Tesla Model Y (2024) #8

autoreview

Tesla Model Y (2024)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Levering

  • 17 km

De levering bij Tesla Utrecht was niet veel anders dan m'n 500X 7 jaar geleden. Ik kreeg netjes een uitleg en de auto zag er picobello uit.
Je leest online enkele horror verhalen van Tilburg maar dat was hier totaal niet aan de orde.

De RWD zelf had ik nog niet mee gereden maar ik vind hem lekkerder rijden dan de LR Dual Motor. En dat is geen cognitieve dissonantie. Ik vond de LR je een oncomfortabele trap in je achterste geven. Dit rijdt meer als een dikke diesel.

Binnenkort staat er een trip naar Legoland gepland. Dit wordt dan meteen de vuurdoop zal ik maar zeggen. Ik zal mijn bevindingen posten

Nieuwe Model Y

  • 17 km

Het werd 2024 en mijn werkgever ging van de Flex constructie afstappen.

Hier was ik meteen als de kippen bij want ik vind het totaal geen meerwaarde voor de werknemer: Geen "eigen" auto en relatief duur. Minder auto voor meer geld eigenlijk.

Vanuit de nieuwe leasemaatschappij kregen we een Benzine/Hybride lijst en een EV lijst.

Eerst heeft deze dinosap stoker gekeken naar z'n oude liefde, een Alfa Tonale. Het leasebedrag viel ik stijl van achterover. Als liefhebber van Italiaanse auto's de rekensom gemaakt wat het me netto zou kosten. Dat zou rond de 650€ per maand worden, oei.

De Renault Espace en de Volvo V60 stonden op de shortlist. Omdat ik over de Kadjar heel tevreden was en ook over de V60.

Toen ging ik kijken naar de EV lijst. En de Tesla Model Y, dat is dan wel een hele goede deal. Ik vond het altijd een vet ding. Toch maar een proefrit gepland.

De proefrit had me echt direct overtuigd: Dit is de toekomst.

Het werd de RWD. 455 KM wltp bereik is zat in Nederland.

De levering ging snel:

10 april besteld en 29 april opgehaald

Roadtrip en eerste ervaringen

  • 2.707 km

De eerste weken met de Model Y zijn voorbij en wat ben ik blij met deze auto. Een grote glimlach.
Jammer van de zure reacties, ik wilde een inleidend schrijven maken, waarom ik deze keus heb gemaakt.

De keus heb ik absoluut geen spijt van.

We hadden de auto net een week en we gingen naar Legoland Germany. De autopilot was pas net gekalibreerd.
De route had ik van te voren gecheckt met ABRP. Het nominale verbruik was nog niet bekend. Na de roadtrip kan ik concluderen de Tesla trip planner prima werkt, mits je hem af en toe ff voor de gek houdt.
De eerste SC was in kerpen langs de A61 en we zouden met 13% aankomen. Opeens stuurde de auto ons naar de SC Heerlen en we zouden met 18% aankomen daar. Dat ga ik niet doen. Dus de routebegeleiding uitgezet, die Heimat ingereden bij Tegelen/Kaldenkirchen en op de Autobahn de navi weer ingezet: SC Kerpen met 11%. Een V3 SC met veel stalls. Het was zondagochtend en wij waren de enige.

Daar aangekomen en de SC ingeplugd en c'est tout, geen pasjes, QR codes. Hoppa! De auto ging direct naar 177KW, sanitaire stop bij de lokale McD en de auto was al klaar voordat wij klaar waren, dus nog ff wat prik erbij geladen.

Volgende stop was zo'n 160KM verderop, dat was snel want we konden lekker doorknallen op de autobahn.
Ik wilde uitproberen wat efficiënter is: doorstampen met 150/160 of langzamer rijden. Persoonlijk denk ik dat 125 km/h de sweet spot is, maar minder leuk!
Deze SC was een hele korte stop.

Maar dan: we moesten laden in Karsruhe, deze SC lag afgelegen aan een spoor rangeerterrein, overdag vond ik het al een shabby locatie, stel je voor dat je hier 's nachts staat...
Het was er desalniettemin super druk met taxi busjes en corsa e's: laadvermogen 34KW.....
Op chargemap een Total gezocht met een 175Kw lader die op 3 minuten rijden zat. Daar maar naartoe gegaan en voldoende geladen om de laatste SC v3 stop te halen.

De terugweg zijn we over Würzburg gereden ipv Stuttgart. Net zolang onderweg geweest met veel minder Baustellen en wat langere SC stops om wat te eten/beentjes te strekken. En een prachtige rit door bossen en heuvels.

Het superchargen is me niet tegengevallen.

De ritjes in Nederland voor de zaak heb ik nog geen DC lader nodig gehad. 9 vd 10 klanten/partners die ik bezoek hebben een laadpaal en ik heb nu thuis een laadpaal. Mijn gemiddelde verbruik in Nederland is 160wh/km en dan rijd ik voor mijn doen normaal. "Ja maar je hebt een RWD met 20inch rims!!!11".
Nou poeh poeh, ik haal zo'n 320KM nu op een lading. Dit is meer dan zat. In een uur prik ik er 11Kw bij de klant op locatie indien nodig. En overal zitten DC laders en ik pak sowieso wel een keer koffie / sanitaire stop.

Ik heb de BYD blade battery: al zit er 60% in hij ramt meteen naar 174kw vanwege het LFP verhaal en dit houdt ie vol voor zo'n 22%. Geloof me: met deze auto kun je hersenloos trappen als je elke ochtend met 100% de straat uitrijd. Alle zure reacties hieronder ten spijt.

Daarover gesproken: vanuit stilstand moet ie ff op gang komen en dan lijkt het alsof het vermogen softwarematig lineair wordt afgegeven. Het rijdt in de praktijk heerlijk. Smeuïg als een pot pindakaas, zoals ze in de tijd van petje pietemientje waren. One pedal driving went snel en maakt autorijden wel heel gemakkelijk.

De ruimte aan boord is enorm. De frunk + basement onder de laadvloer maakt dat je zo enorm veel ruimte hebt dat je voor een gezin echt heel veel mee kunt nemen. Ook de kinderen zitten heerlijk achterin en genieten van het "glazen dak"

Driver profiles gekoppeld aan de phone key werkt tot nu toe feilloos en is superfijn.

Audio is erg goed, al klinkt het in de auto wat meer galmend, door het glazen dak denk ik. Niet storend.

Ik ben inmiddels helemaal gewend aan het scherm, het meeste stel je 1x in en dan is het goed. Ook de relevante info is net zo snel af te lezen als een "traditioneel" dashboard. Ooit had mijn vrouw een Lancia Ypsilon, zelfde idee en daar wende je ook snel aan.
Enige kritiekpunt is het dashboard kastje, daar had Elon wel een fysiek knopje voor mogen maken.
Verder werkt het heel intuïtief.

Ik heb de trekhaak gebruikt om onze vouwwagen naar onderhoud te brengen. Het monteren van de trekhaak gaat supersimpel: slot open draaien, erin schuiven tot ie vastklikt en klaar. De 13 polige stekker gaat erg soepel en genoeg ruimte. Om de draai te maken (bij m'n Renault haalde ik altijd m'n klauwen open)

Tot nu toe alle lof, hij wordt de Opel Kadett onder de EVs genoemd en het is een top aanbieding.

Vakantie met vouwwagen

  • 7.500 km

Met de vouwwagen op vakantie geweest naar de Franse Ardennen

Sowieso zorg ik dat de ballast goed verdeeld is over de vouwwagen en de auto.

Rond 09:45 vertrokken, het was zonnig en weinig wind, rond de 19 graden. Prima dus.

Ik had de route al gepland met ABRP en uitgegaan van 264 wh/km. Dan zou ik de eerste stop bij een SuC in Waveren, net onder Brussel moeten doen. Deze dus ingevoerd in de Tesla navigatie.
Hier kwamen we met 32% aan, gemiddeld verbruik 224wh/km dus dat viel heel erg mee.

In Nederland 95 en in België 115 kmh op de Tacc. Dat gaat prima. Combinatie geeft geen krimp.

De geplande SuC staat bij een Novotel, links helemaal achteraan staat er een stall die voor denk ik een fietsendrager is. Daar kon ik de M Y neerzetten zonder de aanhanger af te koppelen. Hierdoor blokkeerde ik "maar" 1,5 andere stalls
Dit maakte niet uit want op dat moment waren er weinig auto's aan het laden en er zijn 250 en 150 KW stalls. Dus iedereen gaat toch eerst naar de 250 stalls. De blade battery ramde bij 32% alsnog naar 150kw en kwam tot 85% niet onder de 100, wat een curve!

Bij 100% pas afgekoppeld want Wallonië is een charging desert. Je hebt een Ionity een eind van de snelweg af en dat is het wel zo'n beetje.

De e411 de Ardennen over moet je wat meer klimmen en hebben ze classic Belgisch wegdek.

Tacc op 100 gezet. Heuvelop sleurt de MY de aanhanger alsof ie er niet is. Heuvel af kun je goed regenereren. Verbruik in de Ardennen 248 wh/km

In de Franse Ardennen kun je bij de supermarkten prima snelladen bij Lidl, bump en powerdot. Voor mij exotische namen maar het werkt prima allemaal.

De terugweg vertrokken met 74% oid en kwamen met 12% bij dezelfde SuC in Wavre en wilden hier eten. De keuken was pas om 1830 open :(

Kon overigens weer dezelfde stall pakken zonder af te koppelen. Een aardige Belg had z'n Model X weggehaald zodat ik daar kon staan.

Opgeladen tot 60% en toen naar Fastned Hazeldonk gereden, dat haalden we makkelijk.
Daar alleen 5 minuten moeten wachten omdat alle Hollanders op de weg terug van vakantie bij maar 4 stalls staan te laden. Maar mag geen naam hebben. McD gehaald en door naar huis :)

Al met al is het rijden met een EV en vouwwagen heel goed te doen. Je hebt koppel te over en het is heel stabiel. Makkelijker wordt het niet. Gelukkig niet hoeven af te koppelen, dan is het lastiger misschien.
De Model Y RWD haalt verbruikswaarden die andere EVs zonder vouwwagen halen.

Volgende vakantie durf ik prima (veel) verder te gaan

Accessoires

  • 7.501 km

Nu is de Model Y heel compleet hoor, maar sommige dingen heeft Elon toch op beknibbeld.
Het geld om van Twitter een fakenews machine te maken moet toch ergens vandaan komen.

De volgende accessoires die je op elke Ali/Temu site prima kan kopen raad ik aan

Bakjes middenconsole: De bakken in de middenconsole zijn zo diep dat als je er een emmer aan een touw ingooit, je bronwater naarboven haalt.
Hier heb ik twee inzet bakjes in. Superhandig voor zonnebrillen en allerhande grut. Het voorste bakje is eem soort schuiflaatje.

Tablet houder: deze klikt heel makkelijk in het plastic op de achterkant van de voorstoelen.
Blijft stevig zitten en een normale tablet blijft goed zitten. Handig voor de kids op lange ritten.

Standaard organizers. Je kan elke stoel organiser makkelijk monteren. De "rare" vorm van de voorstoelen maakt niet uit. De bovenste band vam de organizer kan je "in" de hoofsteun proppen.

Ventilatie rooster voor onder de stoel.
Hier zit een gapend gat en hier verdwijnt anders voor eeuwig allerhande zooi in

Cyberbeans roof liner: Het panaromadak is mooi maar als het zonnig is in hartje zomer wordt het loeiheet in de auto. Nu wordt het nog steeds loeiheet als de auto geparkeerd is maar tijdens het rijden in zonnig weer merk je echt verschil dat het de warmte buiten houdt. Comfortverhogend en de climate control hoeft minder hard te werken.

De winter overleefd

  • 30.000 km

Het wordt weer eens tijd voor een update.

Door de politieke ontwikkelingen wordt dit mijn eerste en laatste Tesla. Jammer want ik genoot erg van de auto. Er zit wel een flinke smet op nou.

Anyway genoeg bias en door met de update.

De winter goed doorgekomen ;)

Na een winter met een EV ga ik nooit meer terug naar ICE (scraping haha). Ik stel mijn vertrektijd in de app in en de volgende ochtend niet hoeven te krabben en heerlijk 20gr in de auto wen je snel aan. En gelijk warme handen en warme billetjes door de stoel en stuurverwarming.

In de winter drie lange ritten gemaakt en dit beviel nog steeds prima.

Parijs in oktober
Parijs in december
Frankfurt in Februari
+ in december lange rondes door Nederland I.v.m. kerstcadeaus voor de relaties v/d zaak.

Grosso modo is het bereik in de winter ongeveer 270KM. In de zomer 330KM.
Het verbruik kijk ik eigenlijk niet meer naar.

De discharge power is wel iets minder als het minder dan 5 graden is trouwens.

Nu merk ik binnen Nederland geen verschil, het meeste is minder dan 250KM. op de lange ritten ben je denk ik 10 á 15 minuten langer onderweg in de winter. Wat de relatief korte range compenseert is de fijne laadcurve van de BYD batterij.
Ook heb ik het idee dat de Tesla Trip planner zelflerend is. Ik stop altijd rond de 10% en dan laad ik naar +/- 65 a 70%. Dan ben je echt heel snel weer verder. Dat plant de auto nu zelf ipv van 20 naar 80 of zelfs 100%. De laadsnelheid is voor deze batterij in de kou beter. Ik heb zelfs 181KW voorbij zien komen bij Fastned terwijl de auto officieel 172KW is. Wat ook echt een voordeel is dat je ook bij 32% start SoC vrijwel dezelfde curve hebt alsof je bij 8% start met snelladen.

Eigenlijk gebruik ik de snellader heel weinig omdat het dus niet hoeft.
De degradatie is minder dan 1%. Wat?? Jazeker. Volgens de boordcomputer kan ik bij 100% 392 KM rijden ipv 393 KM. Verder merk ik niks. Tessie app zegt ook minder dan 1%.
Verder doe ik aan "warmrijden". Het blijft techniek, er is koelvloeistof die warm moet worden, de elektromotor is olie gekoeld + er zit ATF olie in de vertandingsbak.
M.a.w. de eerste 20 minuten niet volgas.
Ontladen is echt heel zelden onder de 20%. Laad dan van 20% naar 90% en één per week naar 100%.

Er blijven ook handige OTA updates doorkomen wat echt nice

Het is nog steeds een erg fijne auto en zou hem aanbevelen als je door de fratsen van Musk en z'n vriendjes Thiel en Trump heen kunt kijken. Als je dat allemaal niet boeit is de nieuwe versie (Juniper) nog net iets beter.
Anders kun je ook kijken naar de Scenic, dat vind ik een mooie auto. Of naar de ID4, naar het schijnt is het geüpdatete MEB platform inmiddels aardig bij.

Voor mijzelf ga ik een oriëntatieproces in als de lease afloopt (over 3 jaar *slik*).
Dan ben ik benieuwd hoe ver Renault is met z'n LFP batterijen. LFP is wel de way to go naar mijn mening. Heel robuust, je hebt er echt geen omkijken naar + geen zeldzame aardmetalen en goedkoper te produceren.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.