Tesla Model Y (2023) #6

autoreview

Tesla Model Y (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst3.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bekeerling (tegen wil en dank)

  • 525 km

Audi4Life
Eigenlijk rijd ik – vrouw van midden 30 – al mijn hele rijbewijshebbende leven Audi’s. Naarmate de jaren toenamen en het gezin groter werd, werden die Audi’s wel iets minder sportief, iets minder RS en iets minder dorstig. Maar het bleven Audi’s. En als je drie jaar geleden had gezegd dat ik een Tesla zou kopen, dan was ik je waarschijnlijk aangevlogen (YOU TAKE THAT BACK!). Want de bouwkwaliteit was ruk, de range was ruk en Elon Musk hoort thuis in een pyjama zonder mouwen. Nu, anno 2023, zijn we op die eerste twee teruggekomen. Van die derde ben ik nog steeds heilig overtuigd.

De Arjan Robben onder de auto’s
Wat is er dan veranderd? Nou, om te beginnen, onze Audi is de Arjan Robben onder de auto’s. Briljante speler, maar spieren van papier manche. Datzelfde geldt voor de versnellingsbak van onze TurboPantzer. Als de odometer rond de 1.5 ton komt, dan krijgt dit type traditioneel problemen. Hele. Dure. Problemen. Daarom willen we hem toch op de markt brengen nu we er nog een redelijke transfersom voor kunnen krijgen.

De draai
En zijn vervanger dan? Tsja. Dan ga je toch een rekensom maken. Okay, niemand weet hoe de autowereld d’r over tien jaar exact uitziet, maar het lijkt niet echt gezelliger te worden voor de benzinerijder. Even spieken dan maar bij de electorburen. In mijn geval letterlijk, omdat onze buurman een Tesla Model 3 RWD heeft van een jaartje oud. En waar we eerst vooral medelijden hadden (arme electro-stumper moet alweer aan de laadpaal) begon ik langzaam te draaien. Bouwkwaliteit was gewoon prima. En die iPad reageert wel rammend soepel zeg. Tevens prettig dat de navi-updates ‘over the air’ komen in plaats van op een dat-is-dan-200-euries-mevrouwtje-usb-stick. En hoeveel betaal je per kilometer buurman? Damn. Daarvoor doet de Audi zijn koplampen nog niet eens aan. Zeker met een trits zonnepanelen & eigen parkeerplek zoals wij die gelukkig hebben.

De kandidaten
Ik kan een lang verhaal dichten over welke auto’s we hebben overwogen. De Ioniq 5, de Skoda Enyaq, de ID4, de Mach E. Maar uiteindelijk leidde alle wegen voor ons toch naar Elon. We zochten een ruime auto (want twee kinderen + veel meuk), een veilige auto (ook qua batterij), een efficiënte auto (anders ben je alsnog een godsvermogen kwijt aan elektra) en een beproefde auto (nieuwkomers uit China met google-translate-software, nee dank je). Dan kan je helaas niet anders dan de Y serieus overwegen. Helaas zeg ik, want hoe hard ik ook mijn best doe, ik blijf het gewoon een lelijke geen mooie auto vinden. Kijk, als budget geen probleem was geweest, dan had ik wel een Taycan4S als boodschappenwagentje genomen en een E-Tron met aanhanger voor het verslepen van de kids & meubilair. Maar budget is *checks bankrekening* zeker wel een overweging, dus dan ga je toch iets praktischer kijken.

De keuze
Dan dus toch die Y. Een van de efficiëntste in zijn klasse. Met LFP-accu die kennelijk lang(er) meegaat. En ‘enkel’ in de RWD uitvoering al meeeeer dan ‘lekker vlot’ is. Ontzettend veel toeters en bellen zonder een halve hypotheek kwijt te zijn aan de optielijst (letten we op, VAG en Polestar?). En recent stevig in prijs verlaagd. Uiteindelijk was de lijst van mijn vriend met objectieve voordelen (ugh, feiten, SAAI!) langer dan mijn esthetische bezwaren diep waren. Dus hebben we oude sokken omgekeerd en na een paar testritten die nieuwe auto besteld. Mijn laatste daad van Audi-rebellie was wel dat ik de 20 inch velgen eronder wilde in plaats van de 19 inch frisbees. Daar hield ik mijn poot stijf. De paar kilometer WLTP-waarde die me dat kost, dat overleven we wel.

De levering
Het is duidelijk dat de productie bij Tesla op volle toeren draait. Maandag je auto bestellen is bijna dinsdag ophalen. Dat is misschien wat dik aangezet, maar tussen bestellen en leveren zat een magere week. Dus wij als een malle het geld overmaken, de verzekering regelen en hop, naar Tilburg. Die ophaalervaring, bij Tesla Ground Zero is…. Tweeledig. Als je namelijk vrolijk wordt van een wit laken over de bolide, een fles Lidl-bubbels, rode lopers, fanfare, dansmariekes en een toespraak van de lokale burgemeester bij de onthulling van je auto…. Dan is Tesla misschien niet jouw merk. Efficiënt is het daartegen wel. Ik was nog geen drie stappen de receptie binnen en de app & auto waren al geregistreerd en geactiveerd. “Uw auto staat in vak B26 mevrouw. Als u vragen heeft, geef maar een gil. Succes!”

…okay dan?

Maar na een kleine inspectie had ik zeker een vraag: “WAT DOET DIE JAAP VAN EEN KRAS OP MIJN LOEIDURE VELG?!” “Oei, daar hebben we even overheen gekeken, mevrouw”. Minpunten. “Maar we zetten er meteen een nieuw setje velgen op” Pluspunten. Voor de rest was alles harstikke goed in orde. Geen krassen, geen panel gaps, geen rarigheden. Gewoon een goede levering van een goede auto. En dat vind ik prima. Ik trek er thuis zelf wel een keer een oud laken vanaf, mocht die behoefte opeens opkomen. Ze hadden trouwens de auto ‘maar’ tot 40% kunnen laden, dus kreeg ik direct 200 ‘gratis’ supercharge kilometer in mijn lootbox gestopt. Aight, aight, dat zijn de betere pragmatische oplossingen.

De eerste 500km
Er is heel te vertellen over het rijden in een Model Y. Voor een gedeelte zal het bekende kost zijn op dit forum, maar ik wil er toch een paar dingen uitpikken:

1. Tesla Vision aka Satan’s Driving Assistence. De ‘oude’M3 van de buurman heeft ultrasone parkeersensoren. Dat werkt fantastisch. Mijn MY heeft een paar highres camera’s en een Eloneske belofte dat de software daar ooit mooie dingen mee gaat doen. Maar tot het moment dat Tesla Vision daadwerkelijk fatsoenlijk gaat werken, is het nog even ouderwets achteruitrijden met gedraaid hoofd en een armpje om de bijrijder stoel geslagen. Tot op heden is dit de enige, maar tevens grootste teleurstelling. Laat de software-update maar komen.

2. Efficientie. Holy Moly. Dit ding is qua omvang een Leopard 2 zonder geschutskoepel. Maar die eerste 500km? Gemiddeld 148watt per kilometer! Geen concurrent van hetzelfde formaat die daarbij in de buurt komt. Gezien de kleinere accu (60kwh bruto) is het ook wel belangrijk om zoveel mogelijk kilometers uit iedere kwh te persen. Onze MY is trouwens nog in Shanghai gemaakt. Dat betekent dat deze met de ‘zwaardere’ 60kwh LFP-accu is uitgerust. Hadden we een maandje ofzo gewacht, dan hadden we de MY uit Berlijn gekregen. Die heeft een ‘structural LFP battery pack’ van ~56kwh. De WLTP is daar iets van 3% minder, tegenover een 7% kleinere batterij. Toch weer een efficientiestapje. Geef mij echter die 4kwh extra maar.

3. Range anxiety. Bestaat niet meer. Vooraf waren we nog een beetje aan het dubben. Zouden we nu de Long Range of de Standard Range nemen? Die extra kilometers van de LR zijn toch wel fijn als je ergens in de middle of nowhere komt te zitten met een ‘single digit SOC’. Maar weet je wat het is? De combinatie van superchargers en de sublieme software zorgen ervoor dat je nooit zweethandjes krijgt ‘of je de bestemming wel gaat halen’. Als mijn navigatie zegt: ‘Je komt aan met 15%’, dan kom ik ook aan met 15%. Soms met 14%, maar eerder met 16%. Wind, gewicht, file, temperatuur van de accu, bandenspanning, humeur van je schoonmoeder… alle variabelen worden meegenomen. Echt bizar knap hoe accuraat dat is. En mocht ik het niet halen, no worries, tien minuutjes aan de supercharger die bijna overal wel ergens op mijn route staat, en onwards with the goat.

De volgende stappen
De zwarte Tesla staat nu dus op de oprit, maar we zijn nog niet klaar. Zwart schijnt bij dit merk namelijk de ‘zwakste’ lakkleur te zijn. En een andere kleur staat haaks op mijn Henry ‘A car can be any color as long as it is black‘ Ford-overtuiging. Dus hebben we na lang wikken en wegen besloten om een professionele glascoating aan te laten brengen. Ook moet er nog een laadpunt thuis worden geplaatst. Daarover, maar zeker ook over de verdere rijervaringen & het verbruik, vertel ik de volgende keer graag wat meer.

De win-win-situatie
Kijk, ik houd niet van bedelen. Ik houd wel ‘win-win-situaties’. Mocht je overwegen een Tesla aan te schaffen, mocht je deze review daarbij behulpzaam hebben gevonden & mocht je jezelf & mij wat extra superchargekilometers gunnen: [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Danger noodles, rainbow roads en opsommingen

  • 3.500 km

De afgelopen maanden & 3500 kilometers waren Tesla-technisch “slecht nieuws – goed nieuws”. Laat ik beginnen met 3x “slecht” nieuws.

1. De goden verzoeken
Ik had met mijn man een weddenschap afgesloten. Wie als eerste schade rijdt, hoe klein dan ook, is een rot ei. Lang verhaal kort: die achterklep van de Tesla swingt best een eind naar achteren bij het openen. Je moet de auto bij het inladen dus niet te dicht bij een muur parkeren. Dat heb ik kwaadschiks geleerd. Een paar krasjes op de klep en een geknakt ego zijn het resultaat. Tevens ben ik, conform afspraak, een rot ei.

2. Danger noodles
In de eerste review had ik het al opgemerkt: de park-assist op basis van camera’s is zo betrouwbaar als de NS tijdens een herfststorm. De rode lijntjes (die het internet heeft omgedoopt tot danger noodles) dansen op het scherm als epileptische slangen rondom de Tesla. Maar al dat visuele geweld vertelt me gewoon helemaal niets. Geen enkele update heeft tot op heden hiervan werk gemaakt. En omdat het zicht over de motorkap bij de Model Y best beperkt is, parkeer ik overal achteruit in (JA IK EEN VROUW JA). Dan heb je in ieder geval de camera nog. Die juist weer wel supergoed is. Maar goed, dat ze een dure, high tech auto de weg op hebben duren sturen met zo’n WIBRA-park-assist vind ik een gotspe.

3. Somewhere over the rainbow
In mijn leven heb ik veel domme dingen gedaan (zie punt 1). Geen daarvan tipt aan het introduceren van de ‘rainbow road mode’ aan mijn twee kiddos. Als deze (inclusief dat gekmakend cowbell-melodietje) nu niet volcontinu aanstaat naar ons vakantiehuisje in Zeeland (enkele rit een dik uur), dan leidt dit tot heftige protesten van de achterbank. Damn you Christopher Walken!

+++

Nu even serieus. Er is uiteraard ook goed nieuws en daarvoor heb ik geen opsomming nodig. Want laat het helder zijn: alle bovenstaande punten vallen in het niet bij het rijplezier dat ik van deze auto ondervind. De vaart, de directheid, de efficiëntie (gemiddeld 154 watt/km voor zo’n bak), de ruimte, het entertainmentssysteem, het is allemaal super. Chips, toch een opsomming gebruikt. Qua accessoires heb ik de auto wel in een speciale glascoating laten zetten. Daarvoor heb ik best lang zitten vergelijken welk bedrijf een goede prijs/kwaliteit bood en uiteindelijk uitgekomen bij Idenburg Car Solutions. Het is zeker niet goedkoop, maar de auto glimt 24/7 en is een stuk beter beschermt tegen kleine ongelukjes en krasjes. Punt 1 hierboven zou een stuk erger zijn geweest als die glascoating er niet op had gezeten.

Heb ik nog doelstellingen voor de komende tijd? Jazeker. Allereerst moet ik nog een beetje wennen aan de adaptieve cruise control. Ik kan er niet echt de vinger op leggen, maar op de een of andere manier vond ik die van de Audi intuïtiever. En ik wil nog een beetje van de range anxiety afkomen. Als het stroombalkje onder de 20% komt, wordt deze geel. Rationeel gezien betekent dat niets. Dan heb je nog steeds dik 75km in de tan… accu. Maar toch… die gele kleur van die energiemeter…. het jeukt. Kan je nagaan wat voor rode vlekken ik in mijn nek krijg als de indicator rood wordt bij 7%. Daar moet ik echt nog even doorheen, want ik weet dat dat gewenning is. Het feit dat we nu sinds kort thuis een laadpunt hebben gaat me daar wel bij helpen. Heb je in ieder geval geen klamme handjes meer of er ’s avonds laat als je thuiskomt nog een laadpunt beschikbaar is.

De win-win-situatie
Kijk, ik houd niet van bedelen. Ik houd wel ‘win-win-situaties’. Mocht je overwegen een Tesla aan te schaffen, mocht je deze review daarbij behulpzaam hebben gevonden & mocht je jezelf & mij wat extra superchargekilometers gunnen: [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.