Tesla Model 3 Standard Range Plus (2021) #5

autoreview

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2021)

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10.200 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Importauto

  • 63.000 km

Ik heb lang getwijfeld of ik aan de lange reeks van reviews, bijna zonder uitzondering positief, nog een zoveelste zou toevoegen. Maar ik lees ze wel allemaal, dikwijls met veel plezier. Het is immers altijd fijn om je eigen keuze nog eens door andermans tevredenheid bevestigd te zien….Daarom nu, pas na 17 maanden in bezit, toch maar begonnen.

Het gaat om een tesla model 3 in de standaard uitvoering, ook nog eens wit, zoals er massa’s rondrijden.
Ik ben gewend om mijn auto in Duitsland te kopen, enkele jaren te gebruiken en in Nederland te verkopen en dan in Duitsland weer een jong gebruikte (ongeveer zes maanden oud en >6000 km) aan te schaffen. Daarmee probeer ik de afschrijving wat te beperken.
Zo ook deze. Dus mijn eerste rit is er een in maart 2022. De auto is dan 6 mnd en een paar dagen oud en heeft ruim 10.000 km gereden. Na het cash betalen, de verkoper is een particulier en via bank een snel-overschrijving doen in het buitenland kan nog steeds een aantal uren tot enkele dagen duren, rijden we met een volle accu naar huis, vanuit Noord-Duitsland naar Brabant.
Mijn tesla-account was al aangemaakt, dus de auto was daar binnen enkele seconden aan toegevoegd.
Het is liefde op het eerste gezicht. En dan vooral waar het gaat over het rijden.
Esthetisch was, en ben ik, niet zo onder de indruk. Vooral de voorzijde is niet zo mijn smaak, zeker niet als ik die vergelijk met een model S. (Dus ze kúnnen het wel). In die zin ben ik wel benieuwd naar de facelift van later dit jaar.
Belangrijkste reden voor mij om over te stappen van mijn Mazda 6 station, die overigens prima beviel, was het kostenaspect. Vóór de Mazda had ik 3 Volvo’s, die fijn rijden maar waarvan het onderhoud je niet in de koude kleren gaat zitten. Ook voor de verrassingen in het onderhoud van de Passat die daaraan vooraf ging moest je extra reserveren.
Met zo’n 43000km per jaar, betekende dat per maand namelijk ongeveer €500,- benzine, €65,- wegenbelasting en 2 x per jaar onderhoud. Bij elkaar zo’n €8000,- excl. afschrijving, etc.
Mede door de zonnepanelen op mijn dak vielen al die kosten in een keer weg. Da’s toch de moeite!
Nu, in augustus 2023 heeft de Model 3 een kleine 65000 km gereden. Woon-werkverkeer en vakanties bepalen de kilometrages.
Vakanties zijn er geweest in Umbrië (laden is daar nog niet volledig geaccepteerd en dus soms even zoeken) en Noorwegen (onvoorstelbaar veel laadpalen en een meedenkende overheid die bijvoorbeeld toltarieven voor EV’s verlaagd).
De laadplanning die Tesla koppelt aan je routekeuzes is echt een genot. Hoe laat we bij een laadpunt komen, hoe lang we daar staan, hoeveel palen er vrij zijn, wat de kosten zijn, etc etc. Geen omkijken naar! Niets inloggen of registreren. Parkeren, de paal herkent je auto, stekker er in en klaar!
Ook op de langere ritten zitten de stoelen voor mij (1,90 m) prima. Beter nog dan in de Mazda waar men opgeeft over de stoelkwaliteit. Hooguit zou de zitting iets langer mogen zijn.
De beschikbare range is meer dan genoeg voor mij. In de zomermaanden blijft het zo’n 400 (snelweg waar ik me aan de limiet houd. In de winter zakt het bij slecht weer terug naar ongeveer 360 km. Ik denk dat dit mede te maken heeft met het feit dat onder ongeveer 13gr het regenereren beperkt is. Dat heeft ook effect op het ‘one-pedal-drive’. Een klein symbool op de display geeft dan aan dat regeneratie beperkt is door de accutemperatuur en de auto remt dan ook minder sterk af.
Met een laadpaal thuis vertrek je eigenlijk altijd vol. Dat scheelt. Zeker omdat ‘vol’ ook ‘vol’ is. De accu wordt steeds tot 100% geladen. En met die volgeladen accu gaat hij zuinig om: het stroomverbruik over de laatste 50.000 km is steeds gemiddeld tussen 13,4 en 13,8 kw per 100 km. Bij een rit over 80km/h wegen duikt hij regelmatig flink onder de 12 KW.

In juli ‘22 heb ik nog een trekhaak laten monteren. Na enige speurwerk op internet was dat voor zo’n €600,- geregeld. Die wordt uitsluitend gebruikt voor de fietsendrager. Met 2 Ebike’s achterop zakt het verbruik wel “in elkaar”. Je ziet dan meteen dat de windweerstand een zeer belangrijke factor is in de zuinigheid van deze auto.

Valt er dan toch nog iets te wensen? Ja zeker wel:
- ik vind het bandengeluid best wel dominant aanwezig. Ik besef dat dit ook versterkt wordt door de afwezigheid van motorgeluid maar toch….
- Ook is de motorkap door de lage voorzijde gevoelig voor steenslag.
- de keiharde waarschuwing die je krijgt als je te dicht bij de wegbelijning komt is bloed irritant. Uitschakelen is simpel maar moet wel elke rit opnieuw gebeuren. En meestal denk je daar pas aan als het alweer in je oren tettert.

Overall ben ik nog steeds heel blij met de auto. Het blijft met afstand de fijnste auto die ik ooit reed. Geen enkele storing in de afgelopen 53000 km, geen kosten (stroom komt zoals gezegd van mijn panelen dus terugleveren zou wel wat opgeleverd hebben). Geen rammeltjes of tikjes, volop kofferruimte omdat de ‘kuil’ onder de vloer nog een grote Ikea-krat herbergt. En de voortdurende beschikbaarheid van bakken vol vermogen voor plezier of een snelle inhaalmanoeuvre blijft kicken….

Binnenkort ga ik kijken wat hij nog opbrengt en dan wordt de volgende zeker weer een Tesla.

Verkocht!

  • 65.000 km

Mijn mooie model 3 is verkocht aan goede vrienden die er erg blij mee zijn. Zelf mocht ik gelukkig dezelfde dag overstappen naar een model Y van maart ‘23.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.