Tesla Model Y (2024) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model Y |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 24.530 km |
Van ontbranding naar ontlading
- 1.864 km
Zoals de titel omschrijft vertel ik onze overstap naar elektrisch rijden met de uiteindelijke aankoop van de Tesla Model Y RWD. Mocht je de toeleiding van de overstap niet zo interessant vinden skip dan gerust het eerste deel.
Van ontbranding naar ontlading!
Toen in 2008 de Roadster gelanceerd werd was het in mijn ogen een exoot en onbereikbaar. Met de komst van de Model S in 2012 begon de ontwikkeling richting consumenten. Vanaf dat moment fluisterde ik af en toe tegen mezelf dat ik ooit in een Tesla zou willen rijden.
In de eerste jaren waren de Tesla modellen vooral weggelegd voor de leaserijder. Privé was een Tesla alleen bereikbaar met een salaris wat uit 6 cijfers op jaarbasis bestond of met een leuke prijs in de loterij.
In de afgelopen jaren ging het hard met de ontwikkeling bij Tesla en op het gebied van EV. Afgelopen jaar in 2023 besloten we onze eerste stap te nemen door de aanschaf van een tweedehands Renault Zoë met subsidie. Wat een genot om elektrisch te rijden! Vloeiend over de weg met altijd het maximale koppel tot je beschikking. Ondanks de beperkte range waren we snel verknocht aan het elektrische rijden. Op een eerder moment had ik al eens met de model 3 van een vriend mogen rijden en ik was enorm onder de indruk van de techniek en het vermogen van de auto.
Begin January van dit jaar was ik regelmatig aan het zoeken naar een occasion van de Model 3 met bouwjaar 2019. Op dat moment reden we nog in een Dacia Logan MCV op LPG uit 2019. Een hele fijne betrouwbare no nonsens auto die heel veelzijdig is en je goedkoop van A naar B bracht. Veel ruimte in de auto en een trekhaak voor onze aanhanger. Omdat we regelmatig op en neer naar Frankrijk rijden was dit een uitkomst wat betreft de kosten en de hoeveelheid die we mee konden nemen.
Eenmaal rijdend in een Model 3 die ik via gaspedaal had gevonden was ik verkocht wat betreft de techniek en het rijplezier. Mijn vrouw was gelukkig war kritischer en gaf aan dat het toch wel moeilijk ging worden om alle spullen mee te nemen en waar gingen we onze hond laten als die mee moest?
Op een zaterdag liepen we de Tesla dealer binnen om toch eens te kijken bij de nieuwe modellen. Eenmaal binnen liep mijn vrouw richting de Model Y. Vanaf dat moment bleef de Model 3 links liggen en verschoof mijn focus naar de Model Y. Na een proefrit op maandag middag aan het einde van de dag weten we het zeker. Dit gaat onze nieuwe auto worden! We bestellen hem nog dezelfde middag en tot onze verbazing blijken we de auto al op vrijdag ochtend te mogen ophalen! Voor iemand zoals mij is dat een welkome verrassing aangezien ik in dit soort gevallen mij geduld maar moeilijk kan bewaren.
Op vrijdag ochtend stappen we op de trein richting Tilburg om daar bij het delivery center onze nieuwe auto in ontvangst te mogen nemen. Een bijzondere ervaring, mede omdat je meer het idee hebt dat je je nieuwe telefoon komt ophalen. Geen doek over de auto met een bos bloemen er bij maar een strakke balie waar je je aanmeldt en zelf een ronde rond de auto moet lopen om de controle uit te voeren voor ontvangst. Je merkt dat ze gewend zijn om vooral leaserijders langs te krijgen die toch met een adere inslag de auto komen ophalen. Achteraf vind ik het eigenlijk niet zo'n issue. Het is een andere manier van je nieuwe auto in ontvangst nemen en ondanks de wat onpersoonlijke eerste indruk worden we hartstikke goed geholpen en te woord gestaan. Na anderhalf uur rijden we de poort van Tesla uit en zijn we onderweg voor onze eerste kilometers met onze nieuwe auto!
De Tesla Model Y RWD
Een zeer ruime auto die voor ons een luxe uitstraling heeft. De banken kunnen elektronisch worden neergeklapt. De stoelen omsluiten je en geven goede ondersteuning. Het matte stuur met de scrol wieltjes voor de bediening en het grote scherm in het midden vormen de kenmerkende elementen van Tesla. Een strak en minimalistisch uiterlijk zorgen voor een rustig en modern gevoel in de auto. Er is achterin ook een zee van ruimte voor onze kinderen zelfs als ik met mijn 1,93m de stoel naar achteren heb staan kunnen ze zich nog volledig uitstrekken. De stoelen zijn zeer comfortabel en eenmaal ingesteld en gekoppeld aan je bestuurdersprofiel worden elke keer als je instapt jouw instellingen geladen. Spiegels, stuur en stoel worden automatisch versteld en met de easy entry modus zorgt de auto er voor dat je alle ruimte hebt om in en uit te stappen. Kijkend naar de prijs / kwaliteitsverhouding krijg je voor het geld wat je betaald erg veel auto geleverd. De techniek is verbluffend en in vergelijking met bijvoorbeeld de Volvo EX30 krijg je werkelijk meer waar voor je geld en de rij eigenschappen vonden wij van de Model Y beter.
De bediening via alleen het hoofdscherm is de eerste twee dagen even wennen maar het voelt intuïtief en laagdrempelig. Als je je van te voren wat verdiept via Youtube wijst het zich uiteindelijk verder vanzelf. De climate control is te splitsen wat voor ons erg fijn is aangezien ik het altijd warm heb en mijn vrouw het eerder te koud heeft. De kids moeten het een beetje ontzien omdat achterin de temperatuur van de bestuurder wordt gebruikt ;-). De stoel en stuurverwarming is geweldig, als ik in de ochtend in stap is de auto op temperatuur en hierdoor bespaar je ook nog op je range.
De navigatie bevalt erg goed, door gebruik van premium connectiviteit is er live verkeersinformatie en kan je tijdens het laden nog een stukje netflix kijken. Uiteraard erg leuk als gimmick maar eerlijkheidshalve heb je daar op langere ritten helemaal geen tijd voor! Bij de superchargers van Tesla heb je net genoeg tijd om naar de WC te gaan en een broodje of koffie te kopen en als je bij je auto komt is hij al weer voor 80% geladen en kan je weer op pad. Bij het navigeren naar een supercharger wordt de batterij al voorverwarmd en als je aankomt met een batterij lading van minder dan 20% dan begint het laden met de maximale 170 KWH. Zelfs bij 70 - 80% tikt de teller nog tussen de 50 & 80 KWH aan. De BYD Blade batterij die de RWD versie in Nederland heeft is werkelijk waar fenomenaal wat betreft range en betrouwbaarheid. Bij 100% beschik je over 59,6 KWH wat resulteert in 418 KM voorspeld bereik. In de winter op de snelweg bij 100 a 110 kmh komt dit neer op 350 KM zorgeloos rijden. Wat in mijn ogen voor het instap model een fantastische afstand betreft. In de zomer zal dit nog toenemen maar wat mij betreft ben ik heel tevreden over dit resultaat.
De auto berekend zelf alle laadstops bij grotere afstanden en dit maakt het zo ontspannen om te rijden. Niet alleen de laadtijden en de percentages worden weergegeven maar bij drukkere stations wordt er ook rekening gehouden met een eventuele wachttijd. Halverwege Februari rij ik weer richting Frankrijk en zodra ik die ritten gemaakt heb zal ik nog een update over deze eerste lange afstand in het buitenland plaatsen.
Het ontwerp van de auto is vooral gebaseerd op de Model 3 maar dan wat hoger op zijn poten zeggen we dan maar. De hogere instap en het zicht op de weg bevallen erg goed. Het glazen dak zorgt voor een extra ruim gevoel en laat veel licht binnen ondanks dat het volledig geblindeerd is vanaf de buitenkant. De kofferklep die automatisch open gaat is geweldig. De extra opbergruimte onder de vloerplaat van de kofferbak en in de Frunk maken dat je zeker met vakanties alles makkelijk mee kan nemen voor een gezin van 4. De trekhaak is fabriek af geleverd en zorgt er voor dat als het nodig is je 1600KG mag trekken! Het verbruik bij een caravan gaat dan al snel met 100% omhoog maar met een lage aanhanger of vouwwagen is een verbruik van 175 a 180 wh per 100 km zeker mogelijk.
Een groot voordeel is het goedkope superchargen binnen het Tesla laadnetwerk. Variërend van 24 cent per KWh tijdens daluren to 38 cent in de piekuren. Vergelijkend met het snelladen wat een Fastned aanbied waar je al snel 78 cent de KWH kwijt ben scheelt dit dus aanzienlijk met elkaar. Voor ons is het zeker een groot pluspunt geweest om voor een Tesla te gaan ten opzichten van een ander merk elektrische auto. In principe stellen ze je in staat om te "snel tanken" voor de helft van de prijs ten opzichten van andere EV's.
Pluspunten
+ Goede prijs / kwaliteitsverhouding
+ Ruime indeling
+ Goede stoelen
+ Goede wegligging
+ Vlotte rij-eigenschappen
+ Tesla laadnetwerk
+ Techniek vs kosten
Minpunten
- Hoedenplank (onhandig, gaat niet mee met openen van achterklep)
- Voor het plaatsen van de trekhaak mis je een stuk gereedschap om de
afdek klep in de bumper te verwijderen.
- Streng autopilot systeem (al snel krijg je melding tijdens het inschakelen
dat je op de weg moet letten. Terwijl je naar het dashboard kijkt.)
- Ontbreken abonnement optie voor Enhanced Autopilot.
Vooralsnog zijn we enorm tevreden met onze nieuwe auto en ik geniet er iedere dag van om er weer in te mogen rijden. Eind Februari vul ik onze ervaringen weer aan. Dankjewel voor het meelezen en mocht je een proefrit willen maken of zelf een Tesla willen bestellen dan zouden we het enorm waarderen als je onze referral code zou gebruiken! Bij het bestellen krijg je als koper op deze manier €1.000,- korting!
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
Eerste rit Frankrijk
- 4.352 km
Afgelopen voorjaarsvakantie voor een week naar Frankrijk geweest en dus voor het eerst met de Model Y een lange afstand gereden.
Wat was dat een genot om dat met deze auto te doen!
Rijervaring
Het rijden op de snelweg is zeker met de autopilot een genot. Het is heel ontspannen rijden. Er zijn drie momenten geweest waarop ik even schrok omdat het veiligheidssysteem ingreep. Een vrachtwagen die opeens een baan opschoof en waarbij de auto snel ingreep door af te remmen. Het systeem reageerde net even sneller als dat ik zelf had kunnen doen en dat was even wennen zeg maar. Ik heb één keer het ghostbreaking meegemaakt omdat ik langs een parelel weg reed waar de limiet op 60 kmpu lag en op de weg waar ik reed mocht er 100 kmpu gereden worden. Op dat moment paste de autopilot de maximale snelheid voor automatisch sturen aan en remde deze relatief sterk af.
Het inschakelen van de autopilot na het wisselen van baan zou mooi zijn als dit automatisch zou gebeuren. Nu moet je dit weer inschakelen door de versnellingspook weer twee keer naar beneden te trekken. Tesla heeft dit wel opgenomen in de Enhanced Autopilot maar dan wordt er ook automatisch van baan gewisseld, dus dat zou voor mij nog een reden kunnen zijn om deze ooit aan te schaffen.
Ik kan niet anders zeggen dat je veel beter uitgerust op de bestemming aankomt doordat de auto veel van het werk overneemt. Verder kan ik melden dat er gen moment last is geweest van " laadstress" . In het tweede deel deel ik met jullie het laden en verbruik van de auto.
Laden en verbruik
Totaal heb ik die week 2230 kilometer gereden met een verbruik van 401 KWH wat neerkomt op 18 kwh / 180 wh per 100 KM. Op de tolwegen heb ik grotendeels 130 kmpu gereden waar dit mocht en verder af en toe 100 / 110. Wat mij betreft enorm zuinig! Op de heenweg heb ik 4 keer geladen over een afstand van ca. 930 km, de 4e keer was vooral om met zo'n 60% accu bij de woning aan te komen. Op de terugweg heb ik 3 keer geladen en kwam thuis aan met nog 25% acculading over. Onderweg heb ik alleen maar bij de superchargers geladen en dat is zeer goed bevallen.
Het is geweldig om aan te komen rijden en gewoon de stekker aan te sluiten. Geen pasjes of QR codes die gescand moeten worden. Geen special apps of andere handelingen. Plug and charge zeg maar. De laadtijden in de navigatie vond ik bij het berekenen van de route aan de lange kant maar bij de laders werd ik zeer aangenaam verrast. Met 20 a 25 min was ik weer onderweg en had ik in veel gevallen net genoeg tijd om even naar het toilet te gaan of een kop koffie te halen. Mijn dochter van 11 was met me mee en ze was telkens teleurgesteld dat het zo snel ging want daardoor kon ze geen Netflix kijk bij het laden ;-)
Door het geweldige laadnetwerk van Tesla is in mijn optiek de Long Range echt zonde van het geld. De afstand die met RWD gereden kan worden is meer dan genoeg. Na 2,5 uur sturen vind ik het meer dan verantwoord om even de benen te strekken en was ik ook echt toe aan een toilet bezoek of even een pauze. Uiteraard is dit heel persoonlijk maar wat mij betreft heb je met de RWD Model Y op dit moment op EV gebied en dit segment toch wel de beste prijs kwaliteitsverhouding.
Er was nog één hele leuke verrassing op de terugweg! Ik werd verblijd met een melding dat Tim via onze referral link een Model Y besteld heeft! Beste Tim onwijs bedankt hier voor we waarderen het enorm!
Al met al ben ik nog enorm tevreden met de auto en kijk ik nu al weer uit naar eind Maart om weer een rit heen en weer naar Frankrijk te maken!
Bedankt weer voor het meelezen en mocht je vragen hebben laat het gerust weten!
Spijt??
- 24.530 km
In de afgelopen maanden hebben we heel veel kilometers mogen maken met de Model Y. Veel lange ritten naar Frankrijk waarbij er heen en weer al snel 2000 a 2500 km werd gereden. Daarnaast veel voor mijn werk op pad geweest en dit betroffen gemengde ritten van snelweg en stad.
De ritten naar Frankrijk rijden heerlijk weg ondersteund door de autopilot. Ik kom relatief uitgerust aan en het laden is oprecht een fijne onderbreking van de rit. Ik krijg net de kans om een toilet te zoeken en een kop koffie te halen en de auto is al weer vol.
Er is één moment in de zomervakantie geweest dat ik aankwam bij een laadstation en dat alles bezet was. Na 10 minuten wachten konden we al bij een laadpunt aansluiten dus dat viel me enorm mee.
De veiligheidssystemen doen goed hun werk en merken vaak net voordat je zelf het door hebt gevaarlijke situaties op. Één punt van irritatie zijn de soms terugkerende meldingen als je te dicht op de belijning rijdt omdat je gaat in of uitvoegen of als je vanuit de autopilot van baan wisselt. Mocht je in dat geval de richtingaanwijzer niet goed aantikken dan grijpt de auto in door je op je baan te houden. De geluiden die hier mee gepaard gaan willen soms wel eens op de zenuwen werken. Het is geen dealbreaker maar soms vervelend.
Om de zoveel weken stap ik s’ochtends in en dan is er een update geweest waardoor allerlei functies toegevoegd zijn en het rijgenot en de veiligheid nog verder verbeterd worden! Geweldig om een auto te rijden die steed beter wordt.
Het verbruik gemiddeld ligt nu op 17,2 kwh per 100 kilometer wat ik gezien de grote hoeveelheid snelweg kilometers bijzonder economisch vind! Wat is de Model Y een enorm zuinige auto.
Iedere ochtend vertrek je met een volle “tank” en dat is zo heerlijk om niet in de ochtend nog snel langs een tankstation te hoeven voordat je door kan. Tot op heden heb ik nog geen enkel moment spijt gehad van de overstap naar volledig electrisch. Sterker nog in de afgelopen maanden is het alleen maar duidelijker geworden dat ik het liefst nooit meer terug hoef naar een brandstof auto. Het comfort, geluid en de rij eigenschappen zijn geweldig. In mijn optiek kan geen enkele brandstof auto dit leveren.
Al met al hebben wij geen seconde spijt van onze keuze en de Tesla doet het geweldig op alle fronten. Nog steeds kan ik de model Y, het concept van Tesla en de daarbij behorende infrastructuur meer dan van harte aanbevelen!!
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model Y Long Range AWD 75 kWh / SoH 94% / Autopilot
- 2023
- 75.379 km

Tesla Model Y Long Range AWD 75 kWh | LEDER | PANORAMADAK | STUUR/STOELVERWARMING | AUTOPILOT | CLIMATE CONTROL | CRUISE CONTROL | PDC | LMV
- 2021
- 76.938 km

Tesla Model Y Long Range AWD 75 kWh Pano-ACC-Leer
- 2021
- 70.660 km