Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #10

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model Y LR met caravan

  • 6.500 km

Een EV met een grote caravan, hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk....?

Inmiddels heb ik de Model Y Long Range 4 1/2 maand en 6.500 km verder en nog steeds tevreden. Hier op AutoWeek zijn al veel reviews geplaats over de auto met zijn plus en minpunten. Die kan ik alleen maar bevestigen en mijn grootste minpunt is toch wel de stugheid. Ik kan er maar moeilijk aan wennen. God, wat zou ik content zijn geweest met luchtvering, zodat je zelf kan bepalen wat comfortabel is. Nu wordt dat voor mij bepaald.
De Tesla model X heeft wel luchtvering maar die is zoveel duurder, dat is voor en consument helemaal niet meer te betalen. Een Tesla model Y is voor een doorsnee particulier een een hele duit uit de spaarrekening.

Voor mij was de overstap naar een andere auto hoog tijd, omdat mijn huidge MB bestelbus mankementen begon te vertonen na 19 jaar trouwe dienst. Je moet wat anders, maar wat......
We zijn kampeerders met een flinke caravan en zoeken een auto met veel trekgewicht en een hoog koppel, zodat die pukkel bij Luik België ook eens normaal naar boven gereden kan worden. We hebben ruime caravan en de MB Vito bus had daar best moeite mee.

Ik wilde het liefst elektrisch en mijn echtgenoten een tussenstap (plugin) hybrige, je raad al wat het geworden is, hahahha
Het rijden met een EV is gewoon geweldig en het lijkt of je in een nieuw tijdperk stapt, totaal niet te evenaren met een diesel bus met schakelbak. Maar hoe zal het gaan met een sleurhut erachter van 1600 kg..?

Ik heb inmiddels ruim 2.500 km gereden met de caravan aan de haak. Eerste paar ritten waren binnen Nederland, dus geen laadstops gehad.

Begin juni afgereisd naar Frankrijk / Jura, nabij Zwitserse grens. Een trip van 815 km enekel reis welke ik binnendoor heb greden, dus tolwegen vermijden. Dan is het aantal snelladers beperkt in de binnenlanden van Frankrijk.
Jeminee, wat een verschil met een MB Vito schakelbak die ik hier voorheen reed. Als ik dan op de camping aankwam, waren mijn knieën gloeiend heet van het aantal x koppelen, want binnendoor kent France veel rotondes en dorpjes waar je moet afremmen.
Met een EV is dit een heel stuk makkelijker, niet meer schakelen en bij afremmen komt de energie gewoon weer terug, wat bij een normale auto in je remschijven als warmte terrecht komt. Soms moet je in de spiegel kijken of je caravan er nog aan hangt, zo soepel en zoveel power.....

Had wel vooraf een route met laadstops gemaakt, maar daar komt niets van terecht. Heb er 3 dagen (heenreis) over gedaan, lekker rustig aan en binnendoor. 2e dag gewoon gaan rijden en gaandeweg gekeken waar ik ging laden. Je planning komt toch niets van terecht. We zijn tenslotte op Vakantie en niet op de Vlucht.
Heb mijzelf aangepraat alleen maar bij Tesla stations te laden, dat is toch een dingetje omdat die niet langs de snelweg zelf liggen. Maar moet te doen zijn...

In totaal op en neer 11x een Tesla superchager aangedaan, waarvan ik 3x de caravan heb moeten afkoppelen, de reden is te weinig laadpunten op die locatie, zodat ik niet dwars kan gaan staan met caravan aangehaakt om anderen niet te hinderen.

Had makkelijk 1x minder gekunnen aanleggen, maar wilde eigenlijk bij zo veel mgelijk stations op de route eens kijken hoe het daar uitzag.
Het verbruik over de gehele reis met caravan van 1.680 km is ± 320 Wu/km.
Ik reken voor het gemak voor elke 20km, 10% accu afname. Dus bij vertrek met 95% (thuis) kan je dus 175-180 km rijden. Daarna wordt het minder, omdat je bij een laadstation meestal niet tot 95% laad.
Heb ook nog paar keer op de doorreis camping kunnen bijladen via 230v stopcontact op 5 Amp, zodat ik smorgens met 95% kon vertrekken. Niet gevraagd, maar gewoon gedaan. We zijn tenslotte Nederlanders:-)

Heb 2x keer billen geknepen, omdat ik 1x met 5% en 8% op de camping ben aangekomen, als je dan nog bergje op moet dan is het toch zweten.
Met een Tesla berekend hij bij vertrek hoeveel je nog kan rijden, maar houd dan geen rekening dat er 1600 kilo aan de haak hangt. Gaande de rit past hij dit steeds aan zodat het bereik gaande weg meer werkelijkheid wordt.

Al met al, het is me niet tegengevallen en misschien als je de Fastned's en Ionity langs de snelweg neemt, dan is het nog makkelijker laden. Al zijn de prijzen aan die palen wel een stuk duurder dan bij eigen Tesla stations. Bij dit schrijven (06-2023) bij Tesla € 0,34 - €0,37 en bij Fastned€ 0,59 per kWh.

Omdat het buiten het hoogseizoen viel, was er plek genoeg om te laden en aangekoppeld te laten. Al moet ik wel zeggen dat die SuperChargers van Tesla vaak op ongunstige plekken liggen om met een caravan te komen. Het gaat wel, maar is gewoon opletten geblazen.
Het is een afweging, betaal je liever minder en het gaat lastiger qua laden, of betaal je meer en blijf je langs de snelweg met bv Fastned of Ionity.
Heb onderweg goed opgelet op EV auto's met een caravan, jawel precies 0 tegen gekomen, zowel onderweg als op de 8 campings die ik bezocht heb. Had het idee dat ik de eerste (sukkel) ben:-)

Er is nog een lange weg te gaan voor de EV's en vooral met caravan's aan de haak. Ik geloof nooit dat zij voor die (kleine) groep qua laden hier binnen enkele jaren iets voor gaan doen.

ps; Het rijden in de heuvels / bergen (ook zonder caravan) is echt een feestje, het rijd zo lekker soepel en rustig, dat ik NOOIT meer terug wil naar een (diesel) auto met schakelbak. Ik neem de reis met bovenstaande uitdagingen dan maar voor lief.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.