Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #15
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 62.500 km |
Leven met een Model 3 Standard+
- 62.500 km
Ik was één van de velen die in december 2019, nog onwetend van de komende gure storm die Corona bleek te heten, met mijn oudste zoon afreisde naar het pittoreske Mokum om aldaar in de haven "mijn" Tesla Model 3 op te halen.
Mijn werkgever was zo vriendelijk geweest mij van een tijdelijke auto te voorzien, een Nissan Quashquai, waar ik
ruim 3 maanden in heb gereden tot de levering van de Tesla. De Nissan werd in de havens meegenomen door een vriendelijke oudere heer die namens de lease maatschappij de Nissan weer meenam.
Na wat wachten op het papierwerk in de tent op het terrein en wat zoekwerk tussen de honderden Tesla's vond ik daar de blauwe wensdroom, best spannend, want ik moest nog ergens laden, dat bleek geen probleem, de Supercharger bij Breukelen bracht uitkomst, Van der Valk een bak koffie.
Inmiddels ben ik twee jaar en 8 maanden en ruim 62000km verder, met terug van een vakantie, bijna 3000km rondreizen in Zwitserland. En de auto bevalt me eigenlijk prima. Perfect? Zeker niet, maar er is goed mee te leven, net als met de bijtelling..
Ik ga andere reviews niet herhalen, daar zit u als lezer denk ik niet op te wachten, wat ik wel wil doen is mijn ervaringen delen, hoe is het om te leven met een standaard uitvoering zonder toeters en bellen. Spoiler: zie hierboven, dat gaat best.
Hoe rijdt dat ding?
Heel goed, ik ben best kritisch op weggedrag, en een achterwiel aangedreven auto met flink vermogen belooft wat, en maakt het deels ook waar. Helaas bieden de (comfortabele) stoelen net wat te weinig zijdelingse steun, en is de besturing net wat minder communicatief dan ik zou willen, ook in de sportstand.
Snel optrekken is leuk, de eerste maand of zo, en vooral om indruk op de vriendjes van mijn zonen te maken. Daarna blijft vooral de "One pedal driving" indruk maken, en de adaptieve cruise control, waarbij de FSD optie bij mij meestal uitgeschakeld blijft wegens te onbetrouwbaar, wel bruikbaar op lange snelweg ritten.
Interieur en afwerking
Afhangen van portieren is een kunst die Amerikanen nooit helemaal lekker beheersen, bij mijn auto viel het nog wel mee. Het interieur is van Scandinavisch aandoende eenvoud en minimalisme, ik hou er wel van, al was een HUD wel een fijne optie geweest.
Dat glimmende zwarte plastic op de klepjes in de middenconsole vond ik niks, deze zijn dus gewrapt in vinyl met hetzelfde houtmotief als de strip op het dashboard. Spiegelt ook niet in de zon, aanrader. Veel bergruimte in de achter- en voorbak (frunk)
Zicht naar achteren is beroerd, maar gelukkig zijn er camera's, en ze hadden er gewoon een hatchback van moeten maken, net als de Model Y.
En dat laden dan?
Is eigenlijk geen probleem, deze week net terug uit Zwitserland met onderweg vier keer laden bij Superchargers in Zwitserland en Duitsland, andere snelladers kan ook, maar de Tesla navigatie maakt het makkelijk. Ik heb thuis voor de deur een 11Kw lader, en zeker in NL is het gewoon laden wanneer je kan, geen omkijken naar, even wennen maar net zo makkelijk.
Kwaliteit en betrouwbaarheid
Daar is al veel over gezegd, maar dit zijn voor mij de feiten. In al die tijd géén problemen gehad, na een lichte schade (veroorzaakt door mijn wederhelft) zijn de portieren op verzoek iets bijgesteld, en toen ik na een half jaar wat condens in het achterlicht had is dat bij mij voor de deur gefixt. Verder alleen bandenwissels en ruitensproeiervloeistof bijgevuld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.