Tesla Model X Long Range (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model X Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Entertainment computer op wielen
- 13 km
Na 4 jaar in het vorige model x gereden te hebben met 6 stoelen. Is er nu door gezinsuitbreiding behoefte aan de 7 zitter. De auto van de week bij Tesla opgehaald, een bijzondere ervaring. Voordat ik Tesla reed heb ik vooral Duits gereden en dan ben je toch gewend dat iemand je belt en dat je wat meer als klant behandeld wordt. Bij Tesla kan er een sms vanaf en een uurtje puzzelen in het delivery centre. Maar goed de eerste 500KM zitten erop. Gelukkig zijn ze bij Mister Green Electric lease wel gericht op hun klanten en naast een scherpe lease ook aandacht om te vragen of de auto aan de wensen voldoet.
Het verbruik van deze auto is aanzienlijk beter dan het vorige model het verbruik ligt rond de 180w/km waar ik met het vorige model met moeite onder de 240w/km kwam. De Yoke is echt wennen de knoppen op het stuur, is echt wennen en hier heb ik echt een paar ritten voor nodig gehad om hier aan te wennen.
Full Service Driving werkt, net als op mijn vorige alleen heb ik de activatie aangepast naar twee klikjes ipv een klik om FSD te activeren. De afstand tussen de voorganger is minimaal 2 en kan niet op 1 gezet worden. Verder is en blijft dit één van de fijnste systemen. Ik heb ervaring met BMW, Mercedes, Audi en Volkswagen maar Tesla heeft hier echt de standaard gezet.
Het nieuwe multimedia systeem is subliem, snel uitgebreid en zit vol met nuttige en grappige gadgets. Soms als je bijvoorbeeld het scheerkussen buiten de auto laat afgaan dan denk je wel eens 'wat zouden ze gerookt hebben, toen ze deze auto ontwierpen' Het enige wat mij niet lukte na de eerste keer inparkeren waren de piepjes aan te zetten, de model x is best een slagschip om in de stad te parkeren. In een rondje langs de Tesla garage werd mij door een vriendelijke genius zonder te lachen uitgelegd dat die er geen piepjes opzaten (we hebben het over een auto van 120K) Maar goed Tesla zou Tesla niet zijn als het binnenkort via een update wordt toegevoegd. dus tot die tijd moet mijn vrouw of passagier maar uitstappen en dan piep, piep, piep, pieeeeep doen.
Tja dan de prestaties, de plaid is niet leverbaar als 7 zitter dus is het de normale geworden maar ook die is 'insane' snel. wat een koppel onder de 4S naar de 100. Alle kinderen wagenziek binnen 2 minuten, dus nu maar op de 'chill' modus gezet.
Met het oude model heb ik nooit echt een review geschreven maar heb ik 210.000 KM naar volle tevredenheid gereden. Ik zal na de eerste 10.000 km een aanvulling schrijven.
Naar Sardinië
- 10.213 km
Wat is deze auto zuinig vergeleken met het vorige model. Met 5 kinderen zijn wij in de zomer meestal voor 6 weken in Italië. Dit jaar niet met de Volvo van mijn vrouw maar met de Tesla. Vooraf alle laadpassen geregeld maar achteraf kon ik gewoon met mijn Shell pass overal terecht. Heen over Zuid Frankrijk gereden en dat ging prima. Van Rotterdam naar de supercharger in Zuid Metz ging zonder problemen en nog meer dan 100km over. Daarna lekker doorgereden en om de twee uur even stoppen, niet voor de auto maar omdat ik koffie nodig had of één van de kids een biostop nodig had, wel bij ieder stop de auto aan een snellader gehangen en je tankt in 10-15 min toch weer zo’n 200km erbij. Kortom dit was mij enorm meegevallen. Op Sardinië Palau was het wel iets lastiger, omdat er minder laadpalen waren, maar als je sentry uitzet en hem vol laad bij de laadpaal in het dorp dan kun je eigenlijk bijna een week rijden. Tip download de app van Enel dan krijg je een notificatie als de paal vrij is.
Ja dan de auto zelf, fantastisch de stoelen koelen, het interieur blijft fris en de autopilot is oké. Toch was de oude met LiDAR wel beter voor mijn gevoel, Tesla Vision is op papier fantastisch maar in de realiteit nog niet af. Zeker met parkeren merk je dat, ook summon bijvoorbeeld doet het nog niet.
In mijn oude Tesla gingen de stoelen elektrisch naar voren en naar achter, dat is in deze wel wat lastiger met de hand en je bent dan onhandig aan het schuiven, de middelste stoel is niet los te verplaatsen, de bank heeft een 2/3 verstelling heeft. Wat wel echt stukken beter is is het entertainment systeem, de computer en het scherm zijn snel en lopen eigenlijk niet meer vast.
Tot nu toe erg blij met deze auto.
Kleine mankementen
- 22.000 km
Na ruim 22000km de eerste kleine mankementen tegen gekomen:
- de falcon wing deuren blokkeren voor een obstakel dat nergens te bekennen is.
- Vocht in het rechter achterlicht
- Scheur in het leer van de passagiersstoel. Volgens Tesla is dit schade ik zelf vind dat leer naar 6 maanden niet mag of kan scheuren.
Ondertussen ook winterbanden laten monteren dit gecombineerd met de kou scheelt ruim 10% ik rij nu op een volle accu ongeveer 450KM. nog steeds en prima prestatie, het valt me op dat ik ook in de winter de auto eigenlijk maar 1 of 2 keer per week aan de lader hang.
De kerstupdate van 2023 maakt het mogelijk om achterin de auto gamen tijdens het rijden. Echter is de nieuwe FSD politie van Tesla wel erg streng, ik had in de eerste week al twee penalties, na 5 penalties is FSD een paar weken niet beschikbaar.
Ondanks deze kleine zaken blijft de auto een heerlijke reisauto en willen de kinderen alleen maar met de Tesla. Met 5 kinderen is het ook de enige auto waar het hele circus inpast. zelfs de kinderwagen en de bagage past in de Tesla dus nog steeds geen spijt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.