Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #16
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 11.250 km |
Eerste 11000km zitten erop (diepte interview :-))
- 10.984 km
Vooraf: Ik ben een leaserijder en dit is mijn vierde autoreview. Ik gebruik de auto voor woon werk, maar ook vakantievervoer. We zijn fervent kampeerders en trekken iedere zomer de bergen in met een grote katoenen tunneltent, tafel, stoeltjes, kookspullen en ga zo maar door. We zijn een gezin van 4, we hebben ook 2 dames van 9 en 11 op de achterbank. Ook dit keer heb ik dankbaar gebruik gemaakt van reviews van anderen bij het uitzoeken van de Tesla. Ik hoop dat deze review helpt om een goed beeld van de Model Y te vormen. Wellicht help deze review iemand over de streep, of juist op een nieuw spoor! Als er vragen zijn, stel ze vooral!
Vanuit mijn werkgever kwam het bericht dat ik weer een nieuwe auto mag uitzoeken, normaal een moment waar ik reikhalzend naar uitkijk maar dit keer was ik iets minder enthousiast. De keuze is deze ronde beperkt tot EV only, waar ik gezien onze vakanties niet direct enthousiast van werd. We zitten vaak in kleinere bergdorpjes en er gaan veel spullen mee, ik had direct range & ruimte anxiety.
Gezien onze behoefte aan ruimte viel de Model 3 direct af en heb ik proefritten gemaakt in de Tesla Model Y Long Range (LR) en Skoda Enyaq iv80. Na 7 jaar Skoda te hebben gereden was de Enyaq een feest van herkenning, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de Model Y. Voor ons waren het Super Charger netwerk, de ruimte en frunk doorslaggevend. Daarna ging het tussen de RWD en LR, de RWD is goedkoper en levert niets in qua uitrusting van de auto. De Long Range versie is sneller, heeft meer range en kan ook sneller laden bij de Super Chargers. De RWD mag je tot 100% laden en de LR wordt geadviseerd tot 80-90% te laden bij normaal gebruik. Voor kilometers in NL is het verschil daarmee in de praktijk beperkt, voor zomervakantie durfde ik het niet aan en ben toch voor de iets grotere range en sneller laden gegaan. Terwijl de Model Y in het interne bestelproces bij mijn werkgever zat, voerde Tesla onverwacht een enorme prijsverlaging door. Daarmee werd het trage proces, ineens een zegen. Ik kon mijn bestelling annuleren en herplaatsen, dat was een flinke meevaller. Uiteindelijke keuze is geworden een witte Model Y long range op 19” velgen. Maximale range en ik vind het wit persoonlijk erg mooi combineren met alle zwarte accenten.
De Model Y vanbuiten
Het ontwerp blijft me verbazen, vanuit sommige hoeken vind ik hem ogen als een klein propje, recht van voren een opgezwollen Model 3 (wat mij betreft ook zijn lelijkste kant), schuin van achter vind ik hem best sportief ogen en als ik hem zie rijden valt op hoe groot de auto werkelijk is. De standaard grijze wieldoppen vind ik niet mooi, ze ogen erg iel, vallen in de velg en de grijze kleur combineert met geen enkele door Tesla geleverde kleur echt mooi. Gemiste kans, maar gelukkig zijn er veel alternatieven verkrijgbaar! Ik heb de Model Y met trekhaak besteld. Deze is niet automatisch wegklapbaar zoals bij de SuperB, maar is los geleverd en zit achter een plastic klepje. Dit is een onhandig systeem en voelt nogal ondoordacht. Met bandenlichters gaat hij bij mij het makkelijkst open, op het Tesla forum worden ook 3D printbare schema’s uitgewisseld voor een tooltje om het klepje te openen. Los van het aansluiten heb ik nog geen ervaring met de trekhaak, ik ben nog niet met fietsen of een boedelbak op stap geweest.
De Model Y vanbinnen
Minimalistisch . (punt) De stoelen zitten verrassend goed, ik heb de versie uit Berlijn, waarbij de wangen iets meer stevigheid hebben. Ik had verwacht dat ik me zou storen aan het ontbreken van de traditionele klokkenwinkel, maar tijdens de proefrit merkte ik al dat het esthetisch wennen is, maar ik blijkbaar toch altijd al op de navi keek. Ik heb het vanaf het wegrijden geen enkel moment gemist. Qua binnenruimte is de Model Y echt enorm, op de achterbank is veel ruimte (zelfs komend uit de Skoda SuperB), de achterbak is huge en de valse bodem gigantisch en dan is er ook nog een frunk. Voor we op vakantie gingen vond ik het nog moeilijk inschatten hoeveel er daadwerkelijk in zou passen, maar de voortekenen waren zeker goed!
Het rijden
Super snel en super stil! Het blijft zelfs na 11.000km nog verbazend hoe stil het is in de auto, echt fantastisch! Door het gigantische vermogen en koppel dat direct beschikbaar is gaat het rijden ontzettend vloeiend en is er altijd nog meer beschikbaar. Of je stilstaat of al 140 rijdt, trap het gaspedaal vol in en je krijgt een trap in je rug! Erg leuk de eerste week, maar ik moet zeggen dat ik (tot mijn verbazing) rustiger rij dan voorheen. Waar de SuperB door het geluid & toeren van de motor aanspoorde tot actie, glij ik nu lekker door het verkeer. (of ik word gewoon oud… nee ik hou het toch op de Model Y ?)
Tech
De app is top, veel inzicht, standkachel, werkt als sleutel en voegt echt iets toe. Tesla stuurt ook regelmatig updates naar de auto, heel fijn en bijna altijd een verbetering. Is de Tech alleen maar zonneschijn, nee dat zeker niet. Ik heb al meermaals gehad dat na een update de koppeling met mijn telefoon weg was, om een vage reden de auto alleen met pas wil openen en Spotify traag laadt ondanks Premium Connectivity. En wat ik tot op heden niet begrijp, geen parkeersensoren en dode hoek sensor… Bij levering was Tesla Vision er nog niet eens, onbegrijpelijke keuze wat mij betreft. Lukt het zonder, jazeker – was het fijn om te hebben in voorgaande auto’s… volmondige ja!
Zomervakantie
Spannende tijden in de voorbereiding, we gaan met de fam naar de Franse Pyreneeën in de buurt van Lourdes. Net geen 1400km rijden, dat is een flinke trip met de EV. A Better Route Planner met allerlei opties bekeken, zelfs de tent van zolder gehaald om eea te passen en dakdragers besteld voor het laatste beetje. (De dakkoffer hadden we al, die zat er op de SuperB ook op)
Over de dakdragers… mijn hemel, de installatie van de standaard Tesla dakdragers is echt extreem stressvol! Je haakt grote J beugels onder het glazen dak, alleen is het heel moeilijk te zien waar ze precies moeten. Voorafgaand van de installatie eerst gaan googlen naar tips, dat is dus net zo stom als googlen op een pijntje. Na drie zoekresultaten ben je ongeneeslijk ziek, en bij de dakdragers zijn zoveel horrorbeelden van gebroken glas te vinden dat je bijna preventief een afspraak voor het vervangen van het panoramadak plant voor je de dragers uit de doos hebt gehaald. Het is allemaal gelukt, maar ik kijk niet uit om het volgend jaar nogmaals te doen. Eerlijk is eerlijk, het zit wel zeer stabiel en het geluid viel me mee. Je hoort hem zeker, maar minder dan de Thule Wingbar op de SuperB.
Toen kwam het inpakken, dikke stress dat de hele gang vol lag met alles wat mee moest… Gaandeweg bleef er steeds minder over, de Model Y is echt een ruimtewonder! In het grote vak onder het luik en valse bodem past echt gigantisch veel en ook de in de frunk kan echt veel. Samen met de dakkoffer ging alles makkelijker mee dan alle jaren ervoor. Ruimte is echt een dikke tick in the box! Rijden met de dakkoffer kost zo’n 25 a 30% extra stroom, helemaal op stukken met tegenwind liep het verbruik flink op.
Het grootste verschil is de mindset tijdens het reizen. Met voorgaande auto’s was het altijd maximaal stampen, minimaal stoppen (toch altijd druk & vies) en zo snel mogelijk richting bestemming. Nu met de Tesla moet je stoppen, breekt de navigatie op in blokken van zo’n 2 a 2.5 uur en kom je op veel verschillende plekken. Ik was bang voor drukte bij de Superchargers, maar daar is prima omheen te plannen en ook de stops waren goed. Vooral bij Hotels en grote winkelcentra, prima plekken om te stoppen. De meiden waren direct om, we hadden zelfs tijd voor wat te drinken en een keer een ijsje! (yay! ?)
Op de heenweg waren we nog wat aan het worstelen met het vinden van Superchargers langs de route, dat ging via a better route planner beter. Na wat speurwerk & forums op vakantie bleek dat we het gewoon niet begrepen… op de terugweg ging het een stuk soepeler en heb ik abrp alleen voor referentie gebruikt.
Grootste bonus, in het dorpje waar we boodschappen deden (zo’n 10 mins van de camping) was een maand voor vertrek een 2x150kw stall geplaatst. Dat was onze redding, we hebben geen enkel issue gehad met laden tijdens onze vakantie. Als ik het met de 11kw had moeten doen waarmee de Model Y aan de straat laadt, dan weet ik niet of we net zo ontspannen waren geweest…
Conclusie na 11.000 kilometer
De overstap naar EV is echt 100% meegevallen, ik ben van uitgesproken anti helemaal om. De Model Y rijdt super soepel, is ruim en echt enorm stil. Met de Long Range ben ik nooit tegen beperkingen qua range aangelopen en ook het zitcomfort, audio en entertainment zijn dik in orde! Netflixen bij een Supercharger blijft iets onwerkelijks. ?
Minpunten: 11kw laden is echt weinig voor zo’n grote batterij en ik had graag gezien dat er links en rechts een laadpoort zou zijn. Het gebrek aan parkeersensoren en dode hoek sensor had ik al benoemd evenals de wispelturigheid van de tech. Als het werkt is het geweldig, maar als je telefoon het laat afweten als het regent of als je haast hebt – dan sta je toch even te foeteren. Ik heb altijd de Tesla-pas bij me, het is niet betrouwbaar genoeg om zonder op stap te gaan.
Ik heb zelf die wieldoppen vervangen, spatlappen geplaatst (aanrader! De auto blijft veel schoner!) en de dakdragers gekocht. Zie ook bij de foto’s voor wat inspiratie! Mocht je nog ergens benieuwd naar zijn, stel gerust! De volgende update komt waarschijnlijk na de wintersport – ik ben erg benieuwd hoe die reis gaat en hoe de batterij zich houdt in de kou! Tot dan!
Verbruiksdata zomervakantie
- 11.250 km
Ik heb alle reisdata uit abrp geladen en een overzicht gemaakt van onze heen en terugreis. De reis vertrok vanuit de kop van Noord-Holland en ging naar Arcizans-Avant in de Franse Pyreneeën. Hopelijk heeft iemand er iets aan in voorbereiding van een aankomende trip met dakkoffer.
Reisopstelling: Model Y LR met dakkoffer, 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen) en tot de nok gevuld met kampeerspullen. Ik heb overal de maximumsnelheid +een beetje gereden. In Nederland 110-120, in Frankrijk 135 op de AP.
Heenweg: Gemiddeld verbruik rond de 240Wh/km
Terugweg: Gemiddeld verbruik rond de 230Wh/km
Dat komt voor mij op ongeveer 30% extra verbruik met dakkoffer ten opzichte van woon/werk verkeer in Nederland. Dit was redelijk in lijn der verwachting, ik had gehoopt op rond de 220Wh/km te komen. Ik rij in NL nooit 130, daar is het verbruik in Frankrijk stiekem flink van opgelopen.
Overige noemenswaardigheden:
Re-gen is real! One-pedal drive is echt super ontspannen rijden in de bergen. Berg op is het verbruik hoger, maar naar beneden laadt de auto procenten op! Mijn beste resultaat is een rit van 42km met +3% batterij op de accu! (daar was het verbruik naar boven ook naar ?)
Het glazen dak is ook een leuke toevoeging bij haarspeldbochten, je kunt door het dak al in de bocht kijken of er verkeer tegemoetkomt dat scheelt verrassingen halverwege de bocht. De instant koppel en power van de EV motor is heel plezierig om campers of ander langzaam verkeer veilig en snel in te halen.
Al met al is de Model Y ook in de bergen zeer in haar element!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.