Tesla Model 3 Standard Range Plus (2021) #4

autoreview

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2021)

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf1.400 km
KM-stand laatst1.400 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Model 3 SR+ aanschaf en ervaringen

  • 1.400 km

Lang heb ik getwijfeld of ik een autoreview zou publiceren op Autoweek, voornamelijk door alle reacties die je over je heen kan krijgen als je iets positiefs over een elektrische auto zegt, en dan vooral over een Tesla.
Waarom uiteindelijk dan toch gedaan? Omdat ik met heel veel plezier de reviews van anderen heb gelezen en daar uiteindelijk ook veel aan heb gehad in mijn eigen keuzeproces.
Er is al heel veel geschreven en gezegd, maar misschien kan ik toekomstige kopers nog wat extra informeren of eerdergenoemde argumenten extra kracht bijzetten.

Om de directe vooroordelen van sommige lezers weg te nemen, nee dit is geen reclame om een referral link te delen, nee dit is geen leaseauto, nee het is geen zakelijke auto en nee ik ontvang geen subsidie. Deze auto is in één keer betaald en is gewoon volledig mijn eigendom.


1. De keuze voor een andere auto:

Dit punt kun je overslaan als je alleen over de aanschaf en de model 3 zelf wil lezen.
Even een korte beschrijving van hoe deze aankoop tot tand is gekomen. Los van een aantal leaseauto’s die ik heb gereden, zijn de auto’s die ik zelf heb gekocht, altijd auto’s van de bekende VAG geweest. In volgorde van aanschaf:

- Volkswagen golf V TDI 170 pk
- Volkswagen Scirocco R
- Audi A3 sedan 1.8 TFSI

Ik rijd mijn auto’s altijd gemiddeld 4 of 5 jaar en de Audi was in 2021 dus aan vervanging toe. Dit was de eerste keer dat ik twijfelde of ik nu wel een andere auto moest gaan kopen. De twijfel tussen benzine en elektrisch was enorm (de discussies over restwaarde en afschrijving zijn af en toe hilarisch op Autoweek).
Er stonden een aantal auto’s op het lijstje die de Audi zouden kunnen vervangen, te weten:

- Mercedes Benz CLA 250
- BMW 320 sedan
- Hyundai Ionic 5
- Tesla model 3

Ik ben iemand die een auto koopt omdat ik hem zelf gewoon heel erg mooi vind en ik laat altijd iedereen in zijn of haar waarde over wat diegene mooi vind. Wat ik wél mooi vind kan de ander misschien lelijk vinden. Respect en ieder zijn ding.
Voor de oplettende lezer…. er stonden plots geen auto’s van de VAG tussen ? Laat ik het er op houden dat ik er om verschillende redenen (service, klantvriendelijkheid en- technische betrouwbaarheid) wel een beetje klaar mee was. Dus andere auto’s op het lijstje!

In alle auto’s verschillende proefritten gemaakt en geprobeerd om de voor mij belangrijkste punten te beoordelen. Alle auto’s reden voor mijn situatie en gevoel fijn en hadden veelal de opties die ik graag wilde hebben. Ook dit is allemaal persoonsgebonden, dus wat ik belangrijk vind, kan voor de ander irrelevant zijn. ik zal jullie dus niet teveel vermoeien met hoe elke auto voor mij reed en wat ik er van vond.
Voor velen is dit vloeken in de kerk en ik zal een hoop commentaar krijgen op de volgende woorden, maar ik vond de Tesla de mooiste auto en het fijnste rijden. Ik ben geen Tesla fan boy, maar was wel altijd onder de indruk van de verhalen van anderen en ik merkte dat ik altijd even bleef kijken als ik een Tesla zag. Ik vind het gewoon echt een gave auto!

Dan slaan we maar aan het rekenen en gaan we eens kijken wat de kosten per auto zouden zijn. Nou ja, rekenen, ik ben gewoon eens gaan kijken naar de kosten van aanschaf, onderhoud verspreid over 4 jaar, verzekering, wegenbelasting en tank/laadkosten.
Zonder iedereen hier mee lastig te vallen, voor iedereen zijn bovenstaande factoren namelijk anders, dus reken vooral voor jezelf uit wat het kost/oplevert, viel de Tesla model 3 constant het meest gunstig uit. Voor de mensen die meteen gaan roepen dat ik weer de typische Nederlander ben, ik was al het meest gecharmeerd van de Tesla en ik kies zoals eerder aangegeven met mijn gevoel en niet alleen met de portemonnee.


2. Zou het dan de Tesla worden en welke “uitvoering”:

Dan komt misschien nog wel het lastigste van het gehele keuzeproces. Mijn gevoel zei dat ik voor de Tesla moest gaan, maar tja, al die doemverhalen over service, bouwkwaliteit, rijbereik, prijsdalingen, prijsstijgingen etc. etc. etc. Ik heb alle reviews op Autoweek gelezen en tientallen onderwerpen op internet gelezen van verschillende gebruikers, want zoals gezegd, ik spaar voor mijn auto’s en dan is 50.000 euro erg veel geld en denk je wel 10 keer na. Ik heb mezelf uren vermaakt met de filmpjes van Bjorn Nyland! Wat een mega grappige gast is dat en wat zijn veel dingen informatief! Een beetje dankzij Bjorn heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor de Tesla gegaan.

Oké een model 3 met een budget van rond de 50K, dus dan wordt het een SR+…. of leg ik nog wat extra bij en ga ik voor de long range…. dit was echt een dilemma moet ik zeggen. Ik geef eerlijk toe dat ik soms last heb van het FOMO (fear of missing out) syndroom ?. Meer bereik, sneller laden, mistlampen, sneller, betere audio. Jeetje wat een lijst! Ik dacht bijna dat ik mezelf tekort zou doen als ik de SR+ zou kopen, maar toch vond ik 50K voldoende geld ondanks dat ik het extra geld kon missen. Uiteindelijk mis ik al deze zaken echt niet, maar daarover later meer.

Als ik iets in mijn kop heb, dan heb ik het niet in mijn kont zei mijn moeder vroeger altijd, dus 6 maanden wachten op een auto……? HELL NO!
Meteen de voorraad in de gaten gehouden bij Tesla zelf en gekeken, en wat denk je…. een witte model 3 uit 08-2021 met 18” aero wielen, LFP-batterij en vernieuwd interieur, dus ook de houtinleg in de deuren. Het mooiste van alles, er stond 1400 km op de teller, dus zo goed als nieuw. Alsof je een paar schoenen online besteld, was ik 5 minuten later 49.500 euro lichter, maar wel een Tesla model 3 rijker!
Nog geen uur later werd ik gebeld door een medewerker van Tesla die mij feliciteerde met de aanschaf van de Tesla. Samen hebben we de leverdatum afgesproken en wat details besproken en klaar was Kees.


3. Het ophalen van de Tesla model 3:

Uiteraard is al het bovenstaande ook eerlijk, maar nu komen de verhalen waar sommige van zullen smullen…. Wat vind ik nou eerlijk van het ophalen en de service?
Op de dag zelf ben ik in de middag naar Tesla Rotterdam gereden, want daar stond de auto. Het regende die dag pijpenstelen en bij aankomst zag ik mijn auto al staan, buiten…… in de stromende regen…….
De showroom is sober maar netjes en ik werd vriendelijk ontvangen door de verkoper. Terwijl ik buiten de auto al van top tot teen aan het inspecteren was, maakte de verkoper binnen de laatste dingen in orde. Ik moet echt eerlijk zeggen, de auto zag er perfect uit! Nergens de omstreden panel gaps, binnenin helemaal netjes afgewerkt en schoon, het kon niet beter!
Inmiddels was het Tesla account aangemaakt en stond de auto op mijn naam. Nou meneer, heeft u vragen en weet u hoe het werkt, anders kunt u vertrekken. Pardon….? Geen uitleg, geen beschrijving? Nee hoor, daar doen ze blijkbaar niet aan bij Tesla en is het gewoonweg dozen schuiven en wegwezen. Bij Audi kreeg ik een uitleg van 1 uur over de gehele auto. Een wereld van verschil dus, maar in mijn geval vond ik het uiteindelijk helemaal niet erg, want jeetje wat werkt dit systeem makkelijk en intuïtief! Binnen no-time heb je alles gevonden en ingesteld en kun je de auto bedienen, maar daarover hieronder later meer. Al met al mag je natuurlijk wel wat meer service verwachten als je een auto koopt.


4. De bediening en het rijden:

You love it, or you hate it! Dan heb ik het natuurlijk over het minimalistische interieur. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het top vind! Alles werkt snel en zit logisch in het scherm. Alles wat je nodig hebt kun je snel vinden en er is niks wat afleidend is tijdens het rijden. Ik heb veel gelezen over de regensensor en ruitenwissers en dit is inderdaad echt dramatisch zeg. Ze reageren super slecht en gaan soms als een hyper tekeer. Gelukkig zitten er ook gewoon bepaalde interval standen op en die kun je echt met het grootste gemak bedienen. Eén keer op de hendel drukken en je kunt op het scherm met 1 druk het interval bepalen. Waar mensen dus roepen dat het allemaal afleidt tijdens het rijden, die mensen hebben echt nog nooit in een Tesla gereden volgens mij. Bovenstaande geld voor alle handelingen in het systeem/scherm. Althans, de handelingen die je vaak doet, want hoe vaak verstel je nou het stuur of de spiegels….
De spraakbediening is ontzettend fijn en werk goed en ook de navigatie op zich is erg goed en fijn. Ik betaal wel 10,- euro per maand voor het premium abonnement en dan zien de kaarten er ook nog eens heel mooi uit. Wat ik niet had gedacht maar waar ik niet meer zonder zou kunnen is de voorverwarming van de auto. Wat is dat fijn zeg!
Zoals ik al zei, er zitten een aantal dingen op de long range, die de SR+ niet heeft. Mistlampen heb ik echt nog niet gemist. Het snelladen heb ik nog niet nodig gehad, dus kan ik niks over zeggen. De auto is snel genoeg voor mijn gevoel en de audio is ook gewoon goed. In mijn A3 had ik een B&O systeem, en eerlijk is eerlijk, dat was echt heel erg goed, dus dat mis ik soms wel een beetje.

Het rijden is echt een genot! Wat een souplesse en wat een kracht is er toch altijd voorhanden. Met de 18” velgen is de auto lekker sportief geveerd, maar toch zeker nog comfortabel op slechtere wegen. Mijn Audi had 19” porno jetsers eronder met een S-line onderstel…. Nou dat was afzien af en toe! ?
Zet je de model 3 even lekker een klaverblad in, dan heb je echt even een kart gevoel, om daarna de bocht uit gekatapulteerd te worden. Het blijft gewoon leuk, keer op keer!
Ook nog even kort over de autopilot. Dit werkt ook echt super stabiel en relaxed. Het systeem voelt heel vertrouwd en houd de auto kaarsrecht binnen de lijnen, zelfs bij stortregen in de avond. Ik heb over 4000 km één keer het zogenoemde ghostbreaking gehad en verder helemaal niet. Als ik in januari op wintersport ga, dan ben ik van plan op de enhanced AP aan te schaffen. Ik vergat bijna een belangrijk punt, namelijk de stoelen. Ook hier had ik veel over gelezen, maar de stoelen zitten gewoonweg fijn. Ze hadden iets langer mogen zijn met een uitschuifbare steun, maar ik kom met mijn 1,79 prima uit. Eerlijk is eerlijk, de S-line stoelen in mijn Audi zaten nog net iets beter en boden iets meer steun.




5. Laden en verbruik:

Om meteen weer even een vooroordeel weg te nemen bij sommige, ik heb geen eigen oprit en woon in appartement in het centrum van ’s-Hertogenbosch. Is laden een probleem…? Nee nooit! Er zijn hier in een straal van 300 meter 12!! Laadplekken beschikbaar en daarnaast kan ik op mijn werk ook altijd (betaald) laden. Ik werk gelukkig voor een bedrijf wat heel erg duurzaam bezig is en waarbij er iedere keer laadpalen worden bijgeplaatst naar gelang meerdere collega’s een elektrische auto kopen, dus thuis hoef ik eigenlijk nooit te laden. Wel moet ik eerlijk bekennen dat áls ik thuis moet laden, ik hem wel altijd even knijp of er wel plekken vrij zijn, dus dat is wel een dingetje. Is dat niet zo, dan is er altijd nog het magistrale supercharger netwerk van ome Elon ?

Mijn werk is ongeveer 26 km enkele reis en het gemiddelde verbruik over die enkele rit in deze tijd van het jaar (5 tot 10 graden en nat wegdek) ongeveer 180 Wh/Km. Ik ben echt allesbehalve een eco rijder, want de kachel staat gewoon op 20 graden, stoelverwarming aan en lekker 110 rijden en in de avond met 130 weer naar huis. Dan is het verbruik meestal rond de 200 Wh/Km. Al met al valt mij dit dus erg mee. Ik gebruik de laadpas van Coolblue en laad overal in de NL voor 0,37 cent. Er zit een storing in het Coolblue systeem waardoor ik over november mijn laadsessies niet in kan zien, maar in oktober heb ik voor 79,- euro geladen, waar ik met mijn Audi gemiddeld 240,- euro kwijt was. Ondanks dat dit niet de hoofdreden was, is het toch wel lekker goedkoop rijden moet ik zeggen ?
Het laagste verbruik wat ik heb gehaald is 121Wh/km over een rit van 55 km (zie foto). Dit was met droog weer, zon en 11 graden en 100 km/h. Dat biedt het hoop voor de lente en zomer.
Er volgen overigens nog meer foto’s over het totale verbruik, maar het regent nu pijpenstelen en ik heb geen zin om naar de auto te lopen, excuses alvast.


6. Maar je was toch geen Tesla fan boy…?

Het lijkt er natuurlijk wel heel erg op, maar toch zijn er wel een paar flinke kanttekingen te zetten bij de Tesla en de service.
Meteen toen ik de auto had opgehaald ben ik naar de wasstraat gegaan (wij hebben een professionele wasstraat binnen de familie, dus ik was mijn auto altijd gratis) en na het wassen viel mij iets op. Er zaten namelijk hele kleine bruine vlekjes op de lak, het leek wel roest! Meteen een afspraak gemaakt bij het service center Eindhoven, wat overigens supermakkelijk gaat via de app, en 1 week later kon in terecht. Daarnaast had ik het idee dat het stuur niet helemaal perfect recht stond en leek de draadloze lader van de telefoon niet helemaal goed te werken.

Wat een drama is de service van Tesla zeg! Vooraf moet ik zeggen dat ik echt netjes te woord ben gestaan, dus de jongen die mij hielp nam echt wel serieus de tijd voor mijn klachten. Hij heeft samen met mij de gehele auto geïnspecteerd en heeft alles genoteerd, maar dan komt natuurlijk de beoordeling vanuit… geen idee eigenlijk, maar iemand gaat hierover lijkt mij. 3,5 uur wachten later en dit was de conclusie: het stuur staat inderdaad niet recht en de auto moet uitgelijnd worden. Aangezien dit buiten de aangegeven 180 km is, zijn de kosten 225,- euro! Draadloze telefoonlader is niks aan gevonden en wordt dus niks aan gedaan, terwijl ik er duidelijk foto’s van heb gemaakt. Dan de lak, ze vertelden dat ze het weg hadden gepoetst en dat leek in eerste instantie ook het geval. Echter als ik goed ga kijken dan zie je op alle plekken waar de vlekjes zaten, kleine poets/draaicirkeltjes zitten. Het is lastig te zien, maar het is gewoon slecht gedaan. De reactie van Tesla? Wij hebben dit als goodwill gedaan en er was geen garantie dat dit zou gaan werken. Er komt een offerte aan voor het spuiten van de “motorkap”, maar daar ga ik echt nog eens ruzie over maken, want dit accepteer ik niet bij een nieuwe auto. Mocht je dus zelf een Tesla gaan kopen, controleer de auto nog beter dan dat ik heb gedaan!
Verder kan ik over de betrouwbaarheid op de lange termijn nog niks zeggen, dat zien we dan wel weer uiteraard.

Ben ik tevreden met de auto op zich? Zeker! Zou ik met dit wetende weer een Tesla kopen? Zeker! Koop ik over 4 jaar weer een Tesla? Dat zou ik echt niet weten eerlijk gezegd. Tijden veranderen en wie weet dat er dan weer andere merken, alternatieven of oplossingen zijn.

Tot die tijd zal ik proberen om zo af en toe een update te plaatsen en jullie op de hoogte te houden. Ik zie ook dat ik behoorlijk lang van stof ben geweest, maar mocht ik nog iets vergeten zijn of je wil iets weten van mij, geef het even aan en ik verwerk het in de tekst of ik geef een reactie in de comments.

Dank voor het lezen! ?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.