Tesla Model Y (2022) #13
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Model Y |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2022 |
| Jaar van aanschaf | 2022 |
| KM-stand laatst | 103.000 km |
Van Model 3 naar Model Y
- 10 km
In 2022 reed ik al ruim 3 jaar met mijn eerste EV, een Tesla Model 3 Dual Motor. De door de werkgever afgedwongen overstap naar elektrisch rijden was goed bevallen. Met twee pubers van rond de 1,80 werd de model 3 wat klein. Kruin tegen het dak en bovenbenen die de achterbank niet raakten. Toen mijn werkgever de optie bood om eerder te wisselen naar een Model Y was dat dubbel voordeel. Nog net de 2022 bijtelling meepakken en meer ruimte. Het supercharger netwerk van Tesla was ook erg goed bevallen tijdens vakantieritten. De model Y was daarom een logische keuze en ik heb dan ook niet serieus naar alternatieven gekeken. In RWD-uitvoering bleven de maandlasten vergelijkbaar met de model 3. Een praktische keuze en vergeleken met voorgaande auto's minder met het hart.
Eerste idee was een zwarte model Y. Bij Tesla Amsterdam stond echter een witte model Y in het zonlicht. Alle zwarte accenten sprongen er goed uit ten opzichte van de witte lak. Misschien toch maar een witte kiezen? De zwarte 20-inch wielen op de demo's zaten onder de stoeprandschade daar heb ik maar vanaf gezien.
December 2022 stond mijn witte Model Y klaar bij Tesla in Tilburg. De Gemini wieldoppen vond en vind ik verschrikkelijk. Temu plastic, te glossy, lelijk design etc. In de hal bij Tesla er afgehaald en in de kofferbak gelegd. Centercaps en dopjes op de wielbouten gemonteerd en het zag er naar mijn mening beter uit dan met die doppen.
De eerste kilometers lieten zien dan de Y iets minder explosief was t.o.v. de model 3. Maar de Y heeft nog steeds voldoende vermogen en even snel invoegen of inhalen is nooit een probleem. Range ook iets minder, maar met thuis en op kantoor kunnen laden nog steeds geen stress. Ruimte in de auto voor zowel passagiers als bagage is echt mega fijn. Alles kan mee.
Tesla logo's met plastidip zwart gemaakt om geen chroom op de auto te hebben. Blijft al 3 jaar lang keurig zitten. Lang getwijfeld om de velgen nog zwart of antraciet te laten spuiten. Uiteindelijk besloten dat het mij het geld niet waard was.
Wat is goed en wat kan beter na 100.000 kilometer?
- 100.000 km
Fast forward naar vandaag de dag. In iets minder dan 3 jaar naar de 100.000 kilometer gereden. Kort samengevat weinig grote dingen en een prima auto.
Onderhoud:
Wat betreft onderhoud en storingen een kort lijstje. Na 65.000 kilometer waren de zomerbanden op. Dat is dus exclusief de kilometers op winterbanden. Een EV vreet dus geen banden als je er normaal mee rijdt.
Na 2 jaar liet het rubber van het rechter voorportier los. Voor de deur door Tesla vervangen onder garantie. Meteen de wisserbladen en het interieurfilter laten vervangen. Remvloeistof nog prima en daarmee is het hoofdstuk onderhoud weer afgelopen.
Wat bevalt aan de Model Y?
Ruimte, ruimte en ruimte. Zelfs een 3-zitsbank neem je er in mee. Ook bij vakantieritten raak je alles onder de kofferbakvloer, in de kofferbank en in de Frunk kwijt.
Fijne auto om kilometers mee weg te rijden. Een zomervakantie met 6.000 kilometer in 2,5 week gaat perfect.
Verbruik 15,3 KWh per 100 km. Range is prima en nooit laadstress gehad. Tijdens vakanties iedere 2,5 uur even laden. Dan ben je zelf ook aan de sanitaire stop en een kop koffie toe.
Auto is buiten het defecte deurrubber al 100.000km storingsvrij.
Wat kan beter?
Lane departure warning is een draak. Gillend alarm wanneer je een streep dreigt te raken. Wegen met links en rechts een fietsstrook waar je op moet gaan rijden als je een tegenligger hebt? De model Y schiet helemaal in de stress. Alsof je Hyacinth Bucket als passagier hebt.
Rijdend op de cruisecontrol heeft de Model Y de onhebbelijkheid om zelf de snelheid te verlagen. Bij knooppunten op snelwegen waar wegen splitsen verlaagd de Tesla de ingestelde snelheid van bijvoorbeeld 105 naar 100 of 90. Ook wanneer er geen borden met deze snelheden staan.
Het glazen dak wordt in de zon erg warm. Iets waar ik in de model 3 minder last van had. Uiteindelijk opgelost met een zonnescherm op maat van de vrienden van Ali.
De kofferbak gaat ver open en tikt in sommige garages het plafond aan. Met 1 meter 90 wil ik thuis voor de deur de klep gewoon maximaal open hebben (stoot ik mijn hoofd niet). In garages moet je dus alert zijn. Spoilertje van Ali gemonteerd zodat deze het plafond aantikt en niet het metaal. Staat de model Y ook prima.
De vegan lederen bekleding is makkelijk schoon te houden. Bij zomers weer worden de stoelen erg warm. Ook bij vooraf koelen van de auto voelen de stoelen snel plakkerig aan. Deze zomer in Italië katoenen strandlakens over de stoelen gelegd en toen ging het wel. De nieuwe Y heeft stoelventilatie en dat zou ik graag in mijn auto hebben.
Hoe verder?
Afgelopen zomer al eens lopen nadenken over wat de volgende auto moet worden in 2026. Kinderen gaan minder vaak mee en vakanties helemaal niet meer na volgend jaar zomer. Mag dus ook weer een maatje kleiner. Of het weer een Tesla wordt? Ik denk het niet. Na 7 jaar min of meer hetzelfde dashboard wil ik wel eens tegen een ander interieur aankijken. Model 3 vind ik te laag zitten na de Model Y. De nieuwe Y weet ik niet wat er van moet vinden en zoals gezegd de ruimte heb ik niet nog 4 jaar nodig.
Rustig verder denken de komende maanden.
Einde toch in zicht
- 103.000 km
Soms gaan zaken sneller dan gepland. Mijn werkgever bood de kans om op de valreep nog van de bijtelling van 2025 te profiteren.
Een aantal weken nagedacht en tot de volgende conclusies gekomen:
- De Tesla is prima bevallen. Na 2
Tesla's ben ik echter wel aan iets anders toe.
- De ruimte hebben we steeds minder nodig.
-De hogere zit van de Y is wel goed bevallen.
Daarom wordt het geen Tesla meer.
Chinese auto is geen optie voor mij,
ze doen mij niet zo veel. Na diverse Europese auto's te hebben bekeken
iX1, Q4, ID4, Scenic, Explorer, Capri en EX40) gekozen voor een EX40. Groot genoeg, rijdt erg fijn en voelt als thuiskomen (het wordt Volvo nummer 7). De Model Y gaat er dus tegen het einde van 2025 uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model Y
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Tesla Model Y Performance AWD 75 kWh NL. Auto
- 2022
- 103.834 km

Tesla Model Y Long Range AWD 75 kWh
- 2021
- 77.000 km

Tesla Model Y RWD 58KWH 238PK AUTOMAAT / NAVI / LEDER / CLIMIA / FULL-LED / CAMERA / 19" LMV / PANO. DAK / AFN. TREKHAAK / AUTO-PILOT / NIEUWSTAAT !!
- 2023
- 42.117 km
Lees ook

Tesla Model Y 7p. vs. Peugeot E-5008 – Dubbeltest

Tesla Model Y nu ook leverbaar met zeven zitplaatsen

Tesla Model Y duizenden euro's minder duur

Tesla Model Y RWD nu ook uit Berlijn

