Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #11
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 18.600 km |
De toekomst is elektrisch
- 10.000 km
Goed. Daar gaan we dan. Maar eerst: Kia. Eigenlijk hadden we namelijk helemaal geen Tesla besteld. We hadden een KIA EV6 GT-Line AWD besteld. Die had, bij bestelling, 45 weken levertijd. Lang, maar goed. Daar stelde we ons in 2022 op in. Alles had een lange levertijd. Maar, toen we na 45 weken wachten, begin dit jaar met de dealer contact opnamen, en vroegen: “En, hoe laat kunnen we ‘m volgende week op komen halen?” Was het antwoord: “het goede nieuws is dat u ‘m dit jaar nog rijdt”. Een antwoord dat je liever in december krijgt dan (in ons geval) januari. Kort verhaal lang: we kregen er NOG 35 weken levertijd bij. 70 weken wachten op een Kia??? Nee dank je. De dealer was heel coulant. Of ja…. Ze zeiden simpelweg: “als u ‘m niet wilt, verkopen we ‘m wel aan iemand anders”. Dat was dus een kort gesprek. Dus voor ons NOOIT meer een Kia.
Afijn. Wat dan? Op dat moment werd de Tesla heel erg veel goedkoper en was snel leverbaar. Dus: via de leasemaatschappij alles om laten zetten, en 6 weken later stond er een hele mooie witte Model Y long range met trekhaak op de stoep. Nou ja, op de stoep. We mochten het welbekende Tesla afleverfeest in Utrecht ondergaan. Op zich prima, maar je voelt je toch wel een stuk minder ‘gewaardeerd’ als klant, in vergelijking met de levering van onze BMW een paar maanden eerder.
Voor de volledigheid: mijn referentie is onze andere auto; een BMW 530E iPerformance uit 2020. En ja: we zijn zowel met de BMW als met de Tesla zeer tevreden. Maar gaat ie nu echt een 5 serie vergelijken met een Model Y? Ja en nee: ik heb in de laatste jaren meerdere BMW’s gehad, waarvan de 5 serie de meest recente en modernste. Dus het is niet zozeer de 5 serie die ik vergelijk, maar meer het BMW gevoel met dat van een Tesla.
De Tesla
Ik ga hier niet zoveel toevoegen aan de rij-eigenschappen, de enorme acceleratie, de zuinigheid en dus de geweldige range. Daar is al veel over geschreven en gezegd. Maar omdat ik regelmatig lange stukken in zowel de Tesla als in de BMW rijd, kan ik denk ik goed benoemen wat er geweldig is en wat niet.
Als eerste: de DNR schakeling aan het stuur. Ik dacht: die rare Amerikanen… Maar echt: het werkt zo natuurlijk dat ik in de BMW regelmatig de ruitenwissers aanzet terwijl ik de auto in D wil zetten. Daarbij: de snelheid en souplesse van wisseling van D naar R en terug is zo soepel en snel. Dat doet de BMW niet.
Als tweede: het gevoel in het pedaal (one pedal drive) is heel prettig. Het voelt allemaal heel natuurlijk. Ook de stabiliteit op de weg is daarbij super. Je hebt zoveel vermogen onder je pedaal dat je nooit echt de behoefte hebt om te ‘racen’ (maar uiteraard hebben we wel eens de acceleratie uitgeprobeerd).
Als derde: de digitale beleving en integratie van alle functionaliteiten. Van het (snel)laden, tot navigatie met Google, tot alles wat je maar kunt instellen. Veel dingen stel je eenmalig in, dus geen probleem dat allemaal in het scherm te doen. Zodra je aankomt met je telefoon word je herkend, en bij instappen gaat de stoel in de juiste stand en zijn al je instellingen direct gereed.
O ja. Die telefoon dus. Super dat je niet met je sleutel op zak hoeft te lopen. Nooit gedacht dat je dat verschil in de praktijk zo zou merken. Regelmatig sta ik bij de BMW te hannesen, ben ik mijn sleutel weer vergeten.
En als laatste: ik ben er achter gekomen dat ik de humor heb van een klein kind. En het geweldig vind om de auto ‘op afstand’ scheten te laten maken, en via de camera’s de reacties van voorbijgangers te bekijken. Verveelt tot op heden nooit. Mijn vrouw daarentegen kan er niet om lachen. Waarschijnlijk omdat zij vaak het slachtoffer is :-).
Zijn er dan ook dingen niet goed? Jazeker.
Waar de BMW een ‘karakter’ heeft, heeft de Tesla dat niet. Niet dat dit erg is, maar dat maakt de Tesla meer een ‘gebruiksvoorwerp’ en de BMW meer een ‘rijdersauto’. Begrijp me niet verkeerd: de Tesla is een hele fijne auto, en mijn vrouw is er weg van, maar de autoliefhebbers onder ons zullen dat stukje karakter missen. De BMW lijkt namelijk meer een ziel te hebben. Is een stuk comfortabeler en voelt meer als een maatpak.
Dit gevoel van het ontbreken van karakter had ik overigens ook in een i4 die ik van de garage te leen had, dus het zal eerder iets meer gekoppeld zijn aan het ‘digitale’ van elektrisch rijden, dan specifiek het merk.
En verder: heb ik bij de BMW de snelheid voor mijn neus staan en een HUD, moet je in de Tesla altijd weer zoeken naar de snelheid die je rijdt. Misschien als je alleen maar in de Tesla rijdt dat het went, maar bij mij went het niet. Zelfs de Prius die we hadden, had een soort van HUD. Dus wat mij betreft is de ‘ versimpeling van autorijden’ bij Tesla daar wat te ver doorgeslagen’.
Ook vind ik de rijhulpsystemen van Tesla niet zo goed. Ja: heel knap wat ze met software en de aanwezige camera’s kunnen (BMW gebruikt ook andere en hoogwaardigere sensoren), maar ik vind de Tesla te vroeg en te abrupt ingrijpen bij de adaptive cruise control en soms behoorlijk hard ingrijpen bij ‘normale’ situaties (bijv. Een tegenligger in de bocht die de tesla ook als zodanig goed op het scherm weergeeft). Ook gilt ie als je te dicht bij een witte streep komt, maar komt er een betonnen wand bij Duitse wegwerkzaamheden bijna naar binnen, lijkt de Tesla die weer effe niet gezien te hebben.
Vakantie
De Tesla is onze ‘daily driver’. Een gezin met 3 dochters die allemaal naar de sport moeten, waar we boodschappen doen waar een weeshuis jaloers op is, en er de nodige ritjes aan familiebezoek gemaakt worden… het gaat allemaal net wat makkelijker met de Tesla. Sowieso is hij veel ruimer dan de BMW 5, maar het is de toegankelijkheid die het de ideale gezinsauto maakt. Dus: ook onze vakantie-auto. En… absoluut geen spijt. Wat een enorme fijne metgezel is de Tesla!
Op vakantie naar Noorwegen met 2 volwassenen, 3 kinderen en een (kleine) hond: alles kan erin en zelfs zonder dakkoffer! Wat blijkt die ruimte onder de kofferbakvloer en in de neus van de auto dan plots enorm en heel erg bruikbaar. 2 kratten aan boodschappen passen onder de vloer, alle dekbedovertrekken en handdoeken in de neus. Gigantisch! En die ‘harde’ bagageafdekking waar ik al zo lang mee gevochten heb: super fijn om op door te stapelen.
En dan onderweg. De Tesla blijkt een hele fijne reisauto. Over de stoelen ben ik nog niet uit. Voor mij iets te hard, en ik ben geen fan van geïntegreerde hoofdsteunen. Maar voor de rest: ieder hoekje en gaatje is bruikbaar. En je kunt echt veel spullen kwijt. De range is heel goed. En veel belangrijker: goed voorspelbaar. Ja, als je vol beladen op pad gaat, ben je 10% minder zuinig (ook omdat je constant 120 km/h rijdt). Maar rijd je 100 of langzamer: dan klopt het aardig. En wij hebben niet zoveel last van ‘range anxiety’. Nadat we de auto net in Utrecht hadden opgehaald, zijn we direct een weekend weggegaan, en met nog 3 km range thuisgekomen. Maar goed. Op vakantie houden we iets meer marge. Dus: Het snellader netwerk.
Wat een geweldige uitvinding is dat zeg! In Noorwegen is er altijd wel eentje op je route of in de buurt. Sowieso lijken er in Noorwegen meer laders dan benzinepompen te staan. Een laadplein met meer dan 40 laders is geen uitzondering. Ook niet trouwens dat ze allemaal bezet zijn. Maar goed: Tesla heeft dat goed voor elkaar: de prijs is vooraf op op het scherm in de auto zichtbaar (en nooit duur), bij de lader de stekker in de auto, laden begint automatisch (wanneer je een betaalpas aan je account hebt gekoppeld, en de kosten worden achteraf gewoon op je creditcard afgeschreven. Zo eenvoudig. En het werkt altijd. En heel eerlijk: ik vind dat laden van een auto wel een leuke beleving. Het heeft wel iets futuristisch.
Vies
Ja: de grootste klacht die ik heb is dat de Tesla een magneet lijkt te zijn voor vuil. Ik heb nog nooit een auto gehad die zo snel zo vol ‘vliegen’ op de bumper zat. Echt niet normaal. En de vorm van de auto is ook niet echt ideaal voor de meeste wasstraten om goed schoon te worden. En dan het interieur: dat het scherm vieze vingers aantrekt is logisch. Maar waarom de rest van de auto zo snel ‘vies’ wordt is mij een raadsel. Of het de stoelbekleding in combinatie met de vorm van de naden is, of het gebruikte tapijt in het gedeelte van je voeten of de vormen in de de ruimte waar je met je voeten zit… ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo’n magneet is voor vuil. En je het klopt dat je het er allemaal zelf in sjouwt, maar toch. Het oogt bijna nooit schoon en het is niet altijd simpel weer schoon te maken (de stofzuiger heeft vaak moeite met het tapijt en de vormen en hoekjes. Hier moeten we nog wat voor vinden, of ons er gewoon bij neerleggen.
Software
Mocht je tot hier gekomen zijn met lezen, dan komt nu het meest irritante deel van de Tesla: Software. Tja, want zo’n rijdende tablet valt en staat met software. En die is (vaak) erg goed. Maar soms…. Verschrikkelijk. Wij hebben nu al twee keer meegemaakt dat spontaan een groot aantal functies niet meer werkt. Die worden dan niet geladen. Dan werken bijv. bijna alle functies met de camera niet meer (automatische ruitenwissers, adaptive cruise control, park distance control, de slimme richtingaanwijzer, etc.). En dat gebeurt altijd op een heel onhandig moment. En omdat je zo aan deze functies gewend bent is het best frustrerend dat het zo plots gebeurt. Pas na een remote software fix, werkt alles weer.
Wat een ontzettend eerste wereldprobleem zul je denken (wat ook klopt). Maar in een auto die is ontworpen om alles automatisch te doen (ontbreken van veel knoppen en fysieke bediening), is het extra irritant wanneer de software besluit een groot deel van de functies te vergeten*. Er zit geen hendel aan het stuur voor je wissers. En met de afstelling van je gaspedaal, kun je niet even je voet er vanaf halen zonder dat de auto sterk remt (regenereert). Je zou verwachten dat dit belangrijke deel van de Tesla dus ‘stabieler’ zou zijn, zeker nu er al zoveel Model Y’s op de weg zitten. Maar daar lijkt nog wat ruimte voor verbetering. Overigens komt het meestal wel goed, wanneer je een call hierover aanmaakt in de app. Dat is dan wel weer het voordeel van zo’n digitaal product.
*Note: het bleek later dat ons ‘ probleem’ een hardware-oorzaak kende, waardoor de software allerlei functies had uitgeschakeld.
Conclusie
We rijden de Tesla nu al bijna 10.000 km. En het is echt een geweldig ding. Die paar schoonheidsfoutjes (zoals de software problemen) zijn vervelend, maar niet meer dan dat. De Y bewijst dagelijks dat het gewoon een hele praktische, efficiënte en ruime familiewagen is. Vol met alles wat je leven aangenaam kan maken, en met een range die nooit teleurstelt. Dus eigenlijk zijn wij Kia heel dankbaar. Dankzij Kia hebben wij nu zo’n fijne auto :-).
Service met een hoofdletter S!
- 10.750 km
Toegegeven, we vervloekten onze model Y tijdens deze laatste rit. Maar dat statement verdient een beetje toelichting. Zoals geschreven hadden we eerder al last van een aantal functies die het niet deden (cruise control, parkeersensoren, etc.) die na een software update op wonderbaarlijke manier weer tot leven waren gekomen. Tijdens onze vakantie in Noorwegen ging het helaas weer mis. We vertrokken naar een volgende locatie en verrassing…. De klacht was terug. En wat doe je dan? We moesten tenslotte nog veel uurtjes sturen voor we thuis waren. Toch maar via de app contact gezocht. En warempel: binnen 12 uur hadden we een berichtje van het Tesla Service Center in Hønefoss. Ze hadden alles bekeken, maar konden niks vinden in de software. Jammer, maar helaas. De klacht werd doorgezet naar Tesla in Eindhoven, en ook die informeerden al snel of ons probleem verdwenen was of dat we bij thuiskomst nog een afspraak wilden inplannen. Tot zover: allemaal prima.
Maar het begon toch nog te kriebelen. Nog 2.500km rijden zonder cruisecontrol, met als hoogtepunt 1.500 km op 1 dag… Toch maar even stoppen bij een service punt?
En dan. Precies een week later. Auto aan het inpakken. Alles klaar. Melding op de telefoon: “De voorbak staat open”. Huh? Die had ik toch gesloten? Terug naar de auto in de parkeergarage. Nee, die is toch echt goed dicht. Melding op het scherm: “voorbakvergrendelingssensor vereist onderhoud”. Hmm.. .dat klinkt niet best. Ons vermeende software probleem was dus toch een hardwareprobleem. De auto dacht dus dat de klep aan de voorkant openstond. Mogelijk de oorzaak van onze eerder klacht. Maar de timing was niet heel handig: naast alle andere klachten wilde nu de ruitenwissers ook niet meer aan (kun je gelukkig overrulen). Maar het ergste was…. Er gaat iedere seconde een geluidje af dat je herinnert aan het feit dat er iets niet goed is. Iedere seconde!!! En toen moesten we nog 2,5 uur rijden tot het dichtstbijzijnde service center….. Dat doet wel iets met je humeur.
Afijn. Vertrokken. Chagrijnig. Op naar Tesla in Hønefoss. En ondanks de bakken met regen die dag: wat een fijne ervaring was dat! Goed, de aanleiding niet. Maar de mensen van dit service center schrijven Service nog met de hoofdletter S!
Dus wij komen met ons gezin, zonder afspraak, tijdens lunchtijd binnengevallen. Zeiknat van de regen die met bakken uit de lucht kwam. Inclusief hond en 3 kinderen. Gaar van de 9.000 herinneringen aan de defecte sensor, die ons in onze dromen nog steeds achtervolgen.
De vriendelijke mevrouw achter de balie helpt ons meteen. Keek snel in de computer (blijkbaar is online alles van onze auto in te zien) en deed haar magie. Het onderdeel blijkt op voorraad. Maar de monteurs hebben pauze. Dus wellicht duurt het even voor ze ons kunnen helpen. Tot onze grote verbazing komt er binnen 2 minuten een vriendelijke monteur naar ons toe. Hij legt ons keurig uit wat ie gaat doen, neemt de auto mee naar de werkplaats en, nu komt het mooiste, 30 minuten later staat ie gerepareerd weer op de stoep! En ze hebben ‘m ook nog even uitgezogen, want wij moeten genieten van onze vakantie (waarna ons een licht gevoel van schaamte bekroop, want wat was de auto een bende). Omdat de monteur meende dat bij hem de sensors het wel deden (vóór de reparatie), begon hij te twijfelen, maakte nog snel even een proefritje om alles te testen, en 10 minuten later waren wij weer op weg. Geen kosten. Allemaal garantie.
Dit is toch geweldig? Hoezo ‘Tesla’ klantbeleving is ondermaats??? Misschien is de aflevering niet spectaculair, maar deze service-afspraak (nou ja, we hadden eigenlijk geen afspraak) was echt helemaal top! Zo’n positieve ervaring hebben wij maar zeer zelden bij een ‘garage’ meegemaakt. Kortom: alle miserie was direct vergeten, en wij konden weer fris onze reis vervolgen.
De monteur meldde ons ter loop ook nog dat zij heel blij waren met de Model Y. De auto blijkt heel ‘ eenvoudig’ te zijn en daardoor service-vriendelijk. Makkelijk voor de monteurs, maar veel beter nog: makkelijker om klanten snel weer op weg te helpen. Terwijl zijn collega snel het sluitingsmechanisme had vervangen (het nieuwe mechanisme werkt overigens veel soepeler) had hij even de auto nagelopen, software ge-update, snel uitgezogen, en ons weer snel op weg geholpen. Ware ambassadeurs voor het merk!
Software met een hoofdletter S?
- 17.000 km
Die vermaledijde software. Ondanks dat wij gemiddeld 1 update per 3 weken krijgen gedurende de laatste 2 maanden, worden we ook iedere 3 weken verrast dat hetzelfde probleem terugkomt: geen cruise control, geen parkeerhulp, geen automatische ruitenwissers….. En ja: dat is heel vervelend als je het gewend bent… en plots krijg je geen melding meer dat je ergens te dicht op zit…..
Dus, zoals in de vorige update aangegeven, dachten we er vanaf te zijn na de vervanging van het mechanisme van de frunk. Helaas. Probleem kwam terug. Net voor we een service cal wilden plannen, is er een camera vervangen (vandalisme) bij een schadehersteller. De software update na het plaatsen van de camera bracht weer alles in goede staat. Mooi dachten we: dus het was de camera. Mispoes.3 weken verder… En tada. Het probleem is terug. Geen idee wat we ermee moeten. Maar irritant is het zeker!
In tussentijd weten we wel: het gebeurt altijd in het weekend. Altijd na het laden. En na een dag of 4 geeft de auto pas aan dat er een fout is.
Van de roze wolk af?
- 18.600 km
Nou. Daar gaat ie dan. Waren we eerst nogal enthousiast over Tesla, worden we nu toch wat kritischer. Na de zoveelste keer dat de functies verdwenen, weer een call aangemaakt. Tot zover weer heel positief: snel reactie, duidelijke instructie van de After Sales medewerker over wat we moesten checken, en op basis van onze input lijken ze het probleem te hebben gevonden. Het lijkt een bekend probleem te zijn, waar nog geen oplossing voor beschikbaar is (een time-out in het DAS/rijhulpsysteem). Ook kunnen ze niet aangeven wanneer dit er wel is. Daarnaast blijkt de auto niet goed te slapen (wellicht heeft onze auto dus een slecht humeur…).
Maar goed. afspraak via de app gemaakt. De hardware komen ze omwisselen op locatie. Prima, meer kun je niet vragen. Navraag leerde dat de beschikbare data waarop dit kan, automatisch rekening houden met de beschikbaarheid van de componenten. Nog beter.
Maar… een week later verschijnt een berichtje in de app: de gemaakt afspraak wordt 2 (!!) maanden naar achteren geschoven omdat hardware niet beschikbaar is. 2 maanden. 2 keer zo lang als de levertijd van de auto. 2 maanden geen parkeersensoren, cruise control etc. etc.
Is dat nu zo’n ramp? Ja en nee. We wilden zo graag gewoon een auto zonder fratsen. Eentje die het gewoon doet. Dus we hoeven geen nieuwe spelletjes via een update: we willen gewoon functies die niet plots verdwijnen. Maar dat we nu al maanden aan het klooien zijn, doet gewoon iets met je vertrouwen in het product. De uitdrukking is niet voor niets: vertrouwen “komt te voet en gaat te paard”.
Dus zou ik met mijn eigen geld deze auto kopen? Toen we ‘m net hadden: absoluut. Nu we ‘m een half jaar hebben: hmmmm… gevoelsmatig zou ik dan toch doorsparen voor iets anders. Wie weet wordt ons initieel gevoel weer hersteld. Maar nu is het even wat minder.
O ja, en sinds de vakantie kraakt de auto in de kofferbak (klep?) wanneer je een drempel over gaat of wanneer de auto licht tordeert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.