Tesla Model X Long Range (2023) #2

autoreview

Tesla Model X Long Range (2023)

Signalement

UitvoeringModel X Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onbekend maar bemind

  • 2.030 km

Intro
Een Tesla model X, nooit gedacht dat ik er een zou bezitten. Ik had een Toyota auris hybride en die beviel ons prima. Echter met een 4e kind opkomst toch verplicht opzoek naar iets anders.
Wij hebben meerdere 7 zitters bekeken, van Volvo XC90 tot Opel Zafira zowel nieuw als gebruikte modellen. Eisen die langskwamen: voldoende ruimte zowel op de 2e (met 3 mensen) als 3e zitrij met nog voldoende bagage ruimte over. We vonden de Europese modellen afvallen. Er bleven 2 Amerikaanse modellen over; Chrysler Pacifica en de Tesla model X. Gezien de rust, ruimte, comfort en milieu aspecten werd het de model X.

De Tesla
Na een proefrit net zowel een 7 zits en 6 zits model X besloten te gaan voor een 7 zitter. Dit omdat alle stoelen plat kunnen en als we straks met 6 personen in de auto zitten er altijd nog iemand mee kan.
Bestellen van een Tesla online gaat als elk willekeurig product dat men kan bestellen. Daarna is het wachten en wachten met heel weinig communicatie. Dit kan wel iets beter. Echter je kan zelf wel veel opzoeken als je eenmaal de Vin van de auto hebt.

Prestaties
De auto zelf rijdt onverwachts strak. Ondanks dat hij adaptieve luchtvering heeft is hij op bepaalde momenten zelf iets te hard geveerd vind ik zelf. Van een Amerikaans product zou je verwachten dat hij meer op comfort gericht zou zijn. Ik rij de Tesla zelf bijna altijd in rijhoogte laag, hier kan het natuurlijk ook mee te maken hebben.
Acceleratie; tja wat valt er over te zeggen behalve dat hij idioot snel is. Voor een auto van zo een formaat die bijna 2300kg weegt is het eigenlijk gek voor woorden. Echter is het wel subliem wetend dat je bijna sneller bent dan elk ander auto op de weg.

Interieur/comfort
Ruimte zat op alle stoelen, ik ben zelf 1,68m en kan prima op de 3e zitrij plaatsnemen. Alle 7 stoelen hebben stoelverwarming en de voorste 2 zelfs stoelkoeling. Op de 3e zitrij zit je ook niet op getrokken knieën. De 2e zitrij heeft wel een bank, achter is deze zo vormgegeven dat je wel 3 aparte zit plekken hebt. Alle stoelen geven zelfde mate van comfort.

Verbruik
Na iets meers dan 2000 km gereden te hebben met een mix van 70% 80-100 km wegen 25% snelweg en 5% binnen wegen is het verbruik op 183Wh/km. Dit geeft mij een bereik van meer dan 500km bij 90% accu lading.

Software
De mate van integratie is heel natuurlijk. Ik moest wel wennen aan knoppen op het stuur om richting aan te geven maar nu gaat dit 90% van de gevallen op gevoel. In 5 weken al 3 keer een software update gehad over the air. Niet omdat de software het niet goed deed, maar er komen steeds verbeteringen. Dit is heel erg snel.

Conclusie
Na 2000km zeer tevreden tot nu toe.

ps. mocht je een Tesla kopen [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Update

  • 5.000 km

Comfort
Auto is door luchtvering comfortabel. Je merkt duidelijk verschil in verschillende standen waaruit je kan kiezen. Namelijk comfort,auto,sport of indivudueel. Meestal zet ik hem op comfort of auto. Door zijn gewicht van bijna 2400kg vind ik deze fijner, zeker op kleine riggels.

Verbruik
Doordat ik afgelopen tijd veel snelweg kilometers heb gemaakt, is het verbruik gestegen naar 186Wh/km. Ik rij meestal tussen de 110-130km/h. Met 90% accu lading kan ik met de huidige temperaturen meer dan 500km afleggen. Niets te klagen voor zo een grote auto. Zeker als de WLTP waarde 191Wh/km is.

Falcon wing doors
Door deze deuren val je overal natuurlijk best wel op. Echter los van een gimmick vind ik ze wel fijn. Zeker met kinderen en krappe parkeerplaatsen gaan ze altijd goed open, waardoor je de volle opening hebt om de kinderen in hun stoeltje vast te maken. Dit zelfs op de derde zitrij. Je kan dan gewoon gaan staan in de auto. Ik kan op 1 hand tellen dat ze iets minder hoog open gingen dan gewenst. Dit is dan handmatig altijd hoger openen te maken als dat kan. Echter amper 2 keer moeten doen.

Nog te wensen
Zeker, ik zou nog graag nog all weather matten willen. Zit nog te twijfelen of ik ze bij tesla moet bestellen of een andere merk. Echter met verzendkosten vanuit USA worden ze ook prijzig. Gordel op de derde zitrij blijft niet omhoog. Even nadenken hoe ik dit oplos.

Conclusie
Bijna na 3 maanden weinig te klagen.
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

kilometers vliegen onbezorgd

  • 7.500 km

Korte update
De kilometers vliegen er snel onder als je zo relaxt aan het rijden bent. Ik heb afgelopen tijd wel rubberen matten aangeschaft. Deze vind ik toch fijner om binnen snel schoon te maken en te houden. Bijgeleverde matten set is van goede kwaliteit maar hele tijd alles zuigen met kleine kinderen is minder ideaal.

Telsa vision
Auto is niet uitgerust met sensoren, alles gaat via de camera's. Tesla vindt dat ze hier goed in zijn. Ja het wordt beter met elk software update. Echter vind ik dat er gewoon paar camera's missen. Locatie van camera die ik zelf mis is een in de voorbumper. Waarom kan een simpele camera die volgens mij ook niets kost, niet geplaatst worden. Ik hoef niet perse sensoren, maar een front camera bij inparkeren zou wel stukken fijner zijn. Helaas heeft geen enkel model van tesla dit nog. Ik hoop dat de auto's met hardware 4, deze in de toekomst nog kunnen krijgen. Anders iets aftermarket. Immers is tesla vision nog niet goed genoeg. Als je geen sensoren en camera's gewend bent prima, maar voor zo een breed en lang auto zou het wel fijner zijn.

Software update's
Moet ik dit uberhaupt benoemen vraag ik mezelf af, immers we hebben het over auto's. Echter in een tijd waar auto's rijdend computers zijn die steeds meer data vergaren is het wel belangrijker aan het worden.
Tesla lijkt dit wel goed voor elkaar te hebben. In een periode van 3 maanden heb ik al 5 over the air update's gehad. Bepaalde hebben een grotere impact (zoals vision), andere brengen kleine maar logiscge verbeteringen met zich mee. Betekent dit dat de software niet af is? Nee absoluut niet. Echter elk doordacht verbetering is een verbetering die ik graag zie.
Met het laatste update is het advies oplaadniveau gedaald van 90% naar 80% voor de dagelijkse ritten. Reden hiervoor is onbekend. Schijnbaar alleen voor de nieuwere modellen. Jammer dat er niet meer hierover gecommuniceerd wordt.

Verbruik
Deze is nog steeds 185Wh/km. Stabiel en goed. Ik merk wel op dat net als bij een brandstof auto kortere ritten het verbruik negatief beinvloed.
Lange tijd 130km/h is het verbruik meestal 210-220 Wh/km. Nog steeds niet verkeerd vind ik zelf. Dit alles met airco etc aan.

Conclusie
Los van wat gemis in onderdelen en kleine communicatie nog steeds tevreden.
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.] you happy me happy :)

Y,S of X

  • 13.500 km

Y,S of X
De X moest naar de service center. Niets bijzonders gelukkig. Er waren maar cosmetische herstel werkzaamheden die uitgevoerd moesten worden. Deze onvolkomenheden waren bij levering al aanwezig.
Mijn ervaringen met de service center zijn dubbel. Aan een kant doet men heel hard hun best om hun beloftes waar te maken, aan de andere kant lukt het hun dit niet. Ik moest namelijk 3 keer terug komen voor een krasje, falconwing deur die niet netjes uitgelijnd was, en een stoel die al oud leek terwijl de auto nieuw was. Ik denk dat het komt doordat de service centra geen dealers zijn en voor alles toestemming vanuit Amerika nodig is. Het maakt het leven niet makkelijker op, echter met een beetje geduld komen we er wel uit. Echter dit zou niet zo moeten zijn.

Enfin Y,S of toch X. Ik kreeg een model Y mee als leen auto. Uiterlijk oogt de Y als een forse auto. Echter bij instappen merk je duidelijk dat het geen X is. Wat raak je toch snel gewend aan de binnenruimte. De Y rijdt verder lekker, zie hem als een klein rebelse broertje van de X. Ondanks zijn buitenmaten vermoeden kan je hem lekker speels rijden.
De tweede keer krijg ik tot mijn verbazing geen leenauto mee. Dan maar wachten en wachten en wachten....probleem opgelost? Helaas niet. Zonde van mijn tijd en dag.
Dus naar de derde keer service center. Ik kreeg een oude model S mee. Hier merkte ik duidelijk de vooruitgang die tesla heeft meegemaakt de afgelopen jaren. Een nieuwe model S,3,X of Y ziet er allemaal net iets mooier uit. Betere materialen zoals het hoort. Ik zeg niet dat Tesla momenteel de maatstaf is, zeker niet maar ze komen langzaam aan wel in de buurt.

Yoke stuur
Toen ik mijn model X bestelde heb ik lang getwijfeld of ik de yoke stuur of een normaal stuurwiel moest nemen. Na meerdere reviews, youtube filmpjes heb ik toen toch besloten om te gaan voor een rondstuur wiel. Echter hoe meer ik met de X rond reed met een rondstuur wiel, hoe meer ik me beetje irriteerde aan het feit dat ik de scherm achter de stuur niet goed kon zien. De X en S zijn ontworpen voor een yoke stuur, dit merk je aan het feit hoe de scherm achter de stuur gepositioneerd is. Met een rondstuur wiel zie je gewoon minder. Ik denk dat dit misschien per persoon verschillend kan zijn. Als je langer bent of korter kan dit misschien schelen. Ik heb de rondstuur wiel op meerdere posities geprobeerd maar eigenlijk was het allemaal maar een compromis. Weer nadenken wikken en wegen....en marktplaats rondkijken..ja hoor een yoke stuurwiel in de aanbieding. Ik rijd nu meer dan 3500km rond met een yokestuur en ik moet zeggen dat dit toch beter bevalt. Ja je moet wennen...maar na een korte wen periode is dit zoveel fijner. Het oogt allemaal nu strakker, je ziet het scherm voor je zoals het bedoelt is, mijn armen rusten veel lekkerder op de armsteunen. Het is zeker anders rijden maar zeker het waard. Conclusie niet teveel waarde hechten aan reviews, youtube filmpjes etc, maar toch zelf ervaren.

Verbruik
Nu dat de temperaturen lager zijn, de hemelkraan continu open staat is mijn verbruik opgelopen naar 192Wh/km. Dit met veel relatief korte afstanden (wat het verbruik zeker niet ten goede komt), stoel, stuur normale verwarming/airco aan. Ik vind het nog steeds netjes.

Wensen
Een bumpercamera zou het leven een stuk makkelijker maken. Ik heb tot nu toe helaas 3 van de 4 velgen licht beschadigd tegen stoepjes. De achtervelgen waren stomme acties van mezelf..immers dit zijn goed te zien op de camera's. De voorvelg...ja deze kan je dus niet zien bij het uitrijden van een parkeer garage.
Sommige mensen zouden graag parkeersensoren terug willen. Ik weet het nog niet. Is tesla vision perfect...nee zeker niet...het is een hulpmiddel waarbij een bumpercamera het leven wel makkelijker zou maken. Zijn geluiden dat de model 2024 een bumpercamera krijgt. Ik hoop dus dat dit makkelijk ook bij te plaatsen is in de 2023 model.

Conclusie
Is na 13500 km de X perfect...nee zeker niet. Welk auto wel? Echter het geeft je wel de rust kalmte en power als je die nodig hebt. In combinatie met de ruimte zeker op de tweede zitrij(3 soort van losse stoelen) is er momenteel geen betere. Je rijdt wel de snelste productie 7 zitter ter wereld, momenteel dan.
Een elektrische auto is net als een pc vroeger, of telefoon nu. Je weet dat er iets beters aan zal komen, maar wanneer, is het dan wel echt beter is maar de vraag. Leef nu en geniet er nu van.
Dus wil je na paar eigenaardigheden toch een Tesla help jezelf en mij met de volgende link :)
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.] you happy me happy :)

Update na jaar

  • 23.000 km

Jaar is snel voorbij gegaan zoals gewoonlijk. Er zijn wel een paar bezoekjes bij de tesla service center geweest.
In een jaar is gebeurd:
- beide kanten camera's van stijlen vervangen
- accurator middenrij stoelen vervangen
- meerdere keren uitgelijnd
- falconwing deuren gesteld
- uitgebreid uitgelezen wegens foutmeldingen.

Punt 1: er kwam vocht in de camera's waarbij je een melding kreeg dat hij niet goed kon functioneren
Punt 2: de middenrij bank kon niet meer in easy entry waarbij er maar van een kant makkelijk naar de derde zitrij te gaan was.
Punt 3 + 4: ben best wel precies dus wil hem perfect.
Punt 5: niets te vinden en foutmeldingen zijn gelukkig niet meer op gekomen.

Nu zullen er mensen zeggen dit alles mag niet gebeuren bij een auto die zo jong is. Aan een kant ben ik het met hun eens, echter overige nieuwe auto's (mazda) heb ik geen andere ervaringen mee.

Verbruik
In de winter is het verbruik gestegen tot max 197Wh/km. Deze is nu weer gedaald naar 196Wh/km door de afgelopen maanden.

Schade
Ja helaas mijn eerste schade gehad, (tel ik velgen even niet mee :)) bochtje iets te krap genomen en zwart rand naast achter band mee genomen. Gelukkig was het alleen plastic. Vervangen ervan inclusief maakloon was minder dan €60. Ik was blij verrast hiermee.

Goede keus?
Na een jaar in bezit, zeker. 7 persoon electrisch valt weinig te kiezen nog. Enige andere reele optie vind ik de Kia EV9. Echtee als ik de forums mag geloven ook niet helemaal zonder zorgen. Laden bij een Tesla supercharger is toch wel super fijn. Inpluggen en gaan. Ik zou zeker de model X zo weer aanschaffen.

1,5 jaar verder

  • 34.000 km

De kinderziektes zijn nu wel van af. Geen rare dingen meegemaakt. Instappen en rijden maar. Met mijn vorige auto was al minimaal 2 keer naar de garage geweest voor een reguliere ondehoudsbeurt. Omdat tesla's geen onderhouds intervallen hebben is het wel belangrijk om de slijtage delen zelf bij te houden. Hierdoor heb ik al de ruitenwissers vervangen en recent alle 4 de banden.

De banden waren aan de achterkant redelijk goed gelijkmatig versleten de voorbanden aan de binnenkant iets meer versleten. Dit zal ik bij de nieuwe banden in de gaten houden. Nog nooit heb ik zo weinig km gereden om een setje banden. Schijnbaar met zi een gewicht is het normaal, dit volgens de banden boer. Af fabriek is de X gemonteerd met michelin pilot sport EV banden. Ik vond deze banden redelijk ok. Op natte ondergronden gaven ze me iets minder vertrouwen om een bocht iets te snel te nemen. Na lang wikken en wegen heb ik nu pirelli scorpion all season sf2 onder. Zijn geen speciale ev banden, desondanks merk ik voorlopig weinig verschil im verbruik. Ze hebben echter geen foam in de banden en dan merk je wel op metalen rigels om de snelweg. Het geluid komt iets luider door nu.

Verbruik
Deze is stabiel op 193 Wh/km. Wltp is 191Wh/km voor de X, dus verbruik is netjes.

Software updates
Deze zijn geregeld en altijd wel leuk, vind ik tenminste. Elk keer zit er wrl wat extra of vernieuwends in. Ik kijk dus ook met smart náar de volgende updates die tesla uit zal brengen.

Conclusie
Elon is gek maar om daarvoor niet voor een tesla te kiezen moet een ieder voor zichzelf bedenken. Als auto zit het goed in mekaar, als tech gadget gehalte zit het uitstekend in mekaar.

2 jaar voorbij

  • 50.000 km

2 jaar aan het rijden in de X. Geen problemen ondervonden tot nu toe. Allseason banden werkte goed maar had wel idee dat ze aan het cuppen zijn. Daarom besloten toch een setje zomerbanden aan te schaffen. Zitten nu de hankook ion ev onder. Bij de banden wissel merk ik wel een spelling rechts achter op. Hier moet nog naar gekeken worden. Daarnaast wil ik de uitlijning ook laten controleren.

Recente software update, spring update 2025. Dit geeft je de mogelijkheid om bij het gebruiken van de knipperlichten het beeld in je voorscherm te laten verschijnen (iets wat kia en hyndai ook heeft). Dit is veel makkelijker en praktischer dan op de grote scherm. De zijspiegels mogen bijna wel weg.

Verbruik is gestegen naar 199Wh/km. Ik weet niet of dit te verklaren is door koudere periode of andere banden. Zal beide wel zijn.

Recent voor het eerst een langere tocht naar Oostenrijk gemaakt. Van te voren geen planning gemaakt met opladen. Gewoon de navigatie systeem gevolgd van Tesla en dit ging zonder stress. Je kan in de Tesla navigatie nu aangeven of je zo snel mogelijk of minder vaak laden wil. Vaker korte laadstops geeft je wel een snellere rit tijd. We hebben in de nacht gereden en volgens google maps zou het 8 uren duren. Met 4 laadstops heeft het ons 8:30 gekost. Soms zou het gebruik van een niet tesla supercharger praktischer zijn dit ivm je route maar dan moet je misschien meer plannen. Alleen tesla superchargers met een tesla is wel makkelijker.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.