hoewel ik er niet achter ben of de richtingaanwijzers dan werkzaam blijven. Je hoort namelijk het geluid hiervan niet meer wanneer het systeem aan het rebooten is.
- De clip van de passagiersgordel tikt tegen de rechter voorstoel. Dit is erg irritant. Vaak kun je het wel verbeteren door de positie van de stoel aan te passen maar dit had beter gekund.
Acceleration Boost
Omdat een collega via mijn referral code ook een MY heeft aangeschaft kon ik die punten verzilveren voor de Acceleration Boost. Die zit er inmiddels op maar het verschil viel me tegen. Eigenlijk merkte ik geen verschil. Later toen de buitentemperatuur hoger was voelde de auto wel ineens fors sneller. Ik las ergens een artikel dat de AB pas actief is bij een hogere buitentemperatuur. Mogelijk dat hiermee bovenstaande wordt verklaard. Ondertussen heb ik geen referentie meer en is het nu weer “normaal” geworden, geen idee dus of het nu echt goed werkt of niet.
Verder ben ik nog steeds enorm tevreden met de auto. Hij heeft de ruim 31.000 kilometer me nooit laten staan. Het Supercharger netwerk is echt top en met een gemiddeld verbruik over alle kilometers van 17,6 kW/100 kilometer ben ik zeer content. Ik rij over het algemeen best wel door en dan vind ik dit wel een heel netjes verbruik. Helaas lijkt dat doorrijden zich wel te vertalen in een hogere bandenslijtage. De banden zitten ondertussen redelijk op het minimum, tijd om me binnenkort eens te verdiepen welke banden de beste combinatie vormen voor deze auto. Om de bandenslijtage te verminderen heb ik een paar dagen in de Chill mode gereden. Maar dat is niks voor mij, je hebt constant het idee dat er onvoldoende vermogen is. Dus daar ben ik snel mee gestopt.
Al met al dus nog steeds een tevreden gebruiker en nog geen seconde spijt van deze aankoop gehad. Ik zal me over een poosje wel weer melden wanneer de kilometerstand flink hoger is geworden, of wanneer er zich onvoorziene zaken aandienen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.