Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #13

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2023)
Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst30.200 km
Lezerswaardering: 51%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Tesla Model 3 naar Model Y

  • 5.000 km

Overweeg je de overstap te maken van de Tesla Model 3 naar de Model Y hierbij mijn ervaringen.
Na 4 jaar de Model 3 te hebben gereden als particulier, zeer tevreden over EV kwaliteiten, software en gebruikerskosten van dit merk.

Wat ik zocht was een hogere zit/instap en iets meer comfort qua vering en geluid maar dan met hetzelfde gebruikersgemak als van de Model 3.

Met de ervaringen van de standaard range RWD Model 3 in mijn achterhoofd en nieuwe wensen was het voor mij het moment toen de prijs 47K voor de Y RWD en 54K voor de Y Long range AWD bij de Tesla dealer op de borden kwam om proefritten te plannen.

Eerst de standaard range Y gereden, goed afgewerkte auto die comfortabel reed, onder de indruk van het enorme binnen volume en de stilte aan boord vergeleken met de Model 3. Nu alles dubbel glas en betere geluidsisolatie dan in 2019. Over alles wel enthousiast maar de acceleratie was met 6,9 toch merkbaar minder dan de Model 3 met 5,6 seconden.

Daarna in de longrange AWD gereden en WOW dit was voor mij echt de moeite om over te stappen naar een Y. Ook stil en comfortabel, maar veel meer power, 5 seconde en betere regeneratie door de extra motor voor. Dit vind ik erg prettig rijden. Auto was verder netjes afgewerkt en had ten opzichte van de RWD (Shanghai) veel betere stoelen, echt veel meer steun. Ook de extra range en hogere laadsnelheden, 250kW vs 170kW gaven de doorslag om toch de 7K extra te betalen voor deze variant.

Nu na 5000 km geen rare dingen, voldoet aan verwachtingen. Rijd zeer prettig, veel stiller en toch het strakke stuurgedrag van de Model 3 en dito power. Maar dan met wat meer comfort en betere zithouding voor en achterin. Al blijft de Tesla tov bv Volkswagen toch redelijk strak geveerd.

Op de lange ritten waar ik voorheen soms net even een Supercharger moest opzoeken is dit nu niet meer nodig, mijn gemiddelde is nagenoeg gelijk aan de 3 (2019) namelijk 15,5 kW per 100 km. Echt zuinig voor dit apparaat want man wat een ruimte in die auto!!
Ook de vakantie geeft de longrange net wat meer flexibiliteit en een zeer snelle laadtijd aan de Supercharger met beperkte kosten (+/-0,40).

Hoop nog vele kilometers te gaan genieten van mijn Tesla die ik Matteo heb genoemd omdat deze in Duitsland voor het eerst het licht heeft gezien.

Ook zin in een proefrit en of overstap! Update: Tesla referral programma is terug en geeft 1000,- Euro korting!

https://ts.la/e97687

Alvast bedankt en heel veel plezier!

UPDATE 2024
Inmiddels komt de Model Y RWD ook gewoon uit Duitsland met de fijne stoelen en zeer goede accu, deze laadcurve is sterk verbeterd tov de oude accu. Mocht u de acceleratie niet belangrijk vinden dan is de RWD variant uit Duitsland en SEPP echt een no-brainer, 43K blijft veel geld maar men krijgt daar een ijzersterke EV voor terug. Wel regelmatig naar de wintersport dan zou ik altijd voor AWD en Longrange accu gaan daar dit type minder koud gevoelig is met snelladen. Prijs nu 53K succes met de “luxe” beslissingen.

Acceleration boost Model Y

  • 8.000 km

Je moet zelf de slingers ophangen zeggen ze wel eens…Nou met de toevoeging van de Acceleration Boost voor mijn Model Y LR is het toch een beetje een feestje.

Nee ik kon het niet laten deze upgrade te doen, dat is wel een beetje het gevaar van dit marketing type, maar goed wat krijg je er voor terug en wat merk je er echt van?

In de basis rij ik met passagiers altijd in Chill mode, dat is gewoon zeer relaxed voor de medepassagiers, rij ik alleen dan meestal in Standaard mode wat dan nu veranderd is in Sport mode, dat klinkt natuurlijk al veel beter!

Merk dat het gaspedaal veel directer reageert er zat toch enige vertraging in, dit is nu in zijn geheel weg en dat voelt erg goed. Je voelt ook merkbaar de extra power, volgens diverse tests op rollerbanken zo’n 100 PK. Dit is met tussen sprintjes super en ervaar je als dat kleine feestje :-) Ook direct de performance pedalen geïnstalleerd natuurlijk, staat zoveel beter en kost slecht 15 Euro op eBay.

Na de upgrade staat de Model Y (met boost) op gelijke hoogte met de Model 3 LR (zonder boost) beiden van 0 naar 100 km per uur in 4,4 seconden wat toch net wat extremer en gelijkwaardiger aanvoelt, lekker hoor!

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Alvast bedankt en heel veel plezier!

Zeer Zuinig

  • 9.000 km

Dit weekend wellicht laatste mooie weekend met temperaturen van rond de 24 graden, dus op naar Scheveningen. Dit is voor ons 51 km en vrij druk onderweg, snelheden variërend van stukjes 50/80/100. Het voordeel van een EV is hoe drukker onderweg hoe lager het verbruik. Maar ondanks de variërende snelheden vond ik dit verbruik wel erg gunstig 12,9 kWh per 100 km ook te zien op de foto. Nu gemiddeld over totale km’s ook slechts 15,5 kWh. Voor mij de beste score ooit, in de model 3 2019 dit zelfs niet gehaald. Dus zeker even het vermelden waard.

UPDATE 2024
Nu het einde “winter” is kan de balans na 15000 km opgemaakt worden een gemiddeld verbruik van 16,8 kWh. 👌

Nu einde zomer na 25000 km gezakt naar 15,8 kWh 😎

Ruitenwissers en Autopilot

  • 9.500 km

Inmiddels regent het weer dagelijks en kan ik meer ervaringen delen over de toch zeer matige automatische ruitenwissers van Tesla…of is dit na diverse updates echt anders geworden??
Het korte antwoord is, het is verbeterd maar nog steeds niet top…
Als je niet op autopilot rijd met ruitenwissers op auto dan gaat dit een stuk beter, nu wist deze 2 keer achter elkaar en dan even rust en dit blijft zo, vond het redelijk prettig, voorheen ging de wisser steeds sneller en sneller…dan zette ik de wisser gewoon op standje 1 en dat is ook een prima interval.
Dan op autopilot zet de tesla de wissers ook op auto (verplicht) en gaat toch weer onnodig veel wissen…maar wat niet iedereen weet, ook dan kan je gewoon de wisser op standje 1 zetten en werkt alles eigenlijk best prima. Hopelijk scheelt deze tip wat ergernis :-)

UPDATE 2024
Inmiddels de nodige software updates verder en de ruitenwissers beginnen zowaar redelijk goed te functioneren. De nodige lange ritten op auto pilot gereden met wissers ook op auto en het is gewoon goed te doen, de chaos is weg en er is een rustig gedrag voor teruggekomen, enkel soms een extra slag laten maken met de knop aan linker zijde maar dat 100 keer liever dan de oude op hol geslagen wissers.

Bandenspanning

  • 10.500 km

Inmiddels wordt het wat frisser en gaf de display voor het eerst het bandenspannings icoon weer (oranje). Dit is bij 2,7 bar, op zich best vlot daar de aanbevolen bandenspanning 2,9 bar bedraagt (20 inch Tesla velg met Michelin).

Langs de bandenpomp gereden en daar 2,9 ingevuld, vond al dat er aardig wat lucht inging maar bij weergave in de auto gaf deze bij rijden nu 3,3 bar aan. Helaas wat te veel, wel lekker zuinig maar qua comfort lever je dan wel wat in. Dus volgende dag retour om te zakken naar 3,0 bar, dit is prima voor de winterperiode daar de druk nog wel iets zal zakken door kou. Winterbanden sla ik over, het is AWD met ruim profiel. Eerdere ervaringen in sneeuw met een RWD Tesla waren al bijzonder positief, de electronica regelt dit zo goed af dat je geen last hebt van doorslippende banden bij normaal rijden. Al mag de echte winter van mij achterwege blijven :-)

Banden rouleren

  • 11.000 km

Voorheen was het in de Model 3 bij 15000 km de bedoeling om de banden te rouleren (rechtsachter naar rechtsvoor ect.) Nu gaf de Model Y aan bij 10000 km dit graag te willen. Afspraak gemaakt bij Kwikfit en alles netjes gewisseld. Hierna kan je dit resetten (zie foto) zodat er bij de volgende 10000 km weer een melding komt. Even opgezocht waarom dit al bij 10000 km is en dit komt door het hogere gewicht van de Model Y.
Nu blijft het profiel en slijtage weer mooi gelijk verdeeld. Kosten ca 60 Euro.

Holiday software Update

  • 11.500 km

Prima update wederom met hoop extra entertainment en het begin van vision only 3D parkeren. Maar het meest nuttige is, enkel met live Traffic, de weergave van flitspalen etc in de navigatie. Met Tesla wordt de auto beter door de jaren heen, groot plus punt!

UPDATE 2024
De Spring Update hangt in de lucht…later meer

Ramen tinten

  • 15.000 km

De keuze gemaakt om toch de ramen wat bij te werken. Gekozen voor een Chameleon ocean blue voorruit tint (enkel eerste foto) en de voorramen 70%, dit alles is wettelijk toegestaan en uitgevoerd door de Blindeerkoning, what’s in the name 😎. Zeer tevreden over de looks en het iets gedempte zicht vanbinnen uit, met al die felle lichten om je heen tegenwoordig een aangename aanvulling op de reeds standaard dimmende binnenspiegel en buitenspiegels.

Trekhaak monteren

  • 17.000 km

Trekhaak laten monteren bij Tesland van Brink. 1600 kg trekgewicht en autopilot functioneert gewoon goed, met fietsen drager.

Prijs rond de 1000 Euro incl btw.
Alles functioneert idem zoals fabrieks af.
Fietsendrager van Tesla zelf besteld en deze bevalt ook zeer goed, 2 E bikes geen probleem, de accu’s wel eraf uiteraard.
Verbruik met de fietsen drager op ca 20 kWh ipv 16,5 kWh op de lange afstand. En laden bij Supercharger ging goed, zie foto.

30.000 gepasseerd

  • 30.200 km

De 30 gepasseerd, een Ytje in de deze auto, alles voelt nog als nieuw. Ook na 2 jaar.
Een saaie maar terechte update
Geen klachten, geen kosten 👍

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.