Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #19

autoreview

Tesla Model 3
Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Andere wereld

  • 120.000 km

Introductie
De zoveelste Model 3-review.

Dit is de (zakelijke) leaseauto van mijn vrouw. We rijden de auto sinds begin 2022. De auto zelf is van december 2019 (een bijtellingsknaller dus).

Inmiddels staat er 120.640 km op de teller.

Het is onze eerste elektrische auto. Dat bevalt heel goed: snel, laag zwaartepunt dus goede wegligging, en enorm comfortabel rijden. Elektrische auto’s hebben in principe geen automaat, maar gewoonweg één versnelling (volgens mij).

Probeer het je zo voor te stellen: het verschil tussen een handbak en een conventionele automaat (bijv. een ZF van BMW) is net zo groot als het verschil tussen een dergelijke conventionele automaat en elektrisch rijden.

Ervaringen met elektrisch rijden
Wij vinden dit fijner rijden dan een benzineauto (al dan niet met automaat). De snelheid is er, de rijeigenschappen zijn er ook. Uiteraard mis ik het motorgeluid, en het (soms) in de toeren janken - vandaar dat we ook een BMW M135i rijden (zie andere review).

Laadstress hebben we niet. We laden in principe thuis of op het werk. Vakanties waren wel wennen. We hebben de Model 3 met de kleinste actieradius (althans in Nederland geleverd). Zonder warmtepomp.

Ik pas mijn rijgedrag niet aan omdat ik met een elektrische auto rijd. Ook niet op vakantie. Dat betekent dus 150 km/h op de Autobahn (waar dat kan), en dan moeten we binnen 1,5 uur aan de Tesla Supercharger (dat netwerk werkt overigens top).

Is dat behelpen? Nee, dat niet, maar het vergt een andere mindset. Heb je daar geen zin in? Vooral niet doen. Wij vinden het eigenlijk wel relaxed.

150 km/h is overigens de maximale snelheid voor de cruise control.

Met normaal rijgedrag (zie hierboven) is ons verbruik gemiddeld 170 Wh/km.

Bouwkwaliteit
Bovengenoemde voordelen (en nadelen) zijn ten dele toe te schrijven aan het concept van elektrisch rijden, en ten dele aan het merk Tesla c.q. de Model 3.

Wat ook toe te schrijven is aan Tesla, is de matige bouwkwaliteit. Ik weet dat dat geldt voor deze lichting, en dat nieuwere modellen van Tesla beter in elkaar steken (althans dat heb ik vernomen), maar deze review gaat over "onze" auto en niet over die nieuwere modellen.

Het plaatwerk sluit bijvoorbeeld niet goed aan. Dat vind ik vervelend want ben een perfectionist, anderen hebben daar misschien minder last van. De achterklep sluit echter dermate slecht aan (of juist dermate goed) dat de bumper nu begint te roesten omdat de achterklep daar steeds tegenaan slaat… Om maar een voorbeeld te noemen.

Ander voorbeeld: als je het raam open hebt en de deur dicht doet, klinkt het alsof er van alles los zit. Bij de BMW valt er een kluisdeur dicht. De kwaliteitsbeleving is anders.

Je merkt (althans dat is ons gevoel) dat Tesla een mobiliteitsconcept wil verkopen (wat wat ons betreft heel goed is gelukt), en dat bijvoorbeeld BMW een goede auto in elkaar wil schroeven. Dat zijn andere denkrichtingen, en beide hebben wat ons betreft voordelen. Die concepten combineren zou mooi zijn (maar ook kostbaar vermoedelijk).

Verdere ervaringen
Je schrikt je soms een ongeluk als er op de snelweg een auto iets te dichtbij komt (maar wel in de eigen rijstrook blijft). De Tesla gaat dan vol op de rem - dat gebeurt gemiddeld één keer per uur (na een update lijkt dit iets te zijn verbeterd). Verder maakt de auto een hoop herrie als je bijvoorbeeld zonder richting aan te geven van rijstrook wisselt (ik ben soms een echte BMW-rijder :)).

We hebben de auto inmiddels drie keer naar een Tesla-servicepunt gebracht. Een keer voor iets kleins (spiegelverwarming volgens mij), de tweede keer voor het vervangen van de draagarmen voor (een bekende kwaal) en de derde keer omdat de cruise control de geest had gegeven en een van de koplampen naar de hemel scheen (wat we niet zelf via het menu konden verhelpen).

Die servicepunten werken op zich OK, maar zijn wel wat bureaucratisch. Zo kon ik pas een afspraak (via de app) inplannen nadat ik een foto van de koplamp had geüpload - als ik dan aan mijn bureau zit vind ik dat vermoeiend. En het is vaak best lang wachten in de werkplaats.

Het woord dat ik zoek voor Tesla: het is allemaal wat minder “verfijnd”. Maar het gemak waarmee je wordt vervoerd is dermate groot, dat wij zeker weer voor een Tesla zouden kiezen.

Tot slot.
Ik lees soms reacties op deze site waarbij de voor- en tegenstanders van elektrisch rijden lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan. Echter, bij ICEVs en elektrische auto's is die tegenstelling er denk ik niet. Het zijn wat mij betreft twee werelden die op dit moment naast elkaar bestaan.

Wij rijden nu enkele jaren elektrisch en onze BMW (benzine). Beide auto's hebben voor- en nadelen. De kwaliteitsbeleving van de Model 3 (uit 2019...) is wat mij betreft niet goed. Ook kan ik een aantal positieve kanten van de Model 3 benoemen - zie hierboven.

Dat zijn echter eigenschappen die aan de betreffende auto (of het betreffende model) kunnen worden toegeschreven, maar ze zeggen vrij weinig over "elektrisch versus ICE". En over dat laatste gesproken: ook die concepten hebben beide voor- en nadelen, waarbij het ene concept in mijn beleving niet beter is dan het andere concept. Dat kan iedereen voor zichzelf bepalen (al mag iedereen de ander proberen te overtuigen).

Elektrisch rijden vind ik heerlijk op de A2 waarbij ik 30 minuten niet met autorijden bezig hoef te zijn (en laadstress heb ik nooit gehad), maar op zaterdagochtend stap ik het liefst in de M135i om met mijn zoontje de wereld te ontdekken.

Uiteraard maakt elektrisch rijden de vakanties anders. Onze Model 3 (zonder warmtepomp) maakt dat we ervoor kiezen te overnachten op weg naar wintersport. Met de Passat (die mijn vrouw hiervoor reed) konden we met één stop (niet voor het tanken overigens) naar Oostenrijk of Zwitserland rijden - en dat deden we ook (zonder kind). Nu staan we om de twee uur aan een bakje koffie. Het een was of is (wat ons betreft…) niet beter dan het ander.

Het is anders, dat wel.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.