Tesla Model Y (2023) #19
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Bijna een jaartje Tesla
- 61.000 km
Begin dit jaar begonnen bij een nieuwe werkgever en daar hoorde een auto van de zaak bij.
De keuze was een Ford Focus 1.0 handgeschakeld die reeds aanwezig was op kantoor of een Tesla model Y.
Aangezien we prive al een Kia e-Niro reden van een jaartje oud, was electrisch rijden niet spannend meer voor ons en waren ik en mijn vrouw dat terug gaan naar brandstof rijden een no-go was.
Omdat ik toch wat spanning had voor Tesla en het minimalistische design eerst een proefrit gemaakt bij de Tesla dealer. Dit beviel erg goed en dus al snel de knoop doorgehakt en dus werd er een nieuwe Model Y rwd besteld.
*Comfort.
Auto is erg stil door het dubbel glas.
Alle fijne opties zijn aanwezig zoals stoel en stuur verwarming wat vooral mijn vrouw erg fijn vind met haar winterhanden.
Groot voordeel met een gezin is ook de enorme bak ruimte in de auto. Serieuze kofferbak en onder de laadvloer nog een enorme ruimte. Hier staat bij mij een boodschappen krat met PBM's in. En dan hebben we natuurlijk ook nog een frunk.
Waar we met de Kia nog een dakkoffer mee hadden op vakantie, paste alles in de Tesla. Wel ff de kofferklep aandrukken, maar toch...
* Prestaties.
Tja, wat moet je er over zeggen.
Voor normaal gebruik snel genoeg en als je haast hebt, nog steeds snel genoeg. Dus dikke prima.
Het verschil tussen zomer verbruik en winterverbruik is wel gigantisch moet ik zeggen. Met het huidige koude weer sta je toch regelmatig bij de supercharger als je flink kilometers maakt.
En die kilometers worden wel gemaakt met soms ritten van 500km+ per dag. Met uitschieters naar 600/700km per dag.
Maar overal in Nederland en de Benelux zijn genoeg laadmogelijkheden te vinden dus laadstress heb ik nog niet gehad. Hoogstens een keer moeten zoeken in Frankrijk waar een boel laadpalen kapot zijn of slecht werken in de dorpen.
*Betrouwbaarheid.
Het scherm heeft 2x op zwart gestaan wat te resetten was door de knoppen op het stuur even ingedrukt te houden.
De spiegels van de zonnekleppen vallen ''eruit'' bij warm weer waardoor je dan tegen de binnenzijde van de zonneklep aankijkt.
Maar verder heeft de Tesla hardware matig nog geen kik gegeven.
En ja, de ruitenwisser zijn gewoon ruk op automatische stand. Phantom braking is ook algemeen bekend, en als je zoals ik op het ''platteland'' woont waar heel veel wegen geen middenstrepen hebben en de buitenste strepen een stukje naar binnen op de weg hebben staan, heeft de Tesla vaak stress als je over die buitenste streep komt met tegenliggers. Met een boel, gepiep en gejengel.
In de KIa waren dit soort hulp systemen heel simpel even uit te zetten met een knopje bij de draaiknop voor de versnellingen.
En al staat de JOE stand aan om het volume van het alarm te dempen, is dit nog steeds erg hard.
*Kosten.
Eigenlijk weinig idee van ;)
Mijn werkgever heeft onbeperkt Supercharger laden overgezet van een oude Model S meende ik. Ik heb me hier nooit in verdiept, maar volgens mij zijn er nu geen kosten bij een Supercharger.
Verder zijn er alleen de kosten van winterbanden en een set lichtmetaal met zomerbanden.
Daarnaast is er achteraf een trekhaak geplaatst.
Maar al met al ben ik dik tevreden over de Tesla.
Ja, ik zou best graag in de Model Y RWD met grote accu willen rijden voor de extra kilometers maar deze was er toen nog niet.
En als je ziet wat dit model kost en wat je er voor krijgt is het eigenlijk een no-brainer.
Afscheid van Tessie
- 65.000 km
Ja, je leest het goed.
Afscheid van Tessie.
Ik heb over het algemeen met veel plezier in de Tesla rond gereden en toch een flink aantal kilometers weg gereden in nog geen jaar tijd.
Qua onderhoud is het een koopje lijkt mij, grote beurten of olie bijvullen is niet aan de orde geweest.
En op een 2 tal resets van het scherm heeft de auto eigenlijk geen kik gegeven.
En nu denk je waarschijnlijk wat de reden is van het afscheid van een auto van nog geen jaar oud.
Nou, Tessie is doorgezet binnen het bedrijf waardoor ik mocht kijken naar een vervangende auto.
Proef gereden in een Lynck en Co 01.
Van binnen een knappe auto en reed best aardig, maar dat motortje wat aanslaat op de snelweg of als je even snel wilt inhalen. Nee, dat was het toch echt niet en om al helemaal niet te beginnen over de veel te kleine kofferbak voor mijn werkzaamheden.
Al zijn bijna alle auto's een stapje terug denk ik qua kofferruimte van de model Y.
En tja, eigenlijk kon ik er niet omheen qua bijtelling en de hoeveelheid auto.
Dus het is een zusje, broertje, neefje, nichtje of verzin zelf iets leuks geworden van Tessie.
Wederom een model Y in exact dezelfde uitvoering. Ik vond de meerprijs per maand voor een Long Range AWD het niet waard gezien de beperkte extra kilometers en de Long Range RWD was simpelweg te duur qua demo auto's waardoor je zelfs duurder uit was dan de AWD versie.
Dus ik tokkel nu verder in een nieuwe Tesla Model Y standard range.
Nadeel is wel dat dit model de optie heeft die begint te piepen als je een kilometer te hard rijdt, maar dit kun je gelukkig handmatig snel uitschakelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.