Tesla Model Y (2024) #21
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Why a model? Why not?
- 45.000 km
Vandaag precies een jaar geleden was het zover, we hadden een afspraak bij Tesla in Tilburg om onze Tesla Model Y RWD op te halen.
In het verleden hebben we verschillende auto’s gereden, o.a Ford Mondeo (station) Ford Focus (Station) Volvo V50, BMW 2 tourer, Skoda Kodiaq, Herken je de overeenkomsten tussen de auto’s? Inderdaad allemaal auto’s met relatief veel ruimte. De ruimte hebben we nodig voor onze honden.
Bij het opzoek gaan naar een nieuwe auto 2 jaar geleden viel in eerste instantie Tesla af, de model 3 heeft te weinig ruimte en de Y was te duur. Tijdens onze zoektocht met verschillende auto’s een proefrit gemaakt, o.a. BMW iX1 (3x), Skoda Enyaq, Subaru Solterra en Toyota BZ4X. En tijdens een EV dag op Zandvoort in september, kun je voor ca. 35 euro in verschillende EV modellen een rondje onder begeleiding over het race circuit rijden, o,a, gereden met Kia Niro, Kira EV6, Hyundai Ionic 5, Nissan Ariya. Na de verschillende proefritten had de BMW iX1 mijn voorkeur. Reed heerlijk maar wel duur, iedere optie zoals key-less entry, elektrische (leren) stoelen etc. maken de iX1 erg duur. Een keuze maken was erg lastig tot dat mijn vrouw me er op wees dat de Model Y aanzienlijk in prijs was gedaald. Direct een proefrit gemaakt en dat beviel erg goed, 2 dagen later nog een proefrit gemaakt en de knoop doorgehakt, de Tesla Model Y RWD gaat hem worden. Alle opties die we graag wilden, zoals leren bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, key-less entry zijn allemaal standaard inbegrepen. De enige opties die we hebben gekozen zijn de kleur en de afneembare trekhaak voor de fietsendrager.
Om antwoord te geven op de vraag ‘Waarom een model Y’ is ons antwoord, waarom niet? Hij voldoet volledig aan onze wensen, elektrisch, snel, goede actieradius, luxe uitgerust met alle gewenste opties. En ja, ik had ook liever gehad dat de oprichter van het bedrijf een ander karakter had. Maar dat karakter veranderd niet als ik niet in de auto ga rijden die volledig voldoet aan onze wensen.
Bij binnenkomst bij Tesla in Tilburg was het erg rustig, 2 andere nieuwe eigenaren kwamen hun Tesla ophalen. Na ons aangemeld te hebben bij de balie kregen we te horen waar de auto in de hal stond. Direct er naar toe gelopen uiteraard en wat stond hij mooi te blinken. Aan de hand van een checklist die te vinden is op het internet zelf verschillende checks uitgevoerd en een aantal zaken gevonden die niet goed waren naar mijn mening. De frunk sloot slecht, moest veel kracht zetten bij het sluiten waardoor de motorkap helemaal indeukte en op de achterbumper zat een krasje. Dit gemeld bij 1 van de Tesla medewerkers en die hebben de auto meegenomen voor herstel. Althans, het krasje op de bumper hebben ze weggepolijst, de frunk hebben ze niet aangepast dat vonden ze ‘normaal’. Heb dit later als nog via een service verzoek laten aanpassen net als de stand van de koplampen. Bij het rijden in het donker seinden regelmatig tegenliggers.
Na thuiskomst direct de wieldoppen verwijderd en de matten vervangen door rubberen matten en de achterbak beschermd met een hoes en rubberen mat zodat de honden met hun vieze poten na het wandelen lekker in de achterbak kunnen zitten/liggen.
Binnen 3 dagen stond er ca. 1.000 km op de teller, wat rijdt het heerlijk. Tot op de dag van vandaag rij ik met een glimlach van oor tot oor in de auto. Het rijdt zo eenvoudig, met one padel gas geven en remmen, bij het invoegen even gas geven en je kunt invoegen. En ondanks dat de auto snel is, nodigt het niet uit om altijd maar flink het gaspedaal in te drukken. We rijden op de snelweg ca. 105 km/u, ook als 130 is toegestaan. Waarom al die haast en hardrijden en nog veel irritanter het bumper kleven als je 100 mag rijden en je rijdt 105? Als je haast hebt ben je te laat vertrokken vertelde iemand mij eens.
Is alles dan perfect aan de auto? Nee, zeker niet er zijn zaken die beter kunnen / moeten.
Over de ruitenwissers is al genoeg geschreven. Persoonlijk vond ik het nog wel meevallen met het onnodig wissen maar na recente updates lijkt dit eerder slechter dan beter te zijn geworden. Ik ervaar nu veel vaker onnodig wissen en als het miezert wordt er op de hoogste stand gewist, regent het hard, dan wordt er regelmatig met een interval gewist. Kortom, dit blijft een aandachtspunt en vind het gek dat Tesla dit niet goedwerkend krijgt.
De adaptieve cruise control kan ook beter. Als je gaat inhalen duurt het heel lang voordat er gas bij gegeven wordt om weer naar de ingestelde snelheid te versnellen. Oplossing is een beetje gas bijgeven met je voet maar dat zou niet nodig moeten zijn. Bij de Skoda werd er automatisch gas bijgegeven zodra de richtingaanwijzer werd aangezet. Ook bij het file rijden met gebruik van de adaptieve cruise control kan het beter. Het afremmen en optrekken gaat erg schichtig en kost ook meer energie. In de ‘chill stand’ is het wel iets beter maar blijft schichtig. Zelf doseren via one padel gaat beter en kost aanzienlijk minder energie. Ook zou het erg handig (lees wenselijk) zijn om eenvoudig de eerder ingestelde cruise snelheid te kunnen instellen. Nu moet je iedere keer, na het onderbreken van de cruise control, opnieuw zelf gas geven tot de gewenste snelheid en dan de adaptieve cruise control weer activeren. Bij de meeste auto’s is het mogelijk om, na de eerste keer dat een cruise snelheid is ingesteld, met 1 druk op de knop de cruise snelheid weer te activeren waardoor de auto zelf gaat versnellen tot de ingestelde snelheid.
De standaard meegeleverde 19 inch banden, Hankook, rijden minder prettig dan de Pirelli winterbanden. Ze geven meer rolgeluid en geven iedere oneffenheid in de weg door, zowel in gevoel als in geluid. De wand van de band is ook niet breder dan de velg waardoor als je een stoeprandje raakt de velg direct beschadigd. De winterbanden zijn veel stiller en geven minder oneffenheden door. Het vreemde is wel dat, ondanks deze winterbanden geschikt zouden zijn voor de Tesla Model Y, ze niet volledig aansluiten op de velg. De velg steekt enkele millimeters uit ten opzichte van de band waardoor de schade aan de velg nog groter is bij het raken van een stoeprand. Het zou fijn zijn als er een gangbaardere velg wordt gebruikt waarbij meer 19 inch EV (winter) banden passen.
Het voorverwarmen van de accu onderweg naar een Tesla Super Charger werkt ook niet altijd even goed. Zodra je een bestemming hebt ingegeven waarvoor de accucapaciteit onvoldoende is komt het navigatiesysteem met een tussenstop waar je kunt gaan laden. Zodra je de navigatie start, start de Tesla met het voorverwarmen van de accu om het snelladen voor te bereiden. Het maakt niet uit of de laadstop over 20 kilometer of over 100 kilometer is, het voorverwarmen start direct. En mijn ervaring is regelmatig geweest dat het voorverwarmen van de accu enkele kilometers voor het bereiken van de laadstop stopt. Is de Tesla aangesloten op de super charger verschijnt de melding in beeld dat je beter via het navigatie systeem kunt rijden naar een super charger zodat de accu beter voorverwarmd kan worden. Maar dat is dus precies wat ik doe. Heb hierover contact gehad me de klantenservice via de Tesla app. Reacties bleven helaas lang uit, ze hebben logfiles, na toestemming, uitgelezen na het super chargen maar konden niets vinden, alles was in orde. De meldingen bleven echter komen bij het laden via een super charger. Onlangs zijn er verschillende updates uitgebracht waarbij in de release notes is aangeven dat de update ‘Verbeteringen voor het voorverwarmen van de accu voor super chargers’ bevat. Ontvang nu geen meldingen meer maar het voorverwarmen stopt nog steeds enkele kilometers voor het aankomen bij de super charger. Het voorverwarmen kost (uiteraard) ook veel energie. Je zou verwachten dat het mogelijk is om op basis van de afstand tot de super charger en de temperatuur van de accu en de buitentemperatuur het voorverwarmen later te starten waardoor energie bespaard kan worden.
Over software updates gesproken, veelal bevatten deze zeer nuttige verbeteringen. Zo is door middel van een update blindspot functionaliteit toegevoegd. Als je de richting aanwijzer aanzet wordt op het scherm het camera beeld naast de auto getoond. Dat was standaard functionaliteit. Daarmee kun je dus al zien of er een fietser/auto zich naast de auto bevindt. Na de update wordt er een rode balk in het camera beeld getoond zodra de software een fietser/auto zich naast de auto bevindt. Heb circa iedere maand updates ontvangen met veelal verbeteringen. 1x per jaar komt er een grotere update beschikbaar met veel nieuwe functionaliteiten / verbeteringen. Zo worden inmiddels ook (vaste) flitspalen getoond in de navigatie. Ik hoop dat binnenkort het zelf melden van files, mobiele flitspalen etc. ook mogelijk wordt zodat Flitsmeister of Waze niet meer nodig zijn.
Toch is niet iedere software update een verbetering. Zoals eerder aangeven gaan de ruitenwissers nu willekeuriger wissen dan voorheen. En een goede verbetering die via een update was toegevoegd, namelijk het kunnen instellen of je een melding in de Tesla app wil ontvangen als de accu capaciteit minder dan 50% is, is met één van de volgende updates weer verwijderd. Ik kan het in ieder geval niet meer terug vinden in het menu en ontvang ook geen meldingen meer. In de release notes kan ik niet terugvinden dat deze functionaliteit is komen te vervallen.
Wat zorgt er voor dat ik iedere rit met een glimlach van oor tot oor in de Tesla zit? De lijst is te uitgebreid om alles te benoemen, zelf ervaren is het beste, hierbij mijn belangrijkste zaken:
• Het gemak waarmee de auto rijdt, de auto laat zich eenvoudig berijden
• One pedal drive, hier hoef je maar kort aan te wennen, gasgeven en remmen met één pedaal is heerlijk en het scheelt ook nog eens slijtage van de remschijven
• Adaptieve cruise control, remmen gebeurt automatisch om afstand tot je voorligger te behouden
• Adaptieve koplampen, altijd met groot licht rijden zonder dat andere weggebruikers er last van hebben. Geweldige functionaliteit die d.m.v. een software update beschikbaar is gekomen. De lichtbundel wordt continu bijgesteld op basis van de verschillende camera’s. Ook als je op de snelweg rijdt en je wordt ingehaald dan wordt de lichtbundel bijgesteld zodra de auto naast je rijdt.
• Stoelen, deze zijn goed, elektrisch, in te stellen. Ik heb snel last van mijn rug maar niet na een (langere) rit in de Tesla
• Veering, in vergelijking met andere elektrische auto’s comfortabel, wel harder dan een gangbare brandstofauto maar dat is logisch vanwege het gewicht van de accu
• Key-less entry, met behulp van de Tesla App is het mogelijk om je telefoon als sleutel in te stellen. Hierdoor hoef je geen sleutel (bij Tesla 2 meegeleverde pasjes) meer te gebruiken. Je hoeft ook de auto niet te ontgrendelen via de app. Zodra je telefoon in de buurt is van de Tesla kun je de deur openen en doordat de ‘telefoonsleutel’ gekoppeld is aan je eigen profiel worden de stoelen, buitenspiegels en het stuur in de juiste stand gezet. Vergeet niet niet om de tesla key wel als back-up in de portemonnee mee te nemen. Met name in parkeergarages is mijn ervaring, werkt de sleutel via de Tesla app niet goed en wordt er op het display in de auto aangegeven dat je alleen met de tesla key card de auto kunt openen.
• Tesla app, hiermee kun je je Tesla op afstand ‘bedienen’. Je kunt o.a. de auto voor verwarmen/koelen, opladen, laadcapaciteit instellen, plannen wanneer het opladen moet starten of moet stoppen. Tevens kun je via de app service aanvragen / vragen stellen aan de support afdeling van Tesla
• Het voorverwarmen / koelen van de auto waardoor je in een warme/koele auto stapt bij aanvang van je rit
• Het Tesla Super Charge netwerk, er zijn voldoende Tesla Super Charge locaties en gebruik die af en toe. Tot nu toe nog nooit meegemaakt dat er geen plaats was.
• Tot slot, de ruimte. Ondanks dat mijn dochter de auto te groot vindt, ze heeft nog geen jaar haar rijbewijs. En dat de ruimte wel minder praktisch te benutten is, grote koffers kunnen wel in een station rechtop staan, niet in een Tesla door de aflopende achterklep, bevalt de ruimte erg goed.
Het verbruik is gemiddeld over een jaar 15,4 kWh. Er is duidelijk verschil tussen het verbruik in de zomer en in de winter. Met name als de temperatuur daalt tot rond het vriespunt ligt het verbruik hoger (ca. 19 kWh) dan in de zomer (ca. 14 kWh). Het scheelt wel aanzienlijk als je, met gebruik van het thuislaadpunt, de auto voorverwarmt / koelt voor aanvang van je rit, dit bespaart energie waardoor het verbruik lager is en daardoor de afstand die gereden kan worden met een volle accu groter wordt. In de zomer in het werkelijke bereik ca. 400 km, in de winter circa 350 kilometer.
Het verbruik met de fietsendrager en 2 mountainbikes ligt ook een stuk hoger, in de zomer ca. 19-20 kWh.
Hoop dat deze review je geholpen heeft, heb je specifieke vragen dan verneem ik het graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.