Tesla Model Y (2022) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 48.300 km |
Het bestelproces en aflevering, eerst indrukken.
- 140 km
Gisteren (30/12) de Tesla Y RWD wit/zwart/20 inch opgehaald in Tilburg en inmiddels 100 km in gereden. Hierbij de eerste indruk van iemand die niet eerder heeft proefgereden in een Tesla (Y) en iemand die komt van een Volvo V60 PHEV.
Het was erg druk bij Tesla Tilburg gisteren en uiteindelijk iets van een uur gewacht om de auto in ontvangst te kunnen nemen. De auto was opgeladen tot 51%, omdat het erg druk was. Ik heb de auto in vogelvlucht geïnspecteerd aan de hand van een checklist (dikgedrukte gedeelten) die je hier kunt vinden: https://tesla360.nl/checklist-aflevering-tesla-model-3-model-y/.
Hierbij mijn eerste indrukken na 100 km:
* Acceleratie is gewoon goed, wel heb ik een trilling in het stuur. Het begint bij 95 km/PU en de trilling is meer aanwezig hij 130 km/pu. Ook heb ik last van fluitende ramen, het komt van achteren. Voor beide zaken heb ik een service afspraak gemaakt via de app.
* Komende van een Volvo V60 mis ik de meedraaiende koplampen al wel gelijk vooral en het viel mij op dat de buitenspiegels niet verwarmd zijn, mogelijk heb ik de instelling voor deze optie niet kunnen vinden. Ik zoek even verder. Twee zaken die mij opvielen!
* Ik vond de geluidsinstallatie tegenvallen, veel hoog (treble) en niet zo zuiver in laag (modderig bass). Het midden ontbreekt gewoon. Ik ga eens even kijken of ik dat in de instellingen kan verbeteren. Ik had mijn Spotify account gegevens niet bij de hand en heb het geluid getest door middel van telefoon te koppelen via bluetooth, mogelijk heeft dat hier iets mee te maken ..
Tot zover.
1 maand later
- 3.532 km
Zo, we zijn weer een maand en ruim 3.000 kilometer verder en dat geeft een beter indruk dan de eerste impressie van hoe nu zo een MY RWD rijdt en aanvoelt. Opgesomd per item.
Trillingen stuur.
Ik had last van een trilling in het stuur, vooral bij de iets wat hogere snelheden. Dit is volledig verdwenen, zoals sommigen van jullie aangaven komt dit hoogstwaarschijnlijk doordat de auto te lang op de boot heeft doorgebracht.
Fluitend windgeruis.
Vandaag ben ik naar de service locatie in Den Haag gereden om iets te doen aan het fluitende geluid dat zich soms in de cabine voordoet. Het gaat dan om een irritant jankend wisselend fluit toon vanachter, soms openbaart zich dat bij 70 km/u soms bij 120 km/u (geen pijl op te trekken). Wij hebben een stukkie gereden met de Tesla medewerker en daarbij ook een stuk A4 gepakt. Op de heenweg was niets hoorbaar(!), maar op de terugweg was het hoorbaar. De Tesla man ging er volgens mee aan de slag, alles bij elkaar heeft dit ruim een uur geduurd, terwijl het niet zo bijster druk was. Afijn op een gegeven moment ben ik zelf maar polshoogte gaan nemen en zowaar was de sleutel al ingeleverd. Het devies is dan ook om geregeld even van je te laten horen, want ze lijken op een gegeven moment het erg druk te hebben met andere dingen (!). Ik heb nog wel gevraagd was ze nu precies hebben gedaan, en het antwoord daarop was het opnieuw alignen van de rubbers achteren. Tot mijn verbazing heb ik gezien dat de Tesla medewerker een sponsachtige materiaal heeft geplakt (een soort tochtstrip) bij de scharnier van de achterklep. Ik heb nog niet ondervonden of dit het probleem zal gaan verhelpen, maar ik heb zo mijn bedenken of dit wel toekomst vast is met wassen! Ik heb er een foto van de "oplossing" genomen en hier geüpload). Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden!
De ramen.
Tijdens het wachten op de Tesla medewerker heb ik in de showroom proef gezeten in de MYP, MS plaid en de M3P. Het viel mij op dat Tesla bij drie partijen ramen inkoopt, te weten het Franse Saint-Gobain Sekurit, het Belgisch Peruaanse AGP Glass en tot slot het Chinese Fuyao.
De voorruiten komen veelal uit Frankrijk, ook de mijne heeft een Frans voorruit gekregen. De MS has ruiten van AGP. De zijruiten zijn wel opvallend te noemen vind ik, want de MYP in de Tesla showroom had ten opzichte van mijn MY voorin en achterin ramen van Yutao, terwijl ik in mijn MY voorin ramen heb van Saint-Gobain en achterin die van van Yutao. De ruiten zijn ook anders, want de voorste ramen die zijn gemonteerd in mijn MY zijn voorin dikker dan de voorste ruiten op de MYP in de showroom! Beide Yutao ramen van de showroom MY zijn even dik. Ik heb dus voorin twee keer dik glas en achterin is het buitenste glas dik en de binnenste glas dunner! De showroom M3 had trouwens rondom Yutao met achterin enkel glas en voorin dus dubbele glas met binnen dun en buiten dikker glas. Toch een verschil!
Hoedenplank.
Ik weet niet wat ik van de hoedenplank moet vinden. Ik vind het een onding. Je kunt het niet fatsoenlijk dichtklappen. Ik heb dan een kinderwagen. Deze past er dus niet in de kofferbak met hoedenplank. Deze moet je er dus uithalen.Ik heb begrepen dat een hoedenplank isolerend werkt en het liefst wil je het er in hebben. Hebben jullie hier ook last van, is er een oplossing?
Rijmodi.
De rijmodus waar mijn voorkeur naar uitgaat is "Chill". De auto rijdt dan soepel mee met het verkeer zonder wagenziek te worden en hij heeft vermogen over wat mij betreft. Ik ben met de auto ook naar Mexico gegaan en voordat je het merkt tikt die de 200 km/pu aan. Vanaf start is die wat langzamer, maar nog steeds rap te noemen. Volgens mij heeft deze versie 350 pk en je merkt gewoon hoe soepel de wagen beweegt. Voor de rest heb ik de stuur op sport modus dan stuurt die wat zwaarder, dat is ook wel prettig.
De toegang.
Het openen van de auto met de app werkt 9 van de 10 keer gewoon goed. Als het dan werkt, merk ik dat de app steeds trager begint op te starten. Dan zit ik al in de app, het ligt dus niet aan de telefoon, maar moet die even nadenken om te connecten met de auto, hebben meer mensen hier last van? Soms verbindt die niet via de telefoon Bluetooth. Ik ben me op een gegeven moment gaan ergeren. Ik heb nu de sleutel gekocht en dat werkt wel gewoon top moet ik zeggen, zowel het openen van de frunk, trunk en laadklep is zo gepiept. De telefoon vraagt ook niet meer om de sleutelkaart op het middenconsole te scannen is mij opgevallen nu ik de sleutel gebruik.
Het verbruik.
Na ruim 3.000 kilometer te hebben gereden is het gemiddelde verbruik 181 Wh/km. Ik rij altijd met klimaat aan op 20 graden en wanneer het moet stuurverwarming en/of stoelverwarming.
Voorverwarmen.
Het interieur warmt erg snel op moet ik zeggen, binnen 5 minuten krijg je een melding op de app dat het interieur de gewenste temperatuur heeft bereikt. Dit is toch wel een verbetering ten opzichte mijn Volvo met standkachel, dit duurde toch wel een half uur want wat die dan deed was het koelwater verwarmen door middel van een klein diesel aggregaat dat dan vervolgens naar het interieur werd doorgegeven.
Premium connect.
De testperiode voor premium connectiviteit verlopen en ik heb de auto inmiddels dus gebruik zonder en met premium connect. Ik snap de aantrekkingskracht ervan, het is gemak, maar voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Ik heb zelf spotify premium op mijn telefoon en ik werk met een playlist en dan kun je gewoon nummers skippen vanuit je stuur. Dit werkt gewoon goed. De bluetoothconnectie tussen telefoon en auto is in mijn geval dan ook gewoon afdoende. De getoonde satellietbeelden bij het navigeren is voor mij niet belangrijk en leidt zelfs af. Ik heb ook gemerkt dat Flitsmeister beter werkt via de bluetooth connect dan met premium connect. Ik weet niet hoe dat kan maar ik heb met premium connect het niet voor elkaar gekregen om spotify te luisteren via Tesla en Flitsmeister notificaties te ontvangen en lijkt er wel op dat dit bewust zo is gedaan om de eigen diensten te pushen of doe ik iets verkeerd? Hoe het ook zij, voor mij niet een deal breaker maar het valt wel op!
De frunk.
Het hebben van een frunk is soms wel verdomd handig. Als het heeft geregend en de laadkabel is nat dan gaat die naar voren! Ook voor afhaal eten kun je het voorin kwijt en stinkt het in de auto niet. Dikke plus. En ruim ook.
Parkeersensoren.
Deze ontbreken dus nog steeds. Wel heb je achterin een topcamera en hoe je hiermee goed het overzicht. Ik parkeer wel altijd achteruit totdat de sensoren terugkomen. Voor nu geen echt gemis!
Afwerking.
Afwerking binnen is gewoon goed, het dashboard straalt rust uit en ik begin er meer aan te wennen.
De kleur.
Het pearl white is echt mooier dan ik gedacht had. Voorin in bepaald licht schijnt het metallic door en zie je een mooie glans. Ik was de auto verder in de wasbox waarbij ik eerst met een plantenspuit het voorwas aanbreng touch-less foam en dan afspuit. Over de lak kwaliteit kan ik nog niet over oordelen, maar de eerste indruk is boven verwachting!
Bandenspanning
Bij het afleveren was de bandenspanning 3.2 bar rondom en dit rijdt eigenlijk goed en comfortabel. Aanbevolen is 2.9 bar. Ik heb de 20 inch turbine velgen. Wat is jullie bandenspanning?
Tot zover.
1 jaar later - verbruikscijfers - batterij degrada
- 30.096 km
Zo, ik heb er inmiddels 1 jaar opzitten met de MY RWD en dit lijkt mij een mooi moment voor een update. Ik blik terug op een actief jaar waar ik flink wat kilometers heb kunnen bijschrijven.
Hoe heeft de MY gedurende deze periode gehouden, wat waren in dit eerste jaar voor mij de high en low lights, wat doet zijn de verbruikscijfers van deze light telg uit de MY stal? Ik zal in deze update ook de diepte willen voor wat betreft de batterij degradatie aangezien ik hier op de interwebs weinig over kan terugvinden voor dit specifieke model. Wellicht valt dat te verklaren doordat de LFP batterij die in dit model zit nog recent zijn weg heeft gevonden in een Tesla auto.
Highlights:
De auto heeft een sportief onderstel die je meer gaat waarderen naarmate je er langer in doorbrengt. Anders dan de auto voor wat betreft formaat doet vermoeden, merk je dat deze in de bochten niet echt de neiging heeft om te overhellen. De auto is op de snelweg trefzeker, als kritiekpunt merk ik wel op dat die bij hogere snelheden toch wat instabiel begint te geraken en dan vertoont 'ie nerveus rijgedrag (140 km/pu en daarboven daarboven) ook al kies je voor de 20 inch wielen. Dit kan beter Tesla!
Matrix verlichting
Rijden in het donker - zeker gedurende deze korte wintermaanden - is echt indrukwekkend met deze auto. Er komt echt een bak licht uit de voorlichten. Ik blijf mij daar nog steeds over verwonderen. En dan de lichtsterkte die uit de lampen voor komt, halleluja dat is echt indrukwekkend te noemen. Je hebt gewoon in de gehele breedte en tot in de verte prachtig wit licht in een soortblokpatroon. Tesla heeft voor de M3 Highland upgrade er voor te gekozen om de verlichting voor te downgraden, hopelijk zet Tesla deze lijn niet voort voor de aankomende MY upgrade Juniper die in het najaar van dit jaar wordt verwacht.
Verbruik
Kan ik simpel over zijn, die is indrukwekkend. Lees verder voor de exacte cijfers.
Supercharge netwerk
Al veel over geschreven en ik onderschrijf het volledig. Ik ben naar Parijs afgereisd en geen centje pijn onderweg. Gewoon aanrijden, stekker erin en automatisch laden, niets pasje scannen ladeklep openen. Dit is gewoon best in class.
Interieur verwarming / ontdooien
In de ochtend vlak voor vertrek even voorverwarmen, de snelheid waarmee dat gaat is gewoon erg indrukwekkend. Binnen no-time is de cabine 22 graden.
Lowlights:
En dan de lowlights de draaicirkel
Een lowlight voor mij en hier is al veel over gezegd betreft de draaicirkel. Deze auto is voor wat betreft stuur gedrag duidelijk afgesteld voor de Amerikaase markt, soms heb je het gevoel dat je 5 keer moet steken om te keren..
Stoel zit / beenondersteuning
Begrijp mij niet verkeerd, de stoelen zitten zeker niet verkeerd en deze is tot op zekere hoogte goed in te stellen. Maar zeker tijdens een lange rit (vanaf 30 minuten en daarboven) merk je echt goed dat de stoel gewoon veelste kort is in deze auto. De onderkant van de bovenste been wordt totaal niet ondersteund en omdat je hoger zit dan normaal maakt dit een lange rit gewoon minder comfortabel. Hebben meer mensen hier last van, hoe gaan jullie hier mee om?
Camera achter
Ik merk dat de achteruit camera na een korte regenbui / relatief snel zeer vies wordt. Ik heb dan niet meer goed zich meer. Meer mensen last van? De camera wordt altijd blootgesteld aan de weersinvloeden, dit doen andere merken beter (reinigingssproeier). Meer mensen last van? Hoe gaan jullie hier mee om? Ik zit te overwegen om spatborden te monteren. Dit vind ik eigenlijk geen gezicht, maar indien dit een hoop scheelt, weegt het praktische meer voor mij dan het esthetische en dan komen de spatborden alsnog. ;) Tips voor welke spatbord te nemen zijn welkom.
Verbruikcijfers:
Ik heb in 1 jaar tijd ruim 30.000 km gereden. De auto had 4817 kWh nodig om deze afstand te kunnen afleggen. Dit betekent over de hele periode een verbruik van 160 Wh/km. Anders verwoordt, 1 kWh brengt de auto 6.25 kilometer ver (1000/160). Dit is gewoon top. Bandenspanning 3.1 bar. Rijmodus: Chill. Vlot mee met het verkeer.
Batterijdegradatie
Hetgeen hieronder beschreven betreft mijn eigen ervaring. Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, maar ik probeer zaken die worden vermeld wel te onderbouwen. Kritiek is welkom!
De auto staat zogezegd op 20 inch wielen en zodra de auto in het begin 100% was opgeladen gaf de auto 389 kilometer aan. 30.000 km en 1 jaar verder; als ik de auto nu 100% oplaadt dan is dat 382 kilometer. Uitgaande van deze informatie lijkt de batterij in deze periode 1.8% te zijn gedegradeerd. Uiteraard kunnen deze cijfers ver van de realiteit afliggen, maar toch wil ik deze informatie niet onthouden.
Toen ik de kleur voor deze auto kon kiezen, heb ik ook in overweging genomen dat een autobatterij met een witte lak ten opzichte van andere kleuren minder zal degraderen. De kleurkeuze is een manier om de degradatie in min of mindere mate te beinvloeden, zeker wanneer de auto in de zomermaanden buiten staat kan dit van invloed zijn op de levensduur van de batterij. De batterij vindt een extreme hitte en ook de kou niet fijn. Als je de auto in de kou start dan zal de auto de batterij gaan opwarmen. Grote temperatuurschommelingen zorgt er voor dat de batterijen snel krimpen/dan wel uitzet waardoor de cellen kunnen scheuren. Mijn eerste advies op dit vlak is dan ook - indien je de mogelijkheid toe hebt - om de auto altijd aan de lader te hangen. Ik heb gemerkt dat de batterij dan op de gewenste temperatuur wordt gehouden. In de kou betekent dit dat de batterij warm wordt gehouden, in de zomer betekent dit dat de batterij actief wordt gekoeld. Ik kan dit onderschrijven; wanneer ik met de temperatuur onder 0 van huis vertrek wanneer de auto in de nacht aan de lader heeft gehangen, merk ik veel betere verbruikscijfers. Wanneer de auto niet is gestekkerd, zie ik een duidelijke spike de eerste 5 - 10 kilometer. (beide keren geen voorconditionering aangezet en beide keren -5).
Ook laad ik zeer sporadisch op tot 100% ook al adviseert Tesla dat regelmatig voor de LFP accu te doen. Tip 2: op basis van onderzoek blijkt een LFP accu degradatie het meest gunstigst uit te vallen en idealiter wil je de batterij tussen 40 en 60 procent houden. Dan gaat de accu de meeste cycli mee en leg je langste afstand af. Aangezien dit in mijn geval niet haalbaar is / niet realistisch is, want enkele rit ongeveer 20%, heb ik mijn batterij ingesteld op 70%. Ik kom dus thuis aan met 30% en laad dan weer op tot 70%. Voor meer informatie en achtergrondinformatie kun je mij contacteren!
Ik zal weer spoedig een update plaatsen, wordt vervolgd. ;)
Oh ja, vind je deze informatie nuttig, heb ik je aan het denken gezet, zou je dan gebruik willen maken van mijn Tesla referral link, bvd!
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
Bijna 2 jaar later
- 48.300 km
Wij zijn inmiddels bijna 2 jaar en 48.000 km verder en ik heb eigenlijk niets noemenswaardig te melden behalve een klapband. Uiteindelijk is dit netjes afgehandeld door Tesla. De auto vertoont binnen na 2 jaar nauwelijks gebruikssporen en ook van buiten ziet hij er nog fris uit. De auto rijdt eigenlijk net als als dag 1. Binnenkort zal ik afscheid nemen van deze MY. De volgende auto, een MY uiteraard en dit keer de MY LR AWD nog ook weer met de 20 inch velgen in Quicksilver, met trekhaak en de 7-zits optie, de aanbieding nu met 0% rente was te mooi om te passeren. Waarom niet gewacht op de Juniper? De huidige MY is uitontwikkeld, de kinderziektes zijn eruit so te speak. Dat spreekt mij wel aan. De wegligging van de Juniper zal ongetwijfeld beter worden, maar afgaande van de wijzigingen die zijn toegepast met Highland en Tesla kennende, zal weer op tal van punten worden bezuinigd net als het stuur. Wanneer de 7-zitter wordt geleverd zal ik daar een review van plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.