Tesla Model Y Long Range AWD (2022) #2

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2022)
Tesla Model Y Long Range AWD (2022)Tesla Model Y Long Range AWD (2022)Tesla Model Y Long Range AWD (2022)Tesla Model Y Long Range AWD (2022)Tesla Model Y Long Range AWD (2022)Tesla Model Y Long Range AWD (2022)Tesla Model Y Long Range AWD (2022)Tesla Model Y Long Range AWD (2022)Tesla Model Y Long Range AWD (2022)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst20.250 km
Lezerswaardering: 29%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model Why?

  • 525 km

Gratis stroom, winterbereik en referal codes voor diegene die interesse heeft. Krijgen we beide goodies voor terug! Dus jij blij en ik blij :-)

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Perfectie bestaat niet, laat ik daar maar eens mee beginnen. Dat betekent echter niet dat je niet tevreden kunt zijn. Dat zeggende ben ik eens gaan nadenken over wat ik nou de “perfecte” auto vind, ofwel de “holy grail”. Dan heb ik twee auto’s in gedachte de Mercedes 300 SL Gullwing en de JAG E Type. Dat zijn voor mij iconen waar ik ooit nog heel graag eentje van wil bezitten. Realistisch gezien zal dat met een 300SL nooit gebeuren maar met een E Type wellicht wel. Maar goed dan komen we terug op “perfectie”, dit zijn geen daily drivers, en met een kind op komst ook niet praktisch… wellicht mooi als tweede auto maar ik heb er maar één nodig. Dus voor mij niet perfect.

Ik snap dat dit een rare introductie is, maar dit wordt geen standaard review met een paar plus punten en min punten. Dit gaat om mijn gedachte gang en hoe ik uiteindelijk mijn RRS verkoop om een MY te kopen.
Mocht je dit niet interesseren dan scroll je rustig verder naar beneden…

Terugkomend op mijn gedachte gang en het appels en peren vergelijken, kies ik dan uiteindelijk voor een auto en merk die ik zelf ook in het verleden afgebrand heb. Why?

Consessies doen, daar komt het op neer, en dat heb ik ook gedaan bij de aanschaf van deze Tesla, zoals ik al aangegeven heb perfectie bestaat niet. Voor mij zijn er vier belangrijke pillars: design, techniek, kosten en ruimte. De vraag is dan wat is het belangrijkste, en die laat ik onbeantwoord ;-). De MY, ofwel poepende hond met duckface, ziet er natuurlijk wel raar uit, maar het went wel imo. Ik denk zelfs dat in deze samenstelling met de zwarte accenten het er best wel cool uit ziet. Maar goed hij zal zeker geen design prijs winnen. Op het moment dat een Coupé SUV een schoonheidsprijs wint dan moeten we de wereld een harde reset geven als je het mij vraagt!

Techniek en ruimte, dan kun je niet om Tesla heen. Dit is gewoon een feit (deal with it)!

De techniek is gewoon top, veel range, auto’s zijn zuinig, laadnetwerk etc. Er is al zoveel over gezegd inmiddels, dus moet ik daar nog verder op in gaan?!

En ja, ik heb ook kritische vragen gesteld en was jaren lang een skeptiker, maar ik sta wel open voor verandering. Dit is belangrijk in het leven! Ik heb mij veel ingelezen etc. en dan kom ik tot de conclusie dat Tesla niet stil staat en blijft ontwikkelen. Zo vertaald dat zich terug in de MY, want ja hij heeft opeens een hoedenplank! Kun je nagaan een hoedenplank, wat een luxe! Ik was meteen verkocht :-).
Ik ben een dashboard knuffelaar dus het minimalistische interieur is wel even wennen maar ook daar zie ik vooruitgang tov van de eerste modellen (incl. M3, niet de BMW). Hier en daar een lapje leer, het zal wel nep leer zijn maar het is er wel. De auto zit gewoon goed in elkaar, dat mag ook wel eens gezegd worden. Geen open staande naden, geen aquarium in de kofferbak. Ik durf zelfs te stellen dat het op hetzelfde niveau is als bijv. een Audi. Echt? Ja! Het is echter geen Range Rover Sport… goed die hebben weer andere problemen zoals de vele specialisten hier op Autoweek beweren!

Dan de appels met peren vergelijken, RRS vs. MY en dan Why?!

Ik rijd net een jaar de RRS en met plezier en nooit pech gehad, voel me echt king of the road, en ben ondertussen ook VIP bij het tankstation naast kantoor, de rode loper wordt uitgerold als ze mij zien aan komen. Want 1 op 8 is “zuinig” rijden. Alle gekheid op een stokje, het verbruik was te overzien ik maak namelijk niet zoveel meters. Maar de bijkomende kosten ben ik eens gaan berekenen deze zomer en kwam tot de conclusie dat ik er toch een aardige bak geld tegen aan smijt om die auto te rijden. Begin 2022 een beurt voor 2600 euro, nu garantie verlengen 900 euro, banden moet vernieuwd worden (natuurlijk niet jaarlijks) 1500 euro, wegenbelasting 1300 euro usw. (Und so weiter). Dus ja fantastische auto maar als je dan zo gaat rekenen dan ben je natuurlijk snel voordeliger uit met een EV… ;-). Stroom is nog goedkoop hier, geen wegenbelasting, verzekering is lager, geen onderhoud, geen garantie verlengen. Alles bij alles zon 3500-4000 euro per jaar goedkoper uit. Bwoah dat is wel geld! Maar goed appels met peren dus, verschillende segmenten en soort auto’s. Maar toch doe ik het zo vergelijken, want dit is mijn situatie, een Toyota Yaris zal het namelijk nooit worden. Niks tegen Toyota.

Maar wat voor een auto dan, Tesla? Wel, ja? Of een Taycan, nee te duur (sorry Charles), EQS te duur en banaan, de rest van de “premiums” allemaal een slecht verbruik dus valt per direct af. Tesla dan toch? Wel? Rivian levert nog niet, Lucid idem. Tesla dan? Laten we maar eens gaan kijken!

Model S Plaid, wel prijzig toch wel, en een langere levertijd.
Model 3, wat aan de kleine kant, lees ben veel te verwend inmiddels want rijd een RRS voor 2 personen.
Maar goed wat vinden we van de Y…? Veel ruimte, heel veel ruimte, heb ik ruimte al genoemd? Ja ruimte dus, een paar keer samenstellen en de prijs is te doen, dus waarom niet?!

Long story short je kunt gewoon niet om Tesla heen! Dus proefrit organiseren, dat gaat makkelijker dan verwacht eigenlijk, een paar dagen later in de showroom in Zürich en rijden maar! De MY Performance mee, want dat is natuurlijk dan ook wel weer lekker, en alles eens testen natuurlijk, en dan merk je snel dat er weinig fossiels tegen op kan. Maar na een paar EVs getest te hebben, wordt je steeds meer overtuigd van het auto rijden 2.0. En dus meteen on the spot besteld, levertijd minder dan 2 maanden. #chiptekort?

Dan begint de reis naar de levering, klein probleem ik moet de RRS natuurlijk wel verkopen! Nog even mee lekker naar Italië, heerlijke reis, veel file maar goed zo’n RSS is dan ook wel een paleis op wielen. Uiteindelijk de auto goed kunnen verkopen, en toen moest ik drie weken overbruggen… met het OV of… gelukkig hadden we op kantoor een Skoda staan die niet gebruikt wordt dus daar heb ik maar even tijdelijk beslag op gelegd. Nu ben ik bekend met deze auto en neem ik hem af en toe mee omdat we in principe niet met onze privé auto’s rijden, al doe ik dat toch voor 90% van de tijd ;-). Maar goed we dwalen af!

Tijd voor de levering, alles digitaal georganiseerd natuurlijk, industrie terrein, veel Tesla’s op een rij, paar minuutjes wachten en sleutel mee (key card), that’s it! Auto instellen en los gehts!
Side note: tegenwoordig betaal je flink voor de aflevering, zon 900 euro en daar krijg je bisar weinig voor terug. Ik moest zelfs zelf naar de Zwitserse RDW om de auto op naam te registeren. Come on, Tesla dit kan iets beter!

Maar goed dan onderweg in een Tesla, kan ik nu een paar dagen later er al iets zinnigs over vertellen? Ja, zeker! Inmiddels al meer dan 500km gereden en daarbij een hele belangrijke rit.
Vertel! Nou maak ik regelmatig met het management een «tour» in Zwitserland, dit betekent dat wij op een dag meerdere locaties bekijken en eigenlijk een druk programme heb. Lees ik zit in het vastgoed, dus locaties (pandjes) bekijken.
Op de planning staat een trip van ongeveer 325 km, dus ik met grote moed laten wie die rammelbak (Skoda) staan en laten we mijn Tesla nemen! Daar had iedereen wel interesse in, want je merkt gewoon dat electrisch toch nog niet zo hard ingeburgerd is hier.

Nu waarom is dit zo belangrijk voor mij, feit is dit wij weinig tijd hebben op deze ritjes aangezien wij een druk programma hebben, dus even stoppen om te chargen is geen optie. Hierdoor was ik altijd redelijk terughoudend, maar goed dit is geen monster rit en 325km is prima te doen lijkt me?!

Voorafgaand had ik al én ritje van zon 140km afgelegd naar Duitsland en heb ik de dag van te voren dus de auto op kantoor opgeladen. Hier staan én aantal publieke laders 22kw, die voor 0,29 cent per Kwh laden, zonder bijkomende kosten. Vrij voordelig dus. 50 Kwh bijgeladen voor zon 14 euro. Laadcurve? Geen, idee!

Maar goed, op pad met een semi volle tank (95%), en dit ging gedurende rit eigenlijk goed, veel complimenten gekregen over de auto. Rijd lekker, iedereen tevreden, ook achterin. De stoelen achterin zitten wat hoger waardoor je comfortabel zit, ook met je benen (geen feutus positie). De auto is goed geisoleerd, je hoort weinig op wat wind geruis na, eigenlijk gewoon een top reis auto. Dit mag gezegd worden! Veel op de snelweg gereden, boven de 120 wordt het verbruik natuurlijk steeds hoger, maar veel 80km/u wegen ook en dit heeft hij graag. Uiteindelijk 325km afgelegd en dit heeft zon 70% van de accu verbruikt. Dus omgerekend zon 465km potentieel in de tank, met veel snelweg kms is dit een goede waarde. Het verbruik varieert van 130 Kw/km tot 170 Kw/km bij momenteel gunstige temperaturen 15-17 graden. Dit betekent dus dat 500km of meer zeker wel realistisch is, en daar ben ik heel erg blij mee!

Het rijden 2.0 bevalt zeer goed, in het begin is het one pedal drive even wennen maar na een paar dagen is dit al een gewoonte. De «autopilot» doet het prima, leuk dat je het ook zo op het beeldscherm kunt zien. Cameras aan de zijkant gaan aan bij knipperlicht. De hele auto draait eigenlijk om de computer heen, en dat bevalt zeer goed. Komende uit een Land Rover product is dat natuurlijk wel wat anders. Maar vooralsnog dik tevreden met de keuze.

Morgen weer aan de laadpaal, wens me succes! Ik zie er nog een beetje als een clown uit, maar goed ik heb genoeg zelfspot om er zelf ook om te kunnen lachen ?.

Updates zullen zeker volgen, vooral als ik wat langere ritten heb gemaakt.

BTW hoe weet Tesla sochtends dat ik naar me werk wil? Navi staat automatisch aan, en heb mijn calendar niet gesynchroniseerd? #spymuch

The Re-gen is real!

  • 774 km

Inmiddels vliegen de kms in om de oren en de glimlach wordt steeds groter. Hadden we deze stap maar eerder gemaakt! Dit weekend even op en neer de bergen in, vandaar de re-gen is real, en een bergpas naar boven en beneden van ongeveer 10 km enkele reis. Dus 20km in totaal heeft mij maar 12km bereik gekost. Naar boven vliegt het er vanaf natuurlijk maar naar beneden merk je pas wat voor slimme machine dit is! 24km bereik erbij op 10km afstand! Wow ?! Familie bezoek en iedereen is enthousiast, de auto is super stil van binnen en een rit door de regen maakt dan niks uit, super ontspannen rijden! Lekker jaren 70 muziek op de achtergrond voor m’n pa, die snapt er allemaal niks van dat dit zo kan natuurlijk ? en lekker toeren. Het gemiddeld verbruik ligt op 160w/km, met veel snelweg (tm 120 km/u) vind ik dat prima waardes (en af en toe planken ?).

Nieuwe update/bereik

  • 1.200 km

De nieuwe software update gisteren maar eens gedownload, dank @De Dude voor de tip. Hotspot via de telefoon aan, update tijdens het rijden downloaden (10-15 min) en dan bij parkeren installeren. Nee, niet zoals bij VW eerst de auto een dag of twee in de garage. Alles functioneert gewoon top, en meteen leuke en goede features erbij. Extra verbruik monitor en ook tips en tricks om het verbruik te verlagen. Ik ben tevens bij het service center geweest om mijn set velgen met winterbanden op te halen. Afspraak via de app, je kunt ook berichten schrijven etc. met het team en afspraken maken. Werkt allemaal top!
Nu is de eerste maand voorbij en na stoplicht sprintjes en inhaalacties op de snelweg wordt het tijd om eens naar het verbruik te kijken. Over de eerste 1200 km, 165 Wh/km, dit is met veel 120km/u snelweg meters. Eigenlijk niet eens zo heel slecht, zeker als je het vergelijkt met die dikke Duitsers, en dan doel ik op de auto’s ?. Nu ben ik eens wat ritjes gaan testen, woon werk verkeer is zo’n 6km. Ofwel helft snelweg 120km/u of wel landelijke weg van 80km/u. Tijdsverschil wellicht een minuut of twee, daar doe je het niet om. Als ik dus de 80 km/u weg neem en groot gedeeltelijk binnenstedelijk rijd kom ik uit op een gemiddelde van 135 Wh/km! Bizar! Dat betekent een bereik van 555km met een 75kwh batterij. Noem een EV die dat ook haalt?! Bij 165 Wh/km, heb ik een bereik van 454km. Dat gemiddelde zal nog wel omlaag gaan dus het bereik wordt groter. In Nederland moet dus ruim 500km realistisch zijn, aangezien je nog maar 100 mag.

Tip ga gewoon eens een proefrit maken, de auto zit tegenwoordig goed in elkaar en is netjes afgewerkt. Dubbele beglazing rondom, stil binnen. De beste techniek in de markt! Nee, ik heb geen aandelen in Tesla, maar wat een vooruitstrevend bedrijf! Doe het nou maar eens gewoon (die proefrit)!

Edit: 127 Wh/km over de laatste 10km behaald ?, dat betekent een bereik van 590 km. Zie foto voor bewijs.

Koud weer / “open butthole”

  • 3.000 km

Bij deze een korte update, eigenlijk valt er weinig te vertellen de auto doet het gewoon goed! Set 19 inch met Pirelli winterbanden eronder sinds een week, toch wel noodzakelijk in Zwitserland. De afgelopen dagen 1 a 2 graden boven het vriespunt. Wat doet dat met het bereik? Vandaag een rit van 250 km gereden, en eigenlijk valt het wel mee! Mijn auto staat wel binnen dus opwarmen is er niet bij maar ik kom op een verbruik van 18 kWh/100km. Zeer netjes! Dat is ook bij 120 km/u. Ik heb nog even door getrapt naar 135-140km/u en dan ga je wel snel naar de 19.5 kWh/100km. Als ik dan weer rustiger ga rijden dan kom ik weer op 16-17 kWh/100km. Ik heb nog even gekeken op de laatste 107 km (raar getal ja), en daar heb ik 25% aan stroompjes voor verbruikt. Dus 4 x 107 km = 428 km bereik in de winter. Nog een leuk feitje, geef het command open butthole en je laadklep gaat open ?. Kinderachtig hè!

Mooie dingen!

  • 3.700 km

Ik dacht laat ik eens het nieuwe jaar beginnen met een korte update. Het is minder dan een maand geleden maar er is veel veranderd in ons leven aangezien ons eerste kindje op 15 december is geboren! Hele trotse ouders natuurlijk maar dit veranderd veel. Nu zijn we hier op Autoweek en niet familieweek maar nu rijdt ik opeens met een isofix ding rond!

Ik heb wel een heerlijke kinderzit voor de baby die zo goed als plat kan, voor lange ritjes dus prettig voor de kleine! Deze kan ook op de kinderwagen geklikt worden (hele set) dus hoef nooit dat kinderzitje te dragen, Papa blij ?. Ook meteen de summon functie moeten testen want ik had m’n auto verkeerd geparkeerd dus kreeg de kinderwagen niet achterin. Die functie werkt top! Ik moest helaas zo’n 11 dagen op en neer naar het ziekenhuis voor de kleine, dit door sneeuwstormen en koud weer maar we hebben alles getrotseerd en de auto deed het perfect. Lekker automatisch de stoelverwarming aan, de kerst slee op het scherm en gaan..! Matrix verlichting zo in de avond is ook super, groot licht assistent werkt nu goed vooral wanneer het echt donker op de weg is. Dus was allemaal prima! Heel stiekem tijdens het rijden de penalty shoot out van de WK finale gekeken op “autopilot”. Niet verder vertellen ?!

Maar dan, maandje vrij, normaal laad ik op het werk en ik heb geen lader thuis! Einde van de wereld?! Nee, er staat een AC en CSS 22kwh lader 2 straten verder, wij zijn nog niet zo ver als in NL met laadpalen op elke straathoek maar deze werkt top. CSS 22 kWh gaat vrij snel en hij kost zo’n 45 cent per kWh, tov 29 cent per kWh op kantoor iets duurder, maar nog steeds goedkoop!

Het gemiddelde verbruik is wat opgelopen naar 169wh/km, dit valt vooralsnog mee aangezien ik nog geen zomer heb meegemaakt! Volgend jaar mid September kan ik de balans op maken en een meer gedetailleerde verbruikscijfer mededelen!

In ieder geval de beste wensen en een goede start in het nieuwe jaar gewenst! ?

Winter test

  • 4.700 km

Het blijft natuurlijk een interessante discussie, wat is nou het daadwerkelijke bereik in de winter maanden? In Zwitserland hebben wij natuurlijk wat "meer" winter weer dan in Nederland dus 1 op 1 kan je het niet vergelijken. Daarnaast hebben wij ook 120 km/u snelwegen, maar dit geeft wellicht een duidelijk beeld.

Afgelopen week bij ongeveer 2 graden boven het vriespunt een "tour" gemaakt in Zwitserland voor mijn werk van circa 375 km met zon 12 "stops" (lees, niet stoppen om te laden). Ophalen etc. van collegas hotel/vliegveld en daarnaast vastgoed locaties bezichtigen. Lange dag, maar het leek mij een goed moment om dit eens met een EV te doen. Mijn idee was om niet extra te stoppen om te laden, en dit is gelukt.

Bij vertrek, 95% batterij in de "tank" en de boardcomputer geeft ong. 500km aan (niet haalbaar in de winter), bij thuiskomst geeft de boardcomputer 80km bereik aan bij 15%. Dus 420 km / 80% minder/verbruik. Verlies van 45 km / ca. 9%.

Kanttekening ik heb bij 2 locaties tijdens het parkeren geladen.
Eerste laadpunt in een parkeergarage, 6.63 kWh erbij voor CHF 1.92 ofwel EUR 1.94 (0.29 cent per kWh).
Tweede laadpunt in een parkeergarage 5.64 kWh erbij voor CHF 1.69 ofwel EUR 1.71 (0.30 cent per KWh).
Dus totaal 12.27 kWh erbij, wat zich vertaald (bij een gemiddeld verbruik van ong. 18 kWh/100km) in 68 km erbij.
Als we 68 van de 80 aftrekken betekent dit een resterend bereik van 12 km bij aankomst bij niet laden op de teller had gestaan.

Totaal dus 375 km rijden, met 12 km resterend bereik bij aankomst; 387 km bij een batterij van 95%. Bij 100% betekent dit 407 km bereik in de winter met een accu van 77 kWh.

Wij hebben dus geen extra tijd verloren, omdat wij twee keer kort tijdens het parkeren de auto hebben geladen. 2 x ongeveer 30 min. laden, gaf ons dus het comfort om niet met zwetende oksels bij de eindbestemming aan te komen.

Mijn gemiddeld verbruik over de eerste 4.600 km is ongeveer 17.5 kWh/100 km, dit is over de periode van mid Sept t/m vandaag. Dus exclusief voorjaar en zomer weer. Ik verwacht dat het verbruik zich zal nestelen op ongeveer 16 kWh/100 km. Waarbij ong. 80% van mijn ritten op de snelweg is en ik rustig 125-130 km/u rijdt.

Geen nieuws / Referal code

  • 6.000 km

Geen nieuws is goed nieuws, zomer set velgen met banden liggen er weer op. Rijdt toch wel fijner. Veel positieve reacties van mensen die mee rijden! Dagen van 400 km voor mijn werk rijden is geen probleem. De auto is probleemloos, ondanks de 1.8 van Trustpilot, dus toch wel een goed merk ? ?.

Nog steeds happy met de keuze! Wellicht komt er nog een klassieker bij maar daar ter zijner tijd meer over!


Referal codes zijn er weer, zie hierbij mijn link. Jij blij en ik blij! ?

https://ts.la/jeffrey270654

Snelweg bereik

  • 6.720 km

Ik heb eigenlijk weinig nieuws te vertellen, zoals je aan de km-stand kunt zien rijd ik zeer weinig! Ik ben zakelijk veel op pad maar dat is met de trein. Die OV verbindingen in Zwitserland zijn gewoon top en dan kan ik rustig werken, wat bij autorijden niet kan. Maar we zitten niet op treinweek.nl.

Deze week de auto weer eens van stal gehaald en 287km ritje gereden. Wellicht is het interessant om het snelweg verbruik te vermelden. Max. 120 km/u toegestaan, waar ik dan 125-126 km/u rijdt. Het was 14-15 graden, en droog, dus goede omstandigheden!
Rit 1: 144 km, reistijd 1:52 uur, 160 Wh/km verbruik. Gemiddelde 77 km/u / bereik 468 km (bij 160 Wh). Deze rit was in de ochtend spits, dus wat file gehad onderweg.
Rit 2: 143 km, reistijd 1:29 uur, 166 Wh/km verbruik. Gemiddelde 96.4 km/u / 452 km bereik.

Dus bij "goed" doorrijden, anders kom ik niet op 96 km/u gemiddeld, heb ik nog altijd een bereik van 452 km! 166 Wh/km verbruik is gewoon echt zuinig, dat doet Tesla super!

Met andere woorden, er is geen range anxiety! Ja je moet je mindset wat omstellen, want het is wel handig om van te voren te zorgen dat je auto in ieder geval genoeg sap heeft. Maar ik hoop in ieder geval dat dit soort updates interessant zijn, en het mensen verder helpen!

Oeps, haal ik de supercharger wel?

  • 7.800 km

Bwoah dat was even billen knijpen! Een dagje onderweg naar meerdere bestemmingen voor mijn werk, de accu van te voren niet opgeladen. Geen idee wellicht 60-65% batterij bij vertrek, dat was niet voldoende en dat wist ik, maar er zijn toch wel genoeg superchargers, komt wel goed!

Onderweg terug naar kantoor, "laatste" rit ongeveer 60km, met nog maar 50km bereik... auto geeft aan dat haal je niet, we moeten laden... "no shit sherlock" momentje. Ik wist dat er onderweg 2 verschillende superchargers waren dus komt wel goed. De eerste na +/- 25 km, laten we deze maar pakken even 10 minuten laden en door. Het was een dubbele afslag (tankstation en afslag stad), dus ik ga eraf, neem richting stad ipv tankstation... verkeerd gegokt. Charger is bij het tank station... lekker bezig! Ik kon in geen mogelijkheid meer daar komen....

Oke, waar is de volgende, +/- 20 km rijden, bereik? 20 km... oeps! We gaan ervoor, langzaam aan werd het steeds spannender. +/- 1km bereik over bij aankomst geeft de computer aan... bij 13 km voor aankomst, de airco uit en muziek uit, rechterbaan coasten /hypermilen.

Tot mijn verassing werkt dit super! Amper verbruik meer, er gaat niks meer van mijn bereik af?! Bij 26 graden temperatuur loopt de temperatuur in mijn vissenkom natuurlijk wel snel op, maar oke...

Ik kom bij de supercharger aan met nog 10 km bereik! over 13 km dus maar 3 km verbruikt... Over de laatste 25 km volgens de boordcomputer maar 7.5 kWh/100 km verbruikt, over de laatste 50 km maar 11.8 kWh/100 km verbruikt... Bisar!

A pic or it didnt happen: https://imgbb.com/hsHmGs3

Jaarrekening

  • 10.500 km

Zo, de auto is nu een jaar in bezit (op een paar dagen na) en dit lijkt mij eens een mooi eikpunt om terug te kijken.

Het wordt langzaam aan wel irritant hoe vaak de auto in brand vliegt, laat ik daar mee eens beginnen, deze week alweer 2 keer. Nu is zelfs de verzekering er helemaal klaar mee, ik heb een hijskraan en een blusbad voor de auto moeten aanschaffen anders kreeg ik hem niet meer verzekerd...

Alle gekheid op een stokje, eigenlijk heb ik niks nieuws te melden. De auto doet het goed, ik ben nog nooit naar de garage gegaan voor een euvel. De auto heeft vooralsnog geen service nodig. Geen rammeltje of kraakje te bekennen.

Overigens, nu de nieuwe Model 3 gepresenteerd is, viel het mij op dat de Model Y dus al wel overal die akoestische beglazing heeft, en extra isolatie in de deuren. Raar dat ze dat nu pas bij de 3 introduceren. Maar so be it!

Wellicht is het eens interessant om wat kosten en informatie op een rijtje te zetten:
- In totaal 7x gebruik gemaakt van de Tesla supercharger, inclusief op vakantie.
- 3 apps gebruikt, geen enkele laadpas in bezit. 1 app wordt voor 90% van het laden gebruikt. Inpluggen en activeren, wellicht 30 seconde werk. Dit doe ik op dezelfde parkeerplaats als waar ik mijn auto parkeer voor het werk. Publieke laadpalen in principe.
- recent 120 kWh gratis geladen, en op vakantie in het hotel ook zon extra 70-80 kWh gratis geladen. Dus in totaal 200 kWh gratis.
- Geen laadpaal thuis, komt wel op termijn.
- 10.500 km gereden, zonder problemen.
- 130/135 km/u per uur waar 120 km/u is toegestaan.
- Sportief rijden, met flink op trekken, ook leuk op de snelweg als dagelijks pleziertje
- verbruik gemiddeld 17 kWh/100 km, ofwel een bereik van 453 km gemiddeld. Als ik normaal doe, dan haal ik 500 km of meer in de zomer. In de winter, zie wintertest, heb ik al 400 km bereik gehaald.

Dan nu de kosten:
- Totaal laden EUR 685 voor het hele jaar, gereden 10.500 km, ofwel 6,5 cent per km. Alle laders, inclusief superchargers. Geen stroom crisis hier, prijzen AC laden zijn ongeveer 30 cent per kWh.
- Geen wegenbelasting
- Verzekering (in Zwitserland), All-in 1.700 euro per jaar.
- Geen extra kosten gehad (ja winterbanden wissel, maar dat heb je met elke auto hier).

Totaal aan verbruikskosten bespaard tov vorige auto EUR 4.500 per jaar. Lees per jaar! Dat is standaard verbruikskosten verschil in mijn situatie.

Is er dan helemaal niks verkeerd, of minder? Eigenlijk voor het geld wat deze auto kost niet. Ga je iets verder kijken, dan kun je zeggen wellicht is de auto wat hard afgeveerd, luchtvering is wat fijner. Maar dit is niet storend.
De auto pilot, gebruik ik te weinig, dus wellicht had ik die enhanced autopilot functie niet moeten bestellen, maar dat is achteraf wonen.

Nog een ander dingetje, maar dat is bij alle autos met een panorama dak zo, ik vraag mij af of dit de toekomst is. Wij hebben twee maanden lang 35 graden weer gehad hier. Lees nu is het nog steeds 30 graden. Als je dan de hele dag in de auto zit is dit toch minder comfortabel. Laatst met een auto gereden zonder glasdak, en dit is in de zomer toch wel fijner. Maar goed dit is muggenziften.

De internet connectivity van de auto is top, de systemen reageren ontzettend snel. Eigenlijk net zo snel als je iPhone. Lekker van afstand aan de klima aanzetten en in een koele auto instappen. De automatische stuurwiel en stoel verwarming die aanspringt in de winter. Je hebt alles wat je nodig hebt.

Tuurlijk was de Range Rover Sport veel luxer, en is het appels met peren vergelijken. Ik ben in de situatie dat ik die ook gewoon kon betalen, maar met het zeer geringe aantal kms dat wij rijden op jaarbasis, vind ik het die meerprijs niet waard. Zou jij wel die meerprijs op jaarbasis betalen?

Conclusie, een super fijne familie auto, wellicht komt er nog wel een spass wagen voor papa bij, maar de kogel is nog niet door de kerk. Deze Y blijft voorlopig in de familie. Lekker goedkoop en schoon rond toefen, ons hoor je niet klagen!

p.s. ik zag dat iemand gebruik had gemaakt van mijn referal link, bij deze bedankt!

@groen001 gefeliciteerd met de nieuwe Tesla!

  • 11.700 km

Ik kreeg zojuist een mailtje dat je de auto hebt opgehaald, dus gefeliciteerd en bedankt voor de credits 👍.

Deze week maar eens in de set winterbanden erop laten leggen, aangezien het sneeuwde… ja in Zwitserland wil het wel eens sneeuwen 😅.

Ik heb eigenlijk geen nieuws, de auto doet het goed. Geen piepjes of kraakjes, verbruik nu wat omhoog in de wintermaanden. Ik maak ook veel gebruik van de defrost mode op kantoor, even een minuutje of 2 aan en als je instapt is het heerlijk warm weg rijden. Thuis staat de auto binnen dus daar is het niet nodig.

De laatste keer supercharger was in de zomer, verder niet nodig gehad. Ik heb daarnaast ongeveer 1.5 maand gratis geladen, en rijdt momenteel wat minder.

Zoals ik al zei niks speciaals te melden, maar wilde diegene die mijn Referal had gebruikt even bedanken 👍.

Gratis stroom rijdt wel fijn

  • 12.500 km

Ik heb het inmiddels al meerdere meegemaakt, maar soms geven laadpalen gratis stroom. Nu deze maand ook weer, de lader om de hoek bij kantoor registreert de laadsessie niet en begint bij inpluggen meteen te laden.

Ik heb nu in Januari al voor 190 kWh aan gratis stroom gekregen, afgelopen zomer ook al het geval. Je hoort mij niet klagen hoor! Rijdt toch wel lekker :-). Ik zit gemiddeld op zon 17 kWh/100 km dus dat betekent ruim 1100 km aan gratis stroom. We kijken wel hoe lang dit duurt!

Vrijdag even op en neer naar Oostenrijk gereden (+/- 250 km heen en weer) en het was -2/-3 graden, dus vrij koud. Sneeuw onderweg, je kent het wel! Ik dacht een mooi moment om te testen wat het verbruik onder die omstandigheden is. Ik schat in 90% snelweg kilometers en je mag hier 120 km/u op de snelweg, ik heb mijn autopilot met een marge ingesteld op 125 km/u, het was vrij rustig dus kon goed door rijden en kwam op een verbruik van 20.9 kWh/100km uit, dat betekent bij een accu formaat van 75 kWh, een bereik van 358 km.

In winterse omstandigheden met een gemiddelde snelheid van 102 km/u afstand/tijd). Bij aankomst thuis de auto met 10% SoC weggezet op vrijdag en vandaag op maandag de auto weer gepakt en aan de lader gehangen. Geen verlies over het weekend gehad, dus prima mee te leven in de winterperiode. Rijdt je iets rustiger dan zal het bereik dus ook wat stijgen, 400km bereik moet dan realistisch zijn.

Verde geen nieuws, sinds aankoop niet in de garage geweest (17 maanden in bezit). Geen rammeltje of kraakje, geen panel gaps, geen bumpers die er vanaf vliegen etc. Alles werkt altijd en start gewoon snel op. Zoals t heurt.

Edit: ik heb de Autopilot veel gebruikt onderweg naar Oostenrijk en deze is volgens mij vrij recent geupdate en werkt veel beter. Ook het wisselen van rijbaan werkt sneller en beter. Goede feature dus 👍

Geen nieuws is goed nieuws!!!

  • 15.750 km

De titel geeft het eigenlijk al aan, ik heb geen nieuws. De auto is vooralsnog perfect, geen rammeltje of kraakje, geen enkel probleem gehad sinds dat ik de auto in bezit heb. In september wordt hij 2 jaar 🥳! Maar aan de km stand kun je zien dat ik weinig rijdt, dus de auto is nog zo goed als nieuw. Zelfs de witte stoelen zijn nog wit, kun je nagaan! De zwarte velgen zijn nog tiptop en de banden Michelin Pilot Sports zijn ontzettend fijn. De acceleratie blijft leuk, het kind in mij blijft dit dagelijks doen, ik rijdt redelijk door ook op de snelweg 130-140 km/u en heb gewoon nog steeds een goed bereik.

Ik heb een jaar gratis premium connectivity en ik ga binnenkort gebruik maken van 5.000 km gratis superchargen, in Juni gaan we naar de Toscaanse kust dus dan komt dit mooi van pas.

Inmiddels wat gadgets/rommel via Temu gekocht, ja ja ik koop ook Chinese prullaria 😂. Zojuist de blauwe leds ingebouwd onder het dashboard. Zie de laatste foto, ziet er wel gaaf uit. Kost een paar euro, en een hoop bloed zweet en tranen, want het is niet makkelijk om die lampjes eruit te krijgen 😅. Maar goed het resultaat is daar. Tevens een USB hub geplaatst in de midden console (4 usb aansluiting ipv 2), fijn voor als je op reis bent en de kleine met de iPad bezig is etc. Dit is een kwestie van plug and play en kost 25 euro dacht ik.

En last but not least een paar kussentjes, voor bij de stoelen. Je ziet Mercedes altijd met z’n “balzak” kussentjes voor in je nek, ik dacht dat wil ik ook.

Wellicht nog iets mbt bereik en laden, bereik speelt eigenlijk geen rol voor je dagelijkse ritten. Ik laad op m’n werk, ik heb thuis geen lader en met een bereik van 400-500km afhankelijk van je rechtervoet, laad ik wellicht 1 x in de week, of minder.

Ik heb geen laadpassen, enkel een paar apps, maar met lange reizen geeft de auto zelf aan waar ik het beste kan laden, dus ontzettend veel voorbereiden is niet nodig.

Tot zover de update van mijn review, volgens sommige de slechtste kwalitatieve auto op de markt, maar geen enkel rammeltje of kraakje, of garage bezoek gehad in de laatste 20 maanden. 🤷‍♂️.

Carglass - voorruit vervangen

  • 20.000 km

Inmiddels de 20.000 km gepasseerd, wat eigenlijk alleen maar aangeeft dat wij niet veel autorijden… De auto is nog steeds zo goed als nieuw en doet het gewoon goed. Geen enkele terugroepacties gehad of problemen gehad. Ik ben nu aan het overwegen of het nut heeft eens een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren. In September is de auto 2 jaar en wellicht gewoon uit voorzorg eens te laten checken. Of is dat niet nodig?

Maar goed, in Juni 2 keer op vakantie geweest. Begin Juni naar de Toscaanse kust gereden en dat is allemaal goed verlopen. Gratis supercharger kilometers van het referral program zijn dan natuurlijk de kers op de taart. Vanwege de kleine man (18 maanden oud) moeten we regelmatig stoppen (elke 2-2.5 uur), en dan maar meteen gebruik gemaakt van het supercharger netwerk.

Klein puntje van kritiek, bij de nieuwere locaties zijn er niet altijd fatsoenlijke wc gelegenheden aanwezig. Eentje vlakbij Bellinzona in Zwitserland is bij een nieuwbouw project, wij mochten gelukkig in het zwembad ernaast gebruik maken van de faciliteiten maar anders sta je daar… goed dat zal de komende jaren wel verbeterd worden.

Maar goed, de review ging eigenlijk niet om de vakanties, maar de tweede vakantie had ik te maken met flinke steenslag op de snelweg in Frankrijk. Wat in eerste instantie niks bleek, maar de steen kwam precies op de zijkant van de ruit terecht (vanuit binnen niet zichtbaar), waardoor ik er de volgende dag achter kwam dat ik een barst van 40-50 cm had.

Gelukkig verzekeringswerk maar je hebt er wel wat gedoe mee, afgelopen vrijdag de afspraak gehad bij Carglass, leuke monteur, hij had net zelf een Model 3 gekocht, dus we waren wat aan het praten over de features etc. Tegenwoordig hebben ze geen Tesla medewerker meer nodig en doet Carglass alles zelf. Ook heeft hij de mogelijkheid om de auto in service stand te zetten, hij liet mij dit zien (mag officieel niet), met een speciale code kom je dus in het service menu. Interessant wat je allemaal kunt instellen daar, rem systemen, stuur systemen, echt alles… maar goed ondanks dat ik die code nu heb, blijf ik er vanaf!

Door het leuke gesprek, kreeg ik nog een gratis huur auto mee, een Fiat 500e, leuk ding! Wel geteld 5 km gereden lol… Hij had maar een paar uur nodig, maar ik zei van hey heb je toevallig een fiets ofd voor mij, want werk hier niet al te ver vandaan maar lopen is wel een dingetje, toen gaf ie mij de huurauto. Prima! Ruitenwissers maar meteen laten vervangen voor 80 euro, dezelfde prijs als bij Tesla en nu was ik hier toch. Auto heeft ie gepoetst en de nieuwe ruit heeft een speciale glas verzegeling gekregen. Top service dus! Mag ook gezegd worden :-)

P.s. de nieuwe software update mbt groot licht is top! Paar dagen geleden in de nacht op de snelweg kunnen testen. Je kunt duidelijk zien dat hij om andere auto’s heen schijnt en die dus geen last van je hebben, maar biedt wel zoveel meer licht.

Voorruit met windgeruis

  • 20.250 km

Daar zijn we weer, ik heb afgelopen week op de snelweg gemerkt dat er duidelijk wind geruis aanwezig is. Vanaf ca. 100 km/u. Nu rijd ik graag door dus het is gewoon heel irritant aanwezig, iets wat ik bij de vorige ruit niet had. Dus toch maar terug naar Carglass, eigenlijk geen tijd voor want ik zit midden in de voorbereiding van een verhuizing maar hier wil ik ook weer niet te lang mee wachten!

Eigenlijk het eerste probleem sinds aankoop, wat overigens niet door Tesla komt maar door Carglass. Doet niks af van de prima service vorige week.

Update: vandaag bij Carglass geweest, ik zal wel gek worden, geen wind geruis bij de proefrit met monteur… 🤷‍♂️ ik zal het in de gaten houden maar wellicht dus einde verhaal.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (132)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.