Tesla Model Y (2024)

autoreview

Tesla Model Y (2024)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na maanden voorpret, nu de eerste 10 dagen in bezit

  • 512 km

Na maandenlang ongeveer elke YouTube video met reviews, gebruikservaringen en upgrades over de Tesla Model Y gekeken te hebben, werd met de prijsdaling in november, waardoor de Model Y door het SEPP-subsidie plafond zakte het aankoopvlammetje aangewakkerd.

De eerste stap richting aankoop was natuurlijk een proefrit, deze kun je heel eenvoudig online aanvragen via de Tesla-website of via een referral van een van de vele Teslarijders die ons land rijk is.

Op 2 januari was het zo ver, een proefrit bij Tesla Store Den Haag. Omdat ik geïnteresseerd was in aanschaf van de RWD-variant, was dat ook het model waar we de testrit in maakten. Vooraf nog even de auto van binnen en buiten uitvoerig bekeken, feest van herkenning van wat ik in alle video's op Youtube al voorbij had zien komen. Zeeën van ruimte, zowel op opberg- als zitgebied, minimalistisch interieur maar toch met een standaarduitrusting bij de instapper, waarvoor je bij vrijwel alle concurrenten al het een en ander aangevinkt en vervolgens afgerekend moet hebben.

Dan was het daarna tijd voor de testrit, hier kregen we 30 minuten de tijd voor. Aspecten waar ik vanwege alle voorkennis op wilde letten waren met name het stugge, sportieve onderstel wat oorspronkelijk voor de Model 3 bedoeld was, maar waar een hogere koets op geplaatst is.

Om dit aan de tand te voelen heb ik een flink aantal drempels meegepakt en kwam al vrij snel tot de conclusie dat de Model Y helemaal niet slecht geveerd was. Natuurlijk niet te vergelijken met luchtvering, maar alsnog duidelijk dat de verbeteringen die Tesla heeft doorgevoerd met de zogenaamde Comfort Suspension merkbaar waren. Tijdens de testrit geen onvolkomenheden tegengekomen, misschien alleen dat het even wennen was om op het buitenterrein van de Tesla Store tussen alle auto's te manoeuvreren zonder parkeersensoren.

Twee dagen na de testrit de knoop doorgehakt en op de bestelknop gedrukt op de Tesla-site. Het is wel even wennen dat de customer journey zo gestroomlijnd is dat je met het gemak van een bol.com-bestelling een auto kunt bestellen. En daar houdt het niet op, vanaf het moment dat je de bestelknop indrukt, wordt je via de Tesla-app op de hoogte gehouden van je bestelling.

Waar ik rekening hield met een levertijd van 1-3 weken, zoals aangegeven, kreeg ik een dag later al mijn VIN. Op zich niet verrassend, aangezien ik voor de instapper RWD ben gegaan in het zwart (destijds aangeboden zonder meerprijs t.o.v. wit). Die VIN heb ik op Reddit in een speciale thread laten checken en daar kwam uit dat ik een HW 3.0 met een BYD Blade battery geleverd zou krijgen. Ik was niet ontevreden, de HW 4.0 is in Europa tot op de dag van vandaag voorbehouden aan de vernieuwde Model 3, en is niet op alle vlakken beter dan HW 3.0. Van de BYD Blade battery had ik van Youtuber TeslaBjorn al begrepen dat van de hier verkrijgbare typen LFP batterijen de BYD Blade battery te verkiezen valt boven de CATL.

Na regelmatige status updates van de bestelling, heb ik de leverdatum vastgezet op 17 januari. Op de dag zelf, mogelijk vanuit buyers' remorse-gedachte in de ochtend toch nog even op de Tesla-site gekeken. En wat schetste mijn verbazing, er was overnight weer de zoveelste prijsverlaging doorgevoerd van € 2.000 op de witte RWD-variant (voor mijn zwarte variant kwam het verschil uit op €700). Daar baalde ik wel even van, maar omdat ik de auto nog moest ophalen diezelfde dag, toch maar even een telefoontje gewaagd en met succes. Met de kennis van nu kan ik zeggen dat ik een nieuwe factuur heb ontvangen en inmiddels het verschil teruggestort heb gekregen. En een ander voordeeltje was dat ik door mijn eerdere bestelmoment nog wel de referral-korting van € 250 heb gekregen, die met de laatste prijsdaling is aangepast naar 3 maanden Enhanced Autopilot.

Diezelfde dag onderweg naar het veelbesproken Delivery Center om de auto op te halen. Daar aangekomen werden we netjes ontvangen in de ontvangstruimte en moest de auto nog even klaargezet worden in een van de vele docks om geïnspecteerd te kunnen worden. Gewapend met een uitgebreide checklist (hiervan zijn er online veel te vinden) uitvoerig de auto nagelopen zowel cosmetisch als technisch om vervolgens te concluderen dat er geen aandachtspunten waren. Dus even langs de vriendelijke medewerkers aldaar om de auto over te laten schrijven en tijd voor de eerste 100+ km richting huis.

De auto is nu 10 dagen in bezit en heeft er 500km opzitten. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik overall een zeer tevreden rijder ben van de Model Y. Het internet is er al genoeg vol over geschreven, maar op dit moment heb je voor het bedrag van €44K met de Model Y de beste waardepropositie te pakken: Een zeer ruime gezinsauto met achterwielaandrijving net geen 300pk, goede actieradius, zuinigste in zijn soort, warmtepomp, stuurverwarming, stoelverwarming op alle 5 de zitplaatsen, gigantisch panoramadak een infotainment systeem met prachtige geluidsinstallatie dat laat zien dat het wel gewoon snappy en responsive kan en de uitgebreide routeplanning langs het eigen Supercharger netwerk. Binnenkort ritje naar Parijs waarbij ik voor het eerst gebruik ga maken van dit netwerk, vooral benieuwd naar de laadsnelheid die we gaan halen.

Pluspunten:
- Ruimte: zit- en opbergruimte is fantastisch
- Voelt nog steeds rap ondanks dat het de langzaamste Tesla is
- Tesla-ecosysteem: over de hele customer journey is in elke stap goed nagedacht
- De standaarduitrusting laat weinig te wensen over
- Thuisladen is echt top, de integratie met de Tesla Wall Connector in de app werkt ook erg goed
- Eigen locksound: blijft leuk om de K.I.T.T. "swoosh-swoosh" te horen als de auto op slot gaat

Minpunten:
- Tesla Vision: met name vooruit inparkeren voelt soms als Russisch roulette, achteruit gaat in combinatie met de spiegels wel goed
- Ik heb veel accessoires los aangeschaft waarvan er een aantal ook standaard hadden kunnen/moeten zijn

De meest verkochte auto ter wereld van 2023, heeft ook veel third party accessoires om de auto netjes te houden of het gebruik aangenamer te maken. In een volgende update zal ik uitweiden over welke accessoires ik heb aangeschaft en welk nut deze dienen.

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Must, Should, Could & Wouldn't haves

  • 2.237 km

We zijn nu een kleine 3 weken verder en door onder andere een retourtje Parijs een inmiddels verviervoudigde kilometerstand is het weer tijd voor een update. Ook jullie hebben niet stilgezeten, inmiddels heb ik 2 lezers van de vorige versie te bedanken voor het gebruiken van mijn referral en te feliciteren met hun aanschaf!

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Zoals in de aftrap-review aangegeven zou ik het in dit vervolg hebben over accessoires voor de Model Y. Daar waar Tesla royaal is in software features, gimmicks, grappen en grollen, laat de basisuitrusting op bepaalde punten te wensen over. Gelukkig zijn er legio 1st & met name 3rd party accessoires verkrijgbaar om de wagen beter te beschermen, op te leuken en tegelijkertijd te personaliseren.

Winstwaarschuwing vooraf: het kan verslavend werken om door al deze verschillende accessoires te struinen, op zoek te gaan naar het probleem dat deze potentieel zou oplossen alvorens dit probleem ervaren te hebben, om vervolgens tot aanschaf over te gaan.

Om jullie te helpen bij het maken van keuzes, heb ik mijn eigen keuzes geclassificeerd volgens het MoSCoW-principe (Must haves, Should haves, Could haves, Wouldn't haves).

Must haves:

- Mattenset: De standaard mattenset geleverd door Tesla is van matige kwaliteit, ik heb deze vervangen voor een all weather mattenset van enigszins stug materiaal, met een opstaande rand. Direct verkrijgbaar bij de Nederlandse webwinkel van een bekende Amerikaanse boekenverkoper.

- Screen protector: Hoewel de forensische opsporing van de politie dit hoogstwaarschijnlijk betreurt, adviseer ik een ieder om als een van de eerste wapenfeiten een goede screen protector aan te brengen op het scherm van de auto om een vingerafdrukkenfestijn te voorkomen. (tenzij je stiekem geniet van boenen met het door Tesla geleverde brillendoekje te vinden in het dashboardkastje)

- Wieldoppen:
Smaken verschillen, maar uit wetenschappelijk onderzoek gesponsord door VAG is gebleken dat de standaard wieldoppen van Tesla door 79,63% van de bevolking als "meh" worden geclassificeerd. Gelukkig zijn er genoeg mooie alternatieven te vinden, die aerodynamisch gezien ook nog hun bijdrage leveren. Let hierbij wel op dat je een set asymmetrische wieldoppen haalt, m.a.w. 2 doppen voor de linkerzijde en 2 doppen voor de rechterzijde. Dit omdat je anders aan 1 zijde tegen de wind in aan het snijden bent wanneer je 4 dezelfde wieldoppen hebt. Voel je je niet aangesproken omdat je de gelukkige eigenaar bent van een strakke set duur lichtmetaal van Tesla? Geniet ervan zo lang het duurt: "curb rash tesla" heeft ruim een half miljoen zoekresultaten op Google, do the math.

- Liftpucks:
"Wat zijn liftpucks?" hoor ik je denken. Denk aan een ijshockey puck met daarop een bultje die precies in het chassis van je Tesla past om deze vervolgens te kunnen opkrikken. Zorg dat je een setje van 4 in je auto hebt liggen mocht je onverhoopt in de situatie terecht komen deze nodig te hebben. Je wilt niet dat een willekeurige garagist je auto direct op je structural battery pack opkrikt.

- Mudflaps:
Mudflaps: in de volksmond ook wel de turboflaps van je Tesla. De opgehoogde duckface van de Model Y, kent naast dat het in de ogen van sommigen een opgehoogde duckface is, een nadeel dat de auto het leuk vindt om grind met warp speed van onder de wielen tegen de broze laklaag van de zijpanelen te torpederen. Zeker bij de Solid Black-uitvoering is het aanbrengen van mudflaps dan ook een must have!

Should haves:

- Thuislader (3-fase): wat mij betreft alleen geen must-have omdat niet iedereen in de gelegenheid is om een thuislader aan te sluiten. Heb je deze mogelijkheid wel? Doen! Niets is prettiger dan tijdens een stormachtige avond je auto met 11KW vol te pompen met groene stroom tegen een dynamisch energietarief van €0,02 per KWh (volle accu voor de prijs van een halve liter E10) en straks in de zomer weer betaald te krijgen om je auto vol te laden wanneer de energietarieven negatief zijn.

- Seat protectors: je koopt een Model Y niet om vervolgens niemand op de achterbank te laten plaatsnemen. Om de achterkant van de bestuurders en passagiersstoel te behoeden voor schoenafdrukken, zijn er prima 3rd party beschermhoezen te vinden die in dezelfde kleur zijn uitgevoerd als de bekleding van de auto.

Could haves:

- Bakjes, bakjes, bakjes: de Model Y is bezaaid met opbergvakken waar je spontaan van gaat vous-toyeren. Het zal me niks verbazen als ik op enig moment mijn dochter even niet kan vinden in de auto om er vervolgens achter te komen dat ze in een van de vele handige opbergvakken zit. Om dit te bemoeilijken zijn er tal van perfect passende organizerbakjes om deze zeeën aan ruimte beter te benutten. Althans benutten is misschien niet het goede woord, bij mij zijn het voornamelijk de bakjes zelf die hier de inhoud aan geven.

- Zwarte Tesla Logo's: waar Tesla enkele jaren terug al afscheid had genomen van de verchroomde omlijstingen, zijn het de logo's die nog uitgerust zijn in chroom. Simpel op te lossen met een paar zelfklevende kunststof covers die perfect over het logo heen passen, verkrijgbaar in verschillende kleuren. Bij mij is de keuze op zwart gevallen, en na twee keer afspuiten in de wasbox gewoon netjes blijven zitten.

- Oplaadkabel middenconsole: niet elke telefoon beschikt over draadloos oplaad-mogelijkheid, voor de middenconsole zijn verschillende after market USB hubs/doorvoer luikjes te vinden die je kunt gebruiken om een USB-C kabel doorheen te lussen. Allemaal netjes in de kleur van hoe de OEM het bedoeld heeft.

- Autostoelbeschermer: Wanneer je gebruik maakt van een isofix kinderzitje, en deze met kracht de zacht tuinslanglederen bekleding van de achterbank indrukt, weet je het gelijk: dit kan niet goed zijn. Daarom gewoon even een matje ertussen om de achterbank voor het tijdperk na isofix te conserveren.

- Dashboard trim: uit wetenschappelijk onderzoek gesponsord door VAG is gebleken dat van de 79,63% respondenten die de standaard wieldoppen als "meh" classificeren, 93,21% niet enthousiast is over de houten dashboard trim. Gelukkig zijn ook hier weer tal van oplossingen voor, er zijn zelfklevende kits in verschillende kleuren, varianten te verkrijgen en eigenlijk altijd zijn ze mooier dan de standaard houten trim.

- Afwatering en luchtfilter frunk: met watermanagement als USP van ons kikkerlandje kunnen we de afwatering van de frunk moeilijk bestempelen als volwaardig. Hoewel het geheel goed afgedekt lijkt, is er ruimte voor bladeren om op te hopen onder de afdekkappen van de frunk en kan er water/vocht wanneer je de auto aan het wassen bent doorsijpelen richting het luchtfilter voor het interieur. Deze bladeren in combinatie met water kan gaan rotten en voor een vervelende interieurgeur zorgen. Simpel op te lossen met een paar gutter guards, een insectenroostertje en een extra rubber afdichting voor de frunk.

- Luchtroosterafdekking: de voordeligste upgrade die toch wel aan te raden valt is enige vorm van afdekking voor de ventilatieschachten die zich onder de voorstoelen begeven om de boel achterin van onder deze stoelen van verse luchtstroom te voorzien. Het stomme is, dat deze ventilatieschachten niet afgedekt zijn en dus kwetsbaar voor alles wat daarin terecht kan komen gedurende de looptijd van het eigenaarschap. De schachten zijn als de Bermuda driehoek, alles wat erin verdwijnt komt er nooit meer uit. Simpel op te lossen met een paar klittenband afdekgaasjes van enkele euro's.

- Gordelgeleiders achterbank: wanneer je de achterbank inklapt, zal je merken dat de gordels wegschieten en wanneer je de achterbank weer terug wilt plaatsen, je deze weer handmatig moet terugplaatsen. Ook dit is weer makkelijk op te lossen met een third party gordelgeleider die deze frustratie eens en voor altijd wegneemt.

- Filter ruitensproeivloeistof: een van de voordelen van het hebben van een EV is dat je maar 1 vloeistof zelf hoeft bij te vullen en dat is de ruitensproeivloeistof. Nou wil het geval alleen dat de Bermuda driehoek zich niet tot onder de voorstoelen heeft beperkt. Ook de ruitensproeivloeistof heeft een open doorgang, weliswaar nadat het klepje is opgetild, maar toch. Dit heb ik opgelost door een los filtertje te bestellen dat hier precies inpast.

- Sportpedalen: hier kan ik kort over zijn, de pedalen in de RWD en LR kunnen wel wat meer Performance gebruiken. Voor een paar euro zijn er erg goede sets sportpedalen verkrijgbaar die, met wat hang- en wurgwerk, goed te installeren zijn en de auto een net iets sportievere look geven op de bestuurderspositie.

Won't haves:

- Spoilers
- Diffusers
- Bodywrap
- Zwaailicht
- Sirene
- Trekhaak
- Dakdragers

Het volgende projectje wordt om de Tesla te koppelen aan Home Assistant en de mogelijkheden die hiermee gemoeid zijn. Ik wil bijvoorbeeld mijn Tesla Wall Connector kunnen instrueren om op basis van de laagste dynamische energietarieven te bepalen wanneer het laden te starten. Wordt vervolgd dus!

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Spoiler alert

  • 7.500 km

Waar ik in mijn vorige update bij de won't haves nog overduidelijk "spoiler" had staan, heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan een after market performance spoiler aan te schaffen en te bevestigen.

De aanleiding was iets minder leuk. De fiets van mijn vrouw was in de eerste maand van eigendom al tegen de achterkant van de auto gevallen en heeft voor een onaardig putje net in een vouw van de kofferdeksel veroorzaakt. Toen bedacht ik me dat een elektrische achterklep ook voor onvoorzien situaties kan zorgen. Bijvoorbeeld wanneer je de auto in een niet al te hoge parkeergarage probeert te ontdoen van de aanwezige lading. Dit deed mij besluiten een after market spoilertje aan te schaffen, zodat deze naast dat het het silhouet van de Model Y goed doet, ook een bescherming biedt tegen betonnen plafondplaten van parkeergarages.

En warempel, niet veel later nam ik onbewust de proef op de som door in een parkeergarage in Eindhoven mijn auto net onder een lagere dwarsligger geparkeerd te hebben om vervolgens de buggy uit de bagageruimte te halen. Nietsvermoedend opende ik de achterklep, en *POK* zo tegen de laaghangende dwarsligger. Wat mij betreft is dit dan ook per direct tot een must-buy gepromoveerd: je wilt echt niet dat er lelijke vouwen/deuken/krassen op die strakbelijnde kofferdeksel komen.

Het beloofde experiment met Home Assistant is niet veel verder gekomen dan het inrichten van een dashboard in de Home Assistant-app met daarin alle data van de Tesla Wall Connector, het laden op momenten dat de stroom goedkoop is, heb ik toch een handmatige actie gelaten. Daar dit meestal rond het middaguur is op zondag heb ik dit simpelweg in de Tesla-app standaard ingesteld op 12:00 en als ik doordeweeks of op zaterdag prik nodig heb, slinger ik de boel indien nodig handmatig aan. Er is toch altijd een handmatige actie nodig voor het fysiek inpluggen van de laadstekker in de auto.

Camp Mode
Een ander experiment dat we in de tussentijd met succes hebben afgerond is een overnachting in de auto onder het genot van de zogenaamde Camp Mode. Ik heb geen voorliefde voor kamperen en toen dit wel het vooruitzicht was voor voor een bruiloft in de Belgische Ardennen, was de keuze snel gemaakt: we gaan in de auto slapen! Onlangs heeft Tesla een eigen variant van de vele auto-inflatable slaapmatjes uitgebracht, maar neem van mij aan dat je net zo goed voor een fractie van die prijs voor een third-party optie kunt gaan. Om goed te kunnen slapen is het daarnaast aan te raden om zonwering aan te schaffen voor de voorruit, achterruit, zijruiten en het panodak. Op die manier kun je optimaal van je nachtrust genieten en begeef je je in een nagenoeg donkere auto. Die accessoires komen ook goed van pas tijdens de warme, zonnige dagen waarin de temperatuur van de auto snel kan oplopen. De Camp Mode beviel goed, de airco bleef zachtjes draaien en de lucht in de auto werd continu ververst, qua batterijverbruik was het niet slecht, met nog geen 5% voor de hele nacht was het prima, zeker als je het vergelijkt met de vampire drain die Sentry Mode standaard al heeft.

Over-the-air-updates!
Nog meer goed nieuws, Tesla heeft de afgelopen periode ook de Spring update uitgerold met significante verbeteringen in Tesla Vision, de UI maar bovenal lijken de automatische ruitenwissers nu eindelijk te doen wat ze horen te doen. Echt een verademing ten opzichte van voorheen, misschien dat er nog wat kleine tweaks gedaan kunnen worden, maar de basis is nu al ontelbaar keer beter dan die van de vorige versie.

Verder is de referral-actie eind april ook aan banden gelegd door Ome Elon met de belofte deze te herintroduceren binnen enkele maanden. We zullen zien! Tot de volgende!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.