Tesla Model Y Long Range AWD (2021) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 6.083 km |
aankoop van en rijden met Tesla model Y
- 6.083 km
Feb 2022 review Tesla model Y AWD
Km stand 6083
Als ik 50 jaar geleden wist wat we nu weten over de impact van autorijden op ons milieu…
Na bijna 1 miljoen kilometer de aarde te hebben belast met CO2 en andere stoffen die de uitlaat van de benzine motor verlaten, wilde ik minderen. En dan is elektrisch rijden op dit moment de minst vervuilende manier. En ja, ik was een ‘petrolhead’ zoals dat tegenwoordig zo mooi heet, gek op zijdezacht lopende 6 cilinder motoren met enig vermogen en niet vies van acceleratie.
Getuige mijn autoleven -- BMW 2002 tii touring, BMW520, BMW320i, Opel Record 2.0S, Opel Ascona 1.8i, BMW 525i, Audi100, VW passat 5 cil variant, Audi 2.3 Avant, Pontiac Transport 4.2, Citroen Evasion, Citroen C5, Saab 1.8T, Jeep Grand Cherokee, Honda 2.3 ES Shuttle. BMW 320 cabrio, BMW 328i cabrio, Volvo XC70 2.5T en Volvo XC70 3.2 Summum -- ben ik niet echt merkvast. Dus wachten tot bijvoorbeeld BMW of Volvo met een geschikte en betaalbare elektrische kwam, hoefde voor mij niet.
De keuze.
Om tot keuze te komen heb ik met meerdere elektrische auto’s proefgereden. Om alvast te proeven in 2020 in de Hyundai Kona, Nissan Leaf en de KIA Niro en die rijden prima, rationeel niks mis mee maar voor mij te klein en te weinig beleving. Operational lease was voor mij aanvankelijk het idee i.v.m. de leeftijd en kosten van de batterijen. Maar die auto’s konden bij mij niet het gevoel ontwikkelen om circa 500+ euro per maand voor te betalen en afstand te doen van onze fijne Volvo XC70 3.2 zescilinder op LPG. En zo kwam het dat ik tot (CO2)berekeningen kwam dat we de Volvo beter kon oprijden…Maar het bleef knagen.
Dus maar gewacht tot de volgende EV-generatie kwam in 2021 met de Ford Mustang Mach E, Kia EV6, Volkswagen ID4, Hyundai Ionic 5 en de Mercedes EQA. Op de EQA na allemaal auto’s die net als Tesla, min of meer ontwikkeld waren op basis van electric by design oftewel de computer als uitgangspunt en de accu’s in de bodem. Tesla was bij mij (nog) niet in zicht, wel vanwege de geavanceerde techniek (software), het model en het eigenzinnige van Elon Musk, maar het track record voor wat betreft de service en de afwerking was belabberd aldus de ‘pers’. Tevens was Tesla model Y 10K euro boven mijn vooraf ‘vastgestelde’ budget. En de eerste versie (2020 bouwjaar) model Y was niet zo best in de afwerking, tja de Amerikanen vinden dat niet zo erg en beschouwen een auto nu eenmaal als gebruiksvoorwerp.
In 2021 kon ik proefrijden in de ID4 GTX, de Ionic 5, de Mach E AWD en de EQA. Vooral de Ford was fijn om mee te rijden maar de techniek vond ik niet zo verfijnd. En om nu af te kicken met een virtueel geluid van een benzinemotor in een EV, ging me echt te ver. Daarbij kwam dat ik de prijs voor een AWD aan de hoge kant vond, en dus kwam Tesla meer in mijn gedachten. De ID4 GTX kon me ook niet bekoren en datzelfde gold ook voor de Ionic 5. De EQA kent een relatief lage instapprijs maar dan had je een zeer karige uitvoering en een auto van de vorige versie elektrische auto’s – kort gezegd: zoek in het vigerende benzine model een plek voor de accu’s en vervang de motor voor elektromoren -- De EQA-uitvoering die ik zocht ging weer richting de prijs van een Tesla model Y. Ik had uiteindelijk mijn zinnen gezet op de EV 6 maar die was, het is dan inmiddels medio 2021, nog niet beschikbaar voor een proefrit.
Proef rijden.
Eind augustus 2021 was het dan zo ver dat ik dacht in de EV6 te kunnen proefrijden. Op naar Arnhem alwaar ik binnen een bepaald tijdslot dacht te kunnen rijden. Maar ik kwam samen met circa 30 andere bewonderaars kennelijk voor een KIA EV6 Experience. Bah, uitnodiging niet goed gelezen en nog niet kunnen rijden. Daarbij kwam dat ik de EV6 op het plaatje mooier vond dan in het echt, maar dat is een kwestie van smaak. Ik ben daarna vanuit Arnhem doorgereden naar Tesla Duiven. Inmiddels had Tesla het 2021-model in Europa gelanceerd en een aantal Model Y uitvoeringen uit Shanghai waren in Nederland gedropt. Moest er nu maar van komen om die bolide even te zien, kopen dacht ik nog niet aan. Gezien de prijs had ik stille hoop dat ik teleurgesteld zou worden. En daar stond ie dan en ik was verbaasd door de goede afwerking, de enorme ruimte en het serene interieur met alleen het scherm en slechts 2 duimwielschakelaars op het stuur, thats it! Dit is anders autorijden! Werkelijk alle hardware wordt softwarematig aangestuurd, vergelijk het met je telefoon, iPad of laptop! Nog steeds wilde ik die 10k euro niet bijleggen en de KIA EV6 een reële kans geven. Achteraf gezien moet ik toegeven dat de Tesla model Y mij al gekocht had. Het heeft nog ettelijke weken geduurd voordat ik een proefrit wilde maken en dat had te maken dat ik niet meer wilde wachten op de proefrit van de EV 6 (die pas in oktober gemaakt kon worden). Na de proefrit in de Tesla was ik helemaal verkocht: wat stuurt die wagen mooi en scherp en laten we het maar niet hebben over het enorme koppel, dat is nog eens expirience! Ik wilde een witte en wel met witte (vegan) bekleding en daar stond er nog één van in Tilburg. Na een paar weken heb ik de knoop doorgehakt en de koop via de website en zonder tussenkomst van een verkoper, gesloten. Wel vreemde ervaring.
Waarom dan toch Tesla?
Wat heeft me dan overtuigd om een aanvankelijk negatief Teslabeeld om te zetten in de koop? Verschillende redenen. Tesla heeft een geweldige laadinfrastructuur neergezet (2 superchargers in mijn achtertuin) met relatief lage Kwh-prijzen. Ze hebben, ook met het Amerikaanse model Y in 2020 behoorlijke aanloopproblemen gehad, internet stond er vol van en wordt enorm uitvergroot. De 2021 uitvoering was van een aanzienlijk betere kwaliteit. Maar welk merk heeft dergelijke problemen niet? Ik zal de ervaringen tijdens mijn autohistorie jullie besparen! Tesla heeft nog steeds het beste energiemanagementsysteem en verbruikt, zeker gezien de grootte/gewicht, relatief weinig. En de verregaande automatisering met snelle updates en soms upgrades is formidabel.
En...het rijdt geweldig.
Afhalen in Tilbrug.
De laatste dag van september 2021, ja die kwartaalcijfers van Elon Musk, was het dan zover. Met de trein naar Tilburg en door een Tesla medewerker van het station gehaald. De grote hal was netjes ingericht en mijn auto stond onder een kleed samen met tientallen andere. Tjonge wat wordt hier bespaard op luxe showrooms met vele verkopers en evenzoveel managers. Na anderhalf uur wilde ik wegrijden maar ik zag in de Tesla app een software update. Ik dacht die in te plannen voor de avond maar drukte te snel op ‘ja’ en de auto kreeg een update, geen leven meer in! Na een uur spanning was de software van mijn auto up to date en kon ik de eerste 130 km naar huis rijden. Even wennen aan de one pedal drive, maar zeer plezierige toepassing. Een heerlijke ervaring die ik nu nog steeds heb na ruim 6000 km gereden te hebben.
Het rijden in de model Y.
Zoals gezegd dat is een plezier. Uitstekende wegligging, zeer stil en een ‘bak’ vermogen die je 99% van de tijd niet nodig hebt en voor de overgebleven 1% extra plezier geeft. Zo stond ik een paar dagen na de aankoop rustig voor het dubbelbaans stoplicht te wachten en hoorde ik zwaar geronk van een achtcilinder aankomen. Het bleek een Mercedes SUV te zijn met zo’n hoge rug die zich gezellig naast mij voor de stoplichten settelde. Aan het geluid en de beweging van de auto meende ik te zien dat een sprintje op prijs gesteld werd. Er was letterlijk geen kip op de weg en je mocht er 100km/u, dus be my guest. Ik reed gelijk op met de Mercedes en kon aan zijn geronk en geschakel horen waar de auto ongeveer in de toeren zat en wat hij nog over had. Na een aantal seconden besloot ik de Tesla een stroomstoot te geven en de Mercedes te verlaten. In 5 seconden naar 100 is gewoonweg behoorlijk snel.
We rijden wisselend stad en snelweg, mijn inschatting 40/60%. Het verbruik valt allerzins mee. In de periode oktober tot half februari, toch een beetje winters en vanaf november met winterbanden, 16,7 Kwh/km. Als je rond de 130 km/h rijd, dan gaat het verbruik naar 19 a 20 Kwh/100km. Het advies van Tesla is om de batterij, als het niet nodig is, niet meer dan 90% te laden. Theoretisch kom je dan 450 km maar ik houd vooralsnog 400 a 425 km aan. Nooit echt uitgeprobeerd, een Tesla supercharger was meestal in de buurt.
Inmiddels hebben er diverse over the air updates de auto bereikt en heb ik een nieuwe functionaliteit er bij gekregen: camerabeelden voor links- of rechtsafslaan en een compleet nieuwe GUI. Dat laatste was overigens wel even wennen…
Al met al ben ik een zeer tevreden EV-rijder en dat kan ik niet altijd zeggen van meerdere van mijn andere auto’s.
En onlangs hebben we de camper verkocht en een caravan gekocht. We gaan niet dieselen met een camper als het anders kan. Misschien later verslag van dat avontuur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.