Tesla Model Y (2023) #2

autoreview

Tesla Model Y (2023)
Tesla Model Y (2023)Tesla Model Y (2023)Tesla Model Y (2023)Tesla Model Y (2023)Tesla Model Y (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst39.800 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 1.028 km

De model Y is nu een week in mijn bezit en de eerste veranderingen t.o.v. de model 3 LR heb ik ervaren.

Ik heb voor de SR gekozen omdat een LR toch 10.000 € duurder was en dat vindt ik het niet waard. ( 7000.00 € voor de auto en 3000.00 € subsidie die ik dan mis loop).
Je mist het gevoel dat je afgeschoten wordt bij snel optrekken maar de SR komt goed mee in het verkeer.

Ben blij weer wat hoger te zitten in de auto, niet dat de model 3 vervelend zit maar ik had de afgelopen 10 jaar SUV gereden en dat mis je dan toch.

Een grote verandering t.o.v. de long range is het regenereren met de LFP accu.
Ik woon in de bergen op 300 meter boven zee niveau en rijd in de morgen regenererend naar de kust. Nu is het voor ons koud op het moment ( 9 graden) en voor de auto waarschijnlijk ook want in de morgen zie ik het symbool regeneratie beperkt op mijn scherm.
In het begin regenereert de auto best goed maar na de derde bocht moet je plotseling toch de rem gaan gebruiken terwijl je dat nog niet verwacht.
Inmiddels heb ik door dat je aan de puntjes op de verbruik meter kunt zien hoeveel regeneratie er beschikbaar is maar het was wel even wennen en het geeft toch ook een hoger gebruik aangezien ik met de model 3 LR gratis naar beneden reed en dat lukt nu niet meer.
Als ik de auto in de garage zet gaat het beter maar de accu koelt toch af onder het rijden. Als de accu warm is dan regenereert de auto goed en doet voor mijn gevoel niet onder voor de LR.
Het verbruik kan ik nog niet teveel over zeggen maar over de eerste 1000 km zit ik op 16,3 Kw/100 km en ik verwacht dat dat in de zomer wel omlaag gaat.

Voor de rest is het een ruime model 3 van binnen en het enige wat mist zijn de parkeer sensoren al hoewel het went snel. Het voordeel is wel weer dat het irritante gepiep van de sensoren in de file weg is.

De vering is echt verbeterd, comfortabel en toch nog sportief.

Meer ervaringen als de 10.000 km erop zitten over 2,5 maanden.

korte update

  • 5.430 km

Ik rijd de laatste tijd iets minder maar nu toch de 5000 km aangetikt.

Verbruik over de eerste 5000 km is nu gemiddeld 158 W/Km maar er zitten nu regelmatig ritten bij van 136 W/km nu de temperaturen wat hoger zijn.

Het beperkt regenereren met de LFP accu blijft toch een punt van irritate.
Bergafwaarts gaat het regenereren steeds minder en op een gegeven moment is het helemaal over en dat is vervelend als je 300 mtr. naar beneden moet iedere dag. Ook bij Malaga komt er na een lange klim een stuk dat een paar kilometer daalt en ook daar stopt het regenereren geleidelijk. In een vlak land als Nederland zal het niet opvallen maar hier is het klote.

Voor de rest geen storingen of problemen, ik hoop wel dat er een update komt voor de ontbrekende radar voor het inparkeren.

Binnenkort worden de logo's aangepast, zwart voor en TESLA letters achter, ook wordt het dak getint en div. zwarte accenten aangebracht zoals lucht inlaat, spiegels, enz.

Wordt vervolgd

update 2023,6,9

  • 6.130 km

Vandaag update 2023.6.9 geïnstalleerd en waarachtig de auto geeft de afstand tussen de auto en het obstakel weer aan met inparkeren.
Het gaat nog niet zo soepel als met de parkeer sensoren maar het systeem is aan het kalibreren.

Ik houd jullie op de hoogte.

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

verbruik

  • 7.115 km

Even een korte update over het verbruik. Zie foto´s

Nu de temperaturen weer tussen de 20 en 30 graden zijn is het dagelijkse verbruik aanzienlijk gezakt tussen de 135w/km tot 150 w/km.
Over het algemeen zakt het verbruik iet nu er wat meer kilometers gereden zijn.
De oplaad kosten over de afgelopen maand waren 93,00 € voor 582 Kw.
Ik heb nog nooit zo'n goedkope SUV gehad.

De eerste 9 maanden zitten er op.

  • 26.562 km

Allereerst wil ik de mensen bedanken die mijn referral code gebruikt hebben.

Na 9 maanden en 26.000 km ervaring moet ik zeggen dat dit mijn beste auto is tot nu toe, niet de meest luxe maar wel efficient, degelijk, betrouwbaar en zeer goedkoop in gebruik.

Het gemiddelde verbruik over 26.562 km is 151 W/ km en de range bij een volle accu is nog 389 Km. Ik rijd er gemiddeld tussen de 180 en 250 km per dag dus dat gaat prima.
Voor de stroom betalen wij nog steeds 0,12 ct / Kw dus het rijden is echt goedkoop.

Tot nu toe heeft de auto de werkplaats nog niet gezien, er mankeert werkelijk niets aan terwijl ik er niet zuinig op ben. Het is een zakelijke auto en er ligt regelmatig lading achterin.

Parkeer systeem is nog steeds ruk en ik heb de signalen uit gezet, was de flipperkast zat. Het inschatten van de parkeer ruimte gaat prima op gevoel en het houd je bezig.

Auto pilot gebruik ik ook nooit aangezien ik veel op bergwegen rijd en daar gebeuren nog wel eens onverwachte dingen, overstekende zwijnen en herten of ongeduldige mensen die inhalen bij een inhaal verbod.

De licht assistend werkt wel erg goed in de bergen, er seint niemand en grootlicht gaat op tijd uit bij tegenliggers.

Ruitenwissers moet je mee om kunnen gaan, slaan af en toe op hol.

Een jaar later

  • 39.800 km

Na een jaar rijden in de model Y is de conclusie dat ik 3100 euro aan brandstof heb bespaard t.o.v een diesel en dat de Y een heerlijke auto is om in te rijden en geen problemen geeft, maar wat er aan brandstof is bespaard is ruimschoots verloren gegaan aan de hoge afschrijving. Dit komt mede door het prijsbeleid van Tesla. Ik denk qua afschrijving dat dit de duurste auto is die ik gehad heb.
Ik heb de auto zakelijk gekocht maar voor iemand die hem privé gekocht heeft zal het heel zuur zijn.

Verder is het hier in Zuid Spanje nog een drama om te laden, heel veel laders zijn buiten gebruik of defect en er zijn heel veel verschillende aanbieders met allemaal verschillende apps en ook staan veel laders in parkeer garages waar slecht bereik is en je aan het worstelen bent om connectie te krijgen.
De Tesla superchargers zijn ook niet zo snel als het hoort vanwege het tekort aan stroom en daardoor sta je langer dan gepland aan de laadpaal.

Daardoor zal dit voor mij de laatste elektrische auto zijn ondanks dat elektrisch rijden op zich heerlijk is.
De model Y gaat door naar een collega en ik ga verder in een foute Ford Ranger Wildtrack met V6 diesel.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.