Tesla Model Y (2025)

autoreview

Tesla Model Y (2025)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst800 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste week

  • 800 km

Na vier jaar een ID4 Pro te hebben gereden overgestapt naar een Model Y.

Waarom ? Eerlijk gezegd had ik niet zoveel keuze. Ik mocht dit jaar m'n contract eerder beëindigen zodat ik nog van de lage bijteling op een EV kan profiteren.
Daar stond tegenover dat ik alleen uit de voorraadknallers van de leasemij kon kiezen. En die keuze was niet zo reuze omdat ik er vrij laat bij was. Geen VAG's meer, geen EQC's. Alleen eigenlijk de Mazda 6e en Tesla's. De Mazda vond ik een heerlijke auto om in te zitten maar helaas te klein voor vijf personen, de ruimte achterin is niet zo riant voor drie pubers.
Na een proefrit met de Y (tip, boek een dubbele, een uur is echt te weinig) was ik eigenlijk vrij snel overstag. Besteld en het wachten begon.

En dan gaat het anders dan bij andere merken.
Als de auto besteld is bij Tesla wordt je keurig opgebeld om de order door te nemen en krijg je toegang tot De App.
En in die app kun je vervolgens zien wanneer de auto geleverd zal worden.
Die datum is eerst vrij grof en schuift nog een paar keer maar al snel krijg je een VIN nummer en een SMS om de aflevering in te plannen.
Ophalen is ook een ander ervaring. De Mercedessen die ik reed stonden op een tapijtje onder een lakentje in een showroom.
Bij de tesla meld je je in Tilburg bij de receptie en krijg je te horen dat de auto op A17 staat.
En inderdaad, je loopt de enorme hal in naar A17, en daar is de auto, je bevestigt in de app dat je m hebt gevonden, de auto activeert de sleutels, opent en start de introductiefilm. De intro film helpt je door de eerste stappen en na een minuut of 10 even alles nakijken was ik klaar om weg te gaan.

Er lopen trouwens hele aardige medewerkers rond aan wie je van alles kan vragen en die overal mee kunnen helpen. Dat is wel een opvallend punt. De vriendelijkheid van de medewerkers. Vanaf de proefrit tot aan de aflevering. Geen sjacherijnige autoverkopers die weer een leaseauto moeten slijten maar aardige bevlogen mensen die graag hun enthousiasme voor Tesla delen. Ook als je belt geen bandjes of stemmenu's maar heel snel echte mensen aan de lijn, een unicum in deze tijd.

En dan de eerste kilometers.

Wat is er beter tov de ID4 :

Infotainment.
Dat was echt het grootste minpunt van de ID4. Onboard navigatie was traag en android auto deed het vaak pas na vijf minuten.
Dat is in de Tesla wel anders. Zo intuïtief en zo snel. Het scherm reageert zo vloeiend. Spotify, DAB radio, navigatie, allemaal razendsnel. Heerlijk.

Wegligging.
Niet helemaal fair omdat de ID4 een SUV is en de Model Y niet maar de ID4 was wat stoterig met drempels en met name de mensen achterin klaagden daarover.
De Tesla heeft dat minder. De wegligging is niet perse beter maar anders, je voelt het zwaartepunt iets lager liggen en hij is minder stoterig op drempels.

Frunk
Altijd een gemiste kans geweest dat de ID4 geen frunk had.

Wat is er minder tov de ID4

De zitpositie.
Ik ben niet superlang (1m85) maar ik steek graag mn linkerbeen langs de pedalen.
Dat gaat niet in de Tesla, er is tussen de voetensteun links en het rempedaal net niet genoeg plek om je linkerbeen lekker te strekken.
Bij de ID4 had ik meer het gevoel om in de auto te zitten en bij de Y zit ik er meer op, qua gevoel.
Ik heb nog geen lekkere zit positie gevonden.

Trekhaak
De Y heeft een afneembare trekhaak. Geen nette electrisch inklapbare.
Je moet met de hand een plastic paneel uit je bumper verwijderen en dan de haak inklikken.
Wel mag de Y 1600kg trekken ipv de 1000kg van de ID4. Maar in de regen die haak onderklikken is niet leuk.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.