Tesla Model Y (2022) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 52.352 km |
Tesla Model Y RWD
- 30 km
Sinds een paar dagen in bezit van een Model Y RWD als vervanger van de Renault ZOE.
Zeer fijn rijdende, luxe, stille, comfortabele, snelle en bovendien ruime auto.
Positief:
Overzicht
Stoelen zitten geweldig
Scherm, veel mogelijkheden, groot en werkt snel
Audio beleving is waanzinnig!
Autopilot
Ruimteaanbod
Styling / design
Stilte aan boord met dubbel glas
Snel
Minder:
Nog geen parkeersensoren. Dit gaat werken met Tesla Vision, gebaseerd op de camera's dus, maar die software is nog niet uitgerold..
Aflever ervaring bij Tesla Tilburg
Eerste lange reis
- 12.733 km
Eerste lange reis achter de rug met de model Y. Begin april hebben we een mooie reis gemaakt naar het Como meer in het noorden van Italië. Het reizen en onderweg laden was ver boven verwachting. Wat een gemak om een bestemming in te voeren en onderweg naar goede laadstops te worden geleid. Aangekomen even inpluggen en voordat je aan de koffie bent zijn er al weer meer dan honderd kilometers bij. Leuk om te zien hoe de Tesla in enkele seconden naar de 170kw schiet wanneer je hem er aan hangt. We hebben op deze reis geen range anxiety gekend en hebben ontdekt dat de meeste stops onderweg zeer prettig zijn! Vaak stop je bij redelijke hotels waar het relatief rustig is, je goed kunt eten en drinken en gratis van het toilet gebruik kunt maken. Een aanbeveling verdient wat mij betreft de stop bij vd Valk in Arlon. Dit was onze eerste stop op de heenweg en een die we direct hebben opgeslagen. Ook de range van de Y valt geheel niet tegen. We hebben steeds stukken van 200 a 300 km gereden tussen stops en we reden meestal door totdat de batterij net onder 10% zou komen en stopten dan wat langer om even te lunchen of uitgebreid te stoppen. Kan vast sneller met vaker, korter stoppen, maar voor ons voelde dit erg relaxt.
Minder te spreken waren we over het weggedrag van de Y. De auto is best nerveus en windgevoelig en op een lange reis is dat met name vervelend. Ik heb dat opgelost door erg veel op de autopilot te rijden, dan houd je het stuur losjes vast en hoef je hem eigenlijk nooit te corrigeren. Maar mijn vrouw houdt niet van de autopilot feature en rijdt liever zelf, zij vond het van tijd tot tijd best vermoeiend, zeker op stukken in Frankrijk waar er flinke wind stond.
Waar we wel weer tevreden over zijn is de ruimte aan boord. Werkelijk alles ging met het grootste gemak mee en dan had onze hond nog de gehele achterbak tot haar beschikking, top!
Verbruik heen en weer is 143wh/km geweest, zeer netjes. De laatste tijd neemt de temperatuur wat toe en haal ik regelmatig rond 130wh/km. Langdurig gemiddelde staat nu op 155wh/km. Laden op locatie kon middel gewone 220 aansluiting en dit was meeste dagen voldoende om de auto weer 100% te laden, voordeel van een laag verbruik en relatief kleine batterij.
Conclusie;
Zeer tevreden over de auto, heel veel zaken zijn meer dan goed voor elkaar. Comfort en ‘stabiliteit’ zijn wel echte verbeterpunten.
Still going strong
- 52.352 km
Inmiddels anderhalf jaar verder met de auto en wat bevalt hij nog steeds goed. Het is een heerlijke, makkelijke auto om zowel lange als korte ritten mee te maken. Enorm praktisch en een hele hoop van de snufjes dragen bij aan rijgenot en gemak.
Het begint al met een hele goede app. Ik kan hierin de status van de auto zien, de auto bedienen, voor koelen & -verwarmen, laadinstellingen bedienen, routes plannen en meer.
Openen en sluiten van de auto gaat zonder nadenken met telefoon / app. Al werkt dit niet altijd feilloos. Naar mijn idee gaat het nog zo'n 1 op de 10 keer mis en moet ik de app even 'naar voren halen' op mijn telefoon.
Vervolgens instappen in een auto die in 'easy entry' stand staat, waarbij de stoel en stuur zo zijn ingesteld dat ik optimaal gemakkelijk en snel instap.
Bij intrappen van de rem gaat alles weer op mijn profiel en met een slinger aan de versnellingshendel gaat de auto in drive en kan ik rijden.
Daarnaast blijft het entertainment een genot. De functies en UI worden gedurende de tijd dat ik de auto heb telkens weer ietsje beter. Kleine dingen, zoals het makkelijk bedienen van de ruitenwissersnelheid nu via 1x indrukken van de ruitenwisser knop en vervolgens met linker scrollwiel de snelheid kiezen. De automatische ruitenwissers zijn inmiddels ook een stuk beter. De gehele UI is op de schop genomen, nu met een prachtige weergave van de auto op het startscherm, die zeer snel/soepel te bewegen is, leuke interactie en laat wat mij betreft echt zien dat Tesla een goede software divisie heeft. Autopilot wordt telkens iets beter, maar verrast heel af en toe nog met een vreemde actie. De auto heeft in het afgelopen jaar ineens beschikking gekregen over een werkende matrix functie voor de led koplampen. Gevolg is dat is nu 's avonds altijd met groot licht kan rijden zonder hinder voor mijn omgeving (overig verkeer althans). Geweldig hoe een fijn lichtbeeld dit oplevert en hoe veel je kunt zien. Ook de kwaliteit van het audiosysteem blijft indrukwekkend. Zeker als je deze koppelt met de beschikbare Tidal app met Hifi account, deze is in staat zeer mooi geluid te produceren.
Over het rijden heb ik al even kort wat geschreven, gaat dus zeer gemakkelijk. Dat draagt er waarschijnlijk ook aan bij dat deze auto in anderhalf jaar tijd nu al 52.000 kilometer heeft 'bewogen'. Gemiddeld verbruik ben ik zeer van onder de indruk. Het langdurig gemiddelde van de auto staat op 150 Wh/km of 15 Kwh/100km. De afgelopen 5000 kilometer heb ik zelfs een mooie 140 Wh/km gehaald (14 Kwh/100km) vast oa. met dank aan het mooie weer en een set nieuwe Continental Ultracontact Next banden.
Ook hebben we inmiddels een aantal lange ritten gemaakt met deze auto, oa. Toscane en een aantal maal Noord-Italië. Daar heb ik gemerkt dat Tesla de zaken gigantisch goed op orde heeft vwb de reiservaring, de laders zijn altijd beschikbaar (in onze ervaring) en werken altijd, laden altijd met hoge snelheid (zij het niet altijd gelijk de max 170 kW) en het is werkelijk plug&play. Makkelijker kan niet. Je voert de bestemming in via de navigatie, je gaat rijden, houdt het percentage in de gaten waarmee de Tesla je wil laten aankomen en besluit dan op al dan niet te stoppen en laden. Tesla parkeren, aankoppelen en lekker naar binnen voor een kop koffie, glas water. Geen centje pijn. Nog steeds valt ons op dat de Tesla vaak veel sneller klaar is dan dat wij ons 'ding' hebben gedaan. Lange reizen zijn kortom een genot. Ook kunnen we zo veel spullen kwijt in de Model Y dat we altijd verbaast staan over wat we weer kunnen meenemen, onze gezinssituatie is een kleine meid van 2,5 en een hond en dan mijn partner en ik. We zijn altijd in staat al onze spullen kwijt te kunnen zonder de noodzaak voor een dakbox of aanhanger.
Qua kosten heb ik nog niets gehad aan de Tesla, anders dan een set nieuwe banden. Regulier onderhoud is nog niet nodig geweest. Links en rechts zit er wel een kraakje in het interieur, lijkt van rechtsvoor uit het dashboard te komen en van de achterbank. Het is alleen hoorbaar op slecht wegdek, maar wellicht moet ik er toch nog eens naar laten kijken. Verder geeft de auto een zeer solide indruk.
Veel meer valt er op dit moment niet te melden. Wij rijden voorlopig nog een tijd door met deze auto, de fijnste auto die we tot noch toe gehad hebben. Ik zie alweer uit naar de reis die we over een kleine maand gaan maken richting Italië.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.