Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #21
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Overweging Tesla model 3
- 112.000 km
Deze review laat al snel zien dat ik erg blij ben dat ik later dit jaar de auto weer kan inleveren. De volgende auto is een paar klasse hoger en geen ev dus wellicht speelt dat nu ook mee bij dit schrijven. Wel heb ik nu 20k km gereden dus voldoende voor een review. In het kort zijn er teveel nadelen, het grootste voordeel is er enkel voor de zakelijke rijder en als dit er niet zou zijn had ik nooit voor een Tesla gekozen. Gezien alle nadelen zou ik deze auto ook nooit aanbevelen als prive /occasion. Er zijn zeker ook plussen dus daar begin ik mee…
Plussen:
-Blijft zeer snel en is ook veilig met snel rijden. Heeft een goede wegligging en de veiligheid-systemen laten je wat betreft wegligging niet in de steek.
-Navigatie en interface is betrouwbaar en lekker snel
-Comfort van one-pedal driving, remmen is bijna niet nodig.
-Voor een sedan veel laadruimte. Zeker met de frunk kun je veel kwijt
-Auto is snel verwarmt en gekoeld
-Zo goed als geen onderhoud
Nadelen:
-Een groot nadeel zijn de stoelen van deze generatie. De stoelen zijn kort en voor een rit langer dan een uur niet comfortabel
-Rijcomfort: ja de auto stuurt goed maar drempels en slecht wegdek merk je. Ook op de standaard 19inch velgen. Bmw heeft dit velen malen beter voor elkaar.
-Kwaliteit(sbeleving)van alles wat beweegt: deuren, knopjes, kofferbak etc: het is een stuk minder dan bijvoorbeeld een Volvo, Bmw etc. Maar ook een moderne Nissan zit een stuk beter in elkaar.
-Er zijn veel software updates die niet altijd een verbetering zijn en gewenning vragen. De nadelen om bijvoorbeeld een gewijzigde functie snel te vinden wegen dan wat mij betreft niet op tegen eventuele voordelen. En ja er is een goede zoekfunctie maar het verplaatsen van functies is vooral voor toekomstige rijders goed (wat betreft efficiëntie etc)
-Service van Tesla: gebreken worden niet goed opgelost. Tot 2 keer toe een probleem met een raam gehad wat niet goed sluit, die blijft bestaan. Dus ik open dat raam niet tijdens het rijden…kansloos.
-Net als bij elke elektrische auto blijft laden buiten je normale woon-werk een nadeel. Zeker op vakantie is het veel gedoe in vergelijking met een niet elektrische auto. Iedereen die dit anders ervaart heeft denk ik een roze bril op…want ja snelladen langs de snelweg in Nederland is prima, maar al het andere kost tijd(alternatieve route, plannen, laadtijd).
-Range in de winter is max 200km. Max 300 in de zomer. Alleen als je als een slak rijdt haal je meer. De range van de rwd plus generatie is dus niet bijzonder goed.
-Door de updates is de normale self driving functionaliteit niet meer bruikbaar. Om de 15 seconden vraagt de auto een interactie. Dit was een stuk beter voor de updates. De cruise control is wel nog prima.
-Veel ingrepen door de veiligheidssystemen: meerdere keren is de auto uit het niets heel hard gaan remmen. Ook is lane keeping erg alert.
-Diensten zoals spotify die enkel goed werken met betaald tesla data abonnement. Bij andere merken werkt dit fijner.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.