Tesla Model Y (2023) #17

autoreview

Tesla Model Y (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst24.500 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Review Autoweek Tesla Y

  • 24.500 km

De Tesla Y RWD:

Nou daar ga ik. Mijn Tesla Y RWD is inmiddels lease auto nummer 6. Hoog tijd om ook maar eens een review te schrijven. Dit is de eerste dus schroom niet om er iets van te vinden #SMILE

De aankoop:
Niet echt een aankoop want een lease auto koop je niet. Maar dit keer mag ik mijn auto ophalen in een afhaal centrum. En dat is het ook echt. Een afhaal centrum. Geen bosje bloemen. Geen mooi doek over de auto. Flesje wijn. Een verkoper die je alle ins en outs nogmaals uitlegt. Nee gewoon ophalen en wegrijden. Voorafgaand aan de ophaal dag krijg je de instructie om een aantal filmpjes te kijken. En daar moet je het mee doen. Hoewel ik het in eerste instantie maar gek vond verliep het allemaal goed. En heb ik er geen probleem mee dat het zo onpersoonlijk is verlopen. 24500 kilometer verder hebben we het er niet meer over.

Waarom deze keuze:
De nieuwe leaseauto moest van mijn werkgever elektrisch zijn. Ik moet hem mooi vinden. Verder hebben wij 3 Tieners in huis dus ruimte achterin is erg belangrijk. En wil ik niet meer dan 400 euro per maand kwijt zijn aan bijtelling. Voorheen was dat dus een auto van ongeveer 44.000 euro. Omdat de eerste 30.000 euro bij elektrisch nog een verlaagd tarief kent (16%) kunnen we shoppen tot ongeveer 52.000 euro. Het zijn luxe problemen.

Op basis van bovenstaande criteria zijn de Volvo EX30, Skoda Enyaq, VW ID4/5 de revue gepasseerd maar voor mij was/is de winnaar met vlag en wimpel de Tesla Y

Uiterlijk:
Als je Facebook moet geloven dan is de Tesla Y het aller lelijkste monster dat ooit gemaakt is. Ik heb echt al van alles voorbij horen komen over deze walvis. Op de een of andere manier vinden veel mensen het toch belangrijk om zich uit te spreken over Tesla. En dan met name dat ze Tesla helemaal niks vinden. Terwijl je op een verjaardag nooit iets hoort over de Opel Astra van Henk en Ingrid. Hoe dan ook ik vind het gewoon een heel gaaf model. Zo hebben we allemaal een andere smaak en keuze, en dat is maar goed ook.

Prijs:
Ik heb hem besteld net na de eerste prijsverlaging. Dus voor 47.000 euro in kleur Wit met wieldoppen. (En ja in deze variant vind ik hem echt gewoon mooi) In het zwart vond ik hem wat minder sprekend. Comfort is niet optimaal dus die grotere velg heb ik ook links laten liggen. Al met al ruim binnen budget.

Comfort (rijgedrag)
Daar is het toch even wennen. Het is natuurlijk een hoge auto. En vanaf circa 120 a 130 kilometer per uur vind ik de auto erg onrustig worden. Ik ben wat lagere auto's gewend en in de bochten is dit echt heel anders rijden. Het gewicht helpt ook zeker niet mee. (bij sportief rijgedrag) Hij is een beetje stug op sommige wegen en dat is een beetje vervelend.

Bij normaal rijgedrag is de auto heerlijk stil en zoef je echt over de weg. Niet meer op toeren komen maar gewoon gaan. Geweldig. Van 0 tot 100 maar ook daarboven meer dan voldoende vermogen. Flitsmeister geeft eigenlijk altijd 8 seconde aan. In plaats van de 6.9 die is voorgeschreven. Vind ik niet zo heel belangrijk. Voldoende vermogen is erg belangrijk maar de snelste zijn niet perse. GELUID: Ik kan echt genieten van een mooie 6 in lijn of een dikke V8. Heerlijk. Maar op de een of andere manier vind ik dit gewoon beter. Als ik nu in de BMW 330 (2009 dus nog een 6 cilinder) van mijn vrouw stap voelt het alsof ik terug ga in de tijd. Nog steeds GEWELDIG maar wel terug in de tijd (Het is natuurlijk ook een auto uit 2009 maar de ik bedoel meer het rijden met een brandstof auto)

Comfort (intern)
Stoelen zitten prima. Alles in de auto is elektrisch. Zo ook de stoelen. Zithouding is prima. Ik lees regelmatig reviews van mensen die erg veel waarde hechten aan de kwaliteit van de stoel. Ik denk dat ik een makkelijke zitter ben want voor mij is in een nieuwe auto een stoel een stoel en ik zit hier het zelfde in als mijn vorige Mercedes, Audi, Renault, Peugeot, Ford stoel. Het leer voelt erg zacht en voor mij helemaal in orde. Er is stoelverwarming zowel voor als achter en dit wordt door heel de familie gewaardeerd. Net als het glazen dak.

De gehele auto is erg ruim en er is voldoende opberg ruimte. Voldoende aansluitingen USB-C voor de Kids. En vind het zelf erg fijn dat je telefoon in het zichtveld draadloos kan opladen. Bij veel modellen willen ze dit nogal eens wegstoppen zodat je er niet bij kunt.

Verder ben ik erg fan van het simplistische interieur. Het Touch Screen scherm werkt gewoon goed genoeg om alle overige knoppen weg te laten. En daar hou ik van. En met het werkt gewoon goed bedoel ik ook echt goed. Alles is simpel duidelijk en werkt snel. Bij alle andere modellen die ik bekeken heb werkt het systeem gewoon niet zo goed als bij Tesla.

Gebruik:
Ja en dan het punt waar iedereen over valt. Het elektrisch rijden in relatie tot de actieradius en het laden.

Ik denk dat voorlopig nog niet iedereen klaar is voor elektrisch rijden. Heel het internet staat vol met meningen over hoe K#t het is maar dat is dus echt niet voor iedereen zo. Ik vind het echt geweldig rijden en denk niet dat ik nog terug ga naar een brandstof auto.

MAAR. Ik heb een eigen oprit met thuis lader. Ik heb geen sleur hut die ik naar Spanje breng. En 95% van mijn ritten zijn minder dan 300 kilometer op een dag.

Is dit voor jou niet van toepassing dan kan ik me voorstellen dat je sceptisch bent over een elektrische auto. Maar waar ik voorheen 1 a 2 keer per week bij de pomp stond vertrek ik nu iedere dag (als ik wil) met een volle accu. De tijd die ik kwijt ben met laden is gegarandeerd minder dat de tijd die ik kwijt was met tanken. (In mijn situatie)

De vakanties daarentegen zijn minder luxe (zoals we dat gewend waren) Nee we stampen niet meer in 1 keer door naar de Wintersport of Camping in Zuid Frankrijk. (Kan gewoon niet meer) In het begin zag ik heel veel beren op de weg maar ben er nu gewoon OK mee dat ik verplicht wordt om de rust te pakken. Waardoor de reis gewoon veel relaxter is. Is het optimaal. NEE. Maar zeker acceptabel. De voordelen van elektrisch rijden door het jaar heen zijn voor mij belangrijker dan de tijd die ik win als ik 2 keer per jaar naar het buitenland ga. Dus zien jullie me staan bij een lader deze zomer. Zwaai dan maar. Weet dat ik door het jaar heen ook altijd zwaai naar al die mensen bij het tankstation. #SMILE

Cijfers gemiddeld:

Normaal rijgedrag (Max 100/110)
- Zomer: Werkelijk kilometers op een volle accu 360/370
- Winter: Met echte kou 300 kilometer

Sportief rijgedrag (volcontinue 130/150) bij normaal weer +/- 300 kilometer op een accu.

Laden Wintersport: 35/40 minuten van 10/20% naar 80% (Super chargers)
Laden Zomer: 20/25 minuten van 10/20% naar 80% (Super Chargers)

Het is mijn inziens een Feit dat we straks allemaal elektrisch gaan rijden. Het is nog maar de vraag of dat deze elektrische aandrijving straks aangedreven gaat worden door een batterij (die steeds beter worden), waterstof of iets anders. Vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Het rijdt geweldig.

One Pedal Driving:
De eerste paar ritjes was het even wennen. Maar nu rijd het zoveel relaxter. Echt Super.

Voorverwarmen:
Nooit meer krabben. Altijd vertrekken in een warme auto. Van te voren in te stellen of via de app allemaal te regelen. Nu had mijn Mercedes (Hybride) dit ook al. Maar die app werkte echt slecht ten opzicht van die van Tesla.

Gimmicks:
Tesla zit vol met spelletjes, lichtshows, scheten laten of grappige thema dingen. De Kids vinden het geweldig. Ik zelf heb er niet zo veel mee.

Laadproblemen: (GEEN)
Ik heb nog geen laadproblemen gehad. Mijn thuislader is 3 weken na het ontvangen van de auto geplaatst. Werkt altijd. Op vakantie altijd bij TESLA Supercharger geladen. Nooit hoeven te wachten. Altijd plek. Ik heb voor het thuis laden ingesteld dat hij na 21:00 uur automatisch gaat laden (DAL) Afhankelijk van hoe leeg hij is duurt het een uurtje of 4.5 om weer tot 100% te komen.

Thuislader aanvullend:
Ik krijg maandelijks de laadkosten vergoed via SHELL. Werkt super makkelijk. Zolang we nog kunnen salderen heb ik geen voordeel van mijn zonnepanelen. Mogelijk ga ik straks iets bedenken dat ik overdag ga laden. Voor nu nog even geen issue.

Geluidsinstallatie: Ik ben geen audiofiel maar hou van stevig geluid. T.o.v. de standaard in andere auto's (die ik heb getest) is het uitstekend (en het beste) geluid

Navigatie: Werkt prima. Het scherm is lekker groot en alles is makkelijk te vinden. Wat ik jammer vind is dat je (op moment van schrijven) nog niet tussentijds makkelijk een alternatieve route kunt selecteren. Hiervoor moet je een nieuwe route plannen. En dan de gewenste route selecteren. (minpunt) Als je een route plant die langer is dan je actieradius. Geeft hij automatisch de beste keus Supercharger aan op de route. Ik heb ook wel eens lange ritten meegereden in NIET Tesla's. En dan is het toch best een gedoe om een echte Fast Charger te vinden op je route. Mogelijk is deze techniek ook al verbeterd maar bij Tesla werkt het in ieder geval erg goed.

Verder gebruik ik regelmatig de mogelijkheid om op mijn telefoon een adres met route op te zoeken of te selecteren op de kaart in Google Maps. Deze stuur ik dan door naar de Tesla. Werkt ontzettend soepel en hij start gelijk op.

Bouwkwaliteit: Ja het is geen oude degelijke Mercedes of Audi. Maar de kwaliteit van auto's in zijn algemeen is niet meer zoals vroeger. Laat ik zeggen dat het echte Amerikaanse bouwkwaliteit is. Op internet staan reviews van met name de eerste Tesla's die er erg slecht aan toe zijn kwa bouwkwaliteit. Maar mijn model van 2023 is best goed. Het voelt niet goedkoop maar ook niet duur. Value for money zullen we maar zeggen.

Review loopt een beetje door elkaar heen allemaal. Maar ik heb denk ik de meeste onderwerpen wel aangehaald. Als ik nog iets bedenk vul ik zeker aan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.