Tesla Model Y Long Range AWD (2021) #3

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2021)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 69%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Model Y eerste kms

  • 500 km

In september de knoop doorgehakt en na lang zoeken en vergelijken een model Y besteld.

We wilden elektrisch (blijven) rijden, wel langere afstanden dan nu in onze egolf, en een hogere zit ook fijn zou zijn. Dan zijn er best wat opties over nog, maar het fastcharge netwerk van Tesla was voor ons doorslaggevend. En dat we in het verleden korte tijd een model 3 als leaseauto hebben gehad speelde ook mee natuurlijk.

We hebben gekozen voor een rode auto. Zelf vind ik de kleurcombinatie erg mooi, maar is het wennen na altijd donkere auto's te hebben gereden. Maar smaak blijft persoonlijk dus zal ik daar niet verder op in gaan.

We hebben er pas een paar 100 km mee gereden dus de review blijft beperkt tot de eerste ervaringen van de auto.

Comfort. De auto staat op 20 inch velgen en ik had gelezen dat dat het comfort geen goed doet. In sommige testen op internet wordt de vering als te hard beoordeeld. Misschien dat ik daardoor juist positief ben over het comfort, omdat ik erger had verwacht. Ik merk dat het sportief is afgesteld, maar nergens een oncomfortabele ervaring gehad.

Geluid. Ook was is benieuwd naar de hoeveelheid geluid. Het is niet de stilste auto, maar de verhalen over dat de achterbak vanwege het ontbreken van een hoedenplank als een grote klankkast zou fungeren heb ik niet gemerkt. Boven de 100 is de auto wat minder stil dan de egolf voor mijn gevoel, maar dat kan ik niet objectief vaststellen hoor.

Rijden. Ja dat doet ie. En flink hard ook. Vooral als je uit een niet EV overstapt is het echt wennen hoe snel zo'n zware auto optrekt. Maar in de praktijk rijden we in de 'chill' modus, de naam zegt al wat het met de auto doet. Zorgt voor minder spectaculaire tussensprints maar geeft wel een veel comfortabele rit voor de passagiers.

Zelf rijden. Ja ik rijd zelf, de optie voor full self driving hebben we niet aangeschaft. Wel zit er standaard adaptieve cruisecontrol op en natuurlijk het meesturen zodat je binnen je rijstrook blijft. Zelf vind ik het prettig om te gebruiken, maar je moet er wel even aan wennen. Ik ben niet helemaal stuk van de tesla techniek, in mijn herinnering deed de c klasse die ik als lease auto had een paar jaar geleden het fijner. Maar ook dat is niet objectief.

Minder
Er zijn ook wat mindere kanten opgevallen. Het meest vervelende is dat er een trilling in het stuur zit bij snelheden tussen 100 en 120 km u. Volgens Tesla kan dat komen doordat de auto een paar weken stil heeft gestaan tijdens het vervoer vanuit China, en de banden daardoor wat vervormd zijn. En dat ik na 5000 km terug kan komen als het niet vanzelf is opgelost. Nu heb ik zelf ook wel eens een (tweede) auto langere tijd niet gebruikt maar nooit ervaren dat ik dan 5000 km lang met eivormige wielen rijdt.

Tweede puntje was dat mijn sleutelkaart niet werd herkend door de auto. Dat is wel keurig netjes opgelost door Tesla.

Opladen
De eerste keer opladen bij een fastcharger van Tesla was ook iets wat waarschijnlijk beter kan. Niet het gemak, je wordt vanzelf naar de dichtsbijzijnde charger gestuurd als je auto merkt dat je accu te leeg is om de rest van de trip te maken, maar de snelheid van het laden van de accu. Maximaal 75 kw per u terwijl de omstandigheden optimaal zouden moeten zijn. 7% accu, lege parkeerplek dus geen gedeelde laadpalen en accu al half uur voorverwarmd.

Conclusie:
Heel erg blij mee.

update

  • 50.000 km

Een update na 50.000 km ervaring.

Het grootste minpunt is dat we de auto destijds privé hebben aangeschaft en dat de prijsdaling van afgelopen jaar een flinke afschrijving heeft veroorzaakt. Omdat we de auto minstens 10 jaar willen houden is het voorlopig alleen op papier een flinke aderlating, maar toch. Het heeft ons wel laten schrikken of ook gaan we nog wel twee keer nadenken of we in de toekomst ooit een andere tesla gaan aanschaffen.

Over de auto zelf zijn we wel heel goed te spreken. Ik zal proberen wat onderwerpen aan te geven die voor ons belangrijk waren bij de aanschaf en hoe we daar nu tegen aan kijken.

Comfort
Het comfort is goed genoeg. Het is wel de minst comfortabele auto wat betreft onderstel die we ooit hebben gereden. Dat valt ons telkens op als we in onze e-golf uit 2020 rijden. Die neemt hobbels en slecht wegdek toch een stuk soepeler, en ook is daar het geluidsniveau merkbaar minder. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met de 20 inch velgen van de tesla, op standaard michelins (de egolf staat op 17 inch velgen met all weather banden overigens). Zitcomfort en lange ritten zijn wel prima. Langste reis was naar zuid Frankrijk met vier personen en een hond, en dat is prima bevallen.

Velgen en banden
Alle vier de velgen van de tesla hebben redelijk wat schade inmiddels, ik denk dat we iedere maand wel een keertje een stoepje oid meepakken. Naast velg schade hebben we daarmee ook stukken uit de banden gereden. Nu kan dat aan onze stuurkwaliteiten liggen maar de egolf heeft met iets meer kms gereden nog geen enkele schade aan de velgen. Vanaf het begin heb ik het gevoel dat de willen niet goed zijn uitgelijnd, wat door Tesla werd verweten aan het stilstaan op de boot en dat de banden wat waren afgevlakt. Maar na 50000 km voel ik nog steeds trillingen in het stuur. Niet overdreven veel maar toch. En alle stoepjes die we hebben meegenomen zal het er niet beter op hebben gemaakt. Ik ga binnenkort eens met een andere Y rijden om te kijken of het daar hetzelfde voelt. Banden slijtage valt mij alles mee. Ik denk dat we minstens tot de 70000km op deze set kunnen doorrijden

Verbruik en range
Gemiddeld over 50000 km heb ik 165 Wh/km verbruikt. Woonwerkverkeer, vakantie en prive gebruik samen. Meestal keurig aan de snelheid. De door tesla aangegeven maximale range is ietsjes gezakt, van net boven de 500 km naar nu rond de 485 km bij een volle accu. In de praktijk houden we het op rond de 350 km als we een langere rit inplannen.

Laden
Thuis laden is conform verwachting. Voor wat snelladen betreft, daar ben ik wat minder enthousiast over geraakt. Zowel bij Tesla als andere snellaadstations is de maximale snelheid niet wat ik had verwacht. Maar dat had ik al vermeld in mijn eerste bijdrage. Gemiddeld haal ik de helft van de maximale 170kW. Inmiddels van alles geprobeerd maar hoger dan 110kW ben ik niet gekomen.

Rijden
Aan het begin echt wel last gehad van ‘phantom breaking’. Zelfs zo erg dat ik de cruise control een tijd niet meer gebruikte. Inmiddels lijkt dat verholpen. Voor wat kleinere ritjes moet ik bekennen af en toe de e-golf te pakken, die rijdt toch net even wat prettiger in de stad en is gewoon comfortabeler. Voor langere ritten is de tesla wel favoriet overigens.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.