Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #17

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van shortlist naar proefritten

Gedreven door lange levertijden kreeg ik december 2022 geheel onverwacht, 10 maanden voordat mijn vorige auto uit contract liep, een mail dat ik mijn nieuwe auto kon gaan bestellen. Nu vind ik auto's erg leuk en kijk ik regelmatig wat er binnen mijn leasebudget zou kunnen passen.. Maar met de snelheid van nieuwe modellen, technische vernieuwingen en updates had ik geen idee waar ik over 11 maanden het doek van zou willen trekken. Eerst maar eens een shortlist opstellen..

Leasebudget: 950.- bij 45K KM / 4 jaar / Plug in of Full EV
Gebruik: 60K KM per jaar, 90% snelweg, veelal alleen of met zijn 2en. Af en toe lange afstanden met 4/5 personen.
Vereisten: Racefietsen integraal achterin, comfort, audio systeem, ingetogen maar sportief uiterlijk, Als het even kan sneller dan de eco-diesels van de afgelopen jaren.

Shortlist Plug in Hybrid:
- BMW 320E station
- Tesla Model 3 RWD (puzzelen met de fiets)
- Mercedes CLA Shooting Break 250E
- Volvo V60 T6

Shortlist Full EV:
- Hyundai Ioniq 5
- Polestar 2
- Tesla Model Y RWD
- BMW I4 30

Toen ik in januari proefritten wilde gaan plannen kwam ik al snel tot de ontdekking dat door bizarre prijs verhogingen een flink deel van bovenstaande al buiten budget liep. Sowieso vond ik het tegenvallen wat er bij al deze auto's nog aan te vinken viel in de optielijst, ze schoten stuk voor stuk met gemak over de 60K heen. Terwijl je van een auto van 50.000+ toch ook wel zou verwachten dat fatsoenlijke speakers, parkeersensoren en Apple carplay een standaard zijn.
Daarnaast werd al snel duidelijk waarom ik zo lang van te voren moest gaan bestellen, enkele merken konden tijdige levering al niet meer garanderen. Wat nu? Maar eens proefrijden met hetgeen er nog wel in budget bleef.

Hyundai Ioniq 5
Hoewel ik het semi retro uiterlijk wel tof vind (in full spec) op de foto's, bleek de auto van dichtbij en van binnen erg "plastic" aan te doen. Hoe solide en robuust de auto er ook uitziet, kraakjes en flink wat rijgeluid vielen op tijdens de proefrit. Het infotainment systeem kwam gedateerd over en was weinig intuitief.

Polestar 2
Heel wat meer auto die echt wel als een jas past, zeker vergeleken met de hokkerige Ioniq. Desalniettemin komt het infotainmentsysteem ook hier wat simpel over en vielen de geluiden tijdens het rijden me ook hier tegen, had ik niet verwacht van een "volvo". Het voelt wat als een opgehoogde moderne v60 en zo rijdt het ook.

Mercedes CLA 250E
Qua uiterlijk en interieur een mooie verschijning maar van binnen wel erg gedrongen en smal. De batterij was niet opgeladen voor de proefrit maar het viel op dat de motor snel in de toeren loopt en daardoor continu aan het schakelen was. Qua aankleding is het of AMG (tikje fout) of Luxury (maakt hem wat iel), jammer dat hier geen tussenweg in is.

Tesla Model Y RWD
Bijzonder vriendelijk personeel zette mij binnen no-time in de auto en er was nagenoeg geen uitleg nodig om mij weg te laten rijden van de parkeerplaats. Alle bovenstaande auto's behoefden meer uitleg. Dit rijdt wel heel comfortabel, fijne stoelen en qua uiterlijk (vanuit de juiste hoek) ziet dit er sportief uit! Enorm ruim, ook achterin en met de banken plat kunnen de racefietsen misschien wel rechtop? Enorm geinteresseerd.. Helaas maar 20 minuten rijtijd beschikbaar, ik wil nog een keer!!

Van pricedrop naar bestellen

En er was een goede reden om nog een keer een testrit te maken. Vorige keer kreeg ik het achterwiel aangedreven standard range model mee. Niet alleen was ik nieuwsgierig naar de snellere modellen, door de pricedrop begin 2023 viel de long range nu ineens ook binnen budget. Snel een afspraak gemaakt en ik mocht zelfs het Performance model mee. In 3.8 seconden naar de 100, WOW!

Waar ik bij mijn eerste proefrit al onder de indruk was over de snelheid (in vergelijk met mijn C180d) was dit echt mindblowing. Wat gaat dit af!! Vanuit stilstand bij een stoplicht met snelheid flitser (70km/h) ernaast dacht ik echt in te moeten houden om niet halverwege het kruispunt geflitst te worden. Het performance model is wat lager en heeft 21" velgen maar het comfort viel me alleszins mee, mijn huidige C180d met 18" velgen schittert ook niet in comfort.

Helaas viel deze net buiten budget maar een long range in zwart met de 20" velgen ging net. Zonde eigenlijk want door de dure 20" velgen, waar de 21" bij de performance standaard zijn, is het prijsverschil nog "maar" 3700.-. Laten we het er op houden dat de Long Range meer dan snel genoeg is en wellicht toch net wat meer comfort biedt. De keus is gemaakt, bestellen maar. Order goedgekeurd door fleetmanager, leasemaarschappij en Tesla met uitlevering begin oktober als mijn huidige leasecontract afloopt. Wat volgt is een periode van 8 maanden radiostilte. Gaf mij de tijd om alle reviews hier te volgen, Youtube uit te spelen en thuis zonnepanelen en een 3-fase aansluiting te realiseren.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.