AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla Model Y (2024) #16

autoreview

Tesla Model Y

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf37 km
KM-stand laatst11.389 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goed maar kan uiteraard beter

  • 11.389 km

Eerst en vooral wat achtergrond, tot 2022 altijd diesel gereden, sinds 2022 PHEV en sinds 06/2024 ook een Tesla in bezit.
Mijn vorige diesels waren:
- Mercedes E220 (W211 - W212 - W213)
- Mercedes E280 (W211)
- Mercedes C180 (W205)
- BMW 520 xdrive (F10)
Huidig PHEV
- Hyundai Tucson PHEV
Gezien mijn professionele activiteiten doe ik gemiddeld 30 à 45k / jaar.
Overgang van diesel naar PHEV was puur een fiscale keuze (zelfstandige) echter van BMW/Mercedes naar een Koreaan was omdat ik het gevoel had dat de laatste modellen van de Duitsers niet meer zo betrouwbaar waren en omdat de andere onbekende merken nu wel veel betere auto's maakten. Ik heb destijds alle Duitsers geprobeerd, uiteraard mooi auto's maar onverantwoord duur (zowel in aankoop als in onderhoud), dan naar de minder bekende merken geweest (Kia, Hyundai en Toyota en heb ik toch een Hyundai gekocht en nog altijd wel tevreden van deze auto).
Na bijna 2 jaar en bijna 50k km's waren al mijn vooroordelen over EV rijden bijna weg dus besloot ik om eens verder te kijken en ook een EV aan te schaffen.
Zoals gewoonlijk vielen de Duitsers uit de bood wegens prijs/kwaliteit en ging ik terug bij Hyundai / Kia eens kijken. Proefgereden met de IONIQ 5, goede auto, ruim maar niet 100% mijn ding, nadien met de EV9, subliem, zeer leuke SUV en totaal mijn ding maar >80k vond ik weer te duur en voor 90% van de tijd heb ik al die bagage ruimte niet echt nodig.
Ik heb een afspraak gemaakt en proefgereden met de MY Performance, op dat moment was ik eigenlijk niet overtuigd maar toen verlaagde Tesla de prijzen van de MY RWD voor dat subsidie en men kreeg 10 000 km gratis SUC krediet dus heb ik een impuls aankoop gedaan.
Dinsdag via de telefoon een MY RWD besteld en zaterdag opgehaald. Wat voor mij nieuw was maar heel normaal bij Tesla is al die show wanneer je toekomt om je auto op te halen, het was een hangaar waar alle auto's staan en op 10 min ben je buiten.
Intussen hebben wij onze zomer vakantie met de Tesla achter de rug en tijd voor een feedback.

In mijn ogen mag je Tesla niet vergelijken met andere auto's, Tesla mist duidelijk de ervaring van de andere merken in auto's bouwen en dat zie je ook, uiteraard zeer persoonlijk maar voor mij kunnen volgende zaken toch wel beter:
- De stoelen zijn slecht, eigenlijk slechtste van alle auto's dat ik tot nu to gereden heb, te hard, zitting is kort, feit dat er geen koeling is redelijk ambetant in de zomer
- Interieur is redelijk saai, love it or hate it maar ik mis toch een klein scherm recht voor mij of ten minste een HUD, alles bedienen via 1 scherm is soms onhandig en gevaarlijk
- Het feit dat je carplay of android auto niet kan gebruiken vind ik ook jammer, ik heb de premium connectivity maar bijvb in Servie heb je geen internet en dan valt de navigatie ook weg dus moet je daar een lokaal simkaart kopen met internet zodat je je gsm als hotspot kan gebruiken terwijl google maps wel offline gebruikt kan worden (mits op voorhand downloaden van kaarten)
- Ophanging is te stijf voor mij, ik rij niet sportief, snelweg is op zich geen probleem maar alle drempels of oneffenheden voel je tot in je maag
- Snelheden boven 160 km/u : de voorkant van de auto voelt onstabiel, je hebt niet het gevoel dat de auto echt stabiel is
- Gezien er geen motor is hoor je wel meer als je sneller rijd
- Ontbreken van parkeersensoren vind ik ook jammer, Tesla vision is toch niet 100% klaar, waarschijnlijk zal dat later nog beteren
- Afwerking interieur is niet top, als je over een slechte wegdek rijd hoor je vanalles, moet trouwens nu al terug naar Tesla voor ratelende spiegel (interieur)
- Indien er geen Tesla SUC zijn, vind hij niet direct andere SUC dus moet je toch telkens andere apps raadplegen (ABRP, Chargemap, GoogleMaps)

Uiteraard zijn er ook praktische en goede zaken:
- Ruimte aan boord is ongekend voor deze prijs
- Frunk vind ik beste uitvinding ooit
- EV rijden is fantastisch, soepel maar toch rustig
- One pedal driving is top
- Scherm is snel, duidelijk en van goede kwaliteit
- App op je telefoon werkt goed, het niet moeten bijhebben van een sleutel is ook handig
- Scherpe camera's
- SUC netwerk van Tesla is super gemakkelijk (toch in West-Europa)
- Efficient aandrijflijn, verbruik tijdens vakantie rit (Belgie - Turkije ) 18 kW/100 km (met airco en aan normale snelheden)

Al bij al ben ik blij met mijn aankoop, het is prijs/kwaliteit onklopbaar in mijn ogen. Voor de mensen die twijfelen, met een SR heb je voor 99% van de tijd zeker voldoende tenzij je elke dag meer dan 200 km moet doen of als je thuis niet kan laden. Ben blij dat ik die meerprijs niet betaald heb voor LR of AWD versies, voor mij zijn die allemaal overbodig als je prive rijd.
Uiteindelijk heb ik de andere 2 PHEV's te koop gezet om nog één EV te kopen (wss EV9).



8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren