Tesla Model Y (2023) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 3.300 km |
De eerste weken
- 1.000 km
Deze review gaat over de RWD versie met 455 km range en 60kWh LFP accu. Scroll verder voor info over verbruik en laadsnelheid.
Er is al het nodige geschreven over de Model Y, ik ga me in deze review beperken tot de zaken die ik belangrijk vind in een auto.
De autokeuze was in ieder geval makkelijk: het is een leasebak, dus het mocht een Tesla of een Tesla worden. Wat dat betreft niet te klagen dus. Bij het uitleveren was al duidelijk dat er nog maar weinig Model 3's worden verkocht, want het terrein stond afgeladen met Model Y's.
Dan over deze auto.
Zaken die keurig overeenkomen met wat ik eerder heb gelezen:
- De vering is hard afgesteld. Persoonlijk vind ik het deinen van een auto niet prettig, drempels neem ik met gepaste snelheid en dan is dat goed te doen. 90% zijn toch snelwegkilometers, daar is die harde vering niet zo van belang.
- Heerlijke stoelen, goed in alle richtingen te verstellen. Samen met het verstelbaar stuur heb ik met mijn 1.86m een goede zitpositie. Voorstoelen en achterbank verwarmbaar, ook via de app. Bij koud weer dus een paar minuten laten voorverwarmen!
- Geluidsinstallatie is met de equalizer goed aan te passen. Nu ben ik geen audiofiel, maar het geluid kan erg hard en de boxen lijken overal te zitten, incl. subwoofer(s?).
- Verbruik alleen bij ca. 15-20 graden kunnen testen natuurlijk. 450 km range is haalbaar bij ca. 90 km/u. (125 Wh/km). Gemiddeld over de eerste 1000 km is 155 Wh/km (Range ca. 385 km).
Persoonlijke rijervaring
- In 7 sec naar 100km/h is echt snel zat. Het is vooral te merken aan tussenacceleratie op de snelweg. Waar de Talisman eerst 1 of 2 versnellingen terug moest schakelen, is hier direct alle power voorhanden.
- Het rijden met one pedal driving went snel. De rem wordt bijna nooit meer gebruikt, tenzij ik me net 'verslik' in het schatten van de remafstand alleen op de motor.
- In het menu Autopilot -> rijstrook overschrijdingspreventie: die zet ik regelmatig uit, en zeker bij 60-km wegen. Dan moet je de belijning over om ruimte te maken voor de tegenliggers, 1 x meegemaakt dat de MY een stuurcorrectie uitvoerde. Hij past dit blijkbaar toe vanaf 64 km/h, als je dan net boven de limiet rijdt is dit geen leuke ervaring.
Over verbruikskosten kan ik weinig zeggen, hij wordt vaak op de zaak opgeladen. De werkelijk bijgeladen kWh's zijn dus niet bij te houden. Verder ga ik af op het verbruik dat de MY zelf opgeeft in het menu Ritten. Collega's hebben er op de banden na eigenlijk geen onderhoud aan, de Tesla heeft ze ook nog nooit langs de kant van de weg stil laten staan. Laten we hopen dat het deze net zo goed vergaat.
De verbruikscijfers zal ik af en toe updaten als daar wat in verandert.
Verbruikscijfers en laden
- 3.300 km
Een paar cijfers van bijgehouden ritten. Het verbruik dat de MY geeft komt keurig overeen met wat ik adhv kilometers en accupercentage heb berekend.
Temp. + 20 graden
Snelheid | ritafstand | verbruik
108 km/h | 91km | 141 Wh/km
130 km/h | 87km | 194 Wh/km
106 km/h + binnenweg 68 km/h | 143km | 132 Wh/km
Langdurig verbruik (eind mei 2023) staat op 150 Wh/km.
Langdurig verbruik is (juli 2023) gedaald naar 145 Wh/km.
Laadcijfers
Sessie 1
Supercharger Apeldoorn, max 250kW
Deze RWD laadt met max. 170 kW
Opladen van 17% tot 79%
Laadsnelheid van 170kW in het begin tot 57kW aan het eind
Tijdsduur: 23 minuten (dus gemiddeld 97kW)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.