Tesla Model Y (2024) #11

autoreview

Tesla Model Y (2024)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afwegingen, aflevering en eerste rijervaringen

  • 150 km

We hadden een Skoda Kodiaq en Audi S5 cabrio en sinds ons pensioen en de aanschaf van een camper gebruikten we de cabrio steeds minder. Daarom besloten de twee auto’s in te ruilen voor één hele nieuwe. Omdat de Kodiaq ons uitstekend is bevallen en we toch een snelle SUV wilde hebben, hadden we ons oog op een Enyaq coupé RS laten vallen. Na een prima proefrit bleek de prijs door diverse extra’s zoals een warmtepomp maar liefst 20k euro hoger uit te vallen dan de Tesla Y. Daarom toch ook maar een proefrit met de Tesla Y AWD gepland. Het enorme vermogen en de sterke regeneratie maakte ons helaas erg misselijk. Daarom nog maar een proefrit gepland met de RWD en dat beviel een stuk beter. Ook mijn racefiets bleek er met voorwiel probleemloos in te passen. We kregen ook nog 2 jaar gratis 20k km superchargen erbij en konden zelf nog 2950 euro SEPP subsidie aanvragen, mits we afzagen van extra’s zoals long range of metallic lak. Na diverse you tube filmpjes kwam ik er achter dat de RWD versie een LPF accu heeft die je altijd tot 100% kunt opladen, hetgeen het verschil in rijbereik met de long range aanzienlijk verkleind. Daarom toch voor de RWD versie in het zwart gekozen met in ons achterhoofd met wellicht nog eens in een andere kleur te laten wrappen.

Met een levertijd van slechts 2 weken had ik alle tijd om een passende verzekering uit te zoeken. Het vreemde was dat op basis van het kenteken de catalogus waarde daarbij op 48990 euro uit kwam. Na wat speurwerk bleek de auto bij het RDW met 255 kW vermogen geregistreerd te staan, terwijl ik via Autoweek begrepen had dat hij ‘slechts’ 220 kW zou hebben. Bij navraag bij Tesla bleek dat het vermogen van het huidige model inderdaad 255 kW bedraagt. De verzekering heeft de catalogus waarde naar aanleiding hiervan aangepast.

Omdat voor de gratis supercharge km’s de auto voor 1/7 moest worden afgeleverd, was het ernorm druk op het afleveradres in Tilburg. Wij hadden de pech door een ernstig verkeersongeval in een dikke file terecht te komen. Helaas was Tesla op zaterdagochtend onbereikbaar en daarom toch maar door gereden om de auto in ontvangst te nemen. Onze 1,5 uur vertraging was geen enkel probleem, maar er was wel een lange rij wachtenden voor ons. Na ook deze file getrotseerd te hebben kon de auto te naam gesteld worden en werden de alarmlichten geactiveerd, zodat ik hem tussen alle andere zwarte Tesla’s kon localiseren. Vervolgens het bekende ‘als u nog vragen heeft, dan kunt u het ons vragen’. De auto zag er pico bello uit en ik had de gebruiksaanwijzing goed doorgenomen, zodat ik zonder vragen het aflever centrum kon verlaten. Daarna toch maar een parkeerplek opgezocht om alles naar wens in te stellen. Vervolgens een prima rit zonder nare files naar huis en hem daar aan de 11 kW oplader gehangen. Het opladen naar 100% verliep vlot.

De eerste ervaringen stellen beslist niet teleur en begin het windtunnel uiterlijk ook wel meer te waarderen. Mijn kleinzoon was helemaal lyrisch over de boombox en de fantastische lichtshow. Vooral in de donkere garage komt dit goed tot zijn recht. De matrix koplampen projecteren teksten op de muur en ramen en achterklep gaan fraai op en dicht op het ritme van de muziek.

De rijervaringen stellen evenmin teleur. De auto is stevig geveerd en stuurt erg direct, maar dat went al snel. Het brievenbus uitzicht naar achteren is even wennen, maar de camera’s compenseren een hoop. Je moet dan wel op de camera’s vertrouwen, maar dat is een kwestie van tijd. Het vermogen is ruim voldoende, zodat ik hem al op de chill modus heb ingesteld. Door het uitproberen is het verbruik nog wat aan de hoge kant, maar ik verwacht dat dit door de chill modus zich wel gunstig zal ontwikkelen.

Tesla Model Y RWD – na 1 jaar en 15.000 km

  • 15.000 km

Review: Tesla Model Y RWD – na 1 jaar en 15.000 km

Na een jaar en 15.000 kilometer in de Tesla Model Y RWD kan ik met overtuiging zeggen dat dit een uitstekende auto is, zeker als je kijkt naar prijs-kwaliteitverhouding. De auto is verrassend zuinig, zeker voor een relatief grote EV. Dankzij het regeneratief remmen en de efficiënte aandrijflijn zijn lange ritten geen probleem. En het Supercharger-netwerk van Tesla blijft onovertroffen qua dekking en gebruiksgemak — plug & play zoals het hoort.

Wat ook opvalt: het onderhoud is nihil. Geen olie, geen filters, geen distributieriem; de auto rijdt gewoon, zonder gedoe. Rij vrijwel altijd in de chill modus en daardoor valt de banden slijtage, ondanks het hoge vermogen (255 kW), heel erg mee. De technologie aan boord is geavanceerd en intuïtief. Over-the-air updates houden de auto actueel, en de rijhulpsystemen werken over het algemeen goed.

Toch zijn er ook minpunten. De wegligging bij hogere snelheden is wat minder strak — zeker bij stevig wind of op snelwegen in Duitsland merk je dat het geen sportonderstel is. De niet-instelbare hoofdsteunen zijn een ander klein, maar terugkerend irritatiepuntje; niet iedereen vindt ze even comfortabel.

En dan is er nog Elon Musk. Zijn publieke gedrag roept regelmatig gefronste wenkbrauwen op. Voor sommigen is dat reden om met een boog om Tesla heen te lopen. Persoonlijk heb ik daar geen last van. Tesla-schaamte? Nee, generaliteit grenst soms aan krankzinnigheid. Uiteindelijk gaat het om de auto — en die doet precies wat hij moet doen, en meer.

De Model Y RWD is geen perfecte auto, maar wel een hele goede. Betrouwbaar, efficiënt, ruim, en technologisch vooroplopend. Ik verwacht dat de aversie tegen Tesla op termijn weer afneemt. Wie door de ruis heen kijkt, ziet gewoon een knap stukje autotechniek.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.