Tesla Model Y Long Range AWD (2022)

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2022)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst13.330 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Roze wolk op wielen

  • 300 km

Vrijdag 4 maart onze model Y in Tilburg mogen ophalen.
Eerst even mijn situatie schetsen om bepaalde zaken in context te plaatsen, want ja ik ben immers niet super objectief zoals de titel aangeeft. Misschien ook nog erbij vermelden dat ik niet zakelijk lease of de aankoop heb gedaan. Dit is een particuliere aankoop geweest.

De auto configuratie is model Y 2022 wit. 20" inductie wielen met autopilot.

wij hebben een jong gezin met een zoon van 3 (bijna 4 moet ik van hem zeggen). Tot gisteren was onze familie auto een VW up! 3 deurs uit 2012, en verder heeft mijn vrouw nog een 2021 up als zakelijke auto. Omdat wij van een UP afkomen is de model Y natuurlijk een pareltje en rijd als nooit tevoren. Zelf wel wat rij ervaring met Audi's en Mercedes (ja soms even stoer doen in papa zijn auto's). Er moest een grotere auto komen, niet alleen voor de ruimte maar ook een stuk veiligheid en ergonomie aangezien wij veel lange stukken rijden.

De keuze om EV te gaan rijden was niet zomaar gemaakt, maar door de huidige benzine prijzen en belastingen etc, werd het toch wel wat makkelijker gemaakt. Maarja wat dan??? We zijn ons gaan oriënteren met nul EV verstand, van Tesla, tot VW, langs KIA en met een omweg nog naar cupra. Wat mij bij alle auto's behalve tesla opviel was het toch wat minder snel en praktisch werken van de touchscreen systemen. Tesla is een ipad op wielen en een ipad bediend makkelijk en snel, en de tesla dus ook.
Wat verder opviel bij ALLE auto's was het ontzettend aangenaam en comfortabel rijden.

Tja, waarom dan tesla hoor ik jullie denken want wat moet zo jong iemand nou met een dikke model Y onder zijn reet. Dat ga ik uitleggen. Tijdens het maken van de proef rit bij tesla Purmerend maakte de model 3 ons verliefd op Tesla, om vervolgens in een Model Y te stappen. Die maakte mijn vrouw gewoon compleet gek. De keuze was gemaakt het moest een model Y worden. Wat ons erg opviel met het proef rijden en nu ook met bezitten van de auto is het gemak, het gemak van alles. het bedienen van de auto zelf, maar ook het rijden zo stil, lekker zweven over de weg, de stoelen zitten heerlijk, de ruimte achter is briljant en als je effe wil flink wat power tot je beschikking (onthoud ik kom van een VW up af!), ook het feit dat je voelt dat de auto toekomst bestendig is was heel fijn (subjectief i know). Dit had ik in mindere mate met de ID3 en 4 en in de Cupra born. Dit zijn stuk voor stuk prachtige lease auto's maar lopen qua techniek gewoon achter op Tesla. Daarmee herken ik mijzelf ook niet in de kritiek van het stuggere veer pakket of de koffer bak die een geluidsbak zou moeten zijn. Ja hij is inderdaad wat stugger dan de dikke Audi's en Mercedes van mijn papa die luchtvering bezitten. Maar voor ons is de model Y gewoon heerlijk. En ook de range daar kan een ID 3 of een kia e-nero niet aan tippen. (ja ik hoor alle criticasters al roepen DIT IS EEN TOTAAL ANDER SEGMENT!!! en ja dat klopt echter vergelijk ik ze wel lekker met elkaar). Dit samen met het tesla supercharge netwerk was een dikke pre voor ons! En ook mede doorslaggevend. Nogmaals het is het totaal pakket wat de model Y bied hoor.
Ook een reden voor ons om voor de model Y te kiezen is het feit dat deze snel leverbaar was. Lees half Feb besteld. Vrijdag 4 maart opgehaald. De eerlijkheid bied mij te zeggen dat wanneer de Cupra born er met het grote accupakket was geweest en snel leverbaar was, dit de auto was geworden, puur prijs technisch gezien (plus hij ziet er wel dik uit). Maar deze kon einde dit jaar pas geleverd worden en het grote accupakket wisten ze niet wanneer deze naar Nederland zou komen.

De hulp vanuit tesla was perfect. Mijn tesla advisor was super behulpzaam heeft erg goed contact gehouden over de stand van zaken. En ook het ophalen was een bijzondere ervaring. Sommige zullen het karig noemen, ik noem het lekker modern en geen gelul. We werden goed geholpen met de auto instellen etc. En met 45min reden we weg. (mijn vrouw mocht van mij de fabriek uitrijden, die blik in haar ogen zo verliefd heeft ze naar mij zelfs nooit gekeken).

Verder over verbruik en eventuele plus of minpunten kom ik later terug. Hiervoor moet ik eerst meter maken. Dit zijn mijn eerste bevindingen er komt meer :).

Update

  • 13.330 km

Zoals eerder belooft zou ik een update geven. Nu de MYP uit Berlijn rollen (dit was mijn trigger om eens wat te tikken hier) en ik inmiddels een dikke 3 maanden en een goede 13.000Km verder ben, dacht ik weer eens wat te schrijven. Bij deze kan ik zeggen nog steeds geen seconde spijt te hebben gehad voor het kiezen van de MY. Nog steeds zoeft het heerlijk over de weg. En is de supercharge infra van Tesla subliem. Ook hebben ik en mijn partner 1 nachtje gekampeerd in onze MY op een leuke boerencamping in Friesland. Wat een beleving dat pinksterweekend, zeikende regen en een 2 pers. matras achter in de MY gepropt. Slapen ging prima en zeker met het benauwde weer buiten was de A/C kampeer modus een verademing. Maar om nou te zeggen ik ga 2 weken in zuid-Spanje kamperen in onze MY? hm denk het niet. Voor een nachtje leuk maar niet meer dan dat. (misschien toch maar een after-market matras kopen...?).

Verder de beleving van de auto, het rijden is top, soepel, en stil. Echter waarin ik in mijn vorige review alleen de loftrompet had voor de MY zijn er toch ook zaken die wat beter kunnen. Neem bijv. Phantom brakes als je op autopilot rijd. Zeer onprettig en schrikwekkend en als er iemand dicht op je rijd ook nog eens gevaarlijk. (Voor de not so tesla fan-boys en senioren :p, phantom brakes is een random rem-actie wanneer de autopilot aanstaat)
Verder de tesla app. Super fijn een app waarin je bijna alles kan, echter als sleutel laat hij soms wat steken vallen en duurt het tamelijk lang om de auto open te krijgen. (super kl*ote als je in de regen staat kan ik je vertellen).
Dit zijn eigenlijk de 2 mindere punten die ik ervaar. En ja luxe went, dus soms klaag ik over de wat stuggere vering of de binnen spiegel zonder zicht of rol geluiden of grote draaicirkel. Maarja dan rij ik weer eens een rondje in de VW UP! van de vrouw en besef ik mij dat de MY rijd als een zonnetje en ik eigenlijk totaal niks te klagen heb en vooral verwent ben!

Verder gaat alles goed en soepel met een verbruik gemiddeld van 172Wh/km zit ik aan een prima verbruik met mijn rijstijl. Ik kom vaker dan eens onder de 150 Wh/Km en dat is zeer netjes.

Meer nieuws is er niet te melden, ik zou zeggen tot de volgende update!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.