Tesla Model Y (2022)

autoreview

Tesla Model Y (2022)
Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)

Signalement

Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model Y RWD, auto ophalen

  • 30 km

Op maandag 12 december kon ik na slechts 2 maanden wachten mijn Tesla Model Y RWD in Tilburg ophalen. Wat fijn dat deze versie met achterwielaandrijving nu binnen mijn bereik is. Dat scheelt toch gauw € 250,- in de lease. :)
Na de Tesla Experience, een korte - maar deskundige uitleg, kon ik huiswaarts gaan. De auto was keurig 100% opgeladen met een bereik van jawel 420 km. Na kalibratie kon ik op de snelweg de Auto Pilot functie uitproberen. Het centrale bedieningsscherm was wel even wennen, maar omdat ik thuis eerder de instructiefilmpjes heb gezien, waren de meeste functies vanzelfsprekend. Thuis aangekomen kon ik gelijk mijn nieuwe EV-lader testen. Komende week wordt het flink kouder, ik ben benieuwd wat hierdoor het rijbereik zal zijn. Bovendien komt de Holiday Update uit, dat schijnt iets bijzonders te zijn. Mijn eerste indruk is in ieder geval top. Wordt vervolgd.

2.000 km update

  • 2.000 km

Inmiddels ben ik anderhalve maand op pad met mijn computer op wielen. In mijn enthousiasme ben ik vergeten te melden waarom ik voor de Model Y heb gekozen. In 2021 heb ik proefgereden met de Kia EV6, de Hyundai Ioniq 5 en de Model Y LR. Met 3 kinderen en een labrador kwam ik al gauw qua ruimte uit bij de Y. Toen lag de auto nog buiten mijn bereik. Maar toen er in 2022 bekend werd dat er een goedkopere versie zou uitkomen, werd de Y weer interessant. Mijn vorige auto was een Mitsubishi Outlander en hierdoor kon ik alvast wennen met elektrisch rijden.

Goed, dan de autoreview.

Pluspunten:

- Ruimte, opbergvakken
- One pedal drive
- Tesla App / klimaatcontrole
- Auto entertainment
- Navigatie staat al klaar dmv synchroniseren agenda telefoon
- Snelladen bij Tesla
- Gemak hoe alles werkt
- Bestuurdersprofiel

Minpunten:

- Het zicht naar achteren / parkeersensoren (wennen met camera’s)
- Hele grote draaicirkel
- De breedte van de auto, met name de banden.
- Met Sentry mode verbruikt de auto zonder te rijden +7% per dag, natuurlijk kun je dit uitzetten. Idem de verbinding met je telefoon. Blij dat ik thuis nog goedkoop kan opladen.
- Range: bij 100% heb je theoretisch 418 km. Maar dat is afhankelijk van de weersomstandigheden / zware voet acceleratie, etc. Je kunt in de winter 280 km halen. Daarna stop je toch voor een korte pitstop.

Tip: Na het omzetten van het bereik in %, rij je nog relaxter.

De auto is snel genoeg voor ons gezin. Het is juist de kick om zo zuinig mogelijk te rijden. Gemiddeld 17 kWh, maar ik verwacht in de zomer nog betere cijfers.

Vorige week had ik een lekke achterband. Bijzonder is dat de auto moest worden opgehaald. Prima opgepakt overigens door Tesla.

Al met al ben ik nog tevreden. Op weg naar de volgende mijlpaal, vermoedelijk bij 5.000 km.

10.000 km update

  • 10.176 km

Tijd om na 10.000 km te vertellen wat ik met de Tesla Model Y RWD zoal heb meegemaakt.

Bezoek service center
Voor de Tesla Vision update had ik waarschijnlijk een drempeltje over het hoofd gezien en daardoor was de bodemplaat voorbumper verschoven.
Gelukkig kon ik snel bij een service center terecht. Hierdoor kon ik de auto op de brug bekijken. Wat bijzonder dat ze de ruimte (RWD versie) onder de frunk niet extra benut hebben. Misschien heeft dat met het gewicht te maken. De bodemplaat kon overigens snel weer teruggevormd worden met behulp van een heteluchtpistool. Chapeau!

Software
Afgezien van wat software dingetjes, - zoals het soms niet goed afspelen van Spotify dat ik snel kon verhelpen met een software reboot - alleen maar lof. Tip, kijk ook op YouTube voor alle software updates.

Telefoon als sleutel
Wel heeft de auto soms wat connectie kuren met de Samsung telefoon van mijn vrouw, terwijl ik met mijn iPhone geen problemen ervaar. In het uiterste geval is het pasje nodig om de auto te openen.

Carwash
Ook de eerste keer in de wasstraat was even spannend, maar wat goed dat de carwash modus er is. Tip: probeer de modus eerst uit voordat je naar de wasstraat gaat. Gelukkig waren de medewerkers behulpzaam. ;)

Tesla voice commando's
Dankzij de recente software update kan ik via mijn IPhone met Siri de auto o.a. laten ontgrendelen. Leuke gimmick, maar ik maak hiervan nog te weinig gebruik. Meestal is het sneller op de bediening op de App te gebruiken, bijvoorbeeld om de voor- of achterklep te openen. Maar oefening baart kunst.

Service melding
Ongeveer 1.000 km terug had ik een echte foutmelding. De voorbakvergrendelingssensor gaf een waarschuwing aan. De auto dacht dat de voorklep open stond, terwijl deze mechanisch gesloten was. Het resultaat was een piepende auto. Ook ging het alarm uiteindelijk af. (Sorry buren!) Naast de piepjes kreeg de auto ook een snelheidsbeperking; niet te doen zo vlak voor de vakantie. Via de App kon ik een service afspraak maken, echter 3 weken later.

Gelukkig kon ik via familie een auto lenen voor de vakantie; ook een automaat. Maar wat ben je snel gewend aan het one-pedal rijden!

Bijzonder was dat het batterijverbruik, zo'n 8% per dag. Ik had voor mijn vakantie de App ontkoppeld, Sentry Mode en Cabin Overheatprotection uitgeschakeld. Blijkbaar kon de auto door de foutmelding(en) niet in de sleep mode komen.

Na mijn vakantie kwam een Tesla ranger bij mij thuis om het slot te vervangen. Prima service, want de tweede ranger die mee was had het slot van zijn Model Y gewisseld zodat ik weer kon rijden.

Contact met Tesla
Je merkt dat de communicatie met Tesla het beste gaat via de App, ook moet je wat langer wachten op antwoord. Vroeger reed je naar de lokale autodealer en kreeg je vrijwel gelijk antwoord. Ik vraag mij af wat de nieuwe automerken gaan doen met service en reserveonderdelen.

Verbruik
Het blijft een kick om zo zuinig mogelijk te rijden. Ik heb een recente foto toegevoegd.

Voorlopige conclusie
De Tesla Model Y is volgens mij nog de beste koop in zijn prijsrange. Ik blijf mij verbazen hoeveel ruimte de Model Y heeft. Een rolstoel of een rollator meenemen? Geen probleem dankzij de ruimte onder de laadvloer. Ook aan de bediening ben ik gewend, het minimalisme spreekt mij aan. Vooral sinds het kunnen aanpassen van functies via het linker scrollwieltje is een goede verbetering. Ik hoop dat Tesla Apps zoals Waze gaat toevoegen, want dat mis ik wel. Tenslotte, ik nog heel blij dat ik met de Tesla Model Y mag rijden, mijn gezin ook overigens...

15.000 km gereden, alweer 1 jaar voorbij.

  • 15.200 km

Afgezien van wat pech afgelopen jaar, zijn mijn gezin en ik tevreden met de Model Y. Wat een ruimte en het gebruikersgemak is top!

Goed, de energiekosten zijn verdubbeld met dank aan de laadpaal thuis en de gestegen energietarieven, maar ik ben blij met de overstap naar elektrisch rijden. Zo'n € 1.500 heb ik uitgegeven aan elektriciteit. Gemiddeld kom ik uit op het verbruik van 142 Wh/km. Een ritje van 350 km gaat moeiteloos.

Natuurlijk is de Model Y RWD niet perfect. Welke auto is dat wel? Vrijwel alle opgemerkte punten in de reviews herken ik wel.

Overbodige vraag: zou ik dezelfde keuze maken? Jazeker! Ik zou alleen een andere kleur kiezen, je ziet vooral alle vingerafdrukken op zwart. Maar de auto kan ik nog laten wrappen. :)

De laatste 5.000 km heb ik niet veel te melden. Ik krijg wel een melding van een te lage bandenspanning met het koude weer. Terwijl ik eerder de bandenspanning heb gecontroleerd. Maar de melding gaat gelukkig na een tijdje weer weg.

Op weg naar de volgende update....

30,000 update

  • 30.000 km

Afgelopen jaar bijna geen bijzonderheden. Wel weer een lekke band, maar ik kon gelukkig nog het lokale servicepunt bereiken.

Knikkerbaan
Omdat mijn dochter de ventilatie openingen onder de stoelen gebruikte om te knikkeren, moest ik een afspraak maken bij het service center. Bij elke bocht hoorde ik iets rollen. :) Gelukkig kon dit met de later aangeschafte beschermroosters niet meer voorkomen. Zie foto.

Actieradius
Gelukkig kan ik thuis laden en onderweg laad ik waar mogelijk. Bij aanschaf had ik bij 100% een rijbereik van 418 km. Inmiddels is dit gedaald naar 404 km. Geen probleem natuurlijk, maar goed om even te melden. Ik maak overigens weinig gebruik van een snellader.

Conclusie
Ik ben nog steeds tevreden, het is elke dag een feestje om met de auto te rijden.

Tot de volgende update...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.