Tesla Model Y (2024) #3
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Model Y |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 4 km |
| KM-stand laatst | 31.000 km |
De eerste 500 km-ervaring
- 500 km
Op 8 maart konden wij in Tilburg, bij het Tesla afleveringscentrum, onze Tesla Model Y ophalen. Dat was een mooi verjaardagskadootje :-)
Uiteraard is dit nog geen echte review maar ik wil hier wel mijn eerste indrukken delen.
Aflevering
Dat is wel eventjes wat anders dan bij een 'normale dealer'. In een enorm TESLA pand mag je je melden. Bij de ingang ligt de rode loper uit. Maar het rode loper-gevoel is snel weg als je binnenkomt. We mogen in de rij wachten om ons aan te melden. We misten wel het Efteling muziekje, haha. Toen we ons na 10 minuten wachten konden melden werden onze gegevens erbij gezocht en mochten we in de keurige wachtruimte plaatsnemen. Na 40 minuten, een frisje en een koffie maar eens gaan vragen wat de status was. Want we hadden onze nieuwe bolide al gespot tussen de tientallen (misschien wel 150) nieuwe Tesla's. De uiterst vriendelijke medewerker gaf aan dat we er net op een heel druk moment waren. Volgens mij was ze ons een beetje vergeten. Maar kan gebeuren, ze was duidelijk heel hard aan het werk dus no hard feelings. Na een korte uitleg over het proces mochten we de hal in en naar onze auto gaan. Er kwam direct een medewerkster naar ons toe om hulp te bieden, indien nodig. We hebben de auto helemaal bekeken en die zag er picobello uit. Vervolgens konden we wegrijden. In de file voor de uitgang. Bij de uitgang stond een medewerker klaar om de auto af te melden en direct je telefoon als sleutel te koppelen. De Maiden trip kan beginnen. Ik vond de aflevering een erg leuke ervaring. Zóveel auto's die klaarstaan. Indrukwekkend. De sfeer was, ondanks de drukte, gewoon erg goed,
De auto
Wowww, wát een auto! Er is in de jaren wel wat veranderd. Jaren geleden heb ik in meerdere modellen Tesla gereden. Leuke ervaring maar de kwaliteitsindruk was toen niet geweldig. Ondertussen is de bouwkwaliteit echt van een behoorlijk hoog niveau. Alles voelt degelijk aan en de gebruikte materialen zijn mooi. Zelfs onderin (deuren, middenconsole etc) zijn mooie zachte materialen gebruikt. De deuren sluiten zeer solide en ik ben fan van het 'spaceship' design. En dat terwijl ik eigenlijk wel een knoppen-liefhebber ben.
We waren al EV-rijden gewend (Citroën Ë-C4) maar dit is de overtreffende trap. Wat een fijn lineair vermogen. Wat voelt ie snel aan (en is het ook, je schrikt soms als je naar de snelheidsmeter kijkt). De auto is stil, snel en comfortabel. En de ruimte is fenomenaal! Ik ben 2 meter lang maar er zit met gemak een volwassen persoon achter mij, zonder dat ik moet inschikken. Heerlijk!
De bergruimte aan board is absurd goed voor elkaar. Ruime vakken in de middenconsole, dashboard en deuren (en die vakken zijn allemaal bekleed). Dan heb je nog een grote 'frunk' en een enorme bagageruimte met een heel groot vak onder de bodem. Daar past gewoon nog een koffer in :-)
In die kofferruimte zit ook direct 1 minder goed ding: de hoedenplank. Fijn dat die er is maar het is een onhandig ding. Ik zal er wel aan wennen en ik vind een afdekking van de kofferruimte wel fijn dus ik laat 'm zitten. Tesla, waarom zit hier niet gewoon een rolhoes. Of een afdekking die met de klep mee omhoog gaat? Anders is niet altijd beter....
Bediening en electronica
Ook hierin is Tesla heer en meester. De bediening is gewoon top. En dat terwijl 99% via het scherm gaat. Het werkt echter zo snel en intuïtief dat ik dat geen nadeel vind. Sterker nog, het is super!
Wat een boel (electronische) snufjes zitten er in deze Tesla. Ongekend! Te veel om nu hier op te noemen.
Ik ben al groot fan van de berijdersprofielen waarin je werkelijk alle opties in kunt opslaan. En aangezien mijn vrouw en onze zoon af en toe ook in de Tesla rijden is dat zeer prettig. Zit je niet steeds te zoeken naar stoel-stuur-spiegel afstelling.
Autopilot
Tja, hier heb ik dubbele gevoelens. In onze vorige auto werkte het automatisch rijden werkelijk subliem. In de Tesla werkt het aan de ene kant beter. Bijvoorbeeld in de file en bij een stoplicht hoef je niets te doen terwijl je in de Citroën na een paar seconden stilstaan steeds de boel weer moest activeren. Maar het wisselen van baan is in de Tesla minder goed geregeld. Waar de Citroën na het wisselen van een baan automatisch terugging naar 'Autopilot' moet je in de Tesla Autopilot steeds weer activeren. Dat is niet zo handig. Wel beter is de mogelijkheid om korter op je voorganger te rijden (die afstand was in de Citroén zo groot dat er 3 auto's tussen konden).
Comfort
We waren een Citroën gewend met een super comfortabel onderstel. Maar de Tesla doet er gelukkig niet voor onder. De vering en demping is sinds (volgens mij) 2022 flink aangepakt en de auto rijdt daarmee gewoon erg comfortabel en strak. De stoelen zitten heerlijk en de ruimte draagt ook bij aan comfort. Erg fijn allemaal.
Eerste indruk-conclusie: wat een feest deze auto!!
Geen rammelende After Sales
- 2.000 km
We hadden een rammel vanuit de kofferbak. Alleen op slecht wegdek of korte richels. Dus maar even een afspraak bij Tesla gemaakt. Je kunt via de app makkelijk een afspraak maken. Je wordt keurig op de hoogte gehouden via deze app. Ik kan erop wachten. Heel fijn! Op de dag van de afspraak meld ik me bij de balie. Keurig op tijd komt er een monteur vragen om samen een stuk te rijden om de rammel waar te nemen. Bijzonder prettig contact allemaal. De auto gaat de werkplaats in en ik kan lekker in de lounge werken. Goede koffie en een fijne plek. Dan komt de monteur melden dat de oorzaak gevonden is. En of ik samen met hem nog een proefrit wil maken om te kijken of ik tevreden ben. En dat ben ik! Heel fijn dat je pas weg 'mag' als het opgelost is. Binnen 45 minuten ben ik weer op pad. Daar kunnen veel 'gewone' dealers nog wat van leren.
Dus nee, de After Sales rammelt zeker niet! Ook hierover ben ik uiterst tevreden!
Anderhalf jaar verder
- 30.800 km
We rijden de Model Y nu anderhalf jaar en dat gaat zonder gebreken. Ik heb al een paar keer gezegd dat dit misschien niet de leukste auto is om te rijden, (als petrolhead) maar wel de beste die we ooit gehad hebben. Maar na een kleine 4000 km. rijden in de zomervakantie op slechte Italiaanse en Franse wegen zal ik 'm niet meer de beste auto noemen. Want er zijn wel wat bijgeluiden in het interieur ontstaan na deze vakantierit. En dat hoort gewoon niet bij een anderhalf jaar oude auto met 30K op de teller. Maar het blijft een fantastische auto! Hij is snel, ruim en zuinig.
PRO's
- Ruimte zowel om te zitten als opbergruimte
- Tesla Supercharger netwerk is absoluut top, ook in het buitenland
- Snel
- Betrouwbaar
- Zuinig
- Autopilot (en dan alleen de Adaptive CC functie)
CON's
- Bijgeluiden interieur na veel vakantiekilometers op slechte wegen
- Autopilot: ghost breaking. Je schrikt je te pletter bij 130km/u (en degene achter je mogelijk nog meer)
- Ellendige hoedenplank
- Software is in principe heel goed maar laat je niet alles zelf bepalen en dat is ergerlijk.
Zachte lak
- 31.000 km
Nog 1 CON vergeten te vermelden:
Te zachte lak: we hebben al 4 steenslag-beschadigingen. Daar hebben we bij onze andere auto's geen last van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Tesla Model Y 7p. vs. Peugeot E-5008 – Dubbeltest

Tesla Model Y nu ook leverbaar met zeven zitplaatsen

Tesla Model Y duizenden euro's minder duur

Tesla Model Y RWD nu ook uit Berlijn




