Tesla Model Y (2023) #15
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model Y |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Nog geen fan
- 15.000 km
Bijna 3 maanden geleden heb ik de Skoda Superb ingeleverd en rij ik met een Tesla Model Y. Mijn werkgever stelt als eis dat we elektrisch gaan rijden en mijn keus is op de Tesla gevallen. De prijs/kwaliteit/ruimte lijkt het meest gunstig. Het uiterlijk heeft niet mijn eerste voorkeur maar ja…. Na 15.000 km kan ik zeggen dat het een snelle, stille en vrij ruimte auto is die toch ook wel een aantal eigenaardigheden of minpunten heeft. Die verbazen mij behoorlijk en ik snap het enthousiasme van met name autojournalisten niet helemaal.
Positief:
• Compleet, tot stuurwiel- en achterbankverwarming aan toe
• One-pedal drive werkt goed
• Functionaliteit app
• Spraakbediening
Negatief:
• Directe, onrustige besturing en zijwindgevoelig
• Regensensor: werkt sowieso slecht en gaat verplicht op automatisch bij gebruik cruise control. Dus rij ik regelmatig bij droge omstandigheden met zwiepende ruitenwissers voor mijn neus
• Stugge vering: gaat prima op gladde snelwegen en goed over verkeersdrempels, maar als de weg slecht is dan vind ik het behoorlijk stuiteren. Daarom ook bewust bij standaard 19“ gehouden
• Bediening via scherm. Hier ben ik geen fan van en vaak moet het in 2 of 3 stappen
• Ik mis Carplay! Was erg gewend aan de mogelijkheid om apps voor te laten lezen en middels spraak te versturen
• Adaptieve cruise control: accelereert traag op het moment dat een auto weer naar rechts gaat. Maar remt laat af als je op een file afrijdt. En meerdere keren gehad dat hij remt omdat hij vindt dat de vrachtwagen die ik inhaal teveel naar links gaat.
• Verlichting gaat pas laat aan bij slecht weer/gebruik ruitenwissers.
• Zichtbaarheid van de deurhandels in het donker
Op dit moment ben ik eigenlijk niet zo blij met de auto. Ik hoop dat ik er nog aan kan wennen want ik heb nog wel een paar jaar te gaan. Het lijkt erop dat ze de aandrijftechniek goed voor elkaar hebben maar dat andere zaken verbeterd moeten worden.
En dan nog even over het aankoopproces:
Proefrijden kan, maar hou rekening met een eigen risico van € 2500 in geval van schade; nog nooit meegemaakt. Dat is de reden dat ik een korte proefrit gemaakt heb en daarvan maar beperkt zelf gereden.
Dan de levertijd. Op maandag bestelbevestiging van leasemaatschappij, dinsdag SMS(!) van Tesla dat ik hem vrijdag in Tilburg kan ophalen.
De aflevering. Ik kreeg per SMS een aflevertijd en deze heb ik nog een half uur later gezet want vond het vervelend als de medewerker op mij zou moeten wachten. Haha, zo werkt het dus niet. Alsof je een broodje bestelt bij de bakker sta je in de rij bij een balie. Je geeft je bestelnummer en rijbewijs en in vak D9 staat je auto. Er lopen medewerkers rond die je nog kunt bevragen en als je je vertrouwd met de auto voelt meld je je af en rij je de loods uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.