Tesla Model Y (2023) #21

autoreview

Tesla Model Y

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Top auto

  • 56.000 km

Na dik 12 jaar gereden te hebben in een Volvo V70 uit 2004, overigens zonder ooit stilgestaan te hebben, begonnen er toch wel wat frustraties te komen.
De bestuurders ruit bleef ineens hangen na openen, waardoor ik met een dichtgeplakt raam terug moest rijden. Gasveer van de klep ging defect. Zeer hoge onderhoudskosten (1000 per jaar was wel zo'n beetje de norm), en niet te vergeten 2x per maand voor dik 100 euro tanken, dat begon aardig pijn te doen.
Ik zat al jaren te kijken naar Tesla en de ontwikkelingen rondom dat merk. Maar de Model 3 vond ik iets te klein voor als ik ga windsurfen. Dus toen de Model Y eenmaal op de markt kwam, ben ik die gaan volgen.
Nieuw vonden we hem wel erg duur. En opeens was daar MMX, het bedrijf dat puur en alleen in Tesla doet! Afspraak gemaakt, heel veel uitleg gekregen, en proefritje gemaakt, en besloten om de Model Y te kopen!

KM stand bij aankoop was ca 41000, inmiddels 16000 km verder kunnen we wel zo'n beetje opmaken wat de positieve en minder positieve dingen zijn.

Algemeen

Persoonlijk vind ik dat de afwerking van de auto prima is. Wel zijn er hier en daar wat 'goedkope' materialen gebruikt, bijv de hoedenplank, maar ja, als je het vergelijkt met mijn vorige V70, het was allemaal enorm zwaar uitgevoerd in de Volvo, is dat echt nodig?
Wel vind ik dat de geluiden waarmee bijv de frunk opengaan, weinig kwaliteit uitstralen. Maar goed, dat gebruik ik dan ook alleen om mijn natte spullen na het surfen in te doen.
Oh ja en het neerklappen van de achterbank is wel heel erg knullig gedaan :-)
Wat wel een heel groot voordeel is van de het minimalistische ontwerp: je hebt 'm binnen 1,5 uur van binnen en buiten schoongemaakt.

Rijden.

Rijden in de Y vind ik een feest. Hij is lekker vlot ondanks dat dit de traagste Tesla is. One-pedal driving is echt subliem, met een beetje anticiperen hoef je vrijwel nooit te remmen. De auto-hold laat de auto ook niet rollen op een helling, ideaal.
Wel is hij bij slecht wegdek (Frankrijk) vrij hard geveerd, dat is af en toe wat onconfortabel.
TACC werkt prima, Autopilot gebruik ik niet zo veel, want dat werkt eigenlijk alleen lekker op lange stukken rechte weg waar je toch niet kunt inhalen.

Laden

Ik heb een laadpaal thuis (ook van Tesla), met een dynamisch contract laad ik alleen tijdens daluren. Mede daardoor rijden we bijna gratis, ook door de zonnepanelen.
We zijn nu 1 keer naar de Dordogne gereden, laden via de Superchargers werkt gewoon perfect: stoppen, inpluggen, laden. Facturatie via de auto.
En voor je koffie op is en iedereen de toilet heeft bezocht, was de auto al weer voldoende opgeladen.

Infotainment / app

Tesla staat natuurlijk bekend om zijn software. Ik kan beamen, die werkt gewoon perfect. Nog niet één keer heeft de app een hapering gehad, laden begon op de ingestelde tijd, opwarmen/koelen etc werkt gewoon. We rijden er met 3 personen in, iedereen heeft zijn eigen profiel en hoeft dus nooit iets in te stellen aan de stoelen, spiegels, spotify etc.
Ook hebben we wat nieuwe functies gekregen door de updates die wel héél vaak langs komen.

Verbruik

Met de 60kWh batterij komen wij ongeveer 350 km ver als we gewoon 100 rijden, dan zit er bij thuiskomst nog 5% in de accu. Verbruik zit nu gemiddeld op 164Wh/km sinds aankoop.
En de LFP batterij heeft na 56k km een degradatie van 2.7% volgens Tessie, ik denk daarom dat we hem voorlopig nog wel voor de deur hebben staan.
Ik zit inmiddels al naar een 2e Tesla te kijken, want het is met 2 werkenden, en 1 persoon die stage loopt inmiddels vechten om de auto gereserveerd te krijgen :-)



10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.