Tesla Model Y (2024) #15

autoreview

Tesla Model Y (2024)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst3.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 3500 kilometer

  • 3.500 km

Jaja, de zoveelste review over een Model Y. Het is een Standard Range, dus met de LFP batterij. Daarover later meer.

Waar komen we vandaan

Twee jaar lang met heel veel plezier met een CX-5 AWD met alle toeters en bellen gereden. Echter, het benzineverbruik ging ons steeds meer tegen staan (8,5/100 oftewel zo'n 1 op 12). Ook hadden we een financiële meevaller waardoor we ons gemotiveerd voelden om op zoek te gaan naar een nieuwe auto en het liefst een BEV. Kort samengevat waren we eigenlijk op zoek naar een elektrische CX-5, maar ja die bestaat natuurlijk niet.

Uiteindelijk na veel bureau-onderzoek proefgereden in een nieuwe Model Y, een jonge tweedehands Mercedes EQB, een nieuwe Ford Mustang en een nieuwe BMW iX1. De EQB was qua interieur de baas van het rijtje en we kenden dit interieur al van de Mercedes CLA die we gehad hebben (interieur was identiek), maar we konden maar niet wennen aan het onderstel. Wat was die verschrikkelijk hard geveerd. Niet normaal. En echt lekker en soepel rijden deed die ook niet. Ergens verbaasde me dat niet, want we hebben ook ooit een GLB proefgereden en toen hadden we een vergelijkbare ervaring. Erg stugge auto. De iX1 was best een prima auto, maar als je die een beetje leuk wil aankleden en ruim in de opties wil hebben moet je of heel veel bijbetalen of zit je al gauw op een beetje een wat oudere occasion. De Ford vonden we erg mooi en reed ook best prima, maar zowel van binnen onze eigen kringen als vanuit recente gebruikerservaringen op het internet hoorden en lazen we teveel negatieve ervaringen wat betreft betrouwbaarheid.

Uiteindelijk ook proefgereden in de Model Y Standard Range RWD (met frisse tegenzin mijnerzijds, want ik had helemaal niks met Tesla) omdat dit qua prijs/kwaliteitsverhouding een goede deal leek. Ik was, totaal tot mijn eigen verbazing, vrij snel helemaal kapot van de auto. Ik vond hem ontzettend soepel rijden, heel veel dingen waren heel makkelijk instelbaar, hij bood ontzettend veel ruimte terwijl die qua afmetingen nauwelijks groter is dan onze CX-5 was (hij is maar 2 centimeter breder en zelfs een stukje lager), het systeem werkt heel gebruiksvriendelijk, hij is heel stil en het onderstel is precies zoals ik dat fijn vind. Ja, het interieur is wat Spartaans, maar dat nemen we dan maar voor lief.

3500 kilometer verder

Inmiddels de auto voor verschillende lange ritten én voor woon/werkverkeer gebruikt.

Pluspunten:

- Ik vind hem echt ontzettend lekker rijden. Zowel qua zit (prima stoel) als qua wegligging. Geen greintje pijn op lange ritten en ook voor stadsverkeer dikke prima. Zelfs het parkeren gaat relatief makkelijk dankzij de camera's en de spiegels.

- Veel ruimte dankzij de handig ingerichte kofferbak, de fijne opbergplekken in het interieur en de handige frunk.

- De LFP batterij mag in tegenstelling tot andere batterijen altijd tot 100% geladen worden. Sterker nog dit moet zelfs van Tesla minstens één keer per week. Je hoeft je dus niet aan een 80-20 schema te houden. Hierdoor is het effectieve dagelijkse bereik best groot. Wij halen momenteel met de huidige temperaturen ongeveer 330 kilometer als we van 100% naar 20% rijden. De volle 100% is momenteel dus zo'n 400 kilometer. En dat is inclusief radio, een zware voet en airconditioning die altijd staat te loeien. Het opladen gaat zowel thuis als bij superchargers best makkelijk, alhoewel ik daar later wel een minpuntje over benoem.

- Handig dat je nooit meer een autosleutel nodig hebt en dat je vanuit de app zowel het opladen, de navigatie als de temperatuur vanaf een afstand kunt programmeren. Je kunt hem ook koppelen aan je agenda waardoor hij altijd opgeladen en op temperatuur is als je ergens naartoe moet.

- Het glazen dak geeft een erg ruim gevoel en de kleine vindt het ook geweldig. Die kijkt de hele reis heerlijk dromerig naar buiten.

- Zowel via thuis laden als bij superchargers is de energie per kilometer echt heel goedkoop. Omgerekend kom ik puur qua energiekosten op ongeveer 4 cent per kilometer uit. In de CX-5 zat ik rond de 16 cent per kilometer.

- Er zijn nog wel meer positieve punten maar die kan ik me even niet zo voor de geest halen.

Nadelen

- Het interieur is wat Spartaans en de materialen ogen wat goedkoop. Zeker als je hiervoor een Mercedes en een CX-5 met alle toeters en bellen hebt gehad. Ook mis ik de HUD die ik in de Mazda had. Ik vind het wel lichtelijk irritant dat ik voor de snelheid altijd naar het scherm moet kijken en dus mijn blik van de weg moet halen.

- Het opladen tot 80% gaat heel snel, maar van 80% naar 100% gaat soms wel echt tergend langzaam, ook bij superchargers. Soms is dat irritant, vooral ook omdat geadviseerd wordt om de LFP batterij wél naar 100% te laden.

- De reisplanner van de navigatie die je bij lange ritten automatisch naar superchargers stuurt indien nodig vind ik wat te fanatiek met het aantal laadstops. Zo reden we eergisteren nog van Maastricht naar Groningen en gaf de auto bij een percentage van 80% en een resterend aantal kilometers van 250 aan dat de auto tussendoor nog opgeladen moest worden met 10% extra batterij. Dat leek ons echt niet te kloppen. Uiteindelijk voor de veiligheid toch maar gedaan, maar daardoor moesten we een klein omweggetje maken en kwamen we 15 minuten later aan en hadden we 30% batterij over op onze eindbestemming. Dat klopt toch niet helemaal. Dat gaan we zelf de volgende keer anders doen.

- De Autopilot remt te vaak plots af als er tegenliggers aankomen keurig op hun eigen weghelft. Ik schrik me soms wezenloos. Ik gebruik de Autopilot inmiddels niet meer op stadswegen.

Dat was het denk ik wel voor nu. Vanaf 27 augustus gaat ons dynamische energiecontract in. Ik ben erg benieuwd hoe dat dan gaat met thuisladen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.