Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #20
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 5.500 km |
Model 3 '19 naar Model Y '24
Na 4 jaar en 53k kilometers met de Model 3 werd de verleiding te groot en heb ik onlangs een Model Y gekocht. Ik denk dat mijn ervaring voor veel potentiële overstappers interessant is en daarom deel ik met veel liefde mijn verhaal. Stel je vragen in de comments en ik zal ze beantwoorden!
De Model 3 heb ik in december 2019 op een afhaal terrein in de Amsterdamse haven mogen ophalen, destijds hordes met mensen die gebruik wilde maken van de 4% bijtelling. Ik heb toen de hand weten de leggen op een exotische configuratie de Long Range RDW (75 kWh batterij met 1 electro motor achter. Volgens de WLTP kon hij 600KM op 1 lading, in de praktijk was dat een nette 500km. In de 4 jaar is de auto zeer goed bevallen en heeft hij totaal geen onderhoud nodig gehad, behalve het vervangen van een interieur filter.
De Model Y trok vanaf de lancering al mijn interesse, de hogere zit en betere toegankelijkheid van de kofferruimte. Maar ik moest rationeel financieel nog even door met M3, want daar was toch niks mis mee;-)
Af en toe al stiekem op de Telsa.com kijken en vooral bij de button 'Snellere levering' want daar worden ze aan het einde van het kwartaal met 4000-6500 euro korting aangeboden.
De Model Y RWD kan je subsidie op krijgen en dat is natuurlijk mega aantrekkelijk, maar ik wilde absoluut niet terug in actieradius en PK's. Dus gekozen voor de Long Range Dual Motor uit de 'Snellere levering' in het zwart met de standaard Gemini Wheels (omwille van de range). Totaal 4600 euro korting (incl 250 euro referral-link gebruik) dus had ik hem voor 50k en een beetje. Deze configuratie is nog steeds te krijgen met de korting, kopieer de link in je browser;
https://www.tesla.com/nl_NL/my/order/XP7Y218_39be5032cb16461dc0001c4f29bc3f26?referral=rtd12896&postal=1055®ion=NL&coord=52.3782,4.853&titleStatus=new&redirect=no#overview
Op zondag heb ik hem besteld op de tesla.com en ik kon hem onvoorstelbaar snel binnen 3 dagen al ophalen in het Delivery center in Tilburg. Dat ging allemaal super smooth.
Verbeteringen tov de Model 3 LR RDW '19;
- Hogere zit
- Toegankelijker en grotere kofferruimte
- Elektrisch te open/sluiten kofferruimte
- Grotere frunk
- Stuurverwarming
- Voorruit verwarming
- Middenconsole meer premium
- Deuren sluiten stiller, meer premium
- Gehele auto is stiller betere isolatie/dubbele beglazing
- Actieradius 528 km tov 500 km (ondanks 2 motoren en grotere auto)
Het gekke is dat de Model Y LR op papier sneller accelereert dan mijn vorige Model Model 3 LR RDW, maar dat voelt niet zo. Het komt waarschijnlijk omdat beleving anders is, de Model 3 heeft alleen achterwiel aandrijving een lagere zit en kleefde daarom meer aan de weg. Je kan natuurlijk altijd de 'accelaration boost' aanvinken in de app. Dan heb je binnen een paar minuten 'over-the-air' er een slordige 100PK bij, de kosten 1800 euro. Voor dat bedrag kan je ook heel veel andere leuke dingen doen ;-)
Al met al zeer blij met m'n nieuwe bak, het voelt zeker als een upgrade tov de 3 en ik kan het zeker aanbevelen als je voor de keuze staat.
Succes met de overwegingen!
Kleine update
- 1.200 km
Inmiddels 2 weken onderweg. Ik heb de standaard Gemini wheelcaps vervangen door zwarte aftermarket exemplaren. Zie de foto’s. Wat opvalt is dat de nieuwe groter zijn dan de originele. Ze zijn 20inch en vallen over de velgenrand heen. Hierdoor heb je optisch 20inch velgen ipv 19inch en het voordeel is dat de lichtmetalen velgen beschermd zijn tegen stoeprandschade.
Maarrrr. er is mij iets opgevallen aan de auto waar ik weinig gebruikers over hoor. Als je boven een bepaalde snelheid rijdt (circa 80km/u) dan gaat er een lage continue brom door de auto. Het geluid drukt op je oren. Ben het gaan googlen en kan er niet veel over vinden, er zijn enkele buitenlandse reviews die het ook melden. Het schijnt te maken te hebben dat de grote achterklep resoneert en daardoor soort luchtdruk verschil ontstaat. Je kan het verminderen door de draagrubbers van de achterklep wat hoger te draaien, eenvoudig klusje en het helpt, maar het gaat niet 100% weg. Niet iedereen heeft er last van, maar wel als je er gevoelige oren voor hebt. Dus wees hier alert op.
En ik merk dat auto niet lekker recht vooruit rijdt. Het kan aan de banden liggen, maar op de snelweg moet ik de hele tijd een beetje bijsturen. Heb dit met collega Y-bestuurder besproken, het was hem niet direct opgevallen. Maar nadat hij wist merkte hij het ook.
UPDATE: Afspraak ingeschoten bij de Tesla Service en ze hebben alle 4 banden opnieuw uitgebalanceerd en hij rijdt nu weer strak zonder al te veel gebrom. Ik ben ook geen fan van de standaard geleverde Hancook EV banden, denk dat compound te hard is en daardoor oncomfortabel. Maar ja je gaat natuurlijk geen splinternieuwe banden vervangen.
Ondanks bovenstaande punten ben ik nog steeds dik tevreden.
Acceleration Boost
- 3.000 km
Weer een paar weekjes onderweg. Het ging teveel jeuken en ik heb de Acceleration Boost aangeschaft met referal-punten. Het is toch bizar dat je met een schuifje overhalen in de Tesla-app 100 PK extra krijgt. Laat ik voorop stellen de Long Range orgineel meer dan voldoende power heeft om elk stoplicht sprintje te winnen, maar met de Acceleration Boost wordt het sensationeel. Ook op snelweg is het ongelofelijk hoe snel je een inhaalmanoeuvre kan maken. De versnelling tovert een grote glimlach op gezicht.
Om terug te komen op de vergelijking met de LR M3 '19. Het is echt belachelijk dat ze parkeersensoren weg bezuinigd hebben bij Tesla. Parkeren met de camera's (Tesla View) slaat gewoon helemaal nergens op, zo slecht is het. Ik zie dat ook helemaal niet goed komen met software updates. De hardware (camera's) gaan simpelweg niet toereikend zijn, het systeem kan met die camera's met geen mogelijkheid herkennen hoever een paaltje is of secuur de afstand in cm meten hoever een ander geparkeerde auto staat. Zeker niet bij krap parkeren in een parkeergarage of in de binnenstad. DIT IS ECHT SLECHT! Ben gewoon weer 20 jaar terug geworpen en heb een auto zonder parkeersensoren.
Het is wel een soort haat en liefde met deze auto, net het echte leven;-)
All Season banden
- 5.500 km
Met wat tripjes naar het buitenland deze wintermaanden in het vooruitzicht, wilde ik winterbanden monteren. Voor een Tesla zijn goede banden een absolute noodzaak omwille van het vermogen, afrol geluid, efficiency en de gewicht van de auto.
Kon me dus even lekker storten op welke banden ik wilde aanschaffen. Op mijn vorige auto's liet ik altijd winterbanden monteren voor het seizoen, deze banden zijn vooral goed als er echt sneeuw ligt, maar ja...wanneer rij je echt in de sneeuw?? Ben veel banden test gaan lezen en het blijkt dat goede (merk) All Season banden in de sneeuw vaak niet onderdoen voor Winterbanden in de sneeuw, maar op alle andere gebieden veel beter presteren, zoals koud regenachtig weer of gewoon droog wegdek. De keuze gemaakt om All Seasons aan te schaffen voor de wintermaanden en dan in de zomer de standaard Hankooks er weer onder te zetten. Ben uitgekomen bij de Goodyear VECTOR 4SEASONS GEN-3 SUV XL. Nu ze er inmiddels onder zitten is het comfort van de Tesla een stuk toegenomen door de zachtere compound.
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.